'Converter' die twee thermostaatsignalen kan combineren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 11:04
Ik heb een nieuwe ketel met één ingang thermostaatingang (Nefit Proline Nxt). Daarop kun je een Aan/uit-thermostaat aansluiten of een Opentherm-thermostaat, maar niet allebei. Nu zoek ik een converter-achtig apparaat met ingangen voor de genoemde twee thermostaten en een Opentherm-uitgang die de ketel inschakelt als minstens een van de twee thermostaten daarom vraagt.

Dus iets dat bijna werkt als een Of-poort maar dan zo dat als de Aan/uit-thermostaat niet om warmte vraagt, het Opentherm-signaal van de andere thermostaat wordt doorgegeven naar de ketel en als de Aan/uit-thermostaat om warmte vraagt dat signaal wordt doorgegeven naar de ketel. Waarbij in de Aan-stand van de Aan/uit-thermostaat dat signaal dominant is tov. het signaal van de Opentherm-thermostaat.

Zo'n soort 'converter' in een variant met een in- en/of of uitgang volgens het EMS-protocol (Nefit-Bosch) is ook bruikbaar omdat Nefit-Bosch voor de conversie van alleen EMS naar alleen OpenTherm al iets heeft, namelijk de Nefit Easy connect (die heb ik al in combinatie met een EMS-thermostaat).

Ik hoop dat ik geen domme dingen vraag, want deskundig op dit terrein ben ik niet, maar een oplossing waar ik een CV-monteur op kan wijzen zou welkom zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:28
2 aan/uit thermostaten parallel zetten, werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
[verwijderd]

[ Voor 86% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:18:
Is het niet mogelijk om de opentherm thermostaat te sturen met de normale aan-uit thermostaat?
Dit zal bijna altijd moeten kunnen ja

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3Spruit
Voor DjAntoon: het gaat niet om 'parallel zetten' van twee Aan/uit-thermostaten maar om het 'parallel zetten' van een Aan/uit-thermostaat en een Opentherm-thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12
2 aan/uit thermostaten kun je parallel zetten. 2 OT regelaars kun je samenvoegen met een Remeha C-mix.

Maar wat is de reden voor 2 thermostaten als er niet 2 gescheiden groepen zijn? Dat wordt 2 kapiteins op 1 schip, en dus ruzie.

Als je wel 2 groepen wilt, en deze via OpenTherm aansturen, is de C-mix een goede optie.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 15-10-2019 13:59 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Voor mvdam: De huidige situatie is een Nefit-Bosch-Easy thermostaat met EMS-protocol waarvan het stuursignaal naar een Nefit-Bosch Easy connect-converter gaat. Die levert aan de uitgang een Opentherm-signaal dat naar de Opentherm-ingang van de Nefit-Bosch-Proline Nxt-ketel gaat.

Het principe van aansturen van een opentherm-thermostaat met een aan-uit thermostaat zou uitgaande van deze situatie neerkomen op het aansturen van de genoemde converter. Die heeft maar een ingang en die is voor een EMS-protocol-signaal. Of bedoel je dat een Aan/uit-signaal op dezelfde klemmen van de converter aangesloten zou kunnen worden als die de converter heeft voor het EMS-signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Om het nog wat gedetailleerder te beschrijven. De situatie is dat er ook een mini-zwembad is (een soort revalidatiebadje) en die stuurde eerder een oude Agpo-Ferroli aan met een Aan/uitsignaal. De Agpo Ferroli-ketel had daarvoor een aparte aansluiting náást een aansluiting voor een Openthermsignaal. Volgens mijn beperkte kennis vergelijkbaar met tweezoneverwarming maar met het gegeven dat de apparatuur bij het badje een Aan/uit-signaal afgeeft voor verwarming van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik neem aan dat er ook de nodige kleppen in dit systeem zitten. Anders wordt het wel aardig warm in huis, als het zwembad opwarmt. 2 zones zonder kleppen gaan niet werken natuurlijk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Dat van die kleppen klopt, dwz. er is een klep die default zo staat dat het huis wordt verwarmd. Als het badje om warmte vraagt wordt de klep omgezet naar het badje. Dat werkt al, ook in de nieuwe situatie met de nieuwe Nefit-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Een Remeha C-mix heeft twee Opentherm-ingangen zie ik. Zou ik op een daarvan het Aan/uit-signaal kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Nee. Het is aan/uit óf Opentherm. Mixen gaat niet.

Of een eigen keteltje of warmtepomp voor het bad natuurlijk.

[ Voor 123% gewijzigd door hesselbeertje op 15-10-2019 23:16 ]

Pagina: 1