Inrichting internet/audio/video in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:32
Mijn ouders zijn op dit moment een huis aan het bouwen, welke over 2 maanden de afbouw fase in gaat. Nu heeft mijn vader mij de vraag gesteld op zoek te gaan om alle internet, audio & video in te gaan richten in het huis. Beetje laat eigenlijk, want dit geeft niet meer de mogelijkheid om bepaalde leidingen anders te freezen indien nodig, maar het meeste is gelukkig goed voorbereid, aangezien de woning een bekabeld demotica systeem zal krijgen. (uit mijn hoofd Loxone, maar zal dit nog even na gaan).

Het huis is opgebouwd uit 3 lagen (kelder, begane grond & 1e verdieping), waarbij de kelder volledig betonnen constructie is. Belangrijkste elementen zijn dat mijn ouders op leeftijd beginnen te raken, en mijn vader niet meer aan software wil tweaken om alles werkend te krijgen. Hierdoor vind ik het belangrijk de verschillende elementen van 1 merk te houden, zodat de gebruikers interface niet per kamer verschillend is.

Voor het internet zal er glasvezel het huis in komen. Mijn vader werkt veel vanuit huis (eigen bedrijf), dus belangrijk dat het internet goed werkt in alle verblijfsruimte's. Ik ben uitgekomen op de apparatuur van Ubiquity gezien ik op het internet enkel goede reviews kan vinden.

Vraag: Is de router geen overkill, en kan ik beter switchen naar een X of SFP i.p.v. POE, aangezien het POE gedeelte voor de AP's al opgevangen wordt door de switch.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 193,99€ 193,99
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (5-Pack)€ 628,99€ 628,99
1Modems en routersUbiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port€ 152,80€ 152,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,78

In de woonkamer zal een bestaande Loewe Bild5 televisie, samen met de B&O Beolab 8000 (2x) & Beolab2 subwoofer meegenomen worden. De overige kamers worden voorzien van multiroom speakers, maar het zou prettig zijn indien deze B&O speakers ook meegenomen kunnen worden in de multiroom set-up.

Nu had ik gevonden dat de B&O speakers allen actief zijn, heb ik dan voldoende aan een Sonos Port of is het sowieso verstandig deze op een Sonos Amp aan te sluiten. Ik kon niet goed vinden wat de exacte verschillende zijn, buiten het feit dat de Amp een versterker heeft, en de Port niet.

1Versterkers en receiversSonos Amp€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,-

Voor de slaapkamer van mijn ouders & de bar heb ik gekozen voor een Q70R in 50inch formaat samen met een Sonos Beam. Ik heb zelf nog een Samsung KS8000 50inch thuis staan, en mijn ouders vinden beide het formaat wel prettig. Daarbij gekozen voor de Beam om het geluid van de tv te verbeteren tijdens het kijken van F1, EK/WK voetbal in de bar, of voor mijn moeder als ze in de slaapkamer tv kijkt. Voor de overige ruimtes in grootte van minder belang, hierdoor gekozen voor een Q60R zonder Beam aangezien hier de tv's in ruimte's hangt waar minder gebruik gemaakt wordt van de televisie.

In de oveige ruimtes waar geen Beam of bestaande speakerset komt, heb ik gekozen voor de Sonos One. Heb deze zelf ook staan op de slaapkamer en deze produceert een prima geluidsniveau.

2TelevisiesSamsung 49Q70R Zwart€ 999,-€ 1.998,-
4TelevisiesSamsung QLED 43Q60R Zwart€ 698,-€ 2.792,-
2Home cinema en audiosetsSonos Beam Zwart€ 388,68€ 777,36
8Draadloze speakersSonos One (Zwart)€ 207,-€ 1.656,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.223,36

Even samenvattend:
Internet: 2 AP's in de kelder, 2 AP's op de begane grond & 1 AP de 1e verdieping. In onderstaande bijlage heb ik met rood aangegeven waar ik de AP's zou plaatsen. Het lijkt mij dat deze AP's voldoende ruimte afdekken zodat ook onder de overkapping (direct achter de woonkamer) ook nog voldoende bereik is. Mocht het niet zo zijn, dan kan ik met de Ubiquity altijd nog een extra AP plaatsen onder de veranda.

