Nieuwe CPU of nieuwe MoBo/CPU/RAM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dreflar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-01 15:59
Hallo aan allen die de tijd nemen om dit te lezen.
Ik zit met een luxe probleem waar ik zelf nog niet echt de knoop van kan doorhakken.
Korte situatie schets waardoor ik voor mezelf dit probleem heb gecreëerd is het volgende..
Bij het spelen van de volgende games merk ik dat ik vooral word tegen gehouden door mijn CPU en regelmatig tegen haperende beelden en FPS dips moet aankijken.
Gaat om WoW BFA en Classic, GTA 5, Destiny 2, Forza Horizon 4
Games als Rocket league of wat oudere hebben er geen tot weinig last van (zal vast niemand verassen)

Config bestaat uit:
MOBO ASRock B85M Pro4
CPU intel i5 4590 haswell
GPU Gigabyte geforce GTX 1660 6GB
RAM 8GB DDR3
Games staan op een Samsung 860 Evo 1 TB

Nu kan ik aardig wat centjes gaan steken in de huidige setup bijvoorbeeld verdubbeling van mijn RAM en een i7 met wat hogere clockspeeds
OF
Gaan voor een nieuw moederbord / CPU en DDR4 RAM
In het laatste geval zou ik dan gaan voor bijvoorbeeld de 2600x CPU van AMD met bijhorende spullenboel.
Budget wat hier voor beschikbaar is heb ik nog niet vastgesteld, ik vind het vooral belangrijk dat price to performance in balans is. Goedkoop = (meestal) duurkoop.

Wat zouden jullie doen?

Overigens als ik te weinig informatie heb meegegeven waardoor je misschien niet een goed beeld hebt of voorstel kan doen, let me know!

Beste antwoord (via Dreflar op 16-10-2019 09:16)

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-01 22:51
Ik zou niet al te veel geld meer pompen in een "oud" systeem. Heb hier onlangs voor 240 EUR een setje op de kop kunnen tikken, bestaande uit een Ryzen 2700, B450M-mobo en 16GB DDR4. Gezien de beperkte meerprijs t.o.v. een upgrade van het bestaande systeem, zou ik niet twijfelen.

De 2600X zou ik trouwens niet kiezen, tenzij die niet veel meer kost dan de gewone 2600.

Als het budget iets ruimer is, is de 3600 wel het overwegen waard, die is toch weer net wat sneller single-core. Pas daarbij wel op dat je moederbord de 3xxx-reeks ondersteunt.

[ Voor 32% gewijzigd door 2.DIE.4 op 15-10-2019 11:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 2.DIE.4
Ik zou niet al te veel geld meer pompen in een "oud" systeem. Heb hier onlangs voor 240 EUR een setje op de kop kunnen tikken, bestaande uit een Ryzen 2700, B450M-mobo en 16GB DDR4. Gezien de beperkte meerprijs t.o.v. een upgrade van het bestaande systeem, zou ik niet twijfelen.

De 2600X zou ik trouwens niet kiezen, tenzij die niet veel meer kost dan de gewone 2600.

Als het budget iets ruimer is, is de 3600 wel het overwegen waard, die is toch weer net wat sneller single-core. Pas daarbij wel op dat je moederbord de 3xxx-reeks ondersteunt.

[ Voor 32% gewijzigd door 2.DIE.4 op 15-10-2019 11:33 ]

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-01 03:03
Het is wel een upgrade van een I5 4e Gen naar een I7 4e Gen maar als je echt een tijdje door wolt gaan met je systeem zou ik gewoon een nieuwe MOBO/RAM/CPU halen.
Ik zou (zoals 2.DIE.4 ook heeft gedaan) voor Ryzen kiezen sinds het de beste performance/value heeft tegenover Intel.

Welke PSU heb jij? Is het bijv. een Corsair TX550M van 550 WATT, dan hoef je die ook niet te upgraden sinds je gewoon bepaalde oudere PSU's hebt die niet super lang mee kunnen en ook eventueel zou moeten vervangen.

• Dreflar
Ik heb vrij recent de PSU al wel vervangen voor een Corsair Builder CX450M PSU
Doelstelling was ook dat hij geen mega zwaar systeem zou moeten voorzien van power.
2xSSD 1x HDD
1x GPU
en dan MoBo

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Met een i7-4790K ga je van een base/turbo clock van 3.3/3.7 naar 4.0/4.4 GHz, en ga je van 4/4 cores/threads naar 4/8. Passmark gaat van 7340 naar 11165.

Een flinke upgrade dus, maar de prijzen voor Ryzen setjes zijn best heel redelijk, en een 2600 zit met 6/12 cores/threads op een Passmark score van 13523.

Qua geheugen: kijk eerst even wat het verschil is voor de games die je speelt. Veel doen het nog prima op 8 GB, tenzij je veel wilt multi tasken is het vaak niet het investeren waard.

