Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:27
Hallo mede tweakers.

Ik wil binnenkort een nieuwe lens gaan aanschaffen voor mijn Sony A6500 camera. Momenteel heb ik hier alleen de 18-105 f4 lens en hoewel dit een prima lens is mis ik vooral de echte groothoek voor mooie weidse landschappen. Het probleem is nu alleen dat ik nog niet echt kan kiezen tussen de volgende twee Lenzen:

- pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (Sony E) Zwart

- pricewatch: Sony 10-18mm f/4.0 OSS

Beide lenzen hebben zo hun voor- en nadelen. Zo heeft de Samyang geen oss en geen auto focus. Dit heeft de Sony dan weer wel met het extra voordeel van de zoom functionaliteit. De Samyang schijnt dan wel weer scherper te zijn en heeft een groter diafragma. En dan is er nog het grote prijsverschil. Voor het geld van de Sony zou ik de Samyang kunnen kopen + wellicht nog een lichtsterke prime voor portretfotografie.

Is er hier iemand die ervaring heeft met 1 of (liefst) beide lenzen?
Waarschijnlijk komt het toch neer op een gevoelskeuze om de knoop door te hakken maar ieder advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:38
Ik heb zelf de Samyang en voor het geld is er geen betere wide angle lens te krijgen voor de Sony E-mount.
Het niet hebben van oss en het feit dat het een manuele lens is, is beide niet zo'n groot nadeel aangezien het een wide-angle lens is. Je stelt de focus in op infinity en hoeft er dan voor het merendeel van het gebruik geen rekening meer mee te houden.

Het enige nadeel dat ik er zelf mee heb is dat de lens geen EXIF informatie terugstuurt naar de camera en je dus achteraf niet kan nagaan op welke F-stop de foto gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
@Marti Zanden: Deze krijgt een schopje richting F&V Aankoopadvies :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
@Wormaap perfect. Had al in de gaten dat ik in de verkeerde categorie zat maar kon het zelf niet meer aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
@Hogader Bedankt voor je advies.

ik denk dat ik sowieso afzie van de sony 10-18mm f4 maar ik ben ook niet meer 100% overtuigd van de Samyang 12mm. Ik heb nu ook zitten kijken naar de Sigma 16mm 1.4 die ook zeer interessant lijkt. Levert volgens vele reviews online de beste beeldkwaliteit en is door f1.4 ook lekker lichtsterk. Dat is bij landschapsfotografie niet heel erg noodzakelijk maar zou voor straatfotografie denk ik toch wel fijn zijn.

Deze lens is dan weer wat minder weids maar wellicht is de 12mm dan weer te weids (dat was dan weer het voordeel van de sony 10-18). Ik ben ook een eeuwige twijfelaar en beide lenzen hebben zo hun + punten.
Is er iemand die nog wat inzichten heeft die de keuze wat makkelijker (of misschien nog moelijker) kan maken.

Ik hoop binnenkort de knoop door te kunnen hakken zodat ik met Black Friday ergens bij een mooie deal kan toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Heb zelf de 10-18 4 jaar gehad en pas weg gedaan met de overstap naar FF.

10-18 F4 is super licht en compact, mooie lens voor landschap fotografie. De Sigma primes 16-30-56F1.4 zijn veel scherper, denk de scherpste lens lineup van de apsc. De 16mm is zwaarder en is niet zo wide natuurlijk als de 10-18 en 12 F2.

Kortom, de 10-18 F4 en de sigma 16 F1.4 gaan goed samen. De een sluit niet de ander uit.

De 12mm F2 is een mooie lens maar voornamelijk voor landschap ultra wide en astro, met de boven genoemde combo heb beide te pakken.

Succes let je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
@AngelusHD Maakt de keuze niet makkelijker ;)

Ik denk dat ik nu ga voor de Sigma 16mm. Zeker niet zo weids als de andere twee opties maar daardoor op dit moment wel veelzijdiger. Ik ben ook bang dat ik de samyang 12mm te weids vind. Ik denk dat ik 20mm (35mm-equivalent) de optimale landschap brandpuntafstand vind. Wat dat betreft zou de sony 10-18 weer het meest ideaal zijn. Maar ik vind deze eigenlijk te duur voor de kwaliteit die het levert.

Ik denk dat ik nu dus voor de Sigma ga en dat ik in de toekomst nog kan uitbreiden met een ultra wide. Waarbij ik dan denk ik voor de Samyang zou kiezen. Blijft een lastige keus voor iemand die niet kan kiezen :P
Pagina: 1