Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat gebeurt er in de processor socket bij plaatsing.

Pagina: 1
Acties:

• bartkerste
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-01 22:20
Beste mensen,

Mijn zoon en ik heb gisteren samen een pc gebouwd. Hij is erg trots op het resultaat. We vroegen ons echter het volgende af en we konden het niet via een zoekmachine vinden. Je laat de processor heel voorzichtig in de socket zakken. Daarna moet je een hendel naar beneden halen, waarna de processor in de socket is geplaatst. Wat gebeurt er nu eigenlijk op dat moment mechanisch in de socket.

Wij zijn erg benieuwd naar het antwoord.

Bedankt voor de tijd.

Groeten,
Bart

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien goed om even aan te geven om wat voor processor/socket het precies gaat, want daar zit nogal wat verschil in.

Maar van wat ik me herinner uit de tijd dat ik zelf nog pc's in elkaar zette is dat met name om de cpu goed tegen de contactpunten in het socket te klemmen en de CPU ook vast te zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
De socket zorgt ervoor dat alle pennen goed contact maken. Bij het sluiten van de socket wordt er contact gemaakt.

Bij Intel door cpu met een vastgestelde kracht de cpu op pinnen van moederbord te duwen. Zodat ze allemaal contact maken.

Bij AMD door hendel naar beneden te halen schuift er rooster met gaatjes in de socket waardoor alle pennen van CPU naar één zijkant te drukken waardoor deze ook contact maken.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 16-10-2019 10:55 ]

• bartkerste
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-01 22:20
Dank jullie wel voor het antwoord, het gaat om een AMD Ryzen 5 2600 processor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens een tip: moderne computers zijn educatief gezien een enorme verarming ten opzichte van 25 jaar geleden. Als je ergens een oude computer uit de 486 of Pentium 1 tijd op de kop kunt tikken is dat een stuk interessanter om een kind te laten zien hoe zo'n ding werkt. Iedere functionaliteit in een systeem heeft een eigen chip, zo niet een eigen kaart, waar overgrote meerderheid tegenwoordig op moederbordchipset danwel CPU geintegreerd zit.

Neem zo'n oude bak, schroef hem helemaal uit elkaar en laat zoonlief eerst de minimale basis in elkaar zetten (moederbord, CPU, RAM en videokaart). Als dat werkt, stuk voor stuk de overige functionaliteiten toevoegen (I/O + HDD, geluid, netwerk etc) en stap voor stap uitleggen wat gebeurt en waarom. Heb dat met m'n zoon gedaan toen hij 5 was. Eindresultaat (met een K6-2) was dat we One Must Fall 2097 samen konden spelen - en dat hij een stuk beter beeld heeft van wat er in zo'n PC (of tablet) gebeurt O+

Oslik blyat! Oslik!