begane grond
Woonkamer: Televisie (Loewe) inclusief 2 speakers & sub worden meegenomen (B&O). Speakers moeten meegenomen kunnen worden in de multiroom set-up
Slaapkamer: 50inch televisie inclusief multiroom soundbar
Garage: multiroom speaker
Bar: 50inch televisie inclusief multiroom soundbar
Keuken: 43inch televisie & multiroom speaker

kelder
Garage: multiroom speaker
Gym: 43inch televisie & multiroom speaker

1e verdieping
Slaapkamer2: 43inch televisie & multiroom speaker
Slaapkamer3: 43inch televisie & multiroom speaker
Kantoor: 43inch televisie & multiroom speaker
Badkamer: multiroom speaker

https://docs.google.com/s...3MPZkvcM/edit?usp=sharing

De volgende zaken moeten ingericht gaan worden, en specifieke vraag is eigenlijk. Zouden jullie iets anders kiezen qua product of mis ik iets wat ik nog toe moet voegen?

Wat is je budget?
Ik heb geen budget meegekregen, maar de op dit moment opgestelde lijst met zaken lijkt mij een goed uitgangspunt, dus rond de €9.000

Beste antwoord (via JPM85 op 20-10-2019 11:44)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JPM85 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:01:

[...]

Glasvezel zal tot aan de meterkast liggen, daarna leggen we alles verder met Cat6a. Cat5e voldoet nu nog wel, maar veel apparatuur zal gebruik maken Poe, gigabit vs. 10gigabit, 100Mhz vs. 500Mhz & een prijsverschil van nog geen 20€ per 100 meter gaan we voor de toekomst. In de toekomst ga je niet 300 meter uit de muren halen om te vervangen, met Cat6a ben je dus voorbereid op de komende 25 jaar.
Begrijpelijk. Of je echt voorbereid bent, is natuurlijk altijd afwachten, maar voorlopig kan je wel genoeg bandbreedte halen daarmee.
[...]

Dat is dus ook de reden dat ik op QLED televisies van Samsung ben uitgekomen. 50inch vinden ze prima, en groter niet nodig/wenselijk, in de slaapkamer tevens niet mogelijk. De bestaande Loewe televisie heeft een formaat van 43inch, waarbij ze op een kijkafstand zitten van 3,5 meter. (deze blijft dus ook in de woonkamer staan in de nieuwe woning).
QLED is in elk gevala niet de enige optie in dat formaat. De Sony's uit de 90x serie worden ook heel goed beoordeeld.
[...]

Dankje voor de uitgebreide tips, misschien heb ik het niet helemaal goed uitgeschreven.

De woonkamer zal qua set-up niet veranderen van de bestaande set-up. Dat betekend Loewe televisie, die gekoppeld is aan de 2 B&O speakers + B&O subwoofer. Hier hoeft verder dus niets meer aan te gebeuren, maar het zou prettig zijn om de mogelijkheid te hebben om de speakerset toe te voegen aan de multiroom setup.
Ja hoor, dat was me wel duidelijk. Wellicht omschreef ik het niet helder genoeg. Ik bedoelde meer dat je voor je overige televisies in de andere kamers met veel goedkopere OLED-televisies hetzelfde bereikt en dat het dan wel beter/mooier is tov van LCD / QLED. Als < 50" de wens is, dan blijf je inderdaad bij Samsungs QLED of de genoemde LCD's van Sony.
Ik begrijp dus niet zo goed welke kant je tip op gaat.
Natuurlijk kan je veel beter geluid creeëren in het hele huis met andere speakers en een dedicated receiver die alles aanstuurd, maar hier hangt ook een bepaald prijskaartje aan.
Dat klopt helemaal. Echter, zoals ik jouw verhaal las, willen je ouders een superdeluxe mediabeleving in hun huis. Superdeluxe noem ik in dit geval ook tegelijkertijd 6 nieuwe televisies kopen en overal multiroom audio / soundbars. Echter, als je dan toch € 9000 wilt uitgeven, vind ik het zonde om het allemaal in Sonos en soundbars te stoppen. Voor de minder belangrijke kamers is dat een prima optie; voor de kamers waar de tv- en muziekbeleving belangrijker is, zijn er andere opties.
De opties die ik voorbij heb zien komen op de verschillende websites hebben allemaal een belangrijk nadeel t.o.v. de keus voor Sonos:
- B&O multiroom mogelijk, zeker in combinatie met de al bestaande B&O speakers, maar Beoplay M3 zijn €100 per stuk duurder dan de Sonos One speakers. De Soundbar zou op €1.500 per stuk komen. Dat wordt een duur grapje t.o.v. Sonos.
- Naim Mu-so, Bluesound Pulse & Ruark MRx: te duur t.o.v. Sonos of mijn ouders vinden de speakers niet mooi.
Naim, Bluesound en co, heb je ook helemaal niet nodig om Sonos qua geluid te verbeteren. Sowieso vind ik dedicated streamers vaak nogal over de top qua prijs en niet veel extra's bieden ten opzichte van Sonos. Je zou bijv. ook bij HEOS van Denon (en Marantz) kunnen kijken. Ook multiroom en v.z.i.w. staat dat qua kwaliteit wel een stukje hoger aangeschreven.
Nu heb ik ook gekeken naar Samsung en hun SmartThings eco-systeem. De reviews die ik alleen heb gevonden overtuigen mij enkel niet om het hele eco-systeem naar Samsung over te zetten en is het de vraag of we hier de B&O set-up in geintegreerd krijgen.

Sonos is wat dat betreft marktleider/pionier op het gebied, heb er zelf ervaring mee en het lijkt erop dat het mogelijk is de B&O set-up te integreren in het Sonos eco-systeem.
De 2 Sonos Beam speakers zullen op de tv's in de slaapkamer & bar aangesloten worden d.m.v. HDMI ARC, en verder enkel gebruikt worden voor geluid vanaf televisie of als speaker in de Sonos set-up. Verder worden op deze tv's geen randapparatuur aangesloten.

De reden om een receiver neer te gaan zetten volg ik dus niet, waarom zouden we deze nodig hebben?
Een receiver van bijv. Denon of Marantz op de plek waar tv kijken echt belangrijk is (en waar er meer apparatuur op de tv aangesloten dient te worden). Stel, ze willen op 1 van de plekken ook een Playstation, platenspeler, mediaspeler, blu-rayspeler, en/of tv-ontvanger erop aansluiten dan zijn soundbars nogal snel aan hun max. Zowel qua aantal aansluitingen en media/audio/online ondersteuning is een soundbar beperkt ten opzichte van een receiver.

Als het enkel puur om betere audio (vooral de spraak) van de tv te doen is en dingen als extra apparaten aansluiten, of meer luidsprekers (zoals 5.1) zijn niet belangrijk; dan kan je prima af met een soundbar. Dat zeker.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Komt het internet alleen via glasvezel binnen, of ga je het ook via glas naar elke kamer transporteren? In principe voldoet Cat5e UTP kabel nog voor iedere normale thuissituatie en zijn Cat6 en glas-binnenshuis eigenlijk vooral nog overkill. Je bent natuurlijk wel weer voorbereid op de (nabije) toekomst.

Je ouders willen een heleboel geld uitgeven, maar wat ik dan in het lijstje opgenomen zie, heb ik toch wat vraagtekens bij. Ten eerste: OLED geeft een beter beeld dan welke andere LCD-televisie dan ook. Nu is OLED er nog niet in maten kleiner dan 43" (begint bij 55"), maar het is een stuk mooier dan LCD. Wellicht is dat een overweging waard voor jullie. Dat hoeft zeker geen Loewe of B&O te zijn, net zoals dat je nu ook al een paar Samsungs hebt uitgezocht. Prima spul hoor, maar ook erg prijzig, wat zich vooral vertaalt in design. Koop dan liever een goede OLED van LG, Sony, Philips of Panasonic. Die laten het beeld net zo perfect zien, maar je betaalt niet overdreven veel voor design. Als dat laatste het je ouders waard is: doen natuurlijk, maar als het puur om beeldkwaliteit gaat: dan is het zonde van het geld. Maar goed, dat is puur mijn mening. Sowieso zijn OLED al zo dun dat er weinig ruimte overblijft voor design.

Dan de audio, daar heb ik een beetje hetzelfde mee: Soundbars en Sonos.. Prima voor een simpele multiroom setup met allemaal plekjes met mono-audio en voor geëmuleerde 5.1 geluiden, maar als je het goed wilt aanpakken zijn dedicated receivers en speakers qua klank en mogelijkheden een heel stuk beter en uitgebreider.

