Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Mijn vraag
Al een gehele tijd freezed het scherm van mijn pc op willekeurige momenten. Als het 1x gebeurt, dan gebeurt het vaker. Ik heb eigenlijk geen idee waar dit aan ligt, maar het vermoeden is mijn videokaart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Van userbenchmark.com:

UserBenchmarks: Game 33%, Desk 70%, Work 56%
CPU: AMD Ryzen 5 1600 - 60.8%
GPU: AMD R9 270X - 28.5%
SSD: Samsung 850 Evo 250GB - 107.5%
HDD: WD Blue 1TB (2012) - 73.5%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400 C16 2x8GB - 76%
MBD: Asrock A320M Pro4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nieuwe drivers, oude drivers terugzetten, underclocken GPU, Windows opnieuw installeren, BIOS geupdate, registry cleanen, binnenkant kast cleanen, GPU opnieuw in de slot klikken.

Daarnaast heb ik wat reliability logs bekeken. Er staat nu dat AMD User Experience Program Master gecrashed is:

Description
Faulting Application Path: C:\Program Files\AMD\Performance Profile Client\AUEPMaster.exe

Problem signature
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: AUEPMaster.exe
Application Version: 1910.15.5.522
Application Timestamp: 5ce54866
Fault Module Name: AUEPMaster.exe
Fault Module Version: 1910.15.5.522
Fault Module Timestamp: 5ce54866
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 0000000000006b52
OS Version: 10.0.17763.2.0.0.256.121
Locale ID: 8192
Additional Information 1: 3e2b
Additional Information 2: 3e2bf8b14f36d8078fe0cfca8bbd520f
Additional Information 3: 6404
Additional Information 4: 640417bbb4f7f655b9c3d5b50f98f96e

Extra information about the problem
Bucket ID: 4d748dbc58ef65eefb76c6dbeafb25c9 (1978987734118376905)

Daarnaast geeft hij bij na een forced restart SOMS aan

DEFAULT RADEON WATTMAN SETTINGS HAVE BEEN RESTORED DUE TO UNEXPECTED SYSTEM FAILURE.

Ik zit eraan te denken een NVIDIA GPU aan te schaffen, omdat ik dan deze software omzeil en hopelijk ook de problemen. Maar toch zou ik dit met iets meer zekerheid willen zeggen. Iemand een idee wat het probleeem kan zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:09
Heb ook random freezes gehad met een Ryzen 3 1200 en een AS rock A320M moederbord. en een GTX 960.
Verdacht ook de videokaart en was eigenlijk aan wat ander toe. Voor een zacht prijsje een RX 580 erin gezet en toen was het compleet onwerkbaar door de vele freezes. (Zelfs in het BIOS).

Na wat gegoogle en rondvragen verdacht ik het MB, de VRM's worden te heet / de chipset kan het niet aan oid. die bordjes zijn IMHO gemaakt voor onboard graphics of low end kaarten.

Gigabyte B450 moederbord erin en geen enkel probleem meer.

Heb je ook freezes in het BIOS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
MEN-O schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:26:
Heb ook random freezes gehad met een Ryzen 3 1200 en een AS rock A320M moederbord. en een GTX 960.
Verdacht ook de videokaart en was eigenlijk aan wat ander toe. Voor een zacht prijsje een RX 580 erin gezet en toen was het compleet onwerkbaar door de vele freezes. (Zelfs in het BIOS).

Na wat gegoogle en rondvragen verdacht ik het MB, de VRM's worden te heet / de chipset kan het niet aan oid. die bordjes zijn IMHO gemaakt voor onboard graphics of low end kaarten.

Gigabyte B450 moederbord erin en geen enkel probleem meer.

Heb je ook freezes in het BIOS ?
Ik moet toch zeggen dat het wel een tijdje heeft gewerkt. Het opmerkelijke is, toen ik FIFA 19 speelde had ik never nooit een freeze in game. Bij het afsluiten van de game gebeurde het wel weer. In andere games gebeurt het naar mijn weten ook, en sowieso ook als ik random aan het browsen ben.

Verder ben ik nog geen freeze in mijn BIOS tegengekomen, ik zit hier ook niet lang in natuurlijk. Maar ik ga dit eens testen door hem een tijdje te laten lopen als ik weg ben o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
Heeft iemand toevallig nog tips over wat ik zou kunnen doen? Ik ben ten einde raad en ben bang dat als ik mn videokaart vervang, het probleem nog steeds blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicliss
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:53
Als je die foutmelding Google'd dan zie ik onderstaande:

https://community.amd.com/thread/233629

Je kunt het op z'n minst proberen? Geen idee of het wat doet. Staat op Reddit ook nog wat over als je het niet uigeschakeld krijgt in de Wattman control panel: https://www.reddit.com/r/..._user_experience_program/

[ Voor 18% gewijzigd door Magicliss op 22-10-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens een geheugen test (memtest). Ik heb recentelijk ook gezien dat een defecte geheugen kaart soort gelijke problemen veroorzaakte. Dat kwam dan omdat vaak als je het geheugen veel belast je zit te gamen of andere zware activiteit doet die ook je geheugen belast.

