Hangcloset maakt klokkend geluid/ trekt vacuüm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Allen,

Vorig jaar november hebben wij onze wc's verbouwd. In plaats van staande toiletten zijn er hangtoiletten geplaatst. Dit is gedaan door onze - toenmalige - vaste beun die erkend loodgieter is.
Doordat we van een staand toilet naar een hangtoilet zijn gegaan heeft hij de leiding iets moeten verleggen.
Hij heeft altijd top werk geleverd.

Nadat het toilet is geplaatst hadden we last bij het doorspoelen van het water dat heel erg omhoog kwam en vervolgens met wegliep tot onder het "niveau" om daarna een klokkend/ gorgelend geluid te geven.
De loodgieter heeft ons toentertijd aangeboden om iemand van de rioolreiniging langs te laten komen, hij vermoedde dat het te maken had met een (beginnende) verstopping. De kosten zouden we delen.

Rioolreiniging is geweest en heeft de hele boel geschoond en kwam eigenlijk tot de conclusie dat er geen/ nauwelijks een verstopping was. Logisch ook wel, aangezien we geen issues hadden met het staande toilet.

Uiteindelijk is de relatie met de loodgieter stukgelopen op het feit dat hij niet de helft van de kosten op zich wilde nemen (€ 75 :P )
Het omhoogkomen van het water is sindsdien niet meer (dus wellicht dat e.e.a. toch heeft geholpen), maar het klokkende geluid is er wel nog steeds.

Ik heb inmiddels alle sifons in huis al een keer losgehad en getest, maar het klokkende geluid blijft. Als ik de grote knop gebruik: altijd klokkend geluid, gebruik ik de kleine knop (dus minder water) geen klokkend geluid.
Zelfde toilet staat boven, geen klokkend geluid (zelfde geldt voor de badkamer, vaatwasmaschine, keuken, weet ik het)

Wij hebben GEEN kruipruimte.

Ik vermoed, maar ik ben absoluut geen kenner, dat de loodgieter een foutje heeft gemaakt in het afschot (al kan ik me dat bijna niet voorstellen). Inmiddels is de hele boel uiteraard al betegeld e.d. en ik voel er niets voor om de hele vloer er weer uit te halen.

Zijn er wellicht zaken die ik over het hoofd heb gezien, zijn er zaken die ik nog zou kunnen proberen. Heeft het inhuren van een andere loodgieter nut, kan dit nog gefixt worden? Het probleem is niet zo ernstig verder, maar ik irriteer me eraan.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 13:46
Dit klinkt in mijn optiek als geen goede beluchting, maar ik ben dan loodgieter technisch niet echt onderlegt :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
skai21 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:06:
Dit klinkt in mijn optiek als geen goede beluchting, maar ik ben dan loodgieter technisch niet echt onderlegt :)
Ah, dat punt was ik nog vergeten. Mijn loodgieter heeft daar toentertijd wel iets over gezegd. Hij had het erover dat de oprit dan open moest en hij wel een pijpje kon plaatsen bij het huis. Maar hij wist niet zeker of dat de oplossing was. Tja.. blijf dan maar even van de oprit af he. Andere buren met een hangcloset hebben ook geen pijpje uit de oprit steken :P

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 15-10-2019 11:09 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Heb je ook een wastafel in je toilet? als je doorspoelt, trekt hij de syfon van dat wastafel dan leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:16
St@m schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:08:
[...]

Ah, dat punt was ik nog vergeten. Mijn loodgieter heeft daar toentertijd wel iets over gezegd. Hij had het erover dat de oprit dan open moest en hij wel een pijpje kon plaatsen bij het huis. Maar hij wist niet zeker of dat de oplossing was. Tja.. blijf dan maar even van de oprit af he. Andere buren met een hangcloset hebben ook geen pijpje uit de oprit steken :P
Gaat over pijp naar boven (door het dak), zodat hij lucht kan pakken. Standpijp riool.
Afbeeldingslocatie: https://www.voorst.nl/fileadmin/_processed_/c/f/csm_RIO_ontluchting_067e72edf2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
skai21 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:10:
Heb je ook een wastafel in je toilet? als je doorspoelt, trekt hij de syfon van dat wastafel dan leeg?
Ja, ik heb een wastafel in het toilet, en ook als ik die gewoon losgekoppeld heb maakt het toilet een klokkend geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
St@m schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Ja, ik heb een wastafel in het toilet, en ook als ik die gewoon losgekoppeld heb maakt het toilet een klokkend geluid.
Dat was niet de reden dat ik die vraag stelde, als hij het leeg/vacuum trekt betekend het dat je beluchting niet goed/op orde is. En idd @hammy87 dat bedoelde ik idd, zo hoort het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
hammy87 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Gaat over pijp naar boven (door het dak), zodat hij lucht kan pakken. Standpijp riool.
[Afbeelding]
Ja, wel eens gekeken, er loopt inderdaad een pijp. Kan er alleen niet zoveel mee :P
skai21 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Dat was niet de reden dat ik die vraag stelde, als hij het leeg/vacuum trekt betekend het dat je beluchting niet goed/op orde is. En idd @hammy87 dat bedoelde ik idd, zo hoort het
En hoe zou ik dat kunnen testen dan? Als ik mijn oor naast het syfon hou en ik trek door, dan hoor ik niets spannends :)

[ Voor 34% gewijzigd door St@m op 15-10-2019 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
St@m schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Ja, wel eens gekeken, er loopt inderdaad een pijp. Kan er alleen niet zoveel mee :P

[...]