Nu kan ik me helemaal voorstellen dat je in de hoofdvertrekken zoals de woonkamer voor een OLED gaat en voor een receiver met losse speakers en dat de keuze voor in de andere vertrekken gaat naar een LCD of QLED (ook een soort LCD). Kijk in dat geval ook eens bij Sony. Die maakt al jaren fantastische LCD-televisies.

Voordat je tot eender welke uitgave voor je ouders overgaat, is het sowieso aan te bevelen om driedubbel te checken of de soundbars en Sonosspullen wel over voldoende aansluitingen en dergelijke beschikken. Dat is vaak toch beperkt.

Zie bijv. dit lijstje:

Om tot een goede keuze voor een receiver te komen, is het handig om voor jezelf een lijstje te maken met eisen en wensen. Kies een apparaat dat alles heeft wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft.

Zie dit lijstje:
Waar ik receiver schrijf, kun je ook soundbar, multiroomset, homecinemaset of versterker lezen.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund. Als je nooit een tv, console of blu-rayspeler zal aansluiten, is HDMI minder belangrijk, maar het is voor alle video-apparaten, dé meest gebruikte en beste aansluiting.
  2. In geval van een apparaat die meer moet afspelen dan alleen stereo: Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv. Ook voor 2.0 of 2.1 kan je dus prima bij receivers kijken. Sluit receivers met 5.1 of 7.2 niet uit, als je nu enkel stereo luistert
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, TuneIn, ingebouwde phono-versterker, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Vergeet ook zeker dit topic niet te checken voor veel lagere prijzen dan waarmee geadverteerd wordt:
[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:27
Qua internet, over welk grondoppervlak hebben we het hier? En wat gaat er allemaal aangesloten worden? Of werkt dat loxone systeem met utp kabels?

Waarom trouwens geen draadloos systeem voor smarthome? Volgens mij heeft dat meer toekomst en is flexibeler.

Ik ga er vanuit dat het een vrijstaand huis betreft, met een flinke tuin. Dat betekent weinig wifi netwerken in de omgeving, waardoor je prima met 2.4ghz uit de voeten kan. Afhankelijk van de isolatie zou het nog best kunnen dat je met 1 of 2 access points het hele huis van draadloos internet kunt voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:02
Vergeet een outdoor access point niet. De isolatie van nieuwbouw is prima, maar ook funest voor je signaal. Ook even kijkend naar UTP-bekabeling naar punten buiten voor eventuele camera's, waarbij je dan zo'n kabel ook kan gebruiken voor het access point.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
LA-384 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:17:
Qua internet, over welk grondoppervlak hebben we het hier? En wat gaat er allemaal aangesloten worden? Of werkt dat loxone systeem met utp kabels?

Waarom trouwens geen draadloos systeem voor smarthome? Volgens mij heeft dat meer toekomst en is flexibeler.
Het huis krijgt 728m2 vloeroppervlak, waarvan 294m2 kelder, 294m2 begane grond & 140m2 1e verdieping. Over het algemeen wordt apparatuur met een vaste opstelling bekabeld aangesloten (hele huis zal CAT6a bekabeld worden), inclusief de vaste punten in de Loxone domotica. Totale perceel is uit mijn hoofd tussen de 650-700m2, dus dit gaat op zich wel meevallen qua grootte, komende van 2,6ha.

Ik begreep van de installateur die de domotica gaat doen dat lichtschakelaars, stopcontacten, alarm, garagedeur, poort, zonnedak, zonwering en camera systeem bekabeld aangesloten gaan worden. Loxone staat toe om hiernaast het Loxone Air systeem te laten draaien op eventuele variabele toevoegingen. Bekabeld is nog steeds stabieler, minder vertraging en kans op storingen t.o.v. draadloos. De optie om het beide te hebben, en vaste punten bekabeld, sprak mijn vader wel aan.
LA-384 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:17:
Ik ga er vanuit dat het een vrijstaand huis betreft, met een flinke tuin. Dat betekent weinig wifi netwerken in de omgeving, waardoor je prima met 2.4ghz uit de voeten kan. Afhankelijk van de isolatie zou het nog best kunnen dat je met 1 of 2 access points het hele huis van draadloos internet kunt voorzien.
2 AP's zou inderdaad kunnen, maar isolatie van de woning & de volledig betonnen constructie van de kelder (binnenmuren ook volledig beton), weet ik niet of we dit risico moeten nemen. We merken nu al dat bij binnenkomst in de kelder er geen signaal is op onze telefoons. Zal dit weekend eens mijn router in de kelder zetten en kijken hoe het bereik aan de andere kant is.
AtomicWing schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:36:
Vergeet een outdoor access point niet. De isolatie van nieuwbouw is prima, maar ook funest voor je signaal. Ook even kijkend naar UTP-bekabeling naar punten buiten voor eventuele camera's, waarbij je dan zo'n kabel ook kan gebruiken voor het access point.
Goed punt! Deze week zijn alle kozijnen inclusief glas geplaatst. Zal eens een router aansluiten op verschillende locaties in de woning om te kijken hoe het bereik is. Heb zelf nog een Asus rt-ac66u liggen, dus daar kan ik goed mee testen op 2.4ghz & 5 ghz.
Jorgen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:55:
Komt het internet alleen via glasvezel binnen, of ga je het ook via glas naar elke kamer transporteren? In principe voldoet Cat5e UTP kabel nog voor iedere normale thuissituatie en zijn Cat6 en glas-binnenshuis eigenlijk vooral nog overkill. Je bent natuurlijk wel weer voorbereid op de (nabije) toekomst.
Glasvezel zal tot aan de meterkast liggen, daarna leggen we alles verder met Cat6a. Cat5e voldoet nu nog wel, maar veel apparatuur zal gebruik maken Poe, gigabit vs. 10gigabit, 100Mhz vs. 500Mhz & een prijsverschil van nog geen 20€ per 100 meter gaan we voor de toekomst. In de toekomst ga je niet 300 meter uit de muren halen om te vervangen, met Cat6a ben je dus voorbereid op de komende 25 jaar.
Jorgen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:55:OLED geeft een beter beeld dan welke andere LCD-televisie dan ook. Nu is OLED er nog niet in maten kleiner dan 43" (begint bij 55")
Dat is dus ook de reden dat ik op QLED televisies van Samsung ben uitgekomen. 50inch vinden ze prima, en groter niet nodig/wenselijk, in de slaapkamer tevens niet mogelijk. De bestaande Loewe televisie heeft een formaat van 43inch, waarbij ze op een kijkafstand zitten van 3,5 meter. (deze blijft dus ook in de woonkamer staan in de nieuwe woning).
Jorgen schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:55:
Dan de audio, daar heb ik een beetje hetzelfde mee: Soundbars en Sonos.. Prima voor een simpele multiroom setup met allemaal plekjes met mono-audio en voor geëmuleerde 5.1 geluiden, maar als je het goed wilt aanpakken zijn dedicated receivers en speakers qua klank en mogelijkheden een heel stuk beter en uitgebreider.

Nu kan ik me helemaal voorstellen dat je in de hoofdvertrekken zoals de woonkamer voor een OLED gaat en voor een receiver met losse speakers en dat de keuze voor in de andere vertrekken gaat naar een LCD of QLED (ook een soort LCD). Kijk in dat geval ook eens bij Sony. Die maakt al jaren fantastische LCD-televisies.

Voordat je tot eender welke uitgave voor je ouders overgaat, is het sowieso aan te bevelen om driedubbel te checken of de soundbars en Sonosspullen wel over voldoende aansluitingen en dergelijke beschikken. Dat is vaak toch beperkt.

Zie bijv. dit lijstje:

Om tot een goede keuze voor een receiver te komen, is het handig om voor jezelf een lijstje te maken met eisen en wensen. Kies een apparaat dat alles heeft wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft.
Dankje voor de uitgebreide tips, misschien heb ik het niet helemaal goed uitgeschreven.

De woonkamer zal qua set-up niet veranderen van de bestaande set-up. Dat betekend Loewe televisie, die gekoppeld is aan de 2 B&O speakers + B&O subwoofer. Hier hoeft verder dus niets meer aan te gebeuren, maar het zou prettig zijn om de mogelijkheid te hebben om de speakerset toe te voegen aan de multiroom setup.

