Als ik zo de plaat bekijk zou ik het volgende verwachten wat je wil bereiken:
- In de eerste set (kolommen P, Q en R) de allergoedkoopste leverancier
- In de tweede set (kolommen S, T en U) de goedkoopste leverancier met (voldoende?) voorraad
Voor situatie 1 (puur de goedkoopste ongeacht voorraad):
Dus eerst wil je de bovenliggende cel behorende bij de MIN(I3:N3) bepalen, dan weet je het bedrag en de leverancier. Daar moet je dan op basis van de gevonden leverancier in de kolommen met voorraad per leverancier zoeken naar de cel met voorraad voor de leverancier. Deze informatie moet in kolommen P, Q, R.
Voor situatie 2 (de goedkoopste, met (voldoende? bijv als je er minimaal 3 wilt) voorraad behalve de leverancier die je in situatie 1 hebt gevonden:
Dus eerst wil je bepalen welke leveranciers de gewenste voorraad hebben, uitgezonderd de leverancier die je in situatie 1 hebt gevonden. Daarmee (de leveranciers) wil je bij de overgebleven leveranciers (waar die uit situatie 1 al is uitgefilterd) zoeken naar het laagste bedrag.leverancier. Omdat je hier start met de leverancier en de voorraad als informatie heb je wanneer je dan ook het laagste bedrag en de daarbij behorende leverancier weet alle informatie compleet voor kolommen S, T, U
Vat ik e.e.a. zo goed samen? Wellicht dat dat ook helpt naar de oplossing toe te werken/ denken, maar ook voor anderen om hun input te kunnen leveren.
Situatie 1 is nu hetgeen wat ik wil, 2 zou natuurlijk heel mooi zijn maar met 1 scheelt het me al een berg tijd!

Typ in P3: =MIN(I3:N3)
Typ in Q3: =INDEX(I2:N2;VERGELIJKEN(P3;I3:N3;0))
Typ in S3: =MIN(ALS(I3:N3>P3;I3:N3)) --> invoeren via Ctrl-Shift-Enter !
Typ in T3: =INDEX(I2:N2;VERGELIJKEN(S3;I3:N3;0))
Dit is hem bijna !

als ik nu alleen 2 leveranciers heb met dezelfde prijs zie ik nog steeds bij allebei leverancier 1 als optie. Dus bij T3 zou ik iets moeten doen om die eerste resultaat te negeren.
Dit is inderdaad wel een stuk verder :D! Mocht je nog een idee hebben dan graag. Ik ga ook weer verder puzzelen