2 identieke auto's - 2 verschillende CO2 waarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oebel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-02 20:41
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een andere auto. In het buitenland heb ik een nieuwe Camry Sedan 2.5 Hybrid DynamicForce e-CVT Luxury Business gevonden welke volgens de specs een CO2 waarde heeft van 119 g/km (WLTP).

Exact dezelfde auto heeft in Nederland echter een CO2 waarde van 101 g/km (WLTP vermoedelijk).

Het enigste verschil wat ik kan vinden is dat de buitenlandse auto 17 inch banden standaard heeft en de Nederlandse variant 18 inch. Het lijkt mij echter wel extreem dat een auto daardoor 20% verschil heeft qua CO2 uitstoot.

Kan iemand mij dit verklaren?

Tevens vraag ik mij direct af of het dan wellicht direct verstandig is om 18 inch in het buitenland te laten monteren als het verschil zo groot is :9

Dank voor jullie input.

Beste antwoord (via Oebel op 15-10-2019 12:15)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik denk dat hier een nog andere berekeningsmethode gebruikt wordt:
De hier getoonde CO2- en brandstofverbruikscijfers zijn op basis van de nieuwe WLTP-testmethodiek teruggerekend naar NEDC-testmethodiek (Correlated NEDC). Voor meer informatie: www.wltp-info.nl

Bron (Toyota Camry Brochure)
Oftewel de hogere WLTP uitstoot die daadwerkelijk gemeten is omgevormd naar de lagere en dus goedkopere NEDC uitstoot :?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
Kan het niet zijn dat ze ook een andere manier van meten hebben gebruikt? Zoveel verschil komt niet door iets grotere banden : )

• Oebel
In het buitenland staat duidelijk WLTP als meetmethode.

In Nederland staat het niet maar, volgens mij moet toch vanaf 2017 (of iets dergelijks) de meetmethode WLTP zijn ipv NEDC?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:17
Welk land is dat andere land? EU goedkeuring wordt, zover ik weet, over het algemeen in 1 land gedaan en dat geldt dan gelijk voor de gehele EU.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
WLPT is in nederland vanaf september 2018 van toepassing op nieuwe autos.

wellicht wordt de NEDC nog gebruikt voor het bepalen van de co2 uitstoot.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Oebel
De auto staat in Litouwen.

Weet niet of deze link werkt:
https://www.toyota.lt/carconfig/pdf/oLRB2p8RH

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:48
De 17" heeft 98 g/km in NL volgens autoweek.
Kleinere velg zou ook minder uitstoot moeten hebben als de band ook kleiner is.

Goede kans dat de auto wordt afgesteld voor minder uitstoot voor de NL markt.
Ivm belasting, maar ook kan de auto voor Litouwen afgesteld zijn voor zwaardere omstandigheden/ slechtere benzine etc.

• TheBrut3
Wat ik kan vinden:
In Nederland heeft de Active 98 g/km en de overige modellen 101 g/km.

Op de Duitse site staat ook:
"CO2-Emission kombiniert 98-119 g/km"
https://www.toyota.de/hybrid/index.json
Even naar onder scrollen en bij de modellen een paar keer naar rechts klikken en bij de Camry op Details klikken.

Ik denk dat het met de opties te maken heeft.

Edit: Maar ik kan in de huidige configurator zo snel geen combinatie maken die op de 119 g/km uit komt.
Vreemd dat bandenspanningssensoren een optie zijn van €200, terwijl die volgens mij verplicht zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door TheBrut3 op 15-10-2019 11:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik denk dat hier een nog andere berekeningsmethode gebruikt wordt:
De hier getoonde CO2- en brandstofverbruikscijfers zijn op basis van de nieuwe WLTP-testmethodiek teruggerekend naar NEDC-testmethodiek (Correlated NEDC). Voor meer informatie: www.wltp-info.nl

Bron (Toyota Camry Brochure)
Oftewel de hogere WLTP uitstoot die daadwerkelijk gemeten is omgevormd naar de lagere en dus goedkopere NEDC uitstoot :?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Oebel
In Litouwen staat duidelijk WLTP methode

In Duitsland kan ik met geen mogelijkheid op 119 uitkomen, zelfs niet met winterbanden.....

scheelt namelijk een kleine berg aan BPM..... :P

-- Toevoeging
Op https://data.toyota.nl/ho...aV8/pdf/emissieposter.pdf staat dat een Camry 119 g/km heeft.

