Simple manier dekvloer "glad" maken (zonder egaline)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Naar mijn idee is de zolder(dek) vloer 1 golvend geheel. hoe krijg ik dit "glad" op een effectieve manier welke opties heb ik ? Het verschil is bv 2 tot 3 cm maar niet in een hoek .ofzo ergens midden in de kamer zie je kuillen als je op de juiste plek op de trap staat..

Als ik zelf zoek kom ik voornamelijk op elgaline oplossingen, maar volgens mij heb ik een paar extra stappen nodig zoals uitvlakken van de hoge punten, Het liefst zou ik een laag wegfrezen ,, 1 a 2 cm ofzo dit lijkt me met een betonfrees(google) ? maar als ik bv ga straten dan loopt dat in een bol/kom iig niet mijn ding ..

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen vliegen ? dat ik een resultaat krijg die nagenoeg vlak is ?

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 16-10-2019 08:42)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

ik was even op zoek naar een auto leveling waterpas systeem die laserlicht uistraalt zodat ik een referentie punt heb om hoogte(s) af te meten maar dat kost me ook net te veel.
Ik zou eerst eens kijken hoe groot het probleem eigenlijk is. Een simpele laserwaterpas van 40-50 eu is genoeg. 1 punt markeren (op de muur oid) als referentie en zorgen dat de laser daar op gericht staat. Door de kamer lopen met een stok met een lineaaltje erop geplakt en dan op een aantal punten (ik zou een raster op de vloer tekenen) de 'hoogte' meten. Straks blijkt dat je meer bergen dan dalen hebt en vallen de kosten de egaline wel mee. Egaline lijkt me sowieso een stuk makkelijker dan proberen de boel vlak te schuren/frezen, in zoverre dat de kosten prima opwegen tegen het schuren/frezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Begin eens met een flinke rij over de vloer te schuiven om te zien wat er aan de hand is.
Alleen op het oog is dat lastig te zien. Verder moet je bedenken of je alleen wilt uitvlakken of evt ook waterpas maken, al zal dat laatste wel meevallen vermoedelijk. En wat voor afwerking ga je doen? Je zult waarschijnlijk toch met egaline aan de slag moeten maar dat is niet erg slijtvast dus daarna zo snel mogelijk een afwerkvloer eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Leg eens een rei of lange waterpas erop. Zo kan je beter bepalen wat je moet doen. En de modus operandi is vaak egaline bij cementvloeren. Voor vlinderen is het veel te zacht. Of je moet een PU-vloer willen maken, dat kan er gelijk op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Egaline heeft alleen nut in de "dalen" niet op de "heuvels" .. dan kan ik straks 3cm laag erop gooien egaline is natuurlijk zeer goedkoop (NOT) en 1 kuub van dat spul vind ik best erg prijzig.

Als je met het blote oog kijkt en met knikkers "speelt" dan is een rij alleen bevestiging van wat je ziet.

Stel dat ik laminaat ