Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Ik heb een nieuw systeem gebouwd om mijn 10 jaar oude core 2 q6600 @ 3200 Mhz desktop te vervangen.
Vol verwachting bouwde ik dus een systeem met een Asrock B450m Pro4 moederbord, een Ryzen 3600 CPU en 16 GB (2x Corsair Vegeance LPX CMK16GX4M2B3200C16) . Daarbij een MSI RX570 8GB Graka-tje.

Alles lijkt te werken en het geheugen staat netjes op 3200 Mhz. Er is echter een dingetje:

Biospost, van aanzetten/rebooten tot beginnen met opstarten vanaf disk duurt wel erg lang! Ik klok 35 seconden. Daarna gaat het booten snel, secondenwerk zeg maar.

Eerst is het een tijd donker. Dan komt het Asrock logo met wat info rechts onderin, dan na een tijdje een hoopgevend piepje... en dan nog even wachten en boem, los is het monster.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

- Andere graka
- Default bios setting
- CMS uitzetten.

Wat ik nog niet heb geprobeerd:

- Ander RAM
- Andere PSU

Vraag aan medetweakers dus:

- Hoe lang doet jouw Asrock B450m pro4 Mobo erover om te posten?
- Welke CPU
- Welk RAM
- Heb je een oplossing gevonden voor deze delay?

Ik lees wel her en der op internet dat dit niet ongebruikelijk is voor Ryzen platforms. Specifiek bij dit mobo lees ik er niets over op GOT

Dus... anno 2019 met state of the art techniek.... en ik wacht en wacht er op dat mijn systeem zelf snapt dat ie mag opstarten. Beetje vreemd... hopelijk oplosbaar!

PS. (Elders in huis staat een Asrock B450m HDV R4.0 met een 2400G CPU en 8GB. Die start aanmerkelijk sneller!)

[ Voor 0% gewijzigd door freubelaarisbak op 16-10-2019 07:59 . Reden: duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bootschijf? en staat daar ook de bootloader op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Gebruik je de meest recente bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
Bootschijf NVME in een m.2 slot. Ook geprobeerd met SATA SSD

Bios 3.6; is meest recente .. ja dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Staat bootvolgorde wel goed ?

RAM snelheid moet je zelf instellen, dat gaat niet vanzelf op 3200. RAM in bankje A2-B2 (2en4 vanaf cpu)

[ Voor 65% gewijzigd door Hackus op 16-10-2019 09:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
Hackus schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:21:
Staat bootvolgorde wel goed ?

RAM snelheid moet je zelf instellen, dat gaat niet vanzelf op 3200. RAM in bankje A2-B2 (2en4 vanaf cpu)
Heb de RAM in het bios op 3200 gezet en dit bevestigd met CPU-z
Ram is geplaatst in genoemde bankjes conform instructie bij moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 13:05
Ik heb een MSI B450M Mortar Max en ook daar vind ik het initiële boot-process erg langzaam gaan. Nadat het 'Arsenal Gaming' plaatje geweest is, gaat ook dan het monster aan en is Windows in zo'n 3 seconden opgestart.

Laatst even gekeken en toen stond mijn boot-volgorde op ongeveer zoiets:
1. Windows Boot Manager
2. m2 SSD (hier staat Windows op)

Geen idee of dat Boot Manager voor die vertraging zorgt en ik beter gewoon hem op de m2 kan zetten, maar ik vergeet telkens weer terug de bios in te duiken :p

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Pagina: 1