Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:09
Goedemiddag,

In onze familie heeft het er alle schijn van dat het volgende staat te gaan gebeuren:
Moeder (gescheiden) heeft een huidig koophuis (met flinke overwaarde).
Dochter (getrouwd en woonachtig met man en kinderen) heeft een huidig koophuis (met enige overwaarde).

Nu willen moeder en dochter (+man) gezamenlijk een ander huis gaan kopen, voornamelijk vanuit gezelligheid, gemak (moeder neemt nu veel zorg voor haar rekening met kleinkinderen) en om moeder in een later stadium te kunnen gaan verzorgen.
De waarde van de nieuwe woning zal gelijk zijn aan de waarde van de 2 huidige woningen.

In het hele verhaal zijn er nog 3 andere kinderen (en kleinkinderen) betrokken, met elk hun eigen gevoel/idee bij deze situatie.

Moeder en dochter zijn vrij impulsief in dit opzicht, hebben ook reeds een bod uitgebracht op een woning zonder overleg en goede afspraken te hebben gemaakt met de andere betrokkenen. Om verdere escalatie en onenigheid binnen de familie te voorkomen, is het goed om duidelijke afspraken te maken.

Aan welke zaken (financieel, emotioneel en rationeel) moet er gedacht worden in deze situatie?
Het is uiteraard een vrij persoonlijk iets, waarbij ook gevoelens en emoties in het spel zijn. Maar het zakelijke is in deze vooral van belang, vandaar dat jullie misschien tips en ideeën hebben waar aan gedacht moet worden.

Edit: Om het even duidelijker te maken: ik ben de enige zoon (zonder kinderen) naast mijn 3 zussen, Vooral de zussen hebben er emotioneel gezien wat vraagtekens of problemen mee. Ik probeer vooral om het zo objectief mogelijk te benaderen en ruimte te geven voor ieder zijn gevoel en het als 1 familie op te gaan lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roncom op 16-10-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Bel een notaris/ jurist. Er zullen nogal wat haken en ogen zitten aan de erfrecht zaken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie ben jij in de familie? De man? De vader? een kleinkind?

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:28
Moeder leeft toch nog? Dan mag ze dat toch zelf beslissen? Willen de andere kinderen niet wachten tot ze dood is en alvast gaan ruziën over de erfenis? :N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Ik denk dat hij een broer is en nu, terecht, bang is zijn halve erfenis in rook ziet opgaan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Moeder moet natuurlijk zelf weten wat ze doet en daar heeft verder niemand het morele recht toe om zich daarmee te bemoeien.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Roncom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:37:

Het is uiteraard een vrij persoonlijk iets, waarbij ook gevoelens en emoties in het spel zijn. Maar het zakelijke is in deze vooral van belang,
hoezo? Dat is toch niet het enige wat meetelt?

don't mind me

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:34
Zolang in de akte van eigendom straks komt te staan voor welk percentage ieder eigenaar is van het nieuwe pand, lijkt me er niet zoveel aan de hand. Het lijkt me logisch dat die verdeling gemaakt wordt naar rato van het ingebrachte vermogen/hypohteek.
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:41:
Wie ben jij in de familie? De man? De vader? een kleinkind?
Buiten het feit dat dit niet terzake doet kan TS ook een vrouw zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Die moeder leeft nog en mag haar leven leiden en geld uitgeven op de manier waarop zij dat prettig vind. Zorgelijker voor die moeder is dat het samenwonen wellicht invloed gaat hebben op eventuele partner alimentatie welke ze nu ontvangt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
In het hele verhaal zijn er nog 3 andere kinderen (en kleinkinderen) betrokken, met elk hun eigen gevoel/idee bij deze situatie.
Heel simpel, die hebben er in principe helemaal niks mee te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
Hielko schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:47:
[...]

Behalve als de moeder komt te overlijden en zij ineens mede eigenaar zijn van het nieuwe huis en dus die ma+dochter de rest moeten uitkopen.

