Keuze tussen luchtmatrassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
M'n oude luchtmatras is zodanig lek dat ik een nieuwe mag kopen, jeuh! :*)

Na wat rondneuzen, heb ik het tot deze twee keuzen weten te beperken:

Nomad Allround XW 10.0
Afbeeldingslocatie: https://images.internetstores.de/products//908265/02/b2debb/Nomad_Allround_XW_10_0_Iso_Mat_dark_denim_ink%5B640x480%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true

Nomad Dreamzone XW 10.0
Afbeeldingslocatie: https://www.nomad-shop.nl/media/catalog/product/cache/12/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/f/mfdreaf6dm89728_1.jpg

Mijn huidige mat is zoals de bovenste. Nu zie ik echter dat de onderste eenvoudiger op te blazen is (gaat iets beter dan de bovenste lees ik in reviews), en 1,5kg lichter is. De onderste heeft wel horizontale banen terwijl de bovenste vlak is; op zich fijn want ik ben een gevoelige slaper. Maar merk je daar iets van, die banen?

Wie heeft er ervaring met de onderste of beiden, en zijn er nog voor/nadelen om voor de één of ander te kiezen? :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 17:38

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Mijn advies is ga naar een zaak zoals bijvoorbeeld Obelink en ga er op liggen. Dan weet je direct of het bevalt of dat je een ander moet nemen. Een luchtbed om te liggeb is iets persoonlijks.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mijn advies: koop er eentje die je actief moet opblazen.
1) die liggen beter (sorry, is gewoon zo)
2) die kunnen kleiner opgevouwen worden (veel mensen zeggen dat de passieve zo klein zijn, wacht maar tot je een ziet die je met mond / pomp opblaast
3) Je kan die luchtbedden met de mond in een minuut opblazen - ik doe het al jaren
4) ze zijn lichter
5) ze isoleren beter (je ligt verder van de grond af)
6) ze zijn goedkoper

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je zo'n zelfopblaasbaar matje zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:33:
2) die kunnen kleiner opgevouwen worden (veel mensen zeggen dat de passieve zo klein zijn, wacht maar tot je een ziet die je met mond / pomp opblaast
3) Je kan die luchtbedden met de mond in een minuut opblazen - ik doe het al jaren
4) ze zijn lichter
6) ze zijn goedkoper

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je zo'n zelfopblaasbaar matje zou willen.
Omdat ze beter liggen? Ik heb gewrichtsklachten, en hoe goed zo'n opblaasbaar matras ook is, na 1-2 nachten verga ik van de pijn. Op een goede self-inflatable kan ik rustig 2 weken of langer liggen.

Niet iedereen is hetzelfde en je kunt dus nooit zeggen "dit of dit is beter". Ze hebben allemaal een andere doelgroep.

Overigens is een dunne self-inflatable voor mij ook niet geschikt, ik moet er echt een hebben die zo dik mogelijk is. Maar ja, tot een paar jaar geleden sleepte ik ook een echt matras en lattenbodem mee op m'n kampeervakantie (Campzone). Ben blij dat dat, met die self-inflatable en opblaasbare lattenbodem, niet meer nodig is, scheelt een hoop kosten en gedoe.

Ik heb dus ervaring met de dikke, niet van Nomad, wel een soortgelijke. Bij mij zie je ook banen in de breedte, maar daar merk je niks van als je er op ligt. Wat ik wel naar vind, is dat als je hem bij blaast, je dat 's ochtends weer mag doen. Je merkt er verder niks van 's nachts, en als je het's ochtends niet doet, slaapt het ook niet slechter (pas na een paar nachten, maar ik weet niet of dat meer de gedachte is, of dat het ook werkelijk zo is).

