Ikea Bekant sit stand desk, relais kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
tijdje geleden heb ik een elektrisch verstelbaar bureau op de kop getikt de eigenaar zei al dat hij niet altijd even lekker werkte maar ik kon hem voor een habbekrats krijgen. Dus toch maar gekocht.

Thuis de poten los en de het blad eraf gekeken of ik de motoren weer aan de gang kon krijgen, bleek wat vuil te zitten in de safety switch (meer een minijack stekker).

Nu gaan da poten dus wel omhoog maar niet meer omlaag opzich handig als je wilt staan, maar ik wil waarschijnlijk ook wel weer eens zitten.

Bij het omhoog gaan hoor je de relais klicken en poten gaan omhoog dus lijkt ok naar beneden hoor je slechts een enkele klick en er gebeurd dus niets. Heb de elektronicabox maar eens opengeschroefd maar kon geen directe schade herkennen. de relais die er op zitten zijn deze dikon dma sh 115d wat blijkbaar al oudere types relais zijn. nu heb ik wel wat elektrische kennis maar geen expert level.

Mijn kennis van een relais zou zijn dat je hem 1 keer hoort klicken namelijk aan en zodra het contact met het relais verbroken wordt nog een klick voor uit. Maar dat strookt dus niet met wat ik ervaar.

Wat zou de handigste route zijn om het bureau weer werkend te krijgen? nieuwe relais? en zoja zijn de dikon dma sh 115d vervangbaar door nieuwere versie oid. zou er nog een ander onderdeel kapot kunnen zijn?

ik heb gezocht naar identieke verhalen online maar dat zijn allemaal nieuwere versies met andere elektronica. een andere oplossing die ik vond was de oude elektronica links laten liggen en zelf met 2 andere relais en nieuwe schakeling te maken, maar liever zou ik eerst de bestaande repareren indien mogelijk.

Beste antwoord (via WeeDzi op 17-10-2019 16:53)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
WeeDzi schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:13:
bureau is in principe traploos te verstellen. Hij wil alleen omhoog en niet naar beneden dat is waarom ik verwacht dat het een relais is.
Hoeveel relais zitten er in? Vier?

Als hij wel omhoog wil maar niet omlaag dan werken de motor en een groot deel van de aansturing in ieder geval. Of de aansturing om de motor de andere kant op te laten draaien werkt niet goed (een halve H-brug, dus twee relais of twee transistoren / mosfets), of het systeem denkt dat de tafel al op de laagste stand staat.

Hoeveel safety/limit switches zijn er? Het lijkt me dat er eentje moet zijn die bepaalt wanneer de tafel op het laagste punt is, mogelijk is er iets met die switch?

Je kunt een relais doormeten om te kijken of het schakelt. In rust zou het middelste-van-de-drie pootjes verbonden moeten zijn met één van de twee poortjes aan de overkant, als het systeem spanning zet op de buitenste-van-de-drie dan wordt de middelste verbonden met de andere van de twee aan de overkant.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik zou zeggen een relais inderdaad, de dikon dma sh 115d lijkt nog wel leverbaar en je weet daarmee meteen dat je de goeie hebt.

Voor de prijs van zo'n dingetje kunt je de gok wagen.

Met een beetje geluk heb je dan een desk die bekant zo goed als nieuw is. (sorry not sorry)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou zeggen de connectie. Relais die correct zijn toegepast zijn vrijwel niet kapot te krijgen en die credits geef ik Ikea wel. Je gaf al aan problemen te hebben met de connector, probeer eens door te piepen of daar wel contact is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Nu online
ik had de connectie al doorgemeten daardoor kwam ik erachter dat ie niet (minder) werkte, wat ie daarna wel deed. dus mijn vermoeden is de relais of iets met de voeding.