Word de moeder niet mede eigenaar van het huis dan is er dus een eenmalige schenking aan slechts 1 kind wat als behoorlijk oneerlijk gezien kan worden. (en waar belasting over betaald moet gaan worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]

Moeder en dochter zijn vrij impulsief in dit opzicht, hebben ook reeds een bod uitgebracht op een woning zonder overleg en goede afspraken te hebben gemaakt met de andere betrokkenen.

[...]
Er zijn geen andere betrokkenen naast de moeder en dochter (+man). Als de moeder er niet meer is kan dit het verdelen van de erfenis lastiger maken indien de dochter (+man) niet willen verhuizen/het resterende deel kunnen bekostigen, maar het staat haar toch volledig vrij deze keuze te maken?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:34
[...]

Alhoewel ik me heel erg goed kan voorstellen dat die zich (enstig) tekort gedaan voelen, mede omdat oma wel op hun kinderen past (aanname), heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:45:

Buiten het feit dat dit niet terzake doet kan TS ook een vrouw zijn.
Hoezo bepaal jij of dit ter zake doet? Als direct erfgenaam is het wellicht zwaarder dan een verre neef. In het tweede geval zou ik zeggen: Let it be.
[...]
Niemand behalve degene die de beslissing maken toch? (Moeder, dochter+man). Ik tel 3 volwassenen die allemaal hun eigen keuzes mogen maken. Het enige wat je kunt doen is adviseren dat de keuze wellicht niet handig is met goede argumenten.

Qua afspraken moet je een ervaringsdeskundige inschakelen, alsin bijvoorbeeld een notaris.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2019 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roncom
Bedankt voor jullie input, ik waardeer elke idee/visie hier op.

Om het even duidelijker te maken: ik ben de enige zoon (zonder kinderen) naast mijn 3 zussen, Vooral de zussen hebben er emotioneel gezien wat vraagtekens of problemen mee. Ik probeer vooral om het zo objectief mogelijk te benaderen en ruimte te geven voor ieder zijn gevoel en het als 1 familie op te gaan lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Roncom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:54:

Om het even duidelijker te maken: ik ben de enige zoon (zonder kinderen) naast mijn 3 zussen, Vooral de zussen hebben er emotioneel gezien wat vraagtekens of problemen mee. Ik probeer vooral om het zo objectief mogelijk te benaderen en ruimte te geven voor ieder zijn gevoel en het als 1 familie op te gaan lossen.
Maar wat is nu het grote probleem dan? Of je moeder nou een huis bezit of een percentage van het huis, de verdeling blijft toch hetzelfde?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goedemiddag,

In onze familie heeft het er alle schijn van dat het volgende staat te gaan gebeuren:
Dochter (getrouwd en woonachtig met man en kinderen) heeft een huidig koophuis (met enige overwaarde).

Nu willen moeder en dochter (+man) gezamenlijk een ander huis gaan kopen, voornamelijk vanuit gezelligheid, gemak (moeder neemt nu veel zorg voor haar rekening met kleinkinderen) en om moeder in een later stadium te kunnen gaan verzorgen.
De waarde van de nieuwe woning zal gelijk zijn aan de waarde van de 2 huidige woningen.

Moeder en dochter zijn vrij impulsief in dit opzicht, hebben ook reeds een bod uitgebracht op een woning zonder overleg en goede afspraken te hebben gemaakt met de andere betrokkenen. Om verdere escalatie en onenigheid binnen de familie te voorkomen, is het goed om duidelijke afspraken te maken.

Aan welke zaken (financieel, emotioneel en rationeel) moet er gedacht worden in deze situatie?
Het is uiteraard een vrij persoonlijk iets, waarbij ook gevoelens en emoties in het spel zijn. Maar het zakelijke is in deze vooral van belang, vandaar dat jullie misschien tips en ideeën hebben waar aan gedacht moet worden.
Wie ben jij in dit verhaal? Moeder, dochter, man van dochter, ander kind (of kleinkind)?