Gewoon voor de zekerheid even een memtest doen en anders zal het toch echt je GPU zijn, dat het niet overal merkbaar is hoeft niet veel te zeggen. Een bepaalde game kan net een bepaalde instructie set aanroepen die andere games niet gebruiken. Furmark zou nog een goede test kunnen zijn voor je GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het AMD User Experience Program Master zou ik deinstalleren (zie de reactie van @Magicliss ). Dit verzamelt waarschijnlijk telemetrie en de genoemde fout is een buffer overflow, meestal een teken van slecht programmeerwerk, een bug die ook een security probleem kan zijn.

Vul de gegevens in de topic start ook aan met de voeding die je hebt. Stabiliteitsproblemen kunnen zijn gerelateerd aan de voeding (i.c.m. de grafische kaart). Het kan zijn dat de voeding te klein is, of niet voldoende vermogen levert op een van de spanningslijnen of dat stekkers niet op de juiste manier zijn aangesloten. Een defect in de voeding kan ook een oorzaak zijn. Soms kunnen voedingen daardoor niet meer het vermogen leveren wat op het label staat, of de spanning is niet op peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
mrmrmr schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:10:
Het AMD User Experience Program Master zou ik deinstalleren (zie de reactie van @Magicliss ). Dit verzamelt waarschijnlijk telemetrie en de genoemde fout is een buffer overflow, meestal een teken van slecht programmeerwerk, een bug die ook een security probleem kan zijn.

Vul de gegevens in de topic start ook aan met de voeding die je hebt. Stabiliteitsproblemen kunnen zijn gerelateerd aan de voeding (i.c.m. de grafische kaart). Het kan zijn dat de voeding te klein is, of niet voldoende vermogen levert op een van de spanningslijnen of dat stekkers niet op de juiste manier zijn aangesloten. Een defect in de voeding kan ook een oorzaak zijn. Soms kunnen voedingen daardoor niet meer het vermogen leveren wat op het label staat, of de spanning is niet op peil.
Ik ga deze suggesties proberen, bedankt allemaal.

Voor wat betreft mijn voeding, ik heb een Seasonic S12II-Bronze 520W uit 2014. Is dit goed genoeg voor mijn huidige systeem?

En hoe check ik of mijn voeding nog goed functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikN89 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

Voor wat betreft mijn voeding, ik heb een Seasonic S12II-Bronze 520W uit 2014. Is dit goed genoeg voor mijn huidige systeem?

Je hebt tools zoals https://outervision.com/b/LTKb5j waarmee je het nodige kan berekenen.
Gezien de leeftijd van je voeding en wat de belasting is zou het inderdaad niet verrassend zijn als het je voeding is. Je kan dit alleen of controleren door dit door te meten (multi meter) maar dan moet je wel enigszins weten wat je doet en meet. Een sterkere voeding pakken en testen is het meest handige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
Magicliss schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:44:
Als je die foutmelding Google'd dan zie ik onderstaande:

https://community.amd.com/thread/233629

Je kunt het op z'n minst proberen? Geen idee of het wat doet. Staat op Reddit ook nog wat over als je het niet uigeschakeld krijgt in de Wattman control panel: https://www.reddit.com/r/..._user_experience_program/
Thanks, maar deze service staat er niet eens tussen. Heb laatst een wat oudere driver geinstalleerd, dus wss is deze service ook verdwenen daarmee. Het probleem is echter niet verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
[...]

De makkelijkste manier om te controleren of de voeding een oorzaak is, is door die te vervangen door andere (geleende) voeding van voldoende capaciteit. Als de problemen dan opgelost zijn, weet je dat de voeding (incl. kabels) de oorzaak is.

Het kan ook door de spanning te meten over de diverse spanningslijnen, 3.3V, 5V en 12V. Dat kan met een simpele multimeter. Onder belasting kan de spanning te laag worden.

De kaart heeft volgens AMD 180W nodig, dat is 15A. Dat ligt ruim onder wat de voeding kan leveren op 12V (20A), maar o.a. de processor maakt ook gebruik van de 12V lijn. Er zijn wel 2x 20A 12V lijnen en die lasten zullen worden verdeeld als er geen samengevoegde spanning is. In dit geval lijkt het erop dat het een gecombineerde 40A is.

Je kunt de kabels loshalen, controleren en opnieuw insteken. De grafische kaart heeft ten minste 1x 6pins kabel nodig, maar 2x 6 pins aansluiten kan verschil maken. Volgens de specificaties heeft deze voeding twee van dergelijke kabels kabels.

In de Event Logs van Windows kun je zien of er probleem of foutmeldingen zijn op het moment/tijdstip dat een probleem optreedt.

Probeer het eens met nieuwe drivers. Het is niet altijd zo dat nieuw beter is dan oud. Het kan zijn dan een oudere driver het beter doet dan een nieuwere, maar andersom kan natuurlijk ook.

