Toon posts:

Optellen groepjes cellen in Excelbestand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen!

Op het moment loop ik stage bij een productiebedrijf. Ik ben nu bezig met het verkrijgen van een juiste up-to-date excelsheet van de voorraad van een magazijn waaruit ik analyses kan gaan uitvoeren. In het excelbestand staan de locaties, de artikelnummers en de voorraad.

Nu is het zo dat er niet alleen per locatie de voorraad staat, maar dat er ook nog handelingen uit het verleden in staan. Stel dat er van een product een maand geleden op een locatie 300 artikelen zijn gescand, registreert het systeem 300 van dat artikel op die locatie. Wanneer deze dan een tijdje later van zijn locatie wordt gehaald registreet het systeem -300 (of wat er van de locatie af is gehaald). Dit resulteert dus tot 0.

In het bestand staan nu dus zo'n 12.000 regels terwijl er maar zo'n 5000 locaties zijn. Ik wil dus per artikel en locatie de technische voorraad bij elkaar op laten tellen, zodat de (bijv.) 300 en -300 van een artikel en locatie bij elkaar op worden geteld wat resulteert in 0, zodat ik alle 0 regels eruit kan halen en ik deze onnutige informatie weg kan filteren.

Weet iemand hoe ik dit kan doen, aangezien mijn excelbestand er zo uit ziet?

Alle tips / opmerkingen zijn welkom!

foto:
https://www.mupload.nl/img/u5ynkk.png

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-10-2019 11:14)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
ik zou met een draaitabel gaan werken. Zoek daar maar eens op, er is veel over te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
ik zou met een draaitabel gaan werken. Zoek daar maar eens op, er is veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
107mb schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:00:
1 druk op de knop en ik heb zowat direct wat ik wilde hebben, dankjewel! Weet je dan misschien ook hoe ik nu de 0 artikelen kan wegfilteren?

foto:
https://www.mupload.nl/img/ocud3tj.png

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke het is gelukt, nu zit ik nog met 1 ding die ik voor elkaar moet krijgen..

Ik heb nu dit: https://www.mupload.nl/img/kq86zp2bq.png

Nu wil ik de leverancier van deze artikelen er nog naast krijgen. Ik heb een exceldocument waarin alle artikelen staan die het bedrijf heeft met de leverancier ernaast.

Dit ziet er zo uit: https://www.mupload.nl/img/3lyxe7s.png

Hoe kan ik de artikelnummers zo overeen laten komen, dat ik zegmaar de leverancier van de artikelen die in het magazijn per artikel naast elkaar in de kolommen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:58
Er even van uitgaande dat de artikelnummers in foto 1 hetzelfde zijn als foto 2 zou ik het volgende doen.

Maak een extra sheet met artikeldata, dus artikelnummer en leverancier naast elkaar.

Voeg een kolom toe aan je data waarover je de draaitabel hebt gemaakt. In de toegevoegde kolom kan je door middel van verticaal zoeken (vlookup) het artikelnummer laten zoeken in de nieuwe sheet.

Vervolgens maak je de draaitabel opnieuw en neem je de kolom leverancier mee als onderdeel van je draaitabel.

Edit: ik zie dat je verschillende leveranciers per artikel hebt, dan lukt mijn oplossing niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Dave1989 op 15-10-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dave1989 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:46:
Er even van uitgaande dat de artikelnummers in foto 1 hetzelfde zijn als foto 2 zou ik het volgende doen.

Maak een extra sheet met artikeldata, dus artikelnummer en leverancier naast elkaar.

Voeg een kolom toe aan je data waarover je de draaitabel hebt gemaakt. In de toegevoegde kolom kan je door middel van verticaal zoeken (vlookup) het artikelnummer laten zoeken in de nieuwe sheet.

Vervolgens maak je de draaitabel opnieuw en neem je de kolom leverancier mee als onderdeel van je draaitabel.

Edit: ik zie dat je verschillende leveranciers per artikel hebt, dan lukt mijn oplossing niet.
Dit heb ik gefixt en heb ik nu niet meer! Ik heb nu hetvolgende:

foto: https://www.mupload.nl/img/fv05isn2.png

Helemaal links de artikelcodes met de leverancier rechts daarvan van alle producten die in de catalogus staan (al gefilterd tot wat maximaal in het magazijn ligt dus nu 28.000 regels). En helemaal rechts de artikelen in het magazijn (dit zijn er wel meerdere van dezelfde, gekopieerd van het excelsheet waar t in moet komen zodat ik dit kan kopieren plakken met de leverancier ernaast).

Ik heb de dubbele leveranciers weggefilterd, dus nu heb je per artikel daar links nog maar 1 leverancier. Hoe kan ik dit nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:58
Zie mijn eerste reactie.

In het de data waar je je draaitabel over draait, voeg je een kolom toe.
In die nieuwe kolom zet je een VLOOKUP(VERT,.ZOEKEN) formule. Hierbij laat je het artikelnummer opzoeken van je draaitabel data in de lijst met leveranciersnummers.
Pagina: 1