In principe is mijn eerste gedachte dat niemand er wat over te zeggen heeft, behalve de betrokkenen.
Het is verstandig om goede afspraken te maken (wie legt welk deel in). Worden ze bijv. met z'n drieën (moeder, dochter en man) eigenaar van de woning (dus alle drie 1/3 eigenaar)? Of wordt moeder 1/2 eigenaar en dochter + man 1/2 eigenaar?

Ook is het verstandig om na te denken over wat je vast legt in het testament. Stel dat moeder 1/2 eigenaar van de woning is / wordt en komt te overlijden. Dan hebben de andere (klein)kinderen recht op 1/2 woning. Is dat "vermogen" niet aanwezig, dan kan het zijn dat dochter en man de woning moeten verkopen (tenzij vruchtgebruik is vastgelegd) om zo de andere erfgenamen hun deel te kunnen betalen.

Zo zijn er nog wel wat andere zaken om rekening mee te houden. Maar in principe hebben alleen de betrokkenen er wat mee te maken / over te zeggen. Tenzij moeder niet meer wilsbekwaam is, maar dat maak ik nergens uit op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat toch uiteindelijk alleen om het geld?
Als geld geen rol zou spelen kan ik niet inzien dat er iets mis is met de situatie (Als niet direct betrokkenen iig. Dat zwager zich in een situatie waant waar hij wellicht spijt van krijgt, is aan hem).

Als we even uit gaan dat het om geld gaat:

Zolang je de verdeling van inbreng vastlegt is er m.i. weinig aan de hand.
Behalve dat bij overlijden van moeder jij en je andere zussen eventueel eigenaar worden van een deel van het huis van de betreffende zus. En dat is wel een lastige situatie mocht je daar aanspraak op willen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Wellicht niet vanuit je moeder en zus bekijken, maar vanuit je zwager? Hij is de enige direct betrokkene zonder bloedbanden met zus, moeder en andere zussen, maar mét invloed. Wellicht kan hij nog wel afstand nemen en rationeel kijken. Moeder en dochter gaan dat niet doen, zussen ook niet, jij wellicht nog wel dus dan samen met zwager.

Zit hij erop te wachten telkens familie in huis te hebben op het moment dat oma op een van de andere kleinkinderen past? Want daar draait het straks op uit natuurlijk. Als oma op maandag op hun kinderen past, maar op dinsdag, woensdag en donderdag op de (toekomstige) kinderen van jou en je andere zussen, kan het in een gedeeld huis best heel druk gaan worden.
Zit hij erop te wachten 3x per nacht zijn bed uit te moeten als oma straks wat mankeert?
Hoe denkt je zwager er eigenlijk zelf over?

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-10-2019 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
BastaRhymez schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Wie ben jij in dit verhaal? Moeder, dochter, man van dochter, ander kind (of kleinkind)?
Voor een bepaald slag volk hier is het beter voor topicstarter om dat vooral in het midden te laten. Voor de casus is het irrelevant.
In principe is mijn eerste gedachte dat niemand er wat over te zeggen heeft, behalve de betrokkenen.
Het is verstandig om goede afspraken te maken (wie legt welk deel in). Worden ze bijv. met z'n drieën (moeder, dochter en man) eigenaar van de woning (dus alle drie 1/3 eigenaar)? Of wordt moeder 1/2 eigenaar en dochter + man 1/2 eigenaar?

Ook is het verstandig om na te denken over wat je vast legt in het testament.
|
Hierbij is het van belang dat er bij het testament maar 1 primaire betrokkene is: de moeder.

Veel mensen schijnen te denken dat ze iets moeten vinden van iemands testament, maar dat is niet zo.
En zelf als men erop wil anticiperen: een testament kan op ieder moment eenzijdig veranderd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Emotioneel:
- vader moet het ook graag doen. Anders is een inwonende schoonmoeder een heel slecht idee
- wat als oma overlijdt? Kleiner wonen omdat kwart huis naar oom en tantes gaat en huis dan onbetaalbaar?
- wat als moeder overlijdt? Oma huis uit en pa gaat kleiner wonen?
- gaat oma schenken aan alleen moeder? Dan ruzie in familie? (Of begrijpt men dat later oma verzorgen dat "waard" is?)
- heeft pa/ma over 10/20 jaar wel tijd, geld en energie om oma te mantelverzorgen?

Zakelijk
- erfenis oma i.r.t. oom/tantes: is er een testament?
- wat als of ma of oma het niet meer kan betalen?
- (groot) onderhoudskosten verdelen?
- samen eigenaar (kan dat? geen idee), of gaat oma schenken en inwonen?
- als schenken: alleen belastingvrij tot pa / ma 40 is
- overweeg schenken op papier

(Relaties gezien vanuit de kleinkinderen in het huis)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:15

snmght

imho dan he

@Roncom Kun je de vraagtekens en problemen van je zussen delen? Want zoals velen al aangeven zijn je (andere) zussen hier helemaal geen partij in.

Dat je moeder en de zus + man goede afspraken moeten maken lijkt me helder. Maar het is me niet helemaal duidelijk of je dit topic nu maakt aangaande de afspraken die deze partijen met elkaar moeten maken; of over afspraken die je moeder al dan niet moet maken met de rest van de familie.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Waar zijn je zussen dan het bangst voor? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit dit verhaal. De meest voor de hand liggende gedachte maar helaas gelijk ook de meest negatieve (en daar wil ik liever nooit meteen van uitgaan), is dat ze zich bij voorbaat al benadeeld voelen als het straks gaat om een mogelijke erfenis?

Persoonlijk zou ik mezelf van tevoren nooit al rijk rekenen, dat lijkt me echt iets voor de moeder zelf. Ik zou dan blij zijn met wat ik krijg.

Vergeet ook niet dat straks de zus + zwager wel degenen zijn die de moeder straks mogelijk een hele tijd heeft verzorgd in een wellicht wat moeilijkere tijd richting het eind van haar leven.

.
.
.
.

Of plottwist: zijn ze allemaal beledigd dat zíj niet samen met hun moeder in één huis mogen gaan wonen...?

ik vermoed dat laatste niet, dus lijkt het me vooral iets voor de moeder om in overleg met een notaris een goed testament op te stellen waarbij zij zelf - al dan niet door advies van de notaris - een voor haar eerlijke verdeling zorgt. (en zelfs al vindt ze zusje c het zwarte schaap, misschien krijgt ze wel niets. Weten wij veel :+ )

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Roncom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:54:

En wat zijn die emotionele vraagtekens en problemen dan precies? Zijn ze bang dat ze benadeeld worden in een bepaald opzicht? Willen ze ook graag hun moeder in huis hebben?

Maar bij een dergelijke constructie lijkt het me wel verstandig dat ze wat advies inwinnen bij een notaris, maar dan vooral om dingen goed te regelen voor de personen die samen het huis kopen. Want je moet wel nadenken wat er gebeurt als de moeder komt te overlijden, en dan verschillende erfgenamen een deel van het huis in bezit krijgen. Wat wil je dan wat er gaat gebeuren. Maar dat lijkt me aan de moeder en zus/partner om te beslissen, niet aan de andere familieleden die er eigenlijk geen bal mee te maken hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rukapul schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:02:
Hierbij is het van belang dat er bij het testament maar 1 primaire betrokkene is: de moeder.

Veel mensen schijnen te denken dat ze iets moeten vinden van iemands testament, maar dat is niet zo.
En zelf als men erop wil anticiperen: een testament kan op ieder moment eenzijdig veranderd worden.
Een testament kan niet tegen de wettelijke regels in gaan, belangrijk om mee te nemen is de legitieme portie. Zelfs wanneer de moeder de rest van de kinderen zal onterven hebben die kinderen in ieder geval ieder recht op 1/8e van de totale erfenis uitgekeerd in geld.
Zijn de kinderen niet onterfd dan hebben ze, tenzij anders vastgelegd in het testament, recht op 1/4e van de totale bezittingen.

Wat ook meegenomen moet worden is of de kinderen enige vorm van vruchtgebruik hebben verkregen tijdens het overlijden van hun vader. Dat kan dan ook nog wel een uitdaging worden afhankelijk van wat destijds in het testament is afgesproken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:08:
Waar zijn je zussen dan het bangst voor? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit dit verhaal. De meest voor de hand liggende gedachte maar helaas gelijk ook de meest negatieve (en daar wil ik liever nooit meteen van uitgaan), is dat ze zich bij voorbaat al benadeeld voelen als het straks gaat om een mogelijke erfenis?
Een ander simpel voorbeeld is dat de moeder zo dicht bij haar dochter woont (in hetzelfde pand), dat relaties met andere kinderen komen te stranden. Moeder heeft hoogst waarschijnlijk minder contact met andere kinderen en kleinkinderen en zus krijgt meer aandacht.

Financiën hoeven niet altijd de boventoon te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 16-10-2019 14:25 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Uiteraard. Uiteindelijk krijgt zus straks ook alle shit over zich heen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
Nivado schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Alhoewel ik me heel erg goed kan voorstellen dat die zich (enstig) tekort gedaan voelen, mede omdat oma wel op hun kinderen past (aanname), heb je helemaal gelijk.
En nadien mag de dochter voor de oma zorgen. Dat weet je niet op voorhand, maar dan kan ook nog een stevige belasting worden.

Stel dat moeder 200k betaalt, en dochter+man 400k, en dat zo in de akte staat, dan valt er wel iets open bij de erfenis.
Als de dochter in dat huis wil blijven wonen, en de rest wil uitkopen zullen de 3 andere kinderen elk 50k (plus meerwaarde) moeten krijgen van de dochter die er nog woont en wil blijven wonen.

Op dit moment echter kan de moeder dit doen naar eigen goeddunken.
Daar hebben de anderen niks te willen of weigeren.

In België zou je zoiets alvast nog wat creatiever kunnen regelen door te zorgen dat het deel van de moeder alvast op naam van de kinderen komt te staan als "naakte eigendom". Dan valt daar alvast geen erfbelasting op te betalen.

Op dit ogenblik kan alleen een notaris daar goed advies in geven omdat die alle omstandigheden kent.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roncom
Zonder al te inhoudelijk te willen worden, zit het zeker niet in het feit wat erfenis/geld betreft. Ik denk dat, in samenspraak met de notaris, daar hele duidelijke afspraken over worden gemaakt waarin niemand zal worden benadeeld.

Ik denk dat de emotionele vraagtekens nu vooral zitten in het feit dat de één zich wellicht achtergesteld voelt of gaat voelen en dat dit misschien in de toekomst ook voor de kleinkinderen kan gelden.

Bedankt voor de input so far. Er zijn zeker dingen benoemd waar ik zelf nog niet aan had gedacht en wat ik mee kan nemen om iedereen gerust te gaan stellen. Dat was vooral ook mijn intentie van dit topic; wat andere inzichten en een (objectieve) kijk op deze situatie. Voor mij als enige zoon in een vrouwenfamilie zijn dit soort dingen niet altijd even gemakkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeker kleinkinderen kunnen zich achtergesteld voelen. Ze zien Oma enkel op visite of tijdens het logeren en zullen dan altijd de aandacht moeten delen. De vraag is hoe groot die impact is en hoe de kinderen daar mee om kunnen gaan. Dat moeten de ouders toch echt beantwoorden en dat is wellicht zelfs op te lossen door Oma regelmatig zelf uit te nodigen en niet altijd bij haar op bezoek te gaan in het huis waar de andere zus ook aanwezig is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
Roncom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:31:
Zonder al te inhoudelijk te willen worden, zit het zeker niet in het feit wat erfenis/geld betreft. Ik denk dat, in samenspraak met de notaris, daar hele duidelijke afspraken over worden gemaakt waarin niemand zal worden benadeeld.

Ik denk dat de emotionele vraagtekens nu vooral zitten in het feit dat de één zich wellicht achtergesteld voelt of gaat voelen en dat dit misschien in de toekomst ook voor de kleinkinderen kan gelden.

Bedankt voor de input so far. Er zijn zeker dingen benoemd waar ik zelf nog niet aan had gedacht en wat ik mee kan nemen om iedereen gerust te gaan stellen. Dat was vooral ook mijn intentie van dit topic; wat andere inzichten en een (objectieve) kijk op deze situatie. Voor mij als enige zoon in een vrouwenfamilie zijn dit soort dingen niet altijd even gemakkelijk :)
Willen de andere dochters oma ook in huis gaan nemen en verzorgen?

Natuurlijk gaat oma voor die kinderen een gratis oppas zijn en mede opvoeder. Misschien inderdaad een betere band. Jammer dan, dat is zoals het is en zou ook zo kunnen zijn ook als ze geen huis delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:02:

[...]
|

Ik zeg ook niet dat TS (of anderen) iets van het testament moeten vinden, maar dat dit wel iets is waar (in het algemeen) over nagedacht kan worden.
En ja, tuurlijk kan moeder het testament eenzijdig op ieder moment wijzigen, dat is haar goed recht.

Maar het is toch een vervelende situatie, als moeder straks de pijp uit gaat (laten we hopen voor TS dat dit nog jaren in het verschiet ligt) en dan de pleuris binnen de familie uit breekt. Maar TS heeft al later aangegeven dat geld / verdeling van het huis niet het issue is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Zullen ze effectief samenhokken? Als in: 2 gezinnen in 1 woning?
Los van het financiële vind ik geen goed idee, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Zoals ik het hoor is het budget vrij ruim, kan er dan niet gekozen worden voor een kangoeroe woning? Dan heb je zowat alle lusten maar toch geen totale mengelmoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roncom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:31:

Waar je ook rekening mee moet houden is dat ergens in de relatie(s) iets mis gaat.

Stel dat dochter en man gaan scheiden, kunnen moeder en dochter de boel dan nog wel financieren?

Stel dat moeder toch liever op zichzelf wil gaan wonen na X jaar, kunnen dochter en man de boel dan nog financieren?

Indien nee, dan heb je te maken met een gedwongen verhuizing zodra er ergens in de relaties iets mis gaat.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Laatst online: 17:59
Wat me opvalt is dat je aangeeft dat er vooral sprake is van emotionele vragen. Maar je oplossing lijkt je te zoeken in zakelijke/financiele afspraken. Meestal gaat dat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Citroentjuh schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:21:
Wat me opvalt is dat je aangeeft dat er vooral sprake is van emotionele vragen. Maar je oplossing lijkt je te zoeken in zakelijke/financiele afspraken. Meestal gaat dat niet werken.
Ik denk ook dat de zaken omgedraaid staan eerlijk gezegd. En dat is niet erg er heerst wel een beetje een taboe op, echter zijn het wel valide bezorgdheden.

In mijn familie is het ook, oma woont bij een tante en hebben samen een huis gekocht en een gedeelte daarvan was van opa en oma en nu dus alleen oma. Die zullen inderdaad automatisch half het huis erven en de rest van de broers/zussen niet..

Maarrrr daar staat tegenover dat men wel voor hun moeder, mijn oma en opa zorgen tot hun dood in een semi zelfstandige manier. En in deze situatie gaat oma voor de klein kinderen zorgen.

