Sissors schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:33:
[...]
Ja, na 30 jaar heb je de helft afgelost, en na 15 jaar wel een hele 20% ofzo. In principe ben ik het er niet mee oneens dat je niet 100% hoeft af te lossen om het onderwater-risico te beperken. Maar je aflossnelheid zou nog wel gelijk moeten blijven: Oftewel of 30 jaar volledig aflossen, of als je 50% aflossingsvrij neemt, de andere 50% in 15 jaar aflossen. (Klopt niet helemaal als je annuitair doet, maar wel ongeveer).
Als je je daar fijn bij voelt, vooral doen. Voor een minder risicoavers persoon met goede financiële discipline kan het prima acceptabel zijn om niet af te lossen op die 50% aflossingsvrij. Onder water staan is ook niet het eind van de wereld als je dit kan opvangen met eigen vermogen of een verkoop kan vermijden. Ik merk bij veel posters dat er beredeneerd wordt vanuit angst.
Sissors schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:33:
[...]
En denk je nu echt dat de gemiddelde persoon die aflossingsvrij wil voor de lagere maandlasten dan de financiele discipline heeft om een extra buffer op te bouwen? De hele reden dat aflossingsvrij niet meer geheel mag en geen HRA krijgt is omdat uit de praktijk is gebleken dat dit niet het geval is.
Ik gaf in mijn andere post toch ook aan dat mijn posts niet dienen als advies voor de gemiddelde Nederlander?

Als je elke maand je salaris opmaakt, dan moet je zeker niet voor aflossingsvrij gaan. Maar op dit forum zijn er ook mensen die zeer rationeel en gedisciplineerd zijn en baat hebben bij volledige en accurate informatie.
Met huidige wetgeving daalt je vermogen met het bedrag van je hypotheekschuld in box 3 en betaal je dus heel grofweg 1% van je hypotheekschuld minder aan VRH. Met de wetgeving die er ergens in 2022 komt (in de huidige vorm) kun je aftrekken tegen 3.03% (terwijl rente veel lager is) en is het voordeel afhankelijk van hoeveel je spaart en belegt. Ik heb een model gemaakt om box 1 en 3 te vergelijken (zal ik nog wel eens delen of een topic voor maken) en daar kwam uit dat box 3 (voor mij) wat beter uitkwam, al was het verschil minder groot dan ik dacht. Grootste voordeel is de flexibiliteit. Na 30 jaar heb ik i.p.v. een afgeloste hypotheek een groot bedrag op spaar- of beleggingsrekening. Dit bedrag is waarschijnlijk zelfs groter dan de hypotheekschuld vanwege hoger rendement dan hypotheekrente. Met dit bedrag kan ik de hypotheek aflossen als ik wil, maar ik kan het ook niet doen. Als de overheid weer gekke dingen verzint, kan ik kiezen om af te lossen als dat fiscaal aantrekkelijk is, of juist de schuld gebruiken in mijn voordeel om minder belasting te betalen.
Dit is heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie en je toekomstige situatie. Box 3 is aantrekkelijk(er) als je:
- Verwacht (significant) vermogen op te bouwen, waarvan je een deel belegt
- Verwacht minder of helemaal niet te werken binnen 30 jaar
- Waarde hecht aan flexibiliteit m.b.t. aflossen / reageren op veranderingen in fiscaal regime
[
Voor 7% gewijzigd door
Longcat op 15-10-2019 13:54
]