Btw, in het algemene kampeer-topic komen ook wel ervaringen met matrassen voorbij.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 16-10-2019 09:52 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• key
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 15:35

key

Zelf heb ik al jaren een Thermarest matje (oranje). Inmiddels moet ik een klein beetje bijblazen, maar na (veel) meer dan10 jaar is het nog steeds een erg fijn matje. Vrij dun (ivm vervoer in mijn rugzak) maar ik slaap nog steeds zonder problemen erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Wij hadden een tweepersoons Vango self-inflatable van 10cm, sliep heerlijk. Helaas kapot gegaan dus voor onze campingtrip deze zomer nieuwe Thermarests gekocht van 7,5cm. Dat was echter te dun voor mij dus we hebben er een extra 7,5cm mat bij gekocht van een ander merk en ik heb de Thermarests op elkaar gestapeld en dat sliep prima. Ik ga nu op zoek naar een dikkere mat dus zelf zou ik gaan voor die dikkere van de twee. Ik heb blijkbaar minimaal 10cm nodig om lekker te liggen.

Persoonlijk kies ik wel voor self-inflatables. Opblaasmatrassen vind ik een ramp, ze bieden niet voldoende support op de juiste plekken en een goede self-inflatable doet dat wel.

Paar opmerkingen:
1) die liggen beter (sorry, is gewoon zo) /
Dat is persoonlijk.
Dat is waar.
Kost iets meer tijd dan dat vind ik zelf maar laat het twee minuten zijn, who cares. Een self-inflatable moet trouwens 'ontrollen' en dat kost ook een kwartiertje minimaal.
4) ze zijn lichter
True maar niet echt een issue tenzij je ermee gaat trekken.
Daar ben ik het mee oneens. Ja, je ligt verder van de grond af maar het enige wat je scheidt van de grond zijn twee dunne lage plastic en wat lucht. Als je een koude ondergrond hebt is dat niet veel. Wij hebben in de UK zowel met self-inflatables als luchtbedden gekampeerd en bij de luchtbedden hadden we het VEEL kouder.
6) ze zijn goedkoper
True.

[ Voor 59% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-10-2019 12:39 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TerraGuy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 01:21:
Wie heeft er ervaring met de onderste of beiden, en zijn er nog voor/nadelen om voor de één of ander te kiezen? :)
Geen ervaring met een van deze 2, heb je misschien linkjes naar die producten zodat we kunnen zien wat de specs zijn?

Verder, wat ga je er mee doen? Een incidenteel logeerpartijtje bij iemand binnen, of die hard het hele jaar rond kamperen, op allerlei ondergronden?
Dat is erg persoonlijk.
Zit een kern van waarheid in, aangezien je bij een matras zonder vulling dus niet die vulling hebt die de pakmaat beïnvloedt.
En anders zijn er tegenwoordig ook slimme oplossingen waar je een zak volschept met lucht en leeg drukt in je matras (Exped Schnozzle).
4) ze zijn lichter
Sure, wederom, geen schuimvulling is inderdaad minder gewicht.
En daar ga je dus de mist in. Dikke luchtbedden zonder isolerende vulling liggen inderdaad verder van de grond af, maar lucht isoleert alleen goed als die stilstaat en dat doet ie niet in zo'n dik luchtbed. Dat gaat circuleren door convectie, waardoor de warmte van je lichaam alsnog wordt afgevoerd.
6) ze zijn goedkoper
Dat klopt door de bank genomen ook wel denk ik ja.
Nou, behalve dus de persoonlijke voorkeur qua ligcomfort isoleren selfinflatables dus in verhouding beter dan een luchtbed. En daardoor kan je dus ook een dun, lichtgewicht matje hebben, wat toch net zo goed isoleert als een groot, zwaar luchtbed. In hoeverre zo'n dunne sim comfortabel ligt is dan een persoonlijke afweging.

Gelukkig is er tegenwoordig ook een heel fijn compromis: een luchtmatras met isolerende vulling (microvezel / dons). Dan heb je het ligcomfort van een dikker luchtmatras, zonder het nadeel van de beroerde isolatiewaarde en zonder het nadeel van het extra pakvolume en gewicht dat je zou hebben met schuimvulling van een self inflatable van vergelijkbaar comfort.