En hoe zou ik dat kunnen testen dan? Als ik mijn oor naast het syfon hou en ik trek door, dan hoor ik niets spannends :)
Lastig te zeggen, als dit het geval was zou het duidelijk zijn. Want je zou het horen en bij een lege syfon gaat het naar riool stinken. Was meer een snelle check, dan wist je namelijk vrij zeker dat het niet op orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Het stinkt niet naar riool :) gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:17

CaDje

Framedrops for life

kwa ontluchting zou het eigenlijk niet uit moeten maken of je een staand of hangend toilet gebruikt gezien het water slot / sifon op dezelfde manier werkt. Dus als het voorheen heeft gewerkt zou het nu ook nog moeten werken.

Wellicht dat er teveel water in een te korte tijd uit de spoelbak komt waardoor er een hoge druk ontstaat. Volgens mij kan de spoelbak opening bijgesteld worden om het water niet in 1 klap vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vogelnestje in de ontluchtingspijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
CaDje schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:34:
kwa ontluchting zou het eigenlijk niet uit moeten maken of je een staand of hangend toilet gebruikt gezien het water slot / sifon op dezelfde manier werkt. Dus als het voorheen heeft gewerkt zou het nu ook nog moeten werken.

Wellicht dat er teveel water in een te korte tijd uit de spoelbak komt waardoor er een hoge druk ontstaat. Volgens mij kan de spoelbak opening bijgesteld worden om het water niet in 1 klap vrij te geven.
Dat zou heel goed kunnen aangezien het met minder spoelwater niet klokt. Ik ga eens op onderzoek uit of ik iets kan instellen. Geberit Up320 volgens mij (mocht iemand het gewoon weten)

Edit, ik kan wat jij bedoelt niet vinden. Wel het aantal liters teruggebracht naar 4,5. Geen oplossing helaas
Ernemmer schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:36:
Vogelnestje in de ontluchtingspijp.
Weet niet of je serieus bent, het zou natuurlijk kunnen, maar dan zou ik toch overal problemen moeten hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 15-10-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:48:
[...]

Dat zou heel goed kunnen aangezien het met minder spoelwater niet klokt. Ik ga eens op onderzoek uit of ik iets kan instellen. Geberit Up320 volgens mij (mocht iemand het gewoon weten)

Edit, ik kan wat jij bedoelt niet vinden. Wel het aantal liters teruggebracht naar 4,5. Geen oplossing helaas

[...]

Weet niet of je serieus bent, het zou natuurlijk kunnen, maar dan zou ik toch overal problemen moeten hebben?
Als het probleem maar op 1 plek is, dan is het niet bovenin verstopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ontluchting is niet hetzelfde als beluchting :)

Ik weet niet of je nog aan de leidingen kan?
Dan zou je op het verticale stuk een T op zijn kant moeten plaatsen, horinzontale kant naar het toilet, verticaal naar beneden naar je riolering en bovenop de beluchter.

https://www.saniweb.be/wi...tm_medium=com&utm_term=be

[ Voor 20% gewijzigd door Jellabie op 15-10-2019 12:52 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Jellabie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:52:

Ik weet niet of je nog aan de leidingen kan?
Dan zou je op het verticale stuk een T op zijn kant moeten plaatsen, horinzontale kant naar het toilet, verticaal naar beneden naar je riolering en bovenop de beluchter.

https://www.saniweb.be/wi...tm_medium=com&utm_term=be
Nee joh, alles zit er al een jaar in. Ik kan de pot eraf halen en that's it.
En tja.. stel ik trek de tegels van het inbouwreservoir, haal de boel los en ik plaats dat ding ertussen, wat is de garantie dat dat het probleem oplost. Buiten de 7 tientjes voor de beluchting zit ik dan nog weer met een kostenpost van een paar 100 euro om de boel weer netjes te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 15-10-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Soortgelijk probleem hier, het toilet beneden heeft regelmatig dat water blijft staan na doortrekken en dan langzaam wegloopt of inderdaad klokken na doorspoelen. Ook dit is een hangtoilet die mogelijk een wat scherpere bocht moet maken dan de oude staanpot.

Het vreemde is, is dat dit heel vaak voordoet als het veel regent in 1 keer of meerdere dagen achter elkaar. ze zeggen dat riolering hier gescheiden is, maar het is wel heel typisch dat het altijd gebeurd als het veel regent. Ik ben er dus eigenlijk nog niet aan uit wat het probleem nu precies is. (het lost zichzelf altijd weer op de volgende dag)

Moet wel zeggen dat we nu toch ook regelmatig onstopper er doorheen gooien, lijkt toch ook wel te helpen, het klokken al een tijd niet meer gehad. Ook gebruiken we altijd de grote knop voor doorspoelen, en niet meer kleine knop, zodat het water in ieder geval altijd goed doorstroomt.

Mij was nog niet duidelijk of het altijd speelt of met fases?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Martinusz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:20:

Mij was nog niet duidelijk of het altijd speelt of met fases?
Altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jellabie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:52:
Precies dit.

Wel is dit doorgaans een noodoplossing voor een te krap gekozen leiding.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1