Natuurlijk kan je veel beter geluid creeëren in het hele huis met andere speakers en een dedicated receiver die alles aanstuurd, maar hier hangt ook een bepaald prijskaartje aan.

De opties die ik voorbij heb zien komen op de verschillende websites hebben allemaal een belangrijk nadeel t.o.v. de keus voor Sonos:
- B&O multiroom mogelijk, zeker in combinatie met de al bestaande B&O speakers, maar Beoplay M3 zijn €100 per stuk duurder dan de Sonos One speakers. De Soundbar zou op €1.500 per stuk komen. Dat wordt een duur grapje t.o.v. Sonos.
- Naim Mu-so, Bluesound Pulse & Ruark MRx: te duur t.o.v. Sonos of mijn ouders vinden de speakers niet mooi.

Nu heb ik ook gekeken naar Samsung en hun SmartThings eco-systeem. De reviews die ik alleen heb gevonden overtuigen mij enkel niet om het hele eco-systeem naar Samsung over te zetten en is het de vraag of we hier de B&O set-up in geintegreerd krijgen.

Sonos is wat dat betreft marktleider/pionier op het gebied, heb er zelf ervaring mee en het lijkt erop dat het mogelijk is de B&O set-up te integreren in het Sonos eco-systeem.
De 2 Sonos Beam speakers zullen op de tv's in de slaapkamer & bar aangesloten worden d.m.v. HDMI ARC, en verder enkel gebruikt worden voor geluid vanaf televisie of als speaker in de Sonos set-up. Verder worden op deze tv's geen randapparatuur aangesloten.

De reden om een receiver neer te gaan zetten volg ik dus niet, waarom zouden we deze nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

JPM85 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:43:

Voor het internet zal er glasvezel het huis in komen. Mijn vader werkt veel vanuit huis (eigen bedrijf), dus belangrijk dat het internet goed werkt in alle verblijfsruimte's. Ik ben uitgekomen op de apparatuur van Ubiquity gezien ik op het internet enkel goede reviews kan vinden.

Vraag: Is de router geen overkill, en kan ik beter switchen naar een X of SFP i.p.v. POE, aangezien het POE gedeelte voor de AP's al opgevangen wordt door de switch.

1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 193,99€ 193,99
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (5-Pack)€ 628,99€ 628,99
1Modems en routersUbiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port€ 152,80€ 152,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,78
Ubiquite is erg geschikt voor dit doeleind, ik zou de setup alleen anders samenstellen en starten met een grote switch die meer PoE heeft;
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) of pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) bijvoorbeeld.
Geeft je veel meer vrijheid qua accesspoints en bijvoorbeeld (toekomstige) beveiligingscamera's

Zit momenteel in een vergelijkbare situatie en wil eigenlijk alles vanuit 1 switch gaan aansturen (bij voorkeur ook met NAS en hoofd PC op 10Gbit).
[...]

Het huis krijgt 728m2 vloeroppervlak, waarvan 294m2 kelder, 294m2 begane grond & 140m2 1e verdieping. Over het algemeen wordt apparatuur met een vaste opstelling bekabeld aangesloten (hele huis zal CAT6a bekabeld worden), inclusief de vaste punten in de Loxone domotica. Totale perceel is uit mijn hoofd tussen de 650-700m2, dus dit gaat op zich wel meevallen qua grootte, komende van 2,6ha.
Vloeroppervlakte van 728M² is echt bizar groot, is het geen inhoud van 728M3?
In veel situaties kom je volgens mij prima weg met een accespoint per verdieping, is het echter werkeljik zo groot zou ik sowieso de mogelijkheid openhouden voor meerdere AP's per verdieping.

Daarnaast is een AP in de tuin ook slim om rekening mee te houden, zeker als je een zitje wilt maken die relatief ver van het huis af.

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 18-10-2019 10:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Begrijpelijk. Of je echt voorbereid bent, is natuurlijk altijd afwachten, maar voorlopig kan je wel genoeg bandbreedte halen daarmee.
[...]

QLED is in elk gevala niet de enige optie in dat formaat. De Sony's uit de 90x serie worden ook heel goed beoordeeld.
[...]