Zo heb ik zelf een Exped SynMat 7 MW.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:13
Niet alles doorgelezen, maar: die onderste variant is in opkomst. Liggen zachter en geven meer een matras gevoel. Groot nadeel is wel dat ze ingepakt snel al een stuk groter zijn.

Ga even bij een camping zaak langs, daar ligt alles naast elkaar, zowel uitgepakt en opgeblazen als opgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Overigens, voor wat betreft die 2 modellen die @TerraGuy noemt: voornaamste verschil lijkt te zijn dat de Dreamzone holtes in het schuim heeft, terwijl de Allround massief schuim is, waardoor je gewicht (2650g vs. 3900g) en pakvolume (79 x 19 vs. 78 x 23) bespaart (ondanks dat de Dreamzone ook nog eens breder is).

Of dat je 60 euro extra waard is is lastig te zeggen zonder te weten wat je er mee van plan bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 16-10-2019 12:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:29:

Zo heb ik zelf een Exped SynMat 7 MW.
Goede tip, die ga ik even meenemen in de overweging voor mijn nieuwe mat :) Slaapt dit ding in jouw ervaring meer of minder comfortabel dan een self-inflatable van vergelijkbare dikte? Ik had nl. aan een 7,5cm Thermarest niet voldoende.

Ingepakt is ie wel heel klein, 27x15...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dr. Strangelove schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Goede tip, die ga ik even meenemen in de overweging voor mijn nieuwe mat :) Slaapt dit ding in jouw ervaring meer of minder comfortabel dan een self-inflatable van vergelijkbare dikte? Ik had nl. aan een 7,5cm Thermarest niet voldoende.

Ingepakt is ie wel heel klein, 27x15...
Durf ik niet te zeggen, ik had daarvoor een dunne thermarest (zo'n felgroene als dat je wat zegt) en de Exped ligt wat mij betreft stukken lekkerder dan zo'n dunne sim. T.o.v. een dikke SIM win je waarschijnlijk vooral pakvolume en gewicht. Comfort zal niet per se beter zijn verwacht ik (maar ook niet per se minder), zal ook persoonlijk zijn. Dik massief schuim ligt wat steviger dan een luchtbed met microvezel vulling. Qua isolatie zal het denk ik weinig schelen (maar dat kan je wel opzoeken).

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 16-10-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Thanks voor de reacties :)

@Dr. Strangelove Bovenstaande matrassen zijn allebei 10cm dik, en beide self-inflatable. Al weet ik uit ervaring dat de bovenste vaak nog wat extra pufjes nodig heeft, hij zuigt zich maar half vol terwijl ik 'm driekwart vol wil.

@Ardana Je merkt niks van de banen? Dat is fijn om te horen! Ik heb nog nachtmerries van die ouderwetse opblaasmatrassen met dikke banen in de lengte waar ik als kind om moest slapen :P

@Orion84 Specs bovenste:
Afmetingen:198 x 76 x 10 cm
Materiaal:- Bovenzijde: 75D polyester
- Schuim: hoge dichtheid, behandeld tegen schimmelvorming
- Onderzijde: 75D zacht geborsteld polyester
- Ventiel: kunststof
Specificaties:- R-waarde: 11.0
- Pakmaat: 78 x Ø 23 cm
- Gewicht: 3,9 kg
- Kleur: Dark Denim/Ink
Specs onderste:
Specificaties

