Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell 3930 rackworkstation raid performance

Pagina: 1
Acties:

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11 14:29
Beste mensen,

Heeft er iemand ervaring met een een raid 1 configuratie op een Dell 3930 rackworkstation. Ik ben voornemens om zo'n machine aan te schaffen en wil daarbij de volgende situatie creëren.

2x SSD voor OS en database in raid 1 (M2 of sata)
2x HDD voor data in raid 1

De Dell 3930 heeft raid 1 on-board en ik neem aan dat dit hardware raid is. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de onboard raidcontroller of dat het verstandig is om er bijvoorbeeld een externe Areca controller in te zetten waar ik goede ervaring mee heb.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Heb je op de Dell website gekeken wat voor controller er in zit?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• nico_van_wijk
Ja, echter dat staat er niet bij.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
https://topics-cdn.dell.c...ion_Owners-Manual2_nl.pdf
Er zit gewoon een C246-chipset op, familie van de 300-serie voor socket 1151v2.

Ik zie ook echt niet in wat een hardwarematige raidcontroller in een systeem moet met 2 Sata-aansluitingen en 2 NVME-aansluitingen.
Enige Raid die je nuttig kunt draaien is Raid 0 en Raid 1 en dat is dusdanig simpel dat dat prima via software kan. Het is geen Raid 5 of 6.

De aanname dat er hardware raid op zit is mijn inziens nergens op gebaseerd. Het is 1) niet nuttig en 2) het wordt volstrekt niet genoemd, geen losse kaart, geen opties en geen specs.

• nico_van_wijk
White Feather schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:32:
De aanname dat er hardware raid op zit is mijn inziens nergens op gebaseerd. Het is 1) niet nuttig en 2) het wordt volstrekt niet genoemd, geen losse kaart, geen opties en geen specs.
Goedenavond White Feather, dank voor je reactie. Het gaat me er ook om dat ik raid 1 kan draaien. Puur om er voor te zorgen dat als er een schijf stuk gaat, dat de boel nog door draait.

Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "De aanname....", men spreekt toch van hardware raid op het moment dat je dit in de bios kunt configureren? Dan wordt dit toch afgehandeld door een controller op het moederbord?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je het in de bios kunt instellen maakt het geen hardwareRAID.

In geval van hardware RAID is er een processor aanwezig die de afhandeling van je RAIDinstructies doet. Dat is hier niet het geval, dus is er geen sprake van hardwareRAID. Hooguit firmwareRAID

• nico_van_wijk
TERW_DAN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:54:
Dat je het in de bios kunt instellen maakt het geen hardwareRAID.

In geval van hardware RAID is er een processor aanwezig die de afhandeling van je RAIDinstructies doet. Dat is hier niet het geval, dus is er geen sprake van hardwareRAID. Hooguit firmwareRAID
Ik was in de veronderstelling dat het dan afgehandeld werd door de processor op het moederbord. Een stukje capaciteit die je dan wel kwijt bent voor andere applicaties. Is hardware raid dan enkel als je een extra raidcontroller erin stopt?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hardwareRAIDcontroller heb je een dedicated processor voor je RAID afhandeling. Daar heeft je CPU op het moederbord helemaal niets mee te maken. Dus je bent geen capaciteit kwijt aan de raidinstructies die dus niet meer door andere applicaties gebruikt kan worden.

• nico_van_wijk
TERW_DAN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:00:
Met een hardwareRAIDcontroller heb je een dedicated processor voor je RAID afhandeling. Daar heeft je CPU op het moederbord helemaal niets mee te maken. Dus je bent geen capaciteit kwijt aan de raidinstructies die dus niet meer door andere applicaties gebruikt kan worden.
Eens! Maar het gaat mij nu om de definitie van hardware raid. Als het onboard wordt afgehandeld door de CPU dan is het toch ook hardware raid?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, want je hebt geen RAIDprocessor.

• nico_van_wijk
TERW_DAN schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:03:
Nee, want je hebt geen RAIDprocessor.
Ok helder! Bedankt!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Software RAID kan mijn horloge nog wel aan op een redelijke snelheid. Ik zou mij daar geen zorgen over maken.

Voor jouw toepassing gaat de on-board 'fake' RAID oplossing prima werken. Mogelijk moet je tijdens de installatie van Windows een driver op USB stick gereed houden voor je RAID oplossing, maar mogelijk wordt alles al automatisch herkend. Pure Windows Software RAID is ook een optie, dus zonder de 'fake' RAID driver.

Als je Linux draait: geen 'fake' RAID gebruiken maar gewoon software RAID via MDADM of ZFS.

Ik denk niet dat er een reden is om een prijzige 'echte' hardware RAID controller aan te schaffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 16-10-2019 22:55 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Jawel hoor:
SATA Hard Drive/Solid State Drive Configurations
C1 SATA HDD/SSD Drives
C2 SATA HDD/SSD Drives, with Intel RSTe SW RAID 0,1,5,10
C3 SATA HDD/SSD Boot + Intel RSTe SW RAID 0,1,5

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1