Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 10:56
Hallo,

Ik overweeg om een Panasonic Leica 100-400mm DG Vario Elmar aan te schaffen als vervanging voor mijn 75-300mm m.zuiko lens. De Panasonic kan ik van iemand overnemen voor +/- €1000,- en dat vind ik wel een mooie prijs.

Op internet heb ik veel reviews en vergelijkingen gezocht, maar echt veel wijzer ben ik hier nog niet van geworden.
Nu ben ik daarom op zoek naar mensen die ervaring hebben met beide lenzen en dan het liefst ook met een Olympus om d e camera-body.
(zelf ben ik in het bezit van de: om d e 10 mkII en de om d e 5 mkII)

Wat ik verwacht van de Panasonic
Scherpte / image quality
Ik verwacht dat de Panasonic ongeveer gelijke 'scherpte en image quality' zal opleveren.
Over de kwaliteit van de Olympus bij 'ideale weersomstandigheden' ben ik erg tevreden.
Hier verwacht ik dus geen grote vooruitgang, maar ook zeker geen achteruitgang

Focus lengte
Uiteraard heeft de Panasonic hier meerwaarde (300-400mm).
Dit is mooi meegenomen ;) , maar voor mij is dit niet echt een must.

Auto Focus (snelheid)
Dit is een van de 2 punten waarop ik wat hoop te winnen.
Ik vind de snelheid van de Auto Focus van de m.zuiko niet echt geweldig, en heb gemerkt dat ik bij vogels in de vlucht deze eigenlijk nooit goed krijg. (dat wil eigenlijk alleen met handmatig focus)
Op dit gebied verwacht ik een vooruitgang, maar hoop dat iemand dit mij kan bevestigen. (of eventueel ontkrachten.. :'( )

Lichtgevoeligheid
Dit is voor mij het 2e belangrijke punt.
Hoewel de Panasonic ook niet extreem lichtgevoelig is, verwacht ik dat deze in moeilijkere lichtomstandigheden net een stap (stop) beter zal presteren.
Te vaak merk ik dat ik op dit punt met de m.zuiko net wat te kort kom.

Uiteraard zou het aanschaffen van de m.zuiko prime ook wel een leuk idee zijn, maar gezien het prijs verschil is mij dat toch wat te gortig.

Ik hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn die mij hier een klein beetje mee op weg kunnen helpen.

Al vast bedankt,
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik heb zelf geen ervaring met deze twee lenzen maar ik denk dat je veel meer focus snelheid kunt winnen door een E-M1 (zelfs de mk 1) te kopen ipv deze lens.

De 100-400 zal misschien iets sneller focussen maar zal geen wereld van verschil zijn. Maar de E-M10 en E-M5 hebben allebei Contrast AF terwijl de E-M1 (i en ii) een combi van contrast en phase AF heeft en daardoor bewegende objecten veel beter kan tracken.

En er zit slechts een halve tot 1/3 stop lichtverschil tussen de lenzen dus dat ze ook niet een wereld van verschil maken. Ze zijn gewoon allebei niet zo snel. En die 300mm F4 is dat wel maar inderdaad ook erg duur.

Dus voor die 6 a 700 euro (1000 - verkoop 75-300), zou ik liever een 2e hands E-M1 halen. Hou je nog geld over voor een prime ook.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
Ik heb deze lens, evenals de 75-300mm, zelf gehad (zie mijn sig voor wat foto's), zowel op mijn E-M10 Mk2, E-M1 Mk2 en op de Panasonic G80. Op de Olympus bodies vond ik het persoonlijk niet erg fijn werken, op de G80 een stuk prettiger (sneller focus verkrijgen, dualIS). Verder vond ik de kwaliteit 350-400mm niet wat ik bij het prijsverschil vond passen en bleef ik me maar irriteren aan de stijve zoomring (schijnt bij latere exemplaren beter te zijn). Als je zegt dat het je om autofocus snelheid gaat dan verwacht geen wonderen (een E-M1 doet meer denk ik) en ook al is hij iets lichtsterker het is nog steeds een lens die je met goed licht wil gebruiken.

