Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217850

Topicstarter
Volgens wetenschappelijke modellen is ons zonnestelsel ontstaan uit een gaswolk die werd vervormd door de schokgolf van een nabije supernova. De gaswolk zelf was waarschijnlijk ook al een mix van oorspronkelijk waterstofgas en zwaardere elementen variërend van koolstof tot ijzer.

De aarde zou ook uit deze gaswolk zijn ontstaan als zijnde restant dat niet op de protoster viel maar in een baan rondom de ster ging draaien. Uiteindelijk toen de planeet een beetje vorm en massa begon te krijgen was het nog gloeiend heet en was het oppervlak enkel een lava zee. In de loop van de miljoenen jaren begon dit oppervlak af te koelen en hard te worden tot de aardkorst zoals het nu is, met een dikte tussen de 10 en 30km. Vulkanen spuwen nog met enige regelmaat lava uit de bovenste delen van de mantel die nog steeds vloeibaar zijn. Zelfs 4,5 miljard jaar na het ontstaan van de aarde.

Nu komt de vraag. Hoe kan het zijn dat een zwaar element als goud nog gevonden kan worden vlak onder het oppervlakte? En zelfs in sommige delen van de wereld (Victoria Australie) liggen de nuggets soms maar een paar cm onder de grond. Waarom is al dit goud niet in de miljoenen jaren dat de gehele aarde vloeibaar was naar de kern gezakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 19:06
Olie blijft ook boven water drijven, zelfs na verloop van tijd. Zelfde principe, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07
Nee niet hetzelfde principe, want olie is lichter dan water. De vraag is juist precies andersom: als olie op water blijft drijven, hoe kun je dan water aan het oppervlak hebben.

Ik zou het zelf eerder zoeken in de beweging van de vloeibare aardkern. Als je blijft roeren in een mengsel van olie en water scheidt het zich ook niet.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Ik denk, ben er dus niet in thuis, dat er tijdens de vloeibare tijd stromingen waren waardoor een zwaarder metaal boven kon komen. Dit in combinatie met mogelijke verschuivingen van tektonische platen en lava uitbarstingen naar de nieuw gevormde oppervlakte, welke zwaardere metalen mee naar boven brachten.

Klinkt best aannemelijk, ik zou mijzelf geloven :+
Tartarus schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:14:
Olie blijft ook boven water drijven, zelfs na verloop van tijd. Zelfde principe, denk ik.
Olie is lichter dan water, dus dat is best logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat goud wordt praktisch altijd op oude droge rivieren gevonden. Dat water sleet de bergen uit en nam zo ook goud mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik kan mij voorstellen dat wanneer de aarde gevormd werd in de deels gesmolten aarde de elementen elkaar enigszins opzochten qua smeltpunten en dichtheden, zoals nu olie op water kon drijven. Diep in de aardkorst zal je dus de zwaarste elementen tegenkomen.
De aardkern is echter niet stabiel en soms komen middels vulkaaruitbarstingen magma-stromen aan de oppervlakte waardoor die hoge concentratie zware elementen op een bepaalde plek wordt afgezet. Na vele miljarden jaren aan vulkaanuitbarstingen en bijbehorende afzettingen zullen her en der wel plekken zijn waar de zware elementen zich bij het oppervlak hebben afgezet. Geologisch actieve gebieden (nu of vroeger) zullen zo meer elementen bevatten die interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ernemmer schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:26:
Dat goud wordt praktisch altijd op oude droge rivieren gevonden. Dat water sleet de bergen uit en nam zo ook goud mee.
Dat verklaart niet waarom er uberhaupt goud in die bergen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:20
downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Aardplaattektoniek waardoor stukken van de aardmantel omhoog schuiven en dus bergen vormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Die bergen bestaan uit opgestuwde diepere aardlagen. In dat geval kan het zware goud dus prima gezakt zijn, maar na uitharden naar het oppervlakte gestuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://phys.org/news/2011-09-gold.html
Oud bericht, maar de theorie dat een deel van het goud zou dus zijn gekomen van meteorieten nadat de aarde zijn eerste korst al had gekregen (in de core zit blijkbaar een bizar hoeveelheid edele metalen), en dus daardoor niet meer verder is gezakt de 'core' in. Dat spul komt dus met de tijd langzaam naar boven.

Wij vinden dus blijkbaar hoofdzakelijk wat er later is gevallen, en maar weinig wat nu nog uit vulkanen/etc komt.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 18-10-2019 11:33 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1