Verder staan deze bureaus dan weer te boek als een van de slechtste producten van ikea helaas, vooral de eerste versie die ik heb gekocht. De besturing en voeding van dit model is uit besteed aan een duitse firma. Hierbij is de voeding en besturing in 1 printplaat gemaakt, de versie die je nu koopt hebben een aparte 24v brick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Misschien een domme opmerking, maar volgens mij heeft ikea deze dingen nog niet zo lang in het assortiment, dus waarom niet even bij hun aankloppen? Misschien komt de fout vaker voor een hebben ze een garantiebeleid er voor of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 22:22

InFamous

excommunicado

Ik weet niet of dit bureau meerdere standen heeft of traploos te verstellen is, maar gebeurt dit ook als je een klein stukje omhoog gaat of alleen bij de maximale stand?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Nu online
Gropah schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:56:
Misschien een domme opmerking, maar volgens mij heeft ikea deze dingen nog niet zo lang in het assortiment, dus waarom niet even bij hun aankloppen? Misschien komt de fout vaker voor een hebben ze een garantiebeleid er voor of iets in die richting?
toch al een tijdje blijkbaar. ze zijn al 2 jaar te bestellen vanaf de nieuwe versie, en de oudere versie misschien wel langer dat kan ik niet echt vinden. De vorige eigenaar had al garantie proberen te verhalen maar dat is niet gelukt omdat ze het niet meer ondersteunen.....

Ik heb dat nog niet geprobeerd daarentegen dus een belletje kan geen kwaad ;)
InFamous schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:01:
Ik weet niet of dit bureau meerdere standen heeft of traploos te verstellen is, maar gebeurt dit ook als je een klein stukje omhoog gaat of alleen bij de maximale stand?
bureau is in principe traploos te verstellen. Hij wil alleen omhoog en niet naar beneden dat is waarom ik verwacht dat het een relais is. maar dat kan natuurlijk een verkeerde conclusie zijn. Ik heb zon beetje wel alle knoppen combinaties gehad om te proberen iets te triggeren, maar weinig succes....

[ Voor 29% gewijzigd door WeeDzi op 17-10-2019 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Misschien zit hier iets nuttigs tussen: YouTube: IKEA Bekant Table Hacking

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Nu online
Nee helaas niet, ik had dat filmpje ook al eens gezien maar deze gaat over het aanbrengen van standaard standen zegmaar en is tevens van de nieuwe versie

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
WeeDzi schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:13:
bureau is in principe traploos te verstellen. Hij wil alleen omhoog en niet naar beneden dat is waarom ik verwacht dat het een relais is.

Als hij wel omhoog wil maar niet omlaag dan werken de motor en een groot deel van de aansturing in ieder geval. Of de aansturing om de motor de andere kant op te laten draaien werkt niet goed (een halve H-brug, dus twee relais of twee transistoren / mosfets), of het systeem denkt dat de tafel al op de laagste stand staat.

Hoeveel safety/limit switches zijn er? Het lijkt me dat er eentje moet zijn die bepaalt wanneer de tafel op het laagste punt is, mogelijk is er iets met die switch?

Je kunt een relais doormeten om te kijken of het schakelt. In rust zou het middelste-van-de-drie pootjes verbonden moeten zijn met één van de twee poortjes aan de overkant, als het systeem spanning zet op de buitenste-van-de-drie dan wordt de middelste verbonden met de andere van de twee aan de overkant.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Nu online
Paul schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

Yes 4, 2 in groepjes van 2. Ik was ook al opzoek geweest naar een limit switch en die kan ik niet echt vinden . 1 van de poten is nu zo ver uit gedraaid dat ik het gevoel heeft uit zijn lagering is gelopen... maar wellicht moet ik de poten verder uitelkaar halen en zitten er wel switches in (mar gok van niet denk dat ie op kracht afschakeld)

ik zal de relais eens doormeten inderdaad daar wist ik nog niet van hoe dat moest met dit type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Gropah schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:56:
Ik had/heb ook problemen met het (soms) niet reageren van m'n bekant bediening. Een chat met Ikea zeggen ze "kassabon" nodig. (uiteindelijk werkte de bureau weer na een keertje van het stroom afgehaald te hebben)

Dus voor TS is "garantie" misschien wat moeilijker. maar ik ben wel benieuwd wat Ikea zal zeggen (ik vind dat ze wat minder klantvriendelijk zijn geworden de laatste jaren)

Trouwens: YouTube: Fix Ikea Bekant Sit/Stand Desk when it stops working Part 1

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 22-10-2019 10:26 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1