Soms helpt het ook om overbodige rommel te verwijderen. Minder complexiteit is vaak beter. Dat geldt ook voor de grafische drivers en hulpprogramma's. Dus die zou ik ook allemaal grondig verwijderen en na een schone herstart (belangrijk!) opnieuw beginnen met alleen de driver zelf zonder de extra's. Onder Windows kan dat door Windows de driver te laten zoeken in een directory. Daarvoor moet je eerst de installer zelf uitpakken, dat kan met 7-Zip. Soms werkt dat niet bij grafische drivers, in dat geval een minimum installatie doen van de driver via de setup.

Windows 10 heeft de neiging drivers te vervangen, dus houdt daar ook rekening mee. Soms worden door Windows drivers geinstalleerd die niet zo goed zijn als de originele.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 22-10-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online

Is genoeg maar het is geen beste voeding voor een recent systeem. Presteert slecht en de beveiligingen functioneren slecht of ontbreken zelfs.
Gebruik je de AMD boxed koeler?
Staat het meest recente bios op het moederbord?
De S12II 520w doet 40A op 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:12:
De S12II 520w doet 40A op 12v.
Seasonic zegt 2x 20A op 12V, het klopt dat er 40A staat op de spec sheet voor 12V in totaal. Ik heb dit even aangepast en aangevuld in mijn bericht.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 22-10-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
mrmrmr schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:02:
[...]

Seasonic zegt 2x 20A op 12V, het klopt dat er 40A staat op de spec sheet voor 12V in totaal. Ik heb dit even aangevuld in mijn bericht.
Het is een singlerail voeding dus 1x40A. Zie hier waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:05:
Het is een singlerail voeding dus 1x40A. Zie hier waarom.
Ze zijn verbonden volgens die review. 40A is handiger in gebruik. Bij 2 rails horen de kabels gekoppeld te zijn aan de ATX stekker en de PCIe voedingstekker, een andere configuratie is niet zinnig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
Uszka schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

Is genoeg maar het is geen beste voeding voor een recent systeem. Presteert slecht en de beveiligingen functioneren slecht of ontbreken zelfs.
Gebruik je de AMD boxed koeler?
Staat het meest recente bios op het moederbord?
Ja en ja.

Ik zit eraan te denken eerst een videokaart aan te schaffen en te kijken of dit het probeem oplost. Bijvoorbeeld de GTX 1060 6GB, die volgens mij ook nog energiezuiniger is.

Als dit niet helpt, schaf ik een nieuwe voeding aan, aangezien de rest van mijn hardware een stuk nieuwer is.

Lijkt dit een logische aanpak? Softwarematig heb ik zo'n beetje alles wel geprobeerd, event logs etc wijzen niet specifiek naar een duidelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikN89 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Ja en ja.

Ik zit eraan te denken eerst een videokaart aan te schaffen en te kijken of dit het probeem oplost. Bijvoorbeeld de GTX 1060 6GB, die volgens mij ook nog energiezuiniger is.

Als dit niet helpt, schaf ik een nieuwe voeding aan, aangezien de rest van mijn hardware een stuk nieuwer is.

Lijkt dit een logische aanpak? Softwarematig heb ik zo'n beetje alles wel geprobeerd, event logs etc wijzen niet specifiek naar een duidelijk probleem.
Gezien de leeftijd en capaciteit van je voeding zou ik eerst een nieuwe voeding aanschaffen.
Dat is goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:56:
[...]

Gezien de leeftijd en capaciteit van je voeding zou ik eerst een nieuwe voeding aanschaffen.
Dat is goedkoper...
Mee eens, alleen ik ben sowieso van plan mn videokaart een keer te vervangen, want verouderd..

Als dat het probleem oplost lijkt me dat mooi meegenomen, als het toch de voeding blijkt te zijn moet ik die ook vervangen.

Welke voeding zouden jullie me aanraden? Het liefst goede prijs/kwaliteitverhouding. Is de kast die ik heb van belang hierbij of passen ze allemaal?

[ Voor 14% gewijzigd door RikN89 op 25-10-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
Ik heb dit probleem nu nog steeds, eigenlijk niks aan gedaan nog qua hardware, omdat ik erg twijfel aan de oorzaak.

Ik speel nu bijvoorbeeld Battlefield 5, en het valt me op dat telkens bij een laadscherm aan het einde van de map, de boel vastloopt. Overigens doet mn pc dit ook normaal gesproken bij browsen, maar dan houdt ie het wel wat langer vol zo lijkt het.

Ook is het zo dat als ik die vastloper eenmaal een keer gehad heb, het vaak gebeurt dat de volgende vastloper er dan relatief kort achteraan komt. Dit doet me vermoeden dat het niet perse een softwareprobleem is, maar ik kan het niet verklaren.

Wat kan ik het beste doen zonder mn hele pc te hoeven vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door RikN89 op 12-01-2020 11:37 ]

Pagina: 1