Gezocht: Naam van een onderdeel - vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:28
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar kennis over onderstaande foto's:

Wat context: we kijken hier naar de aanvoer van de vloerverwarming. Dit
Dit huis gekocht met deze magnifieke installalie.

Recent de verwarmingspomp vervangen omdat deze erg veel herrie maakte.. dat dacht ik tenminste, maar de herrie is gebleven en na nog meer onderzoek komt ik uit tot onderstaande vragen.

Specifiek wil ik graag weten wat dit goudkleurig ding is wat in de aanvoer van mijn vloerverwarming verdeler zit.
verwarming_001

Aan de achterkant (zie pijl die wijst naar een zwart hoekje aan de achterkant) zit een zwart ding welke met een houtje-touwtje draadje aangestuurd wordt. Deze maakt een zoemend geluid (welke steeds harder lijkt te worden, deze wil ik graag vervangen, vandaar de vraag).(het geluid klinkt als dit: YouTube: How to eliminate the annoying noisy sound of a transformer. maar dan nog harder)
verwarming_002

verwarming_004

verwarming_003

Het zwarte ding lijkt te worden aangestuurd vanaaf deze oranje thermostaat (op de zijkant, lastig op de foto te krijgen, zit een draaiknop voor het instellen van de maximum toegestane temperatuur)
verwarming_005

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google search op de nummers op het zwarte apparaat geven geen resultaat. Ik weet ook eerlijk gezegd niet waar ik precies op moet zoeken (keywords)
Het lijkt een klep of iets te zijn, aangestuurd door een thermostaat (dat oranje ding)
Maar vreemdgenoeg zit er direct daarna weer een reguliere thermostaat..

Drie vragen zodat ik verder kan zoeken:
1: Hoe heet dat goudkleurig ding in de aanvoer van de vloerverwarming.
2: Wat is dat zwarte ding achterop dat gouden ding (heb je hem nog?.. sorry)
3: Heb ik deze contraptie in deze situatie uberhaupt wel nodig, aangezien er ook recent dereguliere thermostaatkraan (die witte) is vervangen (bij het vervangen van de pomp)
threshold' aangeeft voor de temperatuuur in het verdeelstation van de vloerverwarming.

*sowieso

Beste antwoord (via DonJunior op 16-10-2019 12:55)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Dat is een magneetklep, wordt dacht ik vooral gebruikt in zware koelinstallaties en dergerlijke. Het zwarte blok is een electromagneet, die een klep opentrekt binnenin het goudkleurige ding. Kan idd zoemen als een transfo (en ze gaan gemakkelijk kapot als je ze van de klep af haalt).

Het wordt zo te zien gebruikt om de temperatuur van het water in je vloer te begrenzen, dus die nieuwe thermostaatknop zal dat even goed doen (zie wel niet direct waar die zijn voeler zit).

Voor zover ik weet zijn die kleppen normaal gesloten, dus moet je de klep verwijderen of een passende magneet vinden om er over te zetten (koeltechniekers hebben die standaard bij, maar geen id wat dat kost of waar je dat koopt).

[ Voor 57% gewijzigd door naftebakje op 16-10-2019 10:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-02 17:38

Crazy-

Best life ever

Is het niet gewoon een kleine pomp? Mijn idee...
Het is een klep
https://www.google.com/se...JXI#imgrc=vRxu70oR6RZx9M:

[ Voor 76% gewijzigd door Crazy- op 16-10-2019 10:04 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:00
Is het dit misschien?

https://www.rensa.nl/Product/0594266

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Dat is een magneetklep, wordt dacht ik vooral gebruikt in zware koelinstallaties en dergerlijke. Het zwarte blok is een electromagneet, die een klep opentrekt binnenin het goudkleurige ding. Kan idd zoemen als een transfo (en ze gaan gemakkelijk kapot als je ze van de klep af haalt).

Het wordt zo te zien gebruikt om de temperatuur van het water in je vloer te begrenzen, dus die nieuwe thermostaatknop zal dat even goed doen (zie wel niet direct waar die zijn voeler zit).

Voor zover ik weet zijn die kleppen normaal gesloten, dus moet je de klep verwijderen of een passende magneet vinden om er over te zetten (koeltechniekers hebben die standaard bij, maar geen id wat dat kost of waar je dat koopt).

[ Voor 57% gewijzigd door naftebakje op 16-10-2019 10:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dit is zoals al eerder aangegeven een klep (magneetventiel)

De combinatie met de thermostaat werkt als maximaal beveiliging voor als bijv. de inmiddels vervangen thermostaat defect raakt. Hierdoor wordt er voorkomen dat er te heet water in de slangen komt en de installatie schade oploopt.

Dus gewoon laten zitten...

Edit: zwarte ding is de spoel van de klep en dient om de klep te bekrachtigen. Wanneer deze er niet op zit dien je geen warmte in de vloer te krijgen. Anders zit waarschijnlijk de klep vast en mag deze vervangen/schoongemaakt worden

Laat de hem langdurig aangesloten zitten en haal je hem van de klep af is de kans groot dat deze verbrand. Niet doen dus...

[ Voor 36% gewijzigd door Delakhan op 16-10-2019 10:21 ]

• DonJunior
Delakhan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:16:
Dit is zoals al eerder aangegeven een klep (magneetventiel)

De combinatie met de thermostaat werkt als maximaal beveiliging voor als bijv. de inmiddels vervangen thermostaat defect raakt. Hierdoor wordt er voorkomen dat er te heet water in de slangen komt en de installatie schade oploopt.

Dus gewoon laten zitten...
Dank allen alvast voor de reacties tot nu toe.
Het "Dus gewoon laten zitten" is geen optie.. het ding maakt dermate veel herrie ondertussen dat deze sowieso vervangen moet worden.. Maar ik moest eerst weten hoe het exact heet zodat ik er verder op kan gaan zoeken. Ik vermoedde al wel iets van een klep.. maar geen idee waarom het dan zoveel herrie maakt.
Kan het zijn dat de electromagneet op is ofzo?

*sowieso

• DonJunior
\wtf: Ik zie je zoekopdracht en denk "hoe kon ik dat nou niet doen"
Ik had dus los gezocht op: "400-425-110" en los op "j-07" ..

Hoezo is het nooit in me opgekomen om het allemaal tegelijk in Google te mikken.. 8)7

nja thanks voor het inzicht in ieder geval :)

*sowieso

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:07
Het oranje kastje is idd een maximaalthermostaat. Bij mij in huis zit dat ding gekoppeld aan de pomp, deze slaat daardoor af als je probeert te heet water de vloer in te krijgen.

Dat lijkt mij eigenlijk logischer logischer dan een extra klep aan de CV-kant dichtzetten.

Maar OK, zo kan het inderdaad ook.

Wat je dus zou kunnen overwegen is de bestaande maximaalthermostaat aangesloten te zien krijgen op de pomp, zodat deze uitslaat bij te hoge temperatuur. Dat scheelt je een storings-gevoelig electrisch onderdeel.

Maar ja, dat werkt alleen lekker als de klep open blijft staan als er geen stroom op staat. Anders moet je 'm er tussen uit halen en dat betekent het water uit de CV-installatie etc.

• Delakhan
DonJunior schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Dank allen alvast voor de reacties tot nu toe.
Het "Dus gewoon laten zitten" is geen optie.. het ding maakt dermate veel herrie ondertussen dat deze sowieso vervangen moet worden.. Maar ik moest eerst weten hoe het exact heet zodat ik er verder op kan gaan zoeken. Ik vermoedde al wel iets van een klep.. maar geen idee waarom het dan zoveel herrie maakt.
Kan het zijn dat de electromagneet op is ofzo?
Je hebt mijn edit nog gemist...

Misschien dat de klep niet geheel open gaat vanwege vervuiling intern en er water doorheen geperst moet worden.

Wanneer de inmiddels witte thermostaat defect is of slecht werkt schakelt de klep op maximaal temperatuur steeds aan en uit dit is niet de beoogde bedoeling. Maar qua geluid makkelijk te herkennen. Dit kan ook wanneer de thermostaat verkeerd staat ingesteld

• DonJunior
@Wilke Vreemd genoeg gebeurd dat dus al. De maximaalthermostaat (thanks voor de naamgeving) stuurt de pomp ook aan. Vanuit deze thermostaat komen er drie draden:
1 gaat naar het stopcontact
2 gaat naar de pomp (zwarte kabel)
3 gaat naar de magneetklep (met de witte kabel)

@Delakhan De witte thermostaat is net nieuw, Die is niet stuk want het geluid maakte de magneetklep voorheen ook al.

