Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een paar vraagjes rond het encrypten van een HDD

Pagina: 1
Acties:

• Tycho500
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2021
Ik heb een oude laptop uit elkaar gehaald en de HDD eruit gehaald. Ik heb een enclosure ervoor gekocht en hem geformatteerd zodat ik hem kan gebruiken als externe HDD. Ik ben niet zo thuis in HDD-land dus ik heb wat korte (basis)vraagjes waar ik niet uitkom:

1. Is er verschil tussen encrypten en een wachtwoord zetten op een externe HDD?

2. Is er een manier om gratis te encrypten/PW protecten?

3. Waar kan ik een handige guide vinden? Ik heb een paar youtube videos gezien maar ik vind die iets te ingewikkeld.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tycho500 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:28:
Ik heb een oude laptop uit elkaar gehaald en de HDD eruit gehaald. Ik heb een enclosure ervoor gekocht en hem geformatteerd zodat ik hem kan gebruiken als externe HDD. Ik ben niet zo thuis in HDD-land dus ik heb wat korte (basis)vraagjes waar ik niet uitkom:

1. Is er verschil tussen encrypten en een wachtwoord zetten op een externe HDD?
Soms. Sommige HDD enclosures kunnen encrypten, sommigen zetten er alleen een wachtwoord op.
2. Is er een manier om gratis te encrypten/PW protecten?
Bitlocker. Onderdeel van Windows 10 Pro.

Anders VeraCrypt:
https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html
3. Waar kan ik een handige guide vinden? Ik heb een paar youtube videos gezien maar ik vind die iets te ingewikkeld.
Waarom wil je encrypten?
Encrypten betekend ook een grotere kans op totaalverlies van je data. (Backups zijn dus NOG belangrijker.)

Bedenk dus goed of je dat wel wil.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. Hoe wil je wachtwoord op een HDD zetten? Dat zal dan sowieso een vorm van encryptie zijn lijkt me.

2. Dat ligt een beetje aan het OS en filesystem dat je gebruikt. Windows biedt bitlocker aan, maar er zijn vast nog vele andere tools.

Verwijderd

Veracrypt kan je hele schijf versleutelen. Ook Truecrypt is feitelijk nog bruikbaar omdat nooit feitelijk is aangetoond dat Truecrypt te kraken was (en Veracrypt is het vervolg op Truecrypt).

Met deze gratis programma's kun je elke harde schijf encrypten. Je kunt ook een container aanmaken als je niet je volledige schijf wilt versleutelen.

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het al genoemde Veracrypt is goed en zeer gebruiksvriendelijk. Met de zoekterm “veracrypt encrypt entire disk” krijg je voldoende filmpjes en sites die je stap voor stap laten zien wat je moet doen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:26:
Veracrypt kan je hele schijf versleutelen. Ook Truecrypt is feitelijk nog bruikbaar omdat nooit feitelijk is aangetoond dat Truecrypt te kraken was (en Veracrypt is het vervolg op Truecrypt).
TrueCrypt zou ik alleen niet meer gebruiken vanwege dit:
http://truecrypt.sourceforge.net/
WARNING: Using TrueCrypt is not secure as it may contain unfixed security issues

This page exists only to help migrate existing data encrypted by TrueCrypt.
Geen active development, geen support, niets. Het zal misschien in de basis niet onveilig zijn, net zoals dat W7 niet opeens op 14 januari onveilig word, maar dat maakt het nog steeds geen goed idee het te blijven gebruiken. :)

Veracrypt is een prima fork en word actief ontwikkeld:
Stable release: 1.24 (October 6, 2019; 16 days ago[2]) [±]

Wikipedia: VeraCrypt

Het word ook ontwikkeld door een commercieel bedrijf, IDRIX:
https://www.idrix.fr/Root/

Maken meer tooltjes:
https://www.idrix.fr/Root/content/section/7/46/

Da's 2x een +. Actief development én commerciële backing.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TERW_DAN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:32:
1. Hoe wil je wachtwoord op een HDD zetten? Dat zal dan sowieso een vorm van encryptie zijn lijkt me.
Niet perse, sommige HDD's vragen "bij opstarten" (of met fysiek "slot" op de disk) om een password, maar zonder versleuteling. Dan is het wachtwoord bijv te omzeilen met een schroevendraaier. Maar dit is sowieso niet zo relevant bij een uit laptop geschroefde HDD die in een losse enclosure is gezet. (Ik houd het even op begrijpelijk-Nederlands :P )

Inderdaad: Veracrypt, of makkelijker is Bitlocker als @Tycho500 Windows 10 Pro heeft. Voor beide zijn handleidingen/tutorials te vinden. Maar een te simpel stappenplan volgen is af te raden omdat dan de risico's onderbelicht blijven.

Zoals al gezegd: wees zeker van je zaak, weet wat je doet en bewaar en backup sleutels/passwords veilig maar niet alleen in je hoofd.

Als het om een backup gaat, is een alternatief niet full disk versleutelen maar de backup zelf versleutelen en minder-spannende data onversleuteld laten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
En hou er ook rekening mee dat er vertraging optreedt (dus afhankelijk of je alles versleutelt of alleen een data-container) t.g.v. ontsleutelen (lees-acties) en versleutelen (schrijf-acties).
Ik werk zelf op mijn professionele werkplek met een volledig met Bitlocker versleutelde laptop en dat is merkbaar trager zodra je veel applicaties parallel open hebt staan (met ieder hun op de achtergrond doorlopende processen, ook "als je zelf niets doet").
Het hangt er dus een beetje vanaf welke keuzes worden gemaakt en wat het gebruik precies is, maar hou rekening met wat vertraging t.g.v. versleuteling.
Pagina: 1