Maar je hebt je moeder wel altijd ten alle tijden in je huis, en dat willen de meeste niet, er zit wel degelijk een investering in van de zus en haar man voor de komende 20 plus jaar.

Dat noem ik geen gratis geld. OP begint al over overwaarde etc, dus die heeft zich al goed ingelezen over het vermogen van moeder haar huis etc, dat lijkt mij echt geen emotionele afweging omdat allemaal uit te zoeken.

Tevens lijkt het mij geen probleem dat oma ook voor de andere klein kinderen zorgt als dag opvang, maar dan moeten de zussen wel in de buurt wonen en de kinderen daar bij oma geplaatst worden tot ze worden opgehaald na werk..

Maar ik begrijp het ook wel een ervenis eventueel mislopen is een groot obstakel, het kan ook nog eens persoonlijke conflicten hebben met de schoonzoon want die is geen direct familie lid etc, en uiteindelijk word een zus gefavored over de andere zussen en zoon, en tja dat doet wel pijn lijkt me, al dan wel niet bewust door de moeder maar lijkt me ook niet fijn nee, maar uit eindelijk wel de keuze van je moeder.

[ Voor 27% gewijzigd door Wowhead op 16-10-2019 16:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:02
Goedemiddag,

Edit: Om het even duidelijker te maken: ik ben de enige zoon (zonder kinderen) naast mijn 3 zussen, Vooral de zussen hebben er emotioneel gezien wat vraagtekens of problemen mee. Ik probeer vooral om het zo objectief mogelijk te benaderen en ruimte te geven voor ieder zijn gevoel en het als 1 familie op te gaan lossen.
Ik woon ook met mijn schoonouders op 1 terrein. We hebben met zijn 4-en een boerderij gekocht, hier staan wel 2 woningen op, geschakeld aan elkaar. Waar moet je op letten?:

- Oppassen dat de familie niet te ver gescheiden wordt. Mam heeft straks dochter fulltime in de buurt. Het kan best dat de rest van de familie opeens minder aandacht krijgt. Dat is voor beide kanten een aandachtspunt.
- Voor hun, een hypotheek krijgen met 2 gezinnen voor 1 huis is niet zo makkelijk als dat je denkt, tenzij er echt veel geld in de overwaarde zit. Banken zien het totaal niet zitten heb ik gemerkt.
- Dochter krijgt straks de bulk van de mantelzorg voor haar kiezen, ook iets om bij na te denken, het zijn zeker niet alleen de lusten die ze krijgt.
- Mijn persoonlijke mening is dat je niet aan de erfenis moet denken. Het is het geld van moeder, niet van de kinderen. Regel je eigen geld als het zo belangrijk is.
- Ik zou het zelf prettig vinden als mijn moeder zou gaan wonen met één van mijn zussen, je weet tenminste zeker dat er altijd iemand in de buurt is indien noodzakelijk. De ouderenzorg wordt er niet beter op...
- Ik heb de mazzel dat mijn schoonouders eigenlijk meer goede vrienden van mij zijn. Als dit niet het geval is, zou ik het echt niet aanraden voor de man van dochter.

Tot zover my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:51
Philip Ross schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Behalve als de moeder komt te overlijden en zij ineens mede eigenaar zijn van het nieuwe huis en dus die ma+dochter de rest moeten uitkopen.

Word de moeder niet mede eigenaar van het huis dan is er dus een eenmalige schenking aan slechts 1 kind wat als behoorlijk oneerlijk gezien kan worden. (en waar belasting over betaald moet gaan worden)
Je kan tot 1 ton schenken aan kind zonder schenkbelasting mits het geld gebruikt wordt voor aankoop van een huis.(tot 40 jaar)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor een soort? In Duitsland, waar ik voor de helft mn oorsprong heb liggen, en veel zie bij familie is dat ze ouders in huis halen. Maar daar zijn de huizen ook na, hier in NL moet ik er niet aan denken of je moet wat te besteden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

De zoekterm is ''Kangoeroewoning'. Daarmee kan je op Google wel eea vinden.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Monkeydancer schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Je kan tot 1 ton schenken aan kind zonder schenkbelasting mits het geld gebruikt wordt voor aankoop van een huis.(tot 40 jaar)
Woningaankoop of woningverbetering. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:55
Pizza_Boom schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:22:
[...]
Woningaankoop of woningverbetering. ;)
Als je volledig wil zijn: of aflossen op de hypotheek (eigenwoningschuld), of erfpacht e.d. afkopen...