Ja hoor, dat was me wel duidelijk. Wellicht omschreef ik het niet helder genoeg. Ik bedoelde meer dat je voor je overige televisies in de andere kamers met veel goedkopere OLED-televisies hetzelfde bereikt en dat het dan wel beter/mooier is tov van LCD / QLED. Als < 50" de wens is, dan blijf je inderdaad bij Samsungs QLED of de genoemde LCD's van Sony.
Dat klopt helemaal. Echter, zoals ik jouw verhaal las, willen je ouders een superdeluxe mediabeleving in hun huis. Superdeluxe noem ik in dit geval ook tegelijkertijd 6 nieuwe televisies kopen en overal multiroom audio / soundbars. Echter, als je dan toch € 9000 wilt uitgeven, vind ik het zonde om het allemaal in Sonos en soundbars te stoppen. Voor de minder belangrijke kamers is dat een prima optie; voor de kamers waar de tv- en muziekbeleving belangrijker is, zijn er andere opties.
Naim, Bluesound en co, heb je ook helemaal niet nodig om Sonos qua geluid te verbeteren. Sowieso vind ik dedicated streamers vaak nogal over de top qua prijs en niet veel extra's bieden ten opzichte van Sonos. Je zou bijv. ook bij HEOS van Denon (en Marantz) kunnen kijken. Ook multiroom en v.z.i.w. staat dat qua kwaliteit wel een stukje hoger aangeschreven.

Een receiver van bijv. Denon of Marantz op de plek waar tv kijken echt belangrijk is (en waar er meer apparatuur op de tv aangesloten dient te worden). Stel, ze willen op 1 van de plekken ook een Playstation, platenspeler, mediaspeler, blu-rayspeler, en/of tv-ontvanger erop aansluiten dan zijn soundbars nogal snel aan hun max. Zowel qua aantal aansluitingen en media/audio/online ondersteuning is een soundbar beperkt ten opzichte van een receiver.

Als het enkel puur om betere audio (vooral de spraak) van de tv te doen is en dingen als extra apparaten aansluiten, of meer luidsprekers (zoals 5.1) zijn niet belangrijk; dan kan je prima af met een soundbar. Dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:58
Jorgen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:48:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Je volgorde is verkeerd, je hebt het nu over tvs, luidsprekers, receivers, maar het is nu eerst een netwerkprobleem. Je moet eerst je netwerk in orde hebben, zodat je het liefst zoveel mogelijk bedraad (of via een sterke wifi verbinding) kan aansluiten door het hele huis heen. Dan komt de rest vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:12
Waarom een Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port en geen Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)?

Dan kun je met een unify controller, die ook je router bedienen en zit dus alles in 1 systeem.

Qua beheer, zou een het mogelijk handig zijn als er ergens dan een unify controller draait. Daar bestaan cloud key's voor, maar de controller is voornamelijk voor het instellen nodig lijkt mij, dus.....

[ Voor 21% gewijzigd door Groentjuh op 18-10-2019 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPM85
Naar Sony had ik inderdaad nog niet gekeken. Had enkel gekeken naar OLED/QLED, en daar kwam alleen Samsung naar voren als optie met tv's onder de 50inch.

Zag dat de Sony KD-49XG9005 naar voren komt als optie, maar is wel enkele tientjes duurder dan een Samsung 49Q70R. Aangezien gebruiksgemak (apps, interface) & looks de belangrijkste elementen zijn, zet ik deze bij op de lijst. Mogen mijn ouders kijken welke ze het fijnste vinden.
Super de luxe valt mee. Het is meer door het totale oppervlak van de woning, dat mijn ouders het belangrijk vinden om in de ruimte makkelijk de radio aan te zetten. M.a.w. ze willen de mogelijkheid hebben om in het hele huis op normaal niveau radio te kunnen luisteren i.p.v. de speakers in de keuken vol aan omdat je anders niets hoort als je boven bent.

De enige ruimte waar tv+muziek beleving uitermate belangrijk is is de woonkamer. Deze is door de bestaande set-up (B&O + Loewe) als voorzien. De overige ruimte's is dit minder belangrijk, en wordt er radio aangezet, wordt er tijdens een EK/WK voetbal gekeken (bar), of kijkt mijn moeder tv in bed (slaapkamer). De totale beleving is hier dus minder belangrijk, maar is het voor bar & slaapkamer prettig als het tv geluid dan wel wat beter is. Vandaar hier de keus voor een soundbar, die ook in de multiroom set-up mee kan.
Ik lees overal dat HEOS nog steeds een hele slechte app heeft, en het regelmatig voorkomt dat speakers niet gevonden kunnen worden. Weet niet of dit nog steeds het geval is, maar dit zou de keus voor Sonos wel laten staan.

In de afweging voor multiroom moet ik rekening houden met het feit dat mijn ouders op leeftijd beginnen te raken en staan gebruiksgemak & functioneren boven geluidskwaliteit. Ga hier eens verder naar kijken, want indien HEOS dit verbeterd heeft dan is dat natuurlijk een goede optie. Zeker dat de kleinste speaker van HEOS op batterij mee naar buiten genomen kan worden, is natuurlijk een grote plus.
Tortelli schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:22:
[...]
Ubiquite is erg geschikt voor dit doeleind, ik zou de setup alleen anders samenstellen en starten met een grote switch die meer PoE heeft;
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) of pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) bijvoorbeeld.
Geeft je veel meer vrijheid qua accesspoints en bijvoorbeeld (toekomstige) beveiligingscamera's.
Dankje voor de feedback. Ga er eens naar kijken of we zoveel aansluitingen nodig hebben.
In pricincipe wordt de meeste apparatuur draadloos aangesloten in het netwerk, maar extra ruimte is nooit erg, mocht er in de toekomst meer aangesloten moeten worden.

Ik had gerekend op 5 aansluitingen voor de Ubiquity Unify AP's, 1 aansluiting voor de Loxone server.
Tortelli schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:22:
[...]Vloeroppervlakte van 728M² is echt bizar groot, is het geen inhoud van 728M3?
In veel situaties kom je volgens mij prima weg met een accespoint per verdieping, is het echter werkeljik zo groot zou ik sowieso de mogelijkheid openhouden voor meerdere AP's per verdieping.

Daarnaast is een AP in de tuin ook slim om rekening mee te houden, zeker als je een zitje wilt maken die relatief ver van het huis af.
Het is inderdaad werkelijk zo groot, daarom dat ik ook vanaf het begin met 5 AP's aan het rekenen ben.
Ik heb gisteren in de kelder eens gemeten met mijn bestaande router, en kijken hoe de verbinding op verschillende punten is. Het kan wel met 1 punt per verdieping, maar op dit moment zitten er nog geen deuren in de kelder, en zijn er verder geen verstoringen van andere apparatuur. Nu rekening houden met 2 per verdieping voor optimale dekking lijkt mij dan een betere keus.

AP voor in de tuin lijkt mij niet echt nodig. De router opstellen zoals in de 1e post gaf voldoende dekking achter in de tuin. Aangezien de afstand tussen bar & achterzijde tuin niet zo heel groot is, gaf dit nog voldoende dekking. Daarnaast zal de overkapping tegen het huis komen (hoek bij de woonkamer / bar), hier was de dekking nog goed. De tuin wordt verder eigenlijk alleen maar gras, met wat plantjes en tuinhuis voor het tuingereedschap.
Groentjuh schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:41:
Waarom een Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port en geen Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)?

Dan kun je met een unify controller, die ook je router bedienen en zit dus alles in 1 systeem.

Qua beheer, zou een het mogelijk handig zijn als er ergens dan een unify controller draait. Daar bestaan cloud key's voor, maar de controller is voornamelijk voor het instellen nodig lijkt mij, dus.....
Als ik het forum van Ubiquity lees dan zijn de 2 feitelijk hetzelfde, waarbij de Edgerouter meer opties heeft en de voorkeur heeft voor velen. Is er een reden waarom ik toch voor de USG zou moeten gaan t.o.v. een Edgerouter, want prijsverschil is nihil?

https://community.ui.com/...a1-4434-b743-e751a8b4a25c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozzie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 17:49
Zomaar een vraag ik zie in je lijst maar 1 switch en zijn de lengtes van je UTP op geen enkel punt meer dan 100 meter anders krijg je hele leuke netwerk uitdagingen. Lengte is 100 m inclusief patch en aansluit kabel. dus verdeling over switches op meerdere verdiepingen???
Glas heeft meer toekomst potentieel is niet zo duur meer tegenwoordig. SFP zijn ook geen duizenden euro,s meer. Op een investering die je gaat doen met streamen en de rest, 10 gig is geen overbodige luxe meer.
Pagina: 1