--Toevoeging 2
Men rekent terug van WLTP naar NEDC testmethodiek. Pagina 10 van deze pdf https://www.toyota.nl/brochures/camry-brochure.json

[ Voor 59% gewijzigd door Oebel op 15-10-2019 12:13 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Yucon

*broem*

Misschien een open deur, maar gebruiken ze dezelfde brandstofkwaliteit?

• Oebel
Nee, zojuist gevonden. Toyota laat 2 waarden zien, enerzijds de WLTP waardes en anderzijds de NEDC omgerekende waarde.

Vermoedelijk om e.e.a. overzichtelijk te houden :(

• TheBrut3
Maar waarom koop je een nieuwe auto niet in Nederland? Over het algemeen is importeren pas goedkoper wanneer de wagen niet meer als nieuw wordt aangemerkt door de belasting. (ik meen 6 maanden en/of 3000km)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat het _exact_ dezelfde auto's zijn? Voor zover ik weet doen veel merken per land optimalisaties om binnen de normen te vallen (bijv. de 14% bijtelling een paar jaar geleden specifiek in Nederland). Een extra spoilertje, aanpassing in de software of versnellingsbak met langere verhoudingen zorgt dan net voor die paar gram minder uitstoot.

Met die nieuwe testmethodes tegenwoordig valt hier minder mee te 'sjoemelen', maar je weet maar nooit. Misschien heeft die auto in het oostblok wel meer vermogen, omdat daar andere regels zijn.

• Oebel
TheBrut3 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:43:
Maar waarom koop je een nieuwe auto niet in Nederland? Over het algemeen is importeren pas goedkoper wanneer de wagen niet meer als nieuw wordt aangemerkt door de belasting. (ik meen 6 maanden en/of 3000km)
Klopt inderdaad, 6 maanden en / of 6.000 km moet je hebben om niet de BTW te hoeven betalen in Nederland.

Echter, als ik deze website mag geloven https://www.dasimport.nl/kosten/btw dan kopen zij de auto excl. btw (zakelijk naar zakelijk) en betaal ik aan hen de BTW wanneer zij de auto aan mij verkopen. Aangezien in Litouwen het BTW percentage ook 21% is, wordt de auto dus niet duurder dan...

Wellicht mis ik iets ergens, maar dan ben ik toch per saldo goedkoper uit?

- Toevoeging
Auto kost in LT € 45k inclusief 21% BTW
Auto kost in NL € 50k inclusie 21% BTW en BPM
Zolang de BPM maar lager is dan € 5k, ben ik toch goedkoper uit? (Ik begrijp transport, RDW, etc. bijkomend zijn, maar even grote slagen snel thuis redenatie.)

[ Voor 14% gewijzigd door Oebel op 15-10-2019 14:34 ]

• TheBrut3
Oebel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:30:
- Toevoeging
Auto kost in LT € 45k inclusief 21% BTW
Auto kost in NL € 50k inclusie 21% BTW en BPM
Zolang de BPM maar lager is dan € 5k, ben ik toch goedkoper uit? (Ik begrijp transport, RDW, etc. bijkomend zijn, maar even grote slagen snel thuis redenatie.)
Als je het zo beredeneerd klopt dat inderdaad.

Overigens zou ik dan ook even met één of meerdere Toyota dealers dit verhaald bespreken en vragen wat hun kunnen doen met de prijs.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die 101g/km is de oude NEDC waarde.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Banden kan veel uitmaken. Ga in de zomer van 225/45/17 naar 205/55/16 in de winter. En dat scheelt best veel in brandstofverbruik op de boordcomputer. Gaat die van 9,1 naar 8,8 op de 100.
Pagina: 1