Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nibor4
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-10-2020
Dag tweakers,

De vraag gaat specifiek over de Nikon D750 die momenteel 2de hands bij kamera-express voor 900 euro te koop staat. kamera-express geeft een aantal clicks van 33k aan. Ik heb opgezocht dat Nikon een typisch aantal clicks van 150k geeft, dus dit lijkt me alvast in orde.

Ik heb momenteel een D5600. Over het algemeen ben ik tevreden van deze camera, maar in eerder low-light situaties merk ik dat deze camera toch wat moeite begint te hebben. (nogal veel ruis op eerder hoge ISO-waarden). Vermits ik graag foto's neem voor zonsopgang of na zonsondergang, is dit cruciaal. Mogelijk is duurder glas hiervoor een oplossing, maar ik vind het ook zonde (duur) FX-glas op een crop sensor te steken.

De D750 is wel al een iets oudere camera, en ik weet niet goed hoe deze sensor stand houdt tegenover een nieuwer model, bijvoorbeeld in de Z6. Daarom weet ik niet goed of het het nu waard is daar 900 euro aan te spenderen.

Wat is je budget?

Die 900 euro past nu in het budget, inclusief een basislens. Uitbreidingen qua lenzen kunnen later aangekocht worden.

Is het voor alledaags huis-tuin-en-keukengebruik of heb je echt specifieke toepassingen in gedachten?

De camera zal gebruikt worden voor landschapsfotografie in combinatie met portretten, eventueel lichte macro-toepassingen zoals voor bloemen. Ook zou ik de overstap maken naar professioneel gebruik, zoals huwelijken.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?

Ik heb een 50 mm f/1.8 die ik ook op een fullframe-camera kan gebruiken.

Heb je verder nog specifieke eisen?

Idealiter had ik uitgebreidere functies voor video gewild, maar ik spendeer liever al wat voor een lens in plaats van 2000 euro te betalen voor een camera en niks meer voor lenzen over te hebben.

Beste antwoord (via nibor4 op 17-10-2019 09:56)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
nibor4 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:46:

De vraag gaat specifiek over de Nikon D750 die momenteel 2de hands bij kamera-express voor 900 euro te koop staat. kamera-express geeft een aantal clicks van 33k aan.

...weet ik niet goed of het het nu waard is daar 900 euro aan te spenderen.
Nee, wmb is die D750 het niet waard om 900€ aan te spenderen,
Waarom?
Je krijgt met 200€ winterkorting deze camera nieuw bij vele grote duitse onlinewinkels (de meeste hebben tevens fysieke winkels) voor 949€ tot 969€. Daar zitten winkels met uitstekende service bij, en die verzenden ook naar NL.
Voor 5 tot 7 tientjes minder een camera met 33k clicks te kopen is in dat opzicht niet slim. Garantie is bijv. een jaar korter bij een 2e handsje. (1 ipv 2 jaar)
Met foto Erhardt en Kosfeld heb ik persoonlijk positieve ervaring, maar Köster of Leistenschneider zijn eveneens goed. In het top 10 lijstje dat idealo geeft, is foto Mundus de enige zaak waar ik niet zou kopen. (lees meer in www)

De aanschaf van een nieuwe D750 voor minder dan 1000€ is overigens geen verkeerd idee. Als ik momenteel actiever sport zou fotograferen dan ik doe, dan zou ik er zelf eentje aanschaffen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 17-10-2019 09:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Op DPreview.com kun je beide camera's vergelijken. Ook de foto's bij verschillende iso waarden kun je kiezen en dan de afweging maken of je het geld waard vindt.
Kun je dat weer beter in goed glas steken ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door Ursamajor op 16-10-2019 14:55 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb nog steeds een oude (en zwaar misbruikte) D700, tot volle tevredenheid. Bakbeest vam een camera, kan heel wat hebben. Butsen, regen enz. no problem. Wel een pak zwaarder dan je huidige camera. Moet goed glas op, en geen dx formaat uiteraard.
Ik kan de batterygrip ten zeerste aanraden. En neem een goede sling strap.

De D750 wordt nog nieuw verkocht, en 33k clicks is helemaal niks voor zo'n prosumer camera natuurlijk. Als je fullframe wilt en/of een meer pro camera dan de 5000 serie, ik zou het doen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
nibor4 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:46:

De vraag gaat specifiek over de Nikon D750 die momenteel 2de hands bij kamera-express voor 900 euro te koop staat. kamera-express geeft een aantal clicks van 33k aan.

...weet ik niet goed of het het nu waard is daar 900 euro aan te spenderen.
Nee, wmb is die D750 het niet waard om 900€ aan te spenderen,
Waarom?
Je krijgt met 200€ winterkorting deze camera nieuw bij vele grote duitse onlinewinkels (de meeste hebben tevens fysieke winkels) voor 949€ tot 969€. Daar zitten winkels met uitstekende service bij, en die verzenden ook naar NL.
Voor 5 tot 7 tientjes minder een camera met 33k clicks te kopen is in dat opzicht niet slim. Garantie is bijv. een jaar korter bij een 2e handsje. (1 ipv 2 jaar)
Met foto Erhardt en Kosfeld heb ik persoonlijk positieve ervaring, maar Köster of Leistenschneider zijn eveneens goed. In het top 10 lijstje dat idealo geeft, is foto Mundus de enige zaak waar ik niet zou kopen. (lees meer in www)

De aanschaf van een nieuwe D750 voor minder dan 1000€ is overigens geen verkeerd idee. Als ik momenteel actiever sport zou fotograferen dan ik doe, dan zou ik er zelf eentje aanschaffen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 17-10-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nibor4
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-10-2020
Heel erg bedankt voor de feedback! Dan is het inderdaad een beter idee te wachten, ik heb nog maar heel weinig gekocht bij duitse winkels (geen idee waarom als ik de prijzen soms vergelijk), dus ik was niet op de hoogte hiervan.

Ik kijk alvast naar wat (2e hands) lenzen.

Robin