Die i7 heb je op V&A al vanaf een euro of 140, dus dan kun je nog even een goed stuk verder. Heb je echter wat meer geld over en wil je meer performance, dan is een Ryzen set een beter idee.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• JohnnyDon
Dreflar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Ik heb vrij recent de PSU al wel vervangen voor een Corsair Builder CX450M PSU
Doelstelling was ook dat hij geen mega zwaar systeem zou moeten voorzien van power.
2xSSD 1x HDD
1x GPU
en dan MoBo
Stel je hebt dan een Ryzen, zou je rond de 300W gebruiken voor dat systeem dus kan jouw PSU wel mee in jouw nieuwe build. Mocht je gaan overklokken dan kan het misschien wel een probleem worden sinds je dan niet veel ruimte hebt met speling want jouw PSU is een 80+ Bronze dus van de 450W die hij heeft kan hij maar ongeveer 370W leveren.

• 2.DIE.4
JohnnyDon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

... want jouw PSU is een 80+ Bronze dus van de 450W die hij heeft kan hij maar ongeveer 370W leveren.
Dat is toch helemaal niet waar? Of ben ik nu verkeerd?

• JohnnyDon
2.DIE.4 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Dat is toch helemaal niet waar? Of ben ik nu verkeerd?
Nou als ik het goed zeg, 80+ Bronze heeft een efficiëntie van 82%. Dat betekent dat 82% van de 450W wordt omgezet in stroom en de 18% wordt verspilt en omgezet in warmte.

450*0.82=369. Dus 369W kan de PSU leveren aan de PC componenten.

Daarom is het als je efficient wilt zijn met jouw stroomgebruik handig om een 80+ Gold of Platinum te nemen sinds daar minder Wattage wordt verspilt in warmte. (Ik zeg niet dat bronze slecht is, het is altijd beter dan geen of normale 80+ rating. Heb zelf een 550W 80+ Bronze en hij werkt prima voor mijn build.)

Edit:
"Before we proceed further into the details on the 80 PLUS levels, we should explain what "efficiency" means. Let's assume that our power supply delivers 300W to the system but actually draws 375W from the wall. This means that its efficiency is 375W/300W, which equals 0.8 or 80%. Those additional 75W produce nothing but heat.

The more efficient a PSU is, the less heat it produces internally, and of course the lower its energy consumption. The amount of heat produced is key, because it affects the performance of the PSU and the lifetime of all of its parts inside."
Bron: https://www.tomshardware....us-levels-mean,36721.html

[ Voor 34% gewijzigd door JohnnyDon op 15-10-2019 13:00 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

JohnnyDon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:10:
[...]

Nou als ik het goed zeg, 80+ Bronze heeft een efficiëntie van 82%. Dat betekent dat 82% van de 450W wordt omgezet in stroom en de 18% wordt verspilt en omgezet in warmte.

450*0.82=369. Dus 369W kan de PSU leveren aan de PC componenten.

Daarom is het als je efficient wilt zijn met jouw stroomgebruik handig om een 80+ Gold of Platinum te nemen sinds daar minder Wattage wordt verspilt in warmte. (Ik zeg niet dat bronze slecht is, het is altijd beter dan geen of normale 80+ rating. Heb zelf een 550W 80+ Bronze en hij werkt prima voor mijn build.)
Onzin. Hij kan 450w leveren aan de componenten en genereert dan 98w aan warmte, waarmee hij dan 548w uit het stopcontact trekt.

Alle voedingen specificeren hun vermogen op de secundaire kant, niet op de primaire kant. Ga maar alle rails bij elkaar optellen qua vermogen, dan kom je exact op de rating uit.

De hoeveelheid vermogen die een voeding kan leveren staat dus volledig los van de efficiëntie.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• JohnnyDon
Blaat schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Onzin. Hij kan 450w leveren aan de componenten en genereert dan 98w aan warmte, waarmee hij dan 548w uit het stopcontact trekt.

Alle voedingen specificeren hun vermogen op de secundaire kant, niet op de primaire kant. Ga maar alle rails bij elkaar optellen qua vermogen, dan kom je exact op de rating uit.

De hoeveelheid vermogen die een voeding kan leveren staat dus volledig los van de efficiëntie.
Rustig hoor, ik wist het ook niet zeker. Vandaar dat ik zei "Als ik het goed zeg".

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
JohnnyDon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:05:
[...]

Rustig hoor, ik wist het ook niet zeker. Vandaar dat ik zei "Als ik het goed zeg".
Het lijkt nogal dat dat over de rating 80+ gaat. Of een voeding met die rating 82 of 83% efficiënt is, maakt weinig uit voor de uitleg.

Dat het verhaal werkelijk nergens op slaat, maakt des te meer uit. >:)

• Dreflar
Los van de PSU discussie, bedankt voor het meedenken en de suggesties.
Ik ga voor mezelf een nieuwe (2ehands) Moederbord uitzoeken eveneens een AMD CPU en bijpassende DDR4 RAM.
Nogmaals dank allen.
Pagina: 1