Inclusief Stuffsack, velcro compression strap, repair kit
Packed size in cm 79 x 20
Foam Lightweight, horizontally cored, high-density foam, anti-fungal treatment applied
R-Value 11.0
Fabric top TPU laminated 50D soft embossed stretched polyester
Fabric bottom TPU laminated 75D polyester
Valves 2 Quick-release with one-way function
Netto Weight (gram) 2650
Fabric TPU mainated 50D polyester
Size in cm 198 x 77 x 10
Onderste lijkt betere specs te hebben qua gewicht. Ik ga soms met de trein naar festivals, scheelt toch weer flink wat gewicht en een klein beetje afmeting. Ze zijn beide in de aanbieding, bovenste kan ik vinden voor 90 euro, onderste voor 100 euro, daar zit het 'm ook niet in. Het belangrijkste voor mij is slaapcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TerraGuy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:41:
@Ardana Je merkt niks van de banen? Dat is fijn om te horen! Ik heb nog nachtmerries van die ouderwetse opblaasmatrassen met dikke banen in de lengte waar ik als kind om moest slapen :P
Dan had je je luchtbed waarschijnlijk veel te hard opgepompt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:43:
[...]

Dan had je je luchtbed waarschijnlijk veel te hard opgepompt ;)
M'n vader was altijd voorstander van zo hard mogelijk oppompen, heeft nog jaren geduurd voordat het bij me opkwam dat het ook anders kon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
TerraGuy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:45:
[...]

M'n vader was altijd voorstander van zo hard mogelijk oppompen, heeft nog jaren geduurd voordat het bij me opkwam dat het ook anders kon :+
Zijn wij broertjes? Mij pa was ook zo :+

Overigens was dat ook omdat die dingen per definitie lek sloegen in de vakantie en dan lag je smorgens tenminste nog een beetje goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vergis je niet in de grootte van de dikke self-inflatable! Die is echt significant groter dan die andere, de mijne is bijna even groot als een klein koepel-tentje. Ik reis altijd met de auto, dus voor mij is het geen probleem, maar als je met OV gaat, kan dat best een issue zijn, lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ardana schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:41:
Vergis je niet in de grootte van de dikke self-inflatable! Die is echt significant groter dan die andere, de mijne is bijna even groot als een klein koepel-tentje. Ik reis altijd met de auto, dus voor mij is het geen probleem, maar als je met OV gaat, kan dat best een issue zijn, lijkt me zo.
Over welke heb je het nu? Want beide matjes die TS noemt zijn 10cm dik en 198cm lang bij 76 of 77 cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Orion84 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Over welke heb je het nu? Want beide matjes die TS noemt zijn 10cm dik en 198cm lang bij 76 of 77 cm breed.
Klopt, maar de 1e rolt significant kleiner op dan de 2e. Uitgerold zijn ze idd vrijwel even groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Oh zo, ja, daar zit inderdaad een fors verschil. Ik dacht dat je bedoelde: pas op of het wel in je tentje past (waarbij ik de beelden van koepeltentjes op campzone weer op mijn netvlies komen die bol staan door de tweepersoons airobed die er in gepropt is) :P

Maar je vergeleek het met de pakmaat van een tentje, check :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://cdn2.exped.com/sites/default/files/styles/product_zoom/public/MegaMat%2010%20LXW_1.png

Exped MegaMat 10 LXW
http://www.exped.com/usa/...s/megamat-10-lxw-ruby-red

Self-inflating en de enige mat waar ik min of meer comfortabel op kan slapen.
Dat is persoonlijk.
Ik lig zelf absoluut niet lekker op zo'n luchtbed en wil nooit iets anders dan self-inflating. (En ja, ik heb ook op de Synmat van €200+ gelegen, ligt minder goed dan mijn Megamat.)
Word in geen van de gevallen aangeraden wegens het vocht dat je mee de mat in blaast.
4) ze zijn lichter
Yep.
Nope. :)
6) ze zijn goedkoper

Ik wel.
De goede luchtbedden zijn niet goedkoper.
Isolatiefactor is vergelijkbaar
Ik vind het comfort van self-inflating veel hoger.

Ook niet onbelangrijk: Self-inflating piept veel minder. Luchtbed piept. Als je pech hebt. Hou je mooi je buren mee wakker. (Ook daar, ook dus een mat van €200+ heeft dat.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:29
Ik heb zelf een Nomad XW10.0 en slaap hier echt meer dan prima op. Het is een wat steviger matras, maar ik heb in mijn bed ook een vrij stevig matras. Ik kan hier meerdere weken echt lekker op slapen. Je moet een kleine beetje bij blazen, maar dat is echt minimaal. Ook niet te hard want dan wordt het matras oncomfortabel.