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Afgezien dat me nog niet geheel duidelijk is wat het probleem exact is; wie koopt er in godesnaam impulsief een huis?
Verder zou ik nadenken over
- De aankoopverdeling tussen de 3 betrokken personen (30/30/30, 50/50, naar inbreng)
- scenario: moeder komt te overlijden
- scenario: man/vrouw gaan uit elkaar, al dan niet door een scheiding
- 1 van de betrokkenen trekt over een aantal jaar de keutel in/ is niet tevreden over de woonplek of situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
Firestorm schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:30:
Afgezien dat me nog niet geheel duidelijk is wat het probleem exact is; wie koopt er in godesnaam impulsief een huis?
Verder zou ik nadenken over
- De aankoopverdeling tussen de 3 betrokken personen (30/30/30, 50/50, naar inbreng)
- scenario: moeder komt te overlijden
- scenario: man/vrouw gaan uit elkaar, al dan niet door een scheiding
- 1 van de betrokkenen trekt over een aantal jaar de keutel in/ is niet tevreden over de woonplek of situatie.
Allemaal goede vragen, maar daar hoeft Topicstarter toch niets mee? Hij is helemaal geen partij hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Citroentjuh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Allemaal goede vragen, maar daar hoeft Topicstarter toch niets mee? Hij is helemaal geen partij hierin.
Waarom is TS geen partij hierin? Wat als het hele plan niet zo uitvalt zoals moeder en dochter (en schoonzoon) het bedacht hadden. Wat heeft dit voor gevolgen voor de moeder? Voor de familierelaties?
Om maar even een doemscenario te schetsen: familieruzie en moeder blijft berooid achter. TS heeft er wel degelijk belang bij dat zaken goed geregeld worden. Het belang van de moeder is indirect het belang van TS.

Beste advies wat ik kan geven: ga met moeders naar een notaris voor advies. Er komt wel iets meer bij kijken dan "samen een huis kopen". En waarschijnlijk heeft de notaris ook goede adviezen over hoe de woning te financieren.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 21-10-2019 14:22 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
Joris748 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Waarom is TS geen partij hierin? Wat als het hele plan niet zo uitvalt zoals moeder en dochter (en schoonzoon) het bedacht hadden. Wat heeft dit voor gevolgen voor de moeder? Voor de familierelaties?
Om maar even een doemscenario te schetsen: familieruzie en moeder blijft berooid achter. TS heeft er wel degelijk belang bij dat zaken goed geregeld worden. Het belang van de moeder is indirect het belang van TS..
Ik zeg niet dat ze er geen belang bij hebben, maar ze zijn geen partij hierin. Alle genoemde vragen zijn aan de moeder, dochter en schoonzoon om iets mee te doen. Anderen mogen er wel wat van vinden uiteraard, maar het is toch echt alleen aan hen om hierin beslissingen te nemen.

Maar wat ik al in mijn eerdere post opmerkte: zo te horen gaat het hier om bezwaren van emotionele aard. Dan zit er dus ergens iets niet helemaal lekker in de onderlinge verhoudingen, wat natuurlijk prima kan dat komt vaker voor. Maar dat ga je niet oplossen met zakelijke, juridische of financiele constructies. Eerder maken dat soort zaken het nog moeilijker.

[ Voor 18% gewijzigd door Citroentjuh op 21-10-2019 16:31 ]

Pagina: 1