Warmtepomp met boiler 300 (l) met tapspiraal = te weinig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-08 12:40
Ik ga binnenkort bij mijn ouders een Panasonic WH-MDC09H3E5 aansluiten en de cv ketel de deur uit doen.

Omdat er dus geen backup meer zal zijn, heb ik ook een 300 liter boiler geregeld met RVS tapspiraal. Mijn idee was om deze boiler door de warmtepomp tot 50 graden te laten opwarmen om er het SWW water mee te verwarmen (middels de tapspiraal).

Nu kreeg ik zojuist van een bevriend installateur te horen dat dit nooit gaat werken omdat je gewoonweg te weinig warmteoverdracht hebt met de tapspiraal. Ik heb zelf geen ervaring met een tapspiraal dus ken ook de warmteoverdracht niet. De aansluiting van de tapspiraal is 1 1/4" en loopt van onder tot boven in het vat.

Even wat achtergrond informatie: ik heb zelf een Panasonic T-CAP MXC16H9E8 met 1000 liter cv buffervat en 500 liter boilervat. Ik heb hier een platenwisselaar (175KW) op zitten met een aparte pomp. Het boilervat staat bij mij op 46 graden en hier kan ik mijn stortdouche(s) prima mee voeden! Omdat ik bij mijn ouders een zo simpel mogelijk systeem wil weghangen dacht ik "slim" te zijn en te gaan voor een boiler met tapspiraal.

Graag hoor of bovenstaand verhaal gaat werken of dat ik alsnog een friswaterstation moet regelen zodat er wel met 50 graden in het boilervat gedoucht kan worden. De Panasonic WH-MDC09H3E5 kan maximaal 55 graden water aanmaken maar het liefst blijf ik onder de max zitten (vooral hartje winter vraag je dan waarschijnlijk wel het maximale van de pomp).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Met een spiraal heb je wel minder lang warm water (tov boiler gevuld met tapwater), maar het moet wel kunnen werken. De OEG boilers uit mijn serie zouden 4,4m2 oppervlak moeten hebben voor 300L. Dat is al gauw meer dan wat een gemiddelde platenwisselaar doet. Ik heb zelf 500L + 150L die ik nog moet aansluiten, dus ik kan nog geen ervaringen delen.

https://econo.nl/Bereken/...20met%20doorstroomspiraal geeft een indicatie dat je niet langer dan 10 minuten moet gaan douchen, maar dat is gokken. Het is vooral de kleine delta tussen 40 en 50 die al gauw naar 0 gaat. Iets hoger setpoint of iets kouder douchen geeft snel verschil in douchetijd.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14
Hoeveel oppervlakte heeft deze tapwaterspiraal?
Ik denk als je een beetje douche hebt (10+L/min) dat het niet erg lang goed gaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-08 21:27
BenH schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:50:
Het boilervat staat bij mij op 46 graden en hier kan ik mijn stortdouche(s) prima mee voeden!

Graag hoor of bovenstaand verhaal gaat werken of dat ik alsnog een friswaterstation moet regelen zodat er wel met 50 graden in het boilervat gedoucht kan worden. De Panasonic WH-MDC09H3E5 kan maximaal 55 graden water aanmaken .
Hoe ga je dan om met legionela preventie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DjAntoon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Hoe ga je dan om met legionela preventie?
Niet, friwa heeft net als hygieneboiler geen voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Jim423 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:30:
Hoeveel oppervlakte heeft deze tapwaterspiraal?
Ik denk als je een beetje douche hebt (10+L/min) dat het niet erg lang goed gaat.
Geen idee ..

Ik hoor / zie het al: ik zal voor deze situatie dus alsnog een fris water station moeten bouwen. Bedankt voor alle info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

je hebt iets heel belangrijks niet aangegeven... hoeveel mensen gaan ervan douchen?

mijn oeg hygieneboiler van 300liter op 50 graden is genoeg voor 3 personen om van te douchen. de 4e zou een lauwe douche krijgen, ware het niet dat mijn doorstroomverwarmer mee gaat helpen als de aanvoer onder de 45 graden komt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:54:
je hebt iets heel belangrijks niet aangegeven... hoeveel mensen gaan ervan douchen?

mijn oeg hygieneboiler van 300liter op 50 graden is genoeg voor 3 personen om van te douchen. de 4e zou een lauwe douche krijgen, ware het niet dat mijn doorstroomverwarmer mee gaat helpen als de aanvoer onder de 45 graden komt.
Maximaal drie personen. Maar die gaan eigenlijk nooit achter elkaar.

