Excel celwaarde opzoeken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinterSales
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Ik moet een waarde zoeken en geen idee hoe ik het moet doen.
Welke functie zou ik nu het beste kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hthfi4.png

Ik moet in Q3 een formule die zoekt naar P3 in I3:N3 en daar wil ik dan de bovenliggende cel van hebben.

in T3 hetzelfde maar mochten dus P3 en S3 overeen komen dan moet hij de eerste zoek resultaat negeren en de 2de geven.

Is dit überhaupt mogelijk?

Ik loop helemaal vast 8)7 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-10 11:54
Probeer HORIZ.ZOEKEN voor je eerste probleem en een ALS functie voor je tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinterSales
SilencMol schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:27:
Probeer HORIZ.ZOEKEN voor je eerste probleem en een ALS functie voor je tweede.
Horizontaal zoeken laat me me geen waarde van de CEL erboven kiezen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 10:32

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Je vraag is eigenlijk tweeledig:

Voor het letterlijk recht toe recht aan werk kan je normaliter vaak wel uit de voeten met VERT.ZOEKEN() /VLOOKUP() dan wel de horizontale evenknieen.

Maar omdat je wilt "verspringen" zal je de alternatieve manier van "zoeken en antwoord geven" moeten gebruiken:

In het Engels heet de combinatie functies INDEX() & MATCH()
In het Nederlands heet de combinatie INDEX() & VERGELIJKEN()

Ik denk dat je vele voorbeelden zal tegenkomen als je daarop googlet (en leer je meer van dan als je het antwoord voorgekauwd krijgt).

Wat betreft het 2e gedeelte van je vraag is me niet geheel duidelijk wat je nou precies verwacht. Maar ik vermoed dat je in je voorbeeld in Q3 "Leverancier 1" en in T3 "Leverancier 5" wilt hebben?
En daar je niet aangegeven hebt wat er in T3 moet komen als de waarden niet gelijk zijn je dezelfde formule-gedrag moet hebben als in Q3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinterSales
Top! Dus index en vergelijken zijn sowieso de goede keuze! :D

Je moet het zo zien, ik wil het product bij de goedkoopste leverancier inkopen en niet dus 2x dezelfde in beeld krijgen. Ik wil dus met de 2de zoekactie het resultaat van de eerste negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:35

Secsytime

Automagisch

PrinterSales schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:03:
Top! Dus index en vergelijken zijn sowieso de goede keuze! :D

Je moet het zo zien, ik wil het product bij de goedkoopste leverancier inkopen en niet dus 2x dezelfde in beeld krijgen. Ik wil dus met de 2de zoekactie het resultaat van de eerste negeren.
Met een matrix functie is dit mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 10:32

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Het probleem de uitdaging zit 'm in het feit dat je met excel of de exacte waarde kan zoeken (en dan krijg je de 'eerste') of bij benadering (ik geloof dat het de eerstvolgende is, lees >= zoekwaarde of en dit weet ik niet meer helemaal zeker daarna eventueel de eerste <= zoekwaarde als er geen waarde voor >= zoekwaarde gevonden kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:21
Als ik zo de plaat bekijk zou ik het volgende verwachten wat je wil bereiken:
- In de eerste set (kolommen P, Q en R) de allergoedkoopste leverancier
- In de tweede set (kolommen S, T en U) de goedkoopste leverancier met (voldoende?) voorraad

Voor situatie 1 (puur de goedkoopste ongeacht voorraad):
Dus eerst wil je de bovenliggende cel behorende bij de MIN(I3:N3) bepalen, dan weet je het bedrag en de leverancier. Daar moet je dan op basis van de gevonden leverancier in de kolommen met voorraad per leverancier zoeken naar de cel met voorraad voor de leverancier. Deze informatie moet in kolommen P, Q, R.

Voor situatie 2 (de goedkoopste, met (voldoende? bijv als je er minimaal 3 wilt) voorraad behalve de leverancier die je in situatie 1 hebt gevonden:
Dus eerst wil je bepalen welke leveranciers de gewenste voorraad hebben, uitgezonderd de leverancier die je in situatie 1 hebt gevonden. Daarmee (de leveranciers) wil je bij de overgebleven leveranciers (waar die uit situatie 1 al is uitgefilterd) zoeken naar het laagste bedrag.leverancier. Omdat je hier start met de leverancier en de voorraad als informatie heb je wanneer je dan ook het laagste bedrag en de daarbij behorende leverancier weet alle informatie compleet voor kolommen S, T, U