Een hangende klep zou het kunnen zijn.. maar voor deze hele contraptie zit NOG een pomp van het reguliere verwarmingssyteem. Als deze uit staat (en er dus geen druk op het systeem staat) dan maakt de magneetklep ook al herrie.. dus waterdruk kan het niet zijn zo lijkt me.
Het meest aannemelijke lijkt me nu dan toch te zijn dat die klep of hangt of de solenoid zijn beste tijd heeft gehad.

[ Voor 48% gewijzigd door DonJunior op 16-10-2019 10:35 ]

*sowieso

• Delakhan
Mijn voorkeur geniet ook de optie van @Wilke op de pomp maar er kan voor de klep gekozen zijn omdat het water anders alsnog door de 'uitgeschakelde' pomp geperst wordt. Dit is mede afhankelijk van de circulatiepomp van de CV installatie en leidingwerk.

• Wilke
Delakhan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:33:
Mijn voorkeur geniet ook de optie van @Wilke op de pomp maar er kan voor de klep gekozen zijn omdat het water anders alsnog door de 'uitgeschakelde' pomp geperst wordt. Dit is mede afhankelijk van de circulatiepomp van de CV installatie en leidingwerk.
Huh? CV/vloer zijn gescheiden circuits toch? Dus dat zou niet moeten mogen. Ja, als je warmtewisselaar intern kapot is, maar dan heb je wel meer problemen lijkt me.

• DonJunior
Delakhan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:16:

Laat de hem langdurig aangesloten zitten en haal je hem van de klep af is de kans groot dat deze verbrand. Niet doen dus...
Wat bedoel je hier precies mee??

*sowieso

• Delakhan
De spoel dient er om de kern in de magneetafsluiter op te trekken. Hierdoor gaat de klep open. Wanneer de spoel langdurig van de klep wordt getrokken heeft hij onvoldoende 'tegenwerking' en wordt niet voldoende 'begrenst'. Hierdoor verbrand hij. Minst technische uitleg.
(anders: geen kern -> ander magnetisch veld -> minder zelfinductie -> minder tegenspanning - > meer stroom)

Note:
Bij het plaatsen van een evt. nieuwe klep dient de spoel naar boven geplaatst te worden nu zit hij ondersteboven gemonteerd waardoor vuil in de bewegende delen van de klep kan zakken. Mede hierdoor begon ik over de vervuiling van de klep.

• DonJunior
Denk dat ik hem heb gevonden..
https://www.restoparts.nl...238a00217-pAAY192800.html

Of het specifiek deze is.. is me nog niet helemaal duidelijk.. hiervoor zou ik nog wat meer moeten meten

*sowieso

• Delakhan
Wilke schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Huh? CV/vloer zijn gescheiden circuits toch? Dus dat zou niet moeten mogen. Ja, als je warmtewisselaar intern kapot is, maar dan heb je wel meer problemen lijkt me.
Had je opmerking gemist. Nee bij een vloerverwarmingssetje is er geen gescheiden circuit. De pomp van het setje pomp LT water rond door de slangen en er wordt vaak langzaam HT water bijgemengd uit de CV installatie. Overmatig water gaat terug naar de retour van de conventionele CV.

Bij warmtepompen wordt volgens mij idd wel vaak warmtewisselaar toegepast. I.v.m. de vervuiling uit het systeem richting de warmtepomp

[ Voor 12% gewijzigd door Delakhan op 16-10-2019 11:09 ]

• DonJunior
@Wilke @Delakhan Geen CV hier.. stadsverwarming it is.. en dat water loopt direct de verwarming in zonder warmtewisselaar. Warm kraanwater gaat logischerwijs wel via een warmtewisselaar.

@Delakhan en @naftebakje Beiden antwoorden markeren als 'Beste antwoord' gaat helaas niet. Toch willen ik jullie in het bijzonder even bedanken.

[ Voor 28% gewijzigd door DonJunior op 16-10-2019 12:56 ]

*sowieso

• Wilke
Delakhan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:06:
Had je opmerking gemist. Nee bij een vloerverwarmingssetje is er geen gescheiden circuit. De pomp van het setje pomp LT water rond door de slangen en er wordt vaak langzaam HT water bijgemengd uit de CV installatie. Overmatig water gaat terug naar de retour van de conventionele CV.
Aha! TIL. Dat is nogal belangrijk om te weten!
Pagina: 1