WiFi-adapter in combinatie met WiFi-booster; past het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:49
Omdat mijn desktop pc op zolder staat en ik daar graag ook snel internet wil hebben, maak ik nu gebruik van powerline adapters om ook 'bedraad' internet te hebben boven. Echter, deze verbinding is niet stabiel. Hij valt vaak weg en ook de snelheid is niet om over naar huis te schrijven. Ik vermoed dat dit komt doordat de adapters op aparte groepen zitten.

Nu is het wel zo dat er al een netwerkkabel naar zolder getrokken is, dus zou ik die graag gebruiken om daar een WiFi-booster van Ziggo op aan te sluiten (deze is voor 1 euro p/m te huren, dus dat zijn de kosten niet). Op die manier hoop ik op zolder een goed WiFi signaal te krijgen, zodat mijn pc daar gebruik van kan maken.

Mijn pc heeft echter niet standaard WiFi aan boord, dus daar moet dan een kaartje/dongeltje voor komen. Ik heb mijn oog laten vallen op de pricewatch: Intel Wireless-AC 9260 (no vPro) omdat deze goedkoop is en goede snelheden lijkt te halen. Als bonus biedt het ook een Bluetooth 5 verbinding.

Nu heb hierover een aantal vragen, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen!
  1. Gaat de door mij gekozen adapter passen op mijn moederbord? Ik heb een pricewatch: MSI Z370-A PRO waar al een pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB op een M.2 slot zit. Het is mij niet helemaal duidelijk of er dan nog ruimte is voor de adapter.
  2. Is de WiFi-booster van Ziggo goed genoeg om de volledige snelheid te kunnen benutten? Ik heb momenteel 500/40 down/up, maar wil dit misschien in de nabije toekomst naar 1000/50 upgraden.
  3. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie of waar ik extra op moet letten? Of zijn er misschien andere oplossingen die beter zouden passen? Of betere componenten?
Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via PressPlayOnTape op 17-10-2019 09:31)

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:31
Waarom prik je niet een switch aan die bestaande netwerkkabel, en leg je een kabel vanaf daar naar je PC toe? Dat gaat in ieder geval een stuk sneller zijn, en op termijn waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.

Prik bijvoorbeeld een Netgear GS305 5-poortsswitch op de bestaande kabel, en ga vanaf daar door naar je PC. Je kunt ook zoeken naar een Cat5(e) koppelstuk, dat is nog goedkoper (en kost geen stroom) maar als je dan later meer wilt aansluiten moet je alsnog naar een switch toe.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:31
Waarom prik je niet een switch aan die bestaande netwerkkabel, en leg je een kabel vanaf daar naar je PC toe? Dat gaat in ieder geval een stuk sneller zijn, en op termijn waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.

Prik bijvoorbeeld een Netgear GS305 5-poortsswitch op de bestaande kabel, en ga vanaf daar door naar je PC. Je kunt ook zoeken naar een Cat5(e) koppelstuk, dat is nog goedkoper (en kost geen stroom) maar als je dan later meer wilt aansluiten moet je alsnog naar een switch toe.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Xudonax schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:40:
Het is *direct* goedkoper, gezien je voor datzelfde bedrag of iets meer al een simpele switch hebt.

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch
pricewatch: ZyXEL GS-105S v2

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PressPlayOnTape

De netwerkkabel komt uit in een 'hokje' waar ook de CV ketel zit. Mijn pc staat in een fysiek andere ruimte op zolder. Een losse kabel daar naartoe leggen is misschien een optie, maar dan moet ik een hoop moeite doen om die weg te werken en gaten boren op plekken waar ik dat liever niet doe. Ik dacht het 'makkelijk' op te lossen door in het hok van de CV ketel zo'n WiFi-booster te plaatsen, maar misschien is dat niet de juiste oplossing.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 14:10
Hoeveel gaten kunnen dat zijn. Liever WiFi in je CV hok danstabiel kabelsignaal?

[ Voor 26% gewijzigd door Boinkie op 16-10-2019 10:03 ]

• PressPlayOnTape
Boinkie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:03:
Hoeveel gaten kunnen dat zijn. Liever WiFi in je CV hok danstabiel kabelsignaal?
Zit wat in! Dat is ook precies de reden dat ik hier om advies vraag :) Misschien moet ik me over het 'gedoe' heen zetten en gewoon een kabeltje trekken.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

PressPlayOnTape schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:13:
[...]
Zit wat in! Dat is ook precies de reden dat ik hier om advies vraag :) Misschien moet ik me over het 'gedoe' heen zetten en gewoon een kabeltje trekken.
Of laten doen.
Ik heb dat zelf volledig uitbesteed.

Door de kruipruimte omdat kruipruimtes naar zijn. (Spinnen, muizen, etc.)
Naar boven omdat er ook electra mee moest en 6x CAT7 klöte is om te trekken.

Kost wat, maar dan zijn ZIJ er ook 2 dagen mee bezig en is het enige dat ik er van merk, een paar kleine gaten in het plafond waar ik later toch spots wil ophangen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PressPlayOnTape

Na ampel beraad, ga ik inderdaad toch voor deze oplossing. Heb een switch en netwerkkabel besteld en een technisch familielid gecharterd om te helpen dit te realiseren.

Dank aan allen voor het meedenken!
Pagina: 1