Ik ben er eigenlijk al over uit dat ik een friswater station ga maken en koppelen aan de boiler. Ik wil niet dat mijn ouders straks een "net niet" lekkere douche temperatuur hebben. Daarnaast heb ik de boiler tweedehands gekocht en kan ik dus niet precies nagaan hoe groot de spiraal is (type sticker is half van de mantel af). Ik weet alleen dat de spiraal aansluiting 1 1/4" (5/4") is en dat de spiraal nagenoeg dezelfde diameter heeft en van rvs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@BenH een friswater station is volgens mij de Belgische variant van een doorstroomverwarmer? Neem dan wel eentje die geschikt is voor een (zonne)boiler. Die dus terugmoduleert of zelfs uitschakelt als de toevoertemperatuur hooggenoeg is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
@kmf Een friswaterstation is eigenlijk een externe platen warmtewisselaar met een aparte pomp die het water uit de boiler direct door de warmtewisselaar pompt en daarmee het drinkwater verwarmt. Ik heb deze in mijn eigen systeem zelf gebouwd (kant en klaar zijn deze erg duur en met zelfbouw heb je een keuze in de grootte van de platen warmtewisselaar).

Het terugmoduleren is in principe niet nodig (je kunt eenvoudig de pomp wat sneller of langzamer zetten) omdat de boiler bij mijn ouders alleen door de warmtepomp zal worden verwarmd (dus die zal nooit warmer worden dan de waarde die ik instel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BenH schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:56:

Het terugmoduleren is in principe niet nodig (je kunt eenvoudig de pomp wat sneller of langzamer zetten)
Maar dan gaat ie toch altijd nog stroom verbruiken voor het verwarmen? Een doorstroomverwarmer als naverwarmer verbruikt helemaal geen stroom zolang de watertemp boven de threshold staat.

En zo duur is het ook niet? 300 euro? https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
kmf schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:42:
[...]

Maar dan gaat ie toch altijd nog stroom verbruiken voor het verwarmen? Een doorstroomverwarmer als naverwarmer verbruikt helemaal geen stroom zolang de watertemp boven de threshold staat.

En zo duur is het ook niet? 300 euro? https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw
De pomp schiet alleen aan als er stroming gedetecteerd word. Dus tijdens het douchen / warm water gebruik gaat de pomp aan en zodra de kraan dicht gaat, gaat de pomp uit. Het verbruik van de pomp tijdens warm water gebruik is overigens te verwaarlozen (15 - 20 watt).

Doorstroomverwarmer klinkt leuk maar is wel verwarmen met COP 1. Met een friswaterstation douche je volledig op de boiler en dus indirect op de warmtepomp. Daarnaast koken mijn ouders elektrisch en zit de eerder genoemde warmtepomp ook al op de electriciteits aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BenH schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:46:
[...]

De pomp schiet alleen aan als er stroming gedetecteerd word. Dus tijdens het douchen / warm water gebruik gaat de pomp aan en zodra de kraan dicht gaat, gaat de pomp uit. Het verbruik van de pomp tijdens warm water gebruik is overigens te verwaarlozen (15 - 20 watt).

Doorstroomverwarmer klinkt leuk maar is wel verwarmen met COP 1. Met een friswaterstation douche je volledig op de boiler en dus indirect op de warmtepomp. Daarnaast koken mijn ouders elektrisch en zit de eerder genoemde warmtepomp ook al op de electriciteits aansluiting.
Ah, ik begrijp het..
Nadeel is dat het buffer/boilervat op 40+ graden gehouden moet worden. Dat is niet eens bij mij opgekomen, omdat m'n hygieneboiler op CV-modus max 29C wordt. (op zonneboilermodus wordt de hygieneboiler afgesloten van CV systeem).

Mijn doorstroomverwarmer zal daarom enkel het verschil van 12 graden overbruggen als de hygieneboiler niet hoog genoeg opgewarmd is door de zonneboiler en/of warmtepomp.

Pagina: 1