Gezocht AM4 ITX mobo zonder lawaaiige min fan

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb al een weekje aan het proberen een goede set samen te stellen en het gaat nog niet echt lekker ondanks dagen lezen en zoeken.
Doel is een upgrade van mijn 6 jaar oude 4670K alleskunner naar een 3700X alleskunner. Gezien de weinige vooruitgang de laatste 6 jaar zal een gemiddelde verdriedubbeling er niet inzitten dus ik hou het maar op 40% tot 90% tenzij er meerdere cores gebruikt worden dan wat meer.

De pc een mini ITX staat hier op het bureau dus moet met altijd stil zijn tenzij hij games draait maar dan komt het volume toch overal boven uit dan geeft het niet.

Monitor Voeding GPU en kast hergebruik we en doel is weer 5 a 6 jaar jaar er mee doen.

Ik zocht dus eigenlijk bij de 3700X een stil en betaalbaar mini ITX mobo. Eerst de 450 serie, toen toch maar naar de 570 kijken die is tenslotte veel moderner maar ik lees overal dat ze een mini fan op de chipset hebben en die ken ik nog uit mijn Athlon tijdperk dat was een stofzuiger na een tijdje. Dus voor mij nooit meer een mobo met chipset fan. Maar die vond ik niet dus toch meer weer de ITX B450 I Aorus Pro Wifi doen.

Of bestaat er toch nog wat stillers zonder dat het meteen 400 euro kost vond 250 max eigenlijk wel goed zo.

En dan als geheugen meteen voor 32gb gaan 2xDDR4 3200 welk type ben ik nog niet uit mocht niet hoger dan 3,5cm zijn als ik voor de Noctua NH-L12S koeler ga.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stil moederbord ?

pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
voldoet prima. 32GB RAM pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

qua koeler kun je beter deze of de NH-U12S kiezen in je node 304 kast pricewatch: Noctua NH-U14S

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 15-10-2019 21:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

En verder, stil moederbord, wat moeten we ons daar bij voorstellen? Ik heb mijn moederbord nog nooit 1 geluidje horen maken.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
br00ky schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:56:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

En verder, stil moederbord, wat moeten we ons daar bij voorstellen? Ik heb mijn moederbord nog nooit 1 geluidje horen maken.
De x570 borden hebben allemaal een fan ;)

Als je geen pcie4 nodig hebt zou ik gewoon een x470 nemen

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Mja, tenzij TS bepaalde features per se nodig heeft, zou ik vooral wegblijven van die dure borden.

• ErikRo
Een stil mobo is idd een mobo waar geen lawaaiige chipset fan op zit. Zo'n goedkoop rotding wat op 2000 rpm draait of zoiets. Vooral als de smering opraakt gaan ze erg leuk geluid geven.
Met de 570 serie lijkt die weer opnieuw geintroduceerd.

Hackus dank voor de tips ik heb een nieuwe wenslijst aangemaakt met jouw aanbevelingen. De U14S is wel duurder maar krijgt wel erg goede reviews

Ik zal nog even naar de X470 kijken voor de zekerheid maar denk dat het toch de Asrock 450 wordt.
Thnx allemaal

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• 418O2
Zorg wel dat het bios up to date is. Welke voeding wou je hergebruiken en hoe oud is die?

• ErikRo
418O2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 00:10:
Zorg wel dat het bios up to date is. Welke voeding wou je hergebruiken en hoe oud is die?
Wel een recente voeding heb ik. De oude be quit straight power E9 (450watt) is stuk gegaan paar maanden terug na garantie. Nu z'n opvolger gekocht een be quit straight power E11 (550 watt)

Bios eerst laten updaten door winkel was me bekend inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikRo op 16-10-2019 00:30 ]

• 418O2
ErikRo schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 00:20:
[...]

Wel een recente voeding heb ik. De oude is stuk gegaan paar maanden terug net na garantie. Nu z'n opvolger gekocht een be quit straight power 11 (550 watt)

Bios eerst laten updaten door winkel was me bekend inderdaad.
Dat zou voldoende moeten zijn. Je zal niet de eerste zijn die een 9 jaar oude budget voeding wil gebruiken :)
Pagina: 1