Vat ik e.e.a. zo goed samen? Wellicht dat dat ook helpt naar de oplossing toe te werken/ denken, maar ook voor anderen om hun input te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Welkom @PrinterSales. Ik zie hier en in je andere topic vragen over Excel. Waar de reacties van anderen steeds beginnen met allerhande tips die je zult tegenkomen in vele andere topics hier en via Google. Daarom het verzoek: geef je eigen ideeën en probeersels in de topicstart. Zoals ook zijn gevraagd in het sjabloon dat je ziet bij openen van je topic en in Het algemeen beleid #topicplaatsen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Typ in P3: =MIN(I3:N3)
Typ in Q3: =INDEX(I2:N2;VERGELIJKEN(P3;I3:N3;0))

Typ in S3: =MIN(ALS(I3:N3>P3;I3:N3)) --> invoeren via Ctrl-Shift-Enter !
Typ in T3: =INDEX(I2:N2;VERGELIJKEN(S3;I3:N3;0))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinterSales
Als ik zo de plaat bekijk zou ik het volgende verwachten wat je wil bereiken:
- In de eerste set (kolommen P, Q en R) de allergoedkoopste leverancier
- In de tweede set (kolommen S, T en U) de goedkoopste leverancier met (voldoende?) voorraad

Voor situatie 1 (puur de goedkoopste ongeacht voorraad):
Dus eerst wil je de bovenliggende cel behorende bij de MIN(I3:N3) bepalen, dan weet je het bedrag en de leverancier. Daar moet je dan op basis van de gevonden leverancier in de kolommen met voorraad per leverancier zoeken naar de cel met voorraad voor de leverancier. Deze informatie moet in kolommen P, Q, R.

Voor situatie 2 (de goedkoopste, met (voldoende? bijv als je er minimaal 3 wilt) voorraad behalve de leverancier die je in situatie 1 hebt gevonden:
Dus eerst wil je bepalen welke leveranciers de gewenste voorraad hebben, uitgezonderd de leverancier die je in situatie 1 hebt gevonden. Daarmee (de leveranciers) wil je bij de overgebleven leveranciers (waar die uit situatie 1 al is uitgefilterd) zoeken naar het laagste bedrag.leverancier. Omdat je hier start met de leverancier en de voorraad als informatie heb je wanneer je dan ook het laagste bedrag en de daarbij behorende leverancier weet alle informatie compleet voor kolommen S, T, U

Vat ik e.e.a. zo goed samen? Wellicht dat dat ook helpt naar de oplossing toe te werken/ denken, maar ook voor anderen om hun input te kunnen leveren.
Situatie 1 is nu hetgeen wat ik wil, 2 zou natuurlijk heel mooi zijn maar met 1 scheelt het me al een berg tijd! :D
Typ in P3: =MIN(I3:N3)
Typ in Q3: =INDEX(I2:N2;VERGELIJKEN(P3;I3:N3;0))

Typ in S3: =MIN(ALS(I3:N3>P3;I3:N3)) --> invoeren via Ctrl-Shift-Enter !
Typ in T3: =INDEX(I2:N2;VERGELIJKEN(S3;I3:N3;0))
Dit is hem bijna ! :D als ik nu alleen 2 leveranciers heb met dezelfde prijs zie ik nog steeds bij allebei leverancier 1 als optie. Dus bij T3 zou ik iets moeten doen om die eerste resultaat te negeren.

Dit is inderdaad wel een stuk verder :D! Mocht je nog een idee hebben dan graag. Ik ga ook weer verder puzzelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
PrinterSales schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:17:
...als ik nu alleen 2 leveranciers heb met dezelfde prijs zie ik nog steeds bij allebei leverancier 1 als optie
Dan doe je iets fout. Ik heb dezelfde gegevens gebruikt als in jouw voorbeeld en krijg geen twee keer 10 euro te zien, maar 10 euro en 40 euro. Vergeet niet - waar nodig - de formule(s) in te voeren via Ctrl-Shift-Enter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:21
dix-neuf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:51:
[...]
Dan doe je iets fout. Ik heb dezelfde gegevens gebruikt als in jouw voorbeeld en krijg geen twee keer 10 euro te zien, maar 10 euro en 40 euro. Vergeet niet - waar nodig - de formule(s) in te voeren via Ctrl-Shift-Enter!
Ik weet niet hoe het op te lossen,maar volgens mij zou ik verwachten op basis van de gegevens dat je als resultaat zou kirjgen:
10, Leverancier 1
10, Leverancier 5

Beiden zijn immers 10 euro, leverancier 1 toon je al dus wil je leverancier 5 zien waar het ook 10 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinterSales
Ik ga nog even alles nalopen :D !
Pagina: 1