Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-07 15:56
[OPGELOST] - Het ging uiteindelijk inderdaad om een probleem met het moederbord. Wat er precies aan de hand was heb ik niet verder meer kunnen bevestigen, maar met een vervangend moederbord werkt als perfect. Ik heb er wel voor gekozen om van merk en type te wisselen en heb nu een ASUS PRIME x470 PRO gebruikt.

Hoi,

Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gezet, maar het moederbord heeft problemen met het herkennen van de aangesloten M2 SSD (Kingston A2000 1TB).

Bij het bouwen van het systeem was er in eerste instantie niks aan de hand en heb ik met succes Windows kunnen installeren op de M2 SSD en daarna ook zonder probleem op kunnen starten. Toen ik later de PC nog een keer opstartte werd de M2 SSD echter niet langer herkend (nog in Windows nog in de BIOS). Er zit nog een schijf met een andere Windows installatie in de PC, dus deze werd vervolgens gestart.

Ik heb sterk het vermoeden dat de oorzaak bij het moederbord ligt. Wanneer ik het moederbord namelijk reset door het batterijtje even te verwijderen wordt bij de volgende keer opstarten de M2 SSD weer herkend en kan ik wel weer booten. Als ik daarna nog een keer opstart is de M2 SSD weer kwijt en wordt er weer vanaf de andere schijf opgestart.

BIOS update heb ik geprobeerd, maar heeft niet geholpen. Ik heb nu de BIOS versie 7B89v23 van 2019-09-18. Hier gevonden: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-MORTAR-MAX

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik zou toch wel graag gebruik maken van mijn nieuwe SSD en elke keer de bios resetten is ook weer zoiets 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Balgehakt op 29-11-2019 12:08 . Reden: Opgelost ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Boot order in je bios goed zetten?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je het andere M.2 slot eens proberen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
Wintervacht schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:13:
Boot order in je bios goed zetten?
Hier zit het helaas niet in. De schijf is niet zichtbaar in de BIOS en komt dus ook niet in de bootvolgorde voor.
PD2JK schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:14:
Kun je het andere M.2 slot eens proberen?
Ik kan het proberen, maar heeft die slot wel volledige ondersteuning? Bij de installatie heb ik gezocht welke slot ik moest gebruiken en daar leek uit naar voren te komen dat ik beter voor slot 1 kon gaan, maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen.

[ Voor 43% gewijzigd door Balgehakt op 15-10-2019 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Balgehakt schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:25:
[...]
Ik kan het proberen, maar heeft die slot wel volledige ondersteuning? Bij de installatie heb ik gezocht welke slot ik moest gebruiken en daar leek uit naar voren te komen dat ik beter voor slot 1 kon gaan, maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen.
Je onderste PCIe slot wordt uitgeschakeld als je het tweede/onderste M.2 slot gebruikt. Ik lees nergens dat hij op het halve aantal PCIe lanes gaat werken of iets dergelijks.
Op die manier kun je wat zaken uitsluiten. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
PD2JK schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:49:
[...]

Je onderste PCIe slot wordt uitgeschakeld als je het tweede/onderste M.2 slot gebruikt. Ik lees nergens dat hij op het halve aantal PCIe lanes gaat werken of iets dergelijks.
Op die manier kun je wat zaken uitsluiten. :)
Ah ja, het lijkt er inderdaad op dat ik dit verkeerd had begrepen.

Echter verhelpt dit het probleem helaas niet.

Na het aansluiten werd de schijf wederom bij de eerste keer opstarten herkend (dit keer wel zonder daar voorafgaand de bios te resetten), maar bij een tweede keer opstarten was deze weer kwijt.

Waar zou dit nu aan kunnen liggen. Merkwaardig dat het bij een eerste aansluiting steeds wel werkt en daarna niet meer. Wat kan er in de tussentijd veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door Balgehakt op 15-10-2019 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 07:03
Probeer eens die andere schijf met Windows installatie los te halen. Kan zijn dat ze elkaar bijten omdat ze beide een bootrecord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:22:
Probeer eens die andere schijf met Windows installatie los te halen. Kan zijn dat ze elkaar bijten omdat ze beide een bootrecord hebben.
Heb ik ook gedaan. Op het moment zit er alleen in de M2 slot een schijf (slot 2 inmiddels, maar eerder hetzelfde verhaal met slot 1).

Wanneer ze wel beiden aangesloten zijn kan ik ze na een bios reset ook allebei zien in de boot priority en staat de NVMe schijf standaard op de eerste plek. De bios herkend wel dat er verderop in de prioriteitenlijst een andere schijf met Windows staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Balgehakt op 15-10-2019 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik heb ook lopen kloten met het herkennen van mijn M2 slot voor dit bord. Ik moet wel zeggen dat het me de eerste keer niet gelukt is en daarna nooit meer problemen gehad. Had bij mij destijds te maken met UEFI.

Ik moest trouwens een speciale usb image maken op deze manier: https://winaero.com/blog/...ve-with-windows-10-setup/

Maar goed; denk dat mijn verhaal hier beetje offtopic is.

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 15-10-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
grote_oever schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:33:
Ik heb ook lopen kloten met het herkennen van mijn M2 slot voor dit bord. Ik moet wel zeggen dat het me de eerste keer niet gelukt is en daarna nooit meer problemen gehad. Had bij mij destijds te maken met UEFI.

Ik moest trouwens een speciale usb image maken op deze manier: https://winaero.com/blog/...ve-with-windows-10-setup/

Maar goed; denk dat mijn verhaal hier beetje offtopic is.
In welke zin had het met UEFI the maken? Ik heb in de bios zowel CSM als UEFI geprobeerd, maar dat maakt verder geen verschil.

Heb je het met een herinstallatie van Windows op kunnen lossen? Dat zou het proberen nog waard zijn; er staat verder toch nog niks op. Voor de eerste installatie heb ik ook via een USB gedaan (gemaakt met een tool van Microsoft zelf), of is de image waar je het over hebt iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Balgehakt schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

In welke zin had het met UEFI the maken? Ik heb in de bios zowel CSM als UEFI geprobeerd, maar dat maakt verder geen verschil.

Heb je het met een herinstallatie van Windows op kunnen lossen? Dat zou het proberen nog waard zijn; er staat verder toch nog niks op. Voor de eerste installatie heb ik ook via een USB gedaan (gemaakt met een tool van Microsoft zelf), of is de image waar je het over hebt iets anders?
Ik krijg met Mortar mboard heel windows niet geinstalleerd op de normale methode. Tijdens installatie zag hij helemaal geen M2 SSD.

Maar vermoed dat het wel iets anders moet zijn, want ik krijg het nooit geïnstalleerd. Jij hebt het al wel geïnstalleerd en werkend gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
grote_oever schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:52:
[...]

Ik krijg met Mortar mboard heel windows niet geinstalleerd op de normale methode. Tijdens installatie zag hij helemaal geen M2 SSD.

Maar vermoed dat het wel iets anders moet zijn, want ik krijg het nooit geïnstalleerd. Jij hebt het al wel geïnstalleerd en werkend gehad.
Ja, ik snap het. Denk dat ik het later vandaag alsnog maar even ga proberen. Kleine kans dat het werkt, maar verder weet ik ook niet meer wat ik nog zou kunnen doen. Windows installeren is tegenwoordig ook zo gebeurd, dus het proberen wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Balgehakt schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:24:
[...]

Ja, ik snap het. Denk dat ik het later vandaag alsnog maar even ga proberen. Kleine kans dat het werkt, maar verder weet ik ook niet meer wat ik nog zou kunnen doen. Windows installeren is tegenwoordig ook zo gebeurd, dus het proberen wel waard.
Ik zal vast wel iets verkeerds hebben gedaan. Want vind het raar dat je een bootable UEFI usb stick moet maken om windows te installeren, maar het was het enige wat bij mij werkte en waardoor ik mijn M2 SSD schijf kon herkennen. Bios staat bij mij niet in CSM.

Uiteindelijk heb ik volgens mij deze handleiding gebruikt (volgens mij hetzelfde als mijn eerste link):

https://www.windowscentra...otable-media-uefi-support

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 15-10-2019 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-07 16:09
Zie je bij opslagmedia in het Bios wel de M2 SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
chemist13 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:30:
Zie je bij opslagmedia in het Bios wel de M2 SSD?
Bij de eerste keer opstarten na een bios reset wel, maar bij een volgende keer opstarten niet meer. Bij beide slots staat 'Not Present'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
En heeft die SSD nog drivers nodig? Mijn Intel bujvoorbeeld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
chemist13 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:00:
En heeft die SSD nog drivers nodig? Mijn Intel bujvoorbeeld wel.
Volgens mij niet. Er staat in ieder geval niets over op de verpakking.

Ik heb net ook even gezocht en de site van Kingston stelt ook van niet in algemene zin over hun M2 SSD's:

https://www.kingston.com/en/ssd/ssd-faq
Do I need a special driver to use M.2 SSDs?

No, both SATA and PCIe M.2 SSDs will use the standard AHCI drivers built into the OS. However, you may need to enable the M.2 SSD in the system BIOS before being able to use it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
grote_oever schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Ik zal vast wel iets verkeerds hebben gedaan. Want vind het raar dat je een bootable UEFI usb stick moet maken om windows te installeren, maar het was het enige wat bij mij werkte en waardoor ik mijn M2 SSD schijf kon herkennen. Bios staat bij mij niet in CSM.

Uiteindelijk heb ik volgens mij deze handleiding gebruikt (volgens mij hetzelfde als mijn eerste link):

https://www.windowscentra...otable-media-uefi-support
Helaas, ook hier geen oplossing in kunnen vinden. :N

Een paar dingen die ik nog heb uitgevonden:

- Ik hoef niet per se de bios te resetten om de schijf weer te vinden. Wat ook werkt is om een andere schijf in een SATA poort in te pluggen. Wanneer deze er voor het eerst in zit dan weet de bios ook de SSD in de M2 slot weer te herkennen.

- De PC vergeet de M2 slot SSD alleen wanneer ik volledig afsluit. Als ik na de eerste keer opstarten de reset knop gebruik ipv de pc uit te zetten start deze op vanaf de M2 SSD. Hierdoor kan ik dan ook instellingen in de bios veranderen zonder dat daarna de M2 SSD onvindbaar is.

Hier de stappen die ik doorlopen heb bij het opnieuw installeren van Windows:

Na een bios reset komt het moederbord standaard in CMS te staan. Gezien het misschien te maken had met CMS/UEFI heb ik daarom na het maken van de USB de bios gereset en, met enkel de M2 slot gevuld, de PC opnieuw gestart. Vervolgens heb ik de bios naar UEFI gezet. Dit heb ik opgeslagen waarna het systeem reset. Bij het verschijnen van de bios kon ik nu bevestigen dat deze inderdaad in UEFI stond. Vervolgens deed ik de USB erin en resette ik nogmaals. Het bleek dat de M2 SSD prioriteit had boven de USB waardoor ik dit eerst aan moest passen en nog een keer moest resetten. Na deze reset heb ik de schijf geformatteerd, partities verwijderd, en het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd. Dit ging allemaal zonder problemen.

Ook na deze installatie kon ik bij een reset weer opstarten vanaf de M2 SSD. Toen ik de PC echter volledig uitschakelde kreeg ik bij de volgende keer opstarten langdurig een zwart scherm wat uiteindelijk in de bios eindigde. De M2 SSD was wederom onvindbaar.

Als laatste heb ik daarom de andere schijven weer aangesloten en de bios teruggezet naar CMS (want anders start het besturingssysteem op de andere schijf niet). Na dit aansluiten start de PC weer een keer op vanaf de M2 SSD (want SATA schijf aangesloten, geen idee waarom dat uitmaakt). Om te kijken of er iets veranderd was heb ik weer een keer volledig afgesloten en opgestart en was de M2 schijf weer verdwenen en startte de PC op vanaf de schijf met een vorige installatie van Windows 10.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik verder nog zou kunnen proberen. Ik heb ook al een ticket met MSI, maar die zijn nog niet bijzonder responsief. |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
Voor de zekerheid een vers batterijtje op het moederboard steken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
chemist13 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 00:38:
Bedankt voor de tip. Ik ga het morgen eens proberen. Toevallig kom ik net op Reddit ook een post tegen waarin het vervangen van de batterij uiteindelijk de oplossing van een probleem bleek te zijn. (Dit ging weliswaar niet om hetzelfde probleem en betrof ook om andere componenten, maar goed.)

Het zou een merkwaardige conclusie zijn, maar voor die paar euro het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balgehakt
chemist13 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 00:38:
Geprobeerd en helaas geen resultaat.

Verder heb ik nu wel beter door wanneer de SATA poorten invloed hebben op het lezen van de M2 SSD. Waarom dit van invloed is heb ik geen idee van, maar het blijkt als volgt te werken:

- Alleen SATA poorten 1 en 2 hebben invloed. Iets aansluiten op SATA 3 en 4 maakt geen verschil.
- Wanneer ik iets aansluit, loskoppel, of zelfs enkel aansluit en direct weer loskoppel terwijl de PC uitstaat (in SATA 1 of 2) wordt bij de volgende keer opstarten de M2 SSD weer herkend.
- Sluit ik vervolgens de PC volledig af en start ik opnieuw op, dan is de M2 SSD weer verdwenen.
- Dit gebeurd alleen wanneer ik volledig afsluit. Als ik alleen reset dan blijft de M2 SSD wel werken.

Geen idee of iemand iets met die informatie kan. Als er nog opties open zijn hoor ik het graag.
Pagina: 1