Moet ná modem, router 1ste fysieke apparaat in keten zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:55
Zie afbeelding. Elke pijltje is steeds verbonden met de uplink poort van dat apparaat.
Zal de router in de 'Gewenste situatie' nog steeds adressen uitdelen?
Met name aan apparaten die zijn verbonden met switch X
Dit scheelt mij namelijk een extra kabel trekken (glasvezel modem komt op een andere locatie dan dsl modem)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/puxFtU9kXJsLBoXdTXzrJMwQ/thumb.png

[ Voor 6% gewijzigd door agile_tester op 15-10-2019 20:46 ]

Beste antwoord (via agile_tester op 15-10-2019 21:43)

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
Ja en nee. Als je switches geen VLAN's ondersteunt dan is je huidige situatie mogelijk. Mocht je switches wel VLAN's ondersteunen dan kan je gewenste situatie realiseren.

Welke merk en model switches gebruik je?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
Ja en nee. Als je switches geen VLAN's ondersteunt dan is je huidige situatie mogelijk. Mocht je switches wel VLAN's ondersteunen dan kan je gewenste situatie realiseren.

Welke merk en model switches gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:05

rjong5

?

Als je op switch x verder geen apparatuur aansluit lijkt het me geen probleem :-).

Maar dat zal de bedoeling wel niet zijn. Dus zoals hierboven aangegeven zal je met VLans moeten werken

[ Voor 39% gewijzigd door rjong5 op 15-10-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, dat gaat niet. Tenminste de router zal geen IP-adressen uitdelen aan Switch X. Je praat hier over een afzonderlijk modem en router. Switch X zal IP-adressen komende vanaf het modem doorgeven aan de WAN poort van de router, zodat deze zijn IP-adres toegewezen krijgt.

De router deelt IP-adressen uit op zijn LAN poorten, waar op je verschillende devices of andere switches kunt aansluiten, zoals jouw bovenste tekening weergeeft.

@agile_tester Geef anders eens iets meer informatie zoals:

1. Provider.
2. M/odem, merk en type.
3. Router, merk en type.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 15-10-2019 20:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
Het zijn helaas geen VLAN switches.
Maar begrijp ik goed dat het voldoende is om alleen switch X te vervangen door een VLAN exemplaar?
Als je op switch x verder geen apparatuur aansluit lijkt het me geen probleem :-).
Dat moeten ze juist wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je het glasvezelmodem de DHCP niet laten verzorgen, of een ander routertje en je hoofdrouter als accesspoint. Switches met VLans lijkt me voor jou situatie onnodig ingewikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:22
Je moet ook VLAN's op de WAN poort van je router ondersteunen.

Vanaf je glaspunt gaat vlan4 en 6 untagged* naar je switch. Daar moet je een vlan bij toevoegen voor je normale lan, die moet je bridgen naar de overige switch ports.
Je router moet dit extra vlan aan zijn bridge met de overige lan poorten koppelen.
Misschien kan het ook zonder extra vlan op de WAN poort, maar dat weet ik niet zeker.

Als het een standaard experiabox is kun je deze setup vergeten.

*ook vlan7 tagged voor telefonie, maar dat gebruik je niet of wel?

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 15-10-2019 21:11 . Reden: vlan7 telefonie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile_tester
Mijn router is een Synology RT1900ac en met de huidige fw zou deze vlan tagging moeten ondersteunen.
Ik ben overigens zeer tevreden met mn router en wil DHCP niet aan een ander apparaat overdragen.

Glasvezel zal worden geleverd door Tweak, ik weet alleen nog niet welk modem er bij het 'Gigabit Internet Only' abo hoort.

Ik zal in het weekend eens goed kijken hoeveel moeite het trekken van een extra kabeltje mij daadwerkelijk gaat kosten. Als dat meevalt, doe ik dat liever dan een nieuwe switch aanschaffen.

Bedankt voor het meedenken allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwissel gewoon switchX en de wifi router van plaats. Eventueel kun je achter de switches een extra AP plaatsen tbv wifi dekking

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1