Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 20:24
Zijn er mensen die uit kunnen leggen hoe een omvormer werkt?

Als je een paar zonnepanelen (in mijn geval incl. optimizers) op je dak hebt liggen met een omvormer van 3kWp en je hangt daar een 1 kw verbruiker aan (bijv een electromotor) , dan zal die electromotor als er 0,5kw wordt opgewekt voor de helft doen, maar als er nu 2kw wordt opgewekt,
krijgt de electromotor dan 2kw voor zijn kiezen (en gaat 'ie vermoedelijk stuk)??

Of zullen de zonnepanelen en de omvormer gewoon niet meer stroom doorgeven dan er gevraagd wordt??
Afbeeldingslocatie: https://supportenservicenl-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/helpdesk_supportandservice_nl/EVTnsN6Xgd5KiDkmfF4rAGsBO2-oFU8CoIB1phfyGpu-hQ?e=0qTtbG

Vr.grt
Gerard

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-11 22:06
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp mbt die elektromotor. Maar een omvormer zet DC gelijkspanning om naar een zuivere 50hz sinus die in sync moet komen met het net. En hij zal één volt hogere spanning geven dan de netspanning. En als een elektromotor maar 50% van de benodigde stroom krijgt, zal hij op halve kracht draaien?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Leesvoer: Wikipedia: Omvormer (zonne-energie)

Ivm met dit topic: Zelf een noodstroomvoorziening maken

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 15-10-2019 15:07 ]

Ey!! Macarena \o/

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:29
Bij PV omvormer gaat het overtollige energie gewoon het net op.

Dus PV omvormer geeft 3 kw energie.
Je motor vraagt 1 kw.
3-1 = 2 kw dat terug het net op gaat.

En wanneer de PV omvormer bijv. 0.5 kw energie levert:
Je motor vraagt 1 kw.
1-0.5 = 0.5 kw dat uit het net komt en dus je motor gewoon neemt wat ie nodig heeft.
Het is dus niet zo dat je motor maar "voor de helft" zal doen.

PV omvormer geeft gewoon wat ie kan geven.
Is het verbruik meer, komt de rest van het net.
Is het verbruik lager, gaat het overtollige energie het net op.
En dat is dus ook een reden waarom een PV omvormer niet werkt zonder aangesloten te zijn op het net.

[ Voor 0% gewijzigd door Jazsie op 15-10-2019 15:13 . Reden: Typo's ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh