Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 13:21
Beste mede-tweakers,

Een vriend van mij zit er aan te denken om zijn pc up te graden. Hij gebruikt hem voornamelijk voor games, zoals CS:GO en Borderlands. Hij merkt zelf dat hij niet zulke goede prestaties meer haalt, voornamelijk in Borderlands. We hebben even gekeken wat er nu in zit, en dat is:

Processor: i5-4670K
Videokaart: Nvidia Geforce GTX 760
Ramgeheugen: Micron 8JTF51264AZ-1G6E1 2x4GB
Moederbord: Asus B85M-G

Het lijkt mij dat vooral de videokaart een upgrade nodig heeft, aangezien de rest van zijn onderdelen prima presteren voor de taken en games die hij uitvoert. Ik en mijn vrienden zitten te denken aan misschien een Nvidia Geforce 2060 of een 1660 (TI), waarvan wij denken dat deze wel past op het huidige moederbord. Ikzelf vind de Amd RX 570 of RX 5700 ook wel een interessante optie. Hij wil in totaal max 500 euro uit te geven. We moeten alleen nog even uitzoeken welke voeding er nu in de pc ziet.

Misschien hebben jullie goed aankoopadvies, waarmee we zijn pc mooi kunnen upgraden?

[ Voor 3% gewijzigd door volutatio op 16-10-2019 13:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@volutatio Beter eerst een upgrade set kopen als:

Ryzen 5 26/3600
B450 moederbord: pricewatch: ASRock B450M Pro4
16GB DDR4 RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK

evt. voeding/psu, en later als er budget is een GPU pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 HDMI DP

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:36
In plaats van gokken, kun je altijd even task manager ernaast zetten en kijken naar de utilisatie/belasting van de onderdelen. Echter is die i5 ook wel echt verouderd gezien het beperkte aantal threads en cores. Wat dan nog niet helpt is het feit dat er geen overklokmogelijkheid is met het moederbord. Ik zou de pc verkopen en kijken voor een Volledig nieuwe pc, maar dat is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

Een beetje extra geheugen zal ook geen kwaad kunnen. Het moederbord heeft vier geheugensloten, dus een extra setje van 2x4 GB is erg aan te raden.

Je kan de cpu een boost geven door deze iets over te klokken. Het enige wat je nodig hebt is een koeler die beter is dan de stockcooler die bij de CPU zat. Heb je een stevige cooler dan kun je overklokken; anders zul je ook voor weinig even een nieuwe cpu cooler moeten aanschaffen. Dit zal je ook een geluidsreductie opleveren daar je systeem wat stiller zal worden.

Een videokaart zoals de 2060 zou inderdaad geen slechte keuze zijn; al zou ik eerder voor een RX5700 gaan.

Het geheugen en de videokaart zullen je ongeveer 400 euro kosten. Een goede cooler zou 3 tientjes gaan kosten. Je huidige videokaart zou je voor ongeveer 50 euro kunnen verkopen waardoor je voor iets minder dan 400 euro al helemaal klaar kan zijn.

Je kan dan ook nog overwegen om de cpu te vervangen mocht blijken dat deze met OC alsnog een bottleneck vormt; dan kun je gelijk een nieuw moederbord kopen daar deze gewoon geen echte opties heeft om een veel snellere cpu te kunnen plaatsen vanwege het 1150 socket

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 16-10-2019 14:00 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
@Theo Is het mogelijk om gewoon 2 sticks van 2x4gb er bij te kopen? Ik dacht misschien dat dat niet kon omdat het niet dezelfde geheugenkaarten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
doebbalapoent11 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:57:
In plaats van gokken, kun je altijd even task manager ernaast zetten en kijken naar de utilisatie/belasting van de onderdelen. Echter is die i5 ook wel echt verouderd gezien het beperkte aantal threads en cores. Wat dan nog niet helpt is het feit dat er geen overklokmogelijkheid is met het moederbord. Ik zou de pc verkopen en kijken voor een Volledig nieuwe pc, maar dat is een keuze
Ik heb inderdaad al tegen hem gezegd dat even kijken met de task manager een goed idee. Ik weet nog niet hoe hij er tegen over staat om zijn pc te verkopen en een nieuwe te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
Hackus schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:57:
@volutatio Beter eerst een upgrade set kopen als:

Ryzen 5 26/3600
B450 moederbord: pricewatch: ASRock B450M Pro4
16GB DDR4 RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK

evt. voeding/psu, en later als er budget is een GPU pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 8GD5 HDMI DP
Dit is ook wel een interessante keuze, als ik die onderdelen bij elkaar optel qua prijs zit je zo rond de 500 euro. Ik denk alleen wel dat een RX 570 misschien net te zwak zal zijn voor de games die hij speelt, zoals Borderlands 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

volutatio schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:01:
@Theo Is het mogelijk om gewoon 2 sticks van 2x4gb er bij te kopen? Ik dacht misschien dat dat niet kon omdat het niet dezelfde geheugenkaarten zijn.
Het moederbord heeft vier slote. ALs je in allevier de sloten 4 GB hebt zitten dan gaat dit gewoon werken. Het voordeel van het oudere geheugen is dat het tweedehands te krijgen is voor een appel en een ei.

Ik zou de volgende volgorde aanhouden:

1) Koop een RX5700.
2) Indien je een slechte cpu cooler hebt, koop een nieuwe cooler. Overklok het systeem waar mogelijk.
3) Indien je vind dat de prestaties nog steeds tegenvallen; koop een nieuw moederbord, cpu en geheugen. Het oude kun je verkopen. De videokart en de koeler uit de vorige stappen kun je gewoon blijven gebruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
Theo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:07:
[...]

Het moederbord heeft vier slote. ALs je in allevier de sloten 4 GB hebt zitten dan gaat dit gewoon werken. Het voordeel van het oudere geheugen is dat het tweedehands te krijgen is voor een appel en een ei.

Ik zou de volgende volgorde aanhouden:

1) Koop een RX5700.
2) Indien je een slechte cpu cooler hebt, koop een nieuwe cooler. Overklok het systeem waar mogelijk.
3) Indien je vind dat de prestaties nog steeds tegenvallen; koop een nieuw moederbord, cpu en geheugen. Het oude kun je verkopen. De videokart en de koeler uit de vorige stappen kun je gewoon blijven gebruiken.
Past een RX 5700 op zijn huidige moederbord? Ik snap niet helemaal hoe ik dat kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

volutatio schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:14:
[...]

Past een RX 5700 op zijn huidige moederbord? Ik snap niet helemaal hoe ik dat kan vinden
Die past gewoon; deze heeft een PCI-E slot nodig en dat heeft zowel jouw huidige moederbord als elk nieuw moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 16-10-2019 14:16 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

volutatio schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Dit is ook wel een interessante keuze, als ik die onderdelen bij elkaar optel qua prijs zit je zo rond de 500 euro. Ik denk alleen wel dat een RX 570 misschien net te zwak zal zijn voor de games die hij speelt, zoals Borderlands 3.
RX570 is wel 8GB
GTX1660 zou beter zijn ja, als het budget er is. hier stukje info https://www.tomshardware....grated-graphics,6351.html https://www.userbenchmark.../3669/268793.476362.0.0.0

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 16-10-2019 14:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 00:25
In eerste instantie is het de GPU die te zwak is. De GTX760 is nu toch echt wel een oud beestje aan het worden ...
Qua vervanging zou ik kijken naar een mooie 2dehandse GTX1070 voor max. 225 EUR.

Als de prestaties nog steeds onvoldoende zijn, zou ik kijken voor een upgradesetje als volgt:
- Ryzen 2600
- B450 mobo
- 16GB DDR4 3200Mhz
Daarvoor moet je een kleine 300 EUR rekenen.

Mits verkoop van zijn huidige set voor een kleine 100 EUR, is er nog wat marge voor een nieuwe voeding ook mocht dat nodig zijn.

Denk dat dit de beste besteding is van zijn 500 EUR.

O ja, tenzij ik het gemist heb, heeft die al een SSD zitten als bootschijf?
Pagina: 1