Al met al heeft die lens op de flexibele range na me nooit echt kunnen bekoren en persoonlijk zou ik als je de 300-400mm range niet perse nodig hebt en tevreden bent met de kwaliteit van de 75-300mm niet upgraden.
Neemt niet weg dat er bv op het dpreview forum veel positieve ervaringen te vinden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy op 16-10-2019 17:28 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Hai,

Bedankt voor jullie uitgebreide adviezen.

Eerlijk gezegd :$ was ik totaal niet op de hoogte van de voordelen en nadelen van Contrast AF ten opzichte van Phase AF.
Waarschijnlijk is dan een upgrade naar een OM D E M1 inderdaad veel zinniger.

Wat betreft de lichtgevoeligheid, wist ik al wel dat de diafragma waardes niet heel veel verschilden, maar wist eigenlijk niet hoeveel (en dus ook hoe weinig) voordeel ik mij daarbij voor moest stellen.
Waarschijnlijk zal het verschil (schat ik) tussen Olympus en Panasonic op 300mm iets zijn van 6,7 en 5,6 en inschatten hoeveel dat 'in real live' uitmaakt vind ik erg lastig.

Ik vermoed dat jullie reacties mij een aardige teleurstelling hebben bespaard!
Bedankt!

Groet,
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic.
Zit voor mijn camera (E-M5 Mark II, niet toe aan een upgrade) te kijken naar meer telebereik. Had gehoopt op een nieuwe aankondiging van Olympus mbt objectieven maar dat bleef helaas uit.

De 75-300 lijkt me mooi als al dan niet tijdelijke optie. Of is de 100-400 het extra geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Onder goede lichtomstandigheden, ben ik zelf zeer tevreden met de 75-300mm.
Maar zoals al beschreven loop ik vooral tegen 'low-light' situaties en de snelheid van de AF aan.

Uiteraard is meer tele altijd prettig, maar voor mij op basis van de hierboven ontvangen feedback niet het verschil waard.

Wel heb ik op o.a. dpreview forum vaak gelezen dat mensen het hebben over een 'good-copy' en 'bad-copy'. Waarmee gesuggereerd wordt dat er nogal eens een flink verschil zou kunnen zitten tussen de m.zuiko 75-300 onderling...
In hoeverre dat echt waar is durf ik niet te zeggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Aanhakend op de suggestie van het aanschaffen van een e-m1: de zojuist aangekondigde e-m5 mark III heeft ook PDAF, in wezen hetzelfde focussysteem als de e-m1 reeks (wel iets minder snel als het gaat om beelden per sec, maar focussnelheid zal er niet voor onderdoen).

Is (iig hier in NL) wat goedkoper dan een nieuwe e-m1 mark II.

Mijn ervaring is in ieder geval wel dat de focussnelheid van zelfs de goedkopere lenzen nog steeds beperkt wordt door het AF systeem van Olympus camera's zoals de e-m10 en e-m5. Al mijn lenzen gingen (veel) sneller en beter focussen toen ik de e-m1 mark 2 ging gebruiken.

Dat gezegd hebbende: een mooie lens neem je natuurlijk mee naar al je toekomstige camera's. Maar als de nieuwe lens alleen noodzakelijk is door de beperking van het AF systeem, dan is een nieuwe camera wellicht overwegen waard.

Je kan wellicht het leenprogramma van Olympus gebruiken om een camera te testen?

Volgend weekend (26/27 okt) is er overigens in Bleiswijk een viering van 100 jarig bestaan van Olympus, kan je gratis naar toe (je moet je wel even aanmelden via deze pagina) en daar kan je ook camera's gratis uitproberen (en de nieuwe e-m5 hoogstwaarschijnlijk ook). Misschien ook een idee :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Pagina: 1