Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
Hallo,

Ik heb een FritZBox 7581 met daarbij een FritZBox 1750E Wifi extender in de mesh welke bedraad zit aangesloten. Dit in combinatie met een XS4ALL glas verbinding van 100/100Mbps. Software versie is 7.12

Ik ervaar twee problemen met deze opstelling:

- Ik gebruik 1 SSID voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz, de reden hiervoor is dat wanneer 5Ghz uitvalt ivm DFS dat er automatisch een backup is over 2.4Ghz. Als ik in het overzicht kijk van de FritZBox dan zie ik dat de meeste devices 2.4Ghz gebruiken ipv 5Ghz. Is er een optie dat devices primair 5Ghz gebruiken en 2.4Ghz pas als backup? Splitsen van de SSID zie ik niet als oplossing.

- Het komt toch regelmatig voor dat er ‘rare’ verbindingsproblemen ontstaan. Dit kan zijn dat bepaalde sites niet of nauwelijks bereikbaar zijn, trage verbindingen, ect. De enige oplossing is dat de FritZBox een reboot krijgt en alles is dan meestal weer goed. Dit komt ongeveer elke 2 maanden voor.

Mijn vraag is, herkennen mensen deze problemen en zijn hier oplossingen voor? Ligt dit echt aan de apparatuur of is er ook een instelling die ik kan aanpassen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Subtiele titelfix + schopje naar [NT]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een dergelijke setup, en ik heb het volgende gedaan: ik heb 2.4GHz op minimaal vermogen gezet op de modem. Op de 1750E heb ik 2.4GHz helemaal uitgezet (ik had 2.4GHz ook op de modem uitgezet als ik niet nog een Kindle en een Garmin smartwatch hebben zou die alleen maar op 2.4GHz kunnen).

Met deze instellingen werkt de bandsteering prima, da's een van de mooiste features van dat apparaat. Voor je rare verbindingsproblemen denk ik aan de DNS, maar da's dan moeilijk zelf te verhelpen tenzij je wat wilt tweaken (dan kun je bijvoorbeeld gewoon een Pi-hole plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
Dank voor je antwoord, hoe stel je voor alleen de 2.4Ghz band het vermogen in? Ik heb alleen de optie om het vermogen aan te passen voor beide banden tegelijk.

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/image/jCG38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wgdejong99 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:50:
Dank voor je antwoord, hoe stel je voor alleen de 2.4Ghz band het vermogen in? Ik heb alleen de optie om het vermogen aan te passen voor beide banden tegelijk.
Ja, ik heb hetzelfde, nu. Een paar firmwares geleden kon het volgens mij wel, of het staat me bij dat het kon :)

Probeer het dan in ieder geval met 2.4GHz op de repeater uit (of op de modem, net wat het zwaktste signaal overall geeft in jouw situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 12:06
Ik heb ook een 7581 met 1750E range extenders, als ik nu in het overzicht kijk zie ik ook dat alle 5GHz capable apparaten met 2.4 GHz verbonden zijn, vreemd.

Ook ik had last van rare verbindings problemen wat ik terug heb kunnen herleiden naar ipv6. Als mijn telefoon schakelt tussen een connectie met de fritzbox naar de 1750E, krijgt hij een ander ipv6 adres. De meeste apps snappen het dan niet meer, vallen terug op ipv4 of maken geen verbinding meer.

Ik heb een Factory reset uitgevoerd met de laatste firmware en sinds dien lijkt het wel beter geworden. Tenminste, ik hoor m'n vriendin niet meer klagen 8)
Pagina: 1