Mijn vrouw heeft een Bardani Summat 3D. Deze lijkt op op de Dreamzone XW 10.0 en bevat volgens mij meer schuim waardoor je meer inzakt bij het slapen.De Summat heeft ook van die "banen" en hier merk je helemaal niks van.

Zoals met gewone matrassen is een self inflatable echt persoonlijk. Ga gewoon ergens proef liggen en je merkt echt de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:32
Wij hebben deze: https://www.vrijbuiter.nl...ch-limousine-10_cfca0095/
(2 voor 199,- als je even lief vraagt in de shop)

Slapen heerlijk! En opblazen en opruimen is zo gepiept.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Highfive95 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:09:
Zoals met gewone matrassen is een self inflatable echt persoonlijk. Ga gewoon ergens proef liggen en je merkt echt de verschillen.
Dat is het aller aller belangrijkste.

Ik ben zelf op beide varianten van Exped gaan liggen. Zelfde prijsklasse (~€220), zelfde dikte. Enige echte verschil was dat de een self-inflating was, de ander niet.

30 seconden, toen wist ik dat het de self-inflating ging worden. Luchtbed vond ik voor geen meter liggen.

Pakvolume van dat ding is GROOT, er zijn 4 persoons tenten die kleiner op te rollen zijn. Voor mij is dat irrelevant, áls ik al kampeer, ga ik met de auto en zorg ik wel voor ruimte voor dat ding. Belangrijkste is dat ik min of meer comfortabel kan slapen.

(Daarom heb ik ook een dekenmodel slaapzak met katoenen binnentijk. Synthetisch en mummy of olifantspoot word ik ongelooflijk naar van. Ook dat is heel persoonlijk.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Thanks allemaal! Ik heb er over nagedacht, en de onderste aangeschaft. Ik vond 'm ergens voor 75 euro, prima prijs :) Er zit hier niet echt een kampeerwinkel in de buurt die ze heeft liggen, dus ik ga maar voor de niet-goed-geld-terug-garantie. Als hij niet bevalt, ga ik weer terug naar de bovenste, die ik nu al 10 jaar gewend ben. Maar met een beetje geluk ligt de onderste beter en is hij bovendien ietsje makkelijker te vervoeren.

Maandag krijg ik 'm, dan kan ik laten weten of het een goede keuze was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Waar heb je hem gekocht? Is een goede prijs, zeker als je hem kan ruilen als hij niet bevalt. Ik ben ook wel geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:49:
Waar heb je hem gekocht? Is een goede prijs, zeker als je hem kan ruilen als hij niet bevalt. Ik ben ook wel geïnteresseerd.
Bol, is hij nieuw nu 100 euro of rond de 65-75 als je 'eenmalig gebruikt' ook prima vindt (30 dagen bedenktijd + 6 maanden garantie). :)

Hij is binnen! Ff snel geprobeerd, weinig tijd gehad nog:
* hij ligt uitstekend! Glad oppervlak, lekker zacht
* self inflating snap ik nog niet zo, na een half uur is hij nog nauwelijks opgeblazen. Na 15 extra pufjes wel. Misschien snap ik het ventielsysteem niet. Morgen nog eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:28
TerraGuy schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 01:29:
[...]
* self inflating snap ik nog niet zo, na een half uur is hij nog nauwelijks opgeblazen. Na 15 extra pufjes wel. Misschien snap ik het ventielsysteem niet. Morgen nog eens kijken.
Dat self inflating moet worden “geactiveerd”. Ik heb zelf een Exped en de eerste keren moest ik die ook actief oppompen, nu is het een kwestie van neerleggen en hij vult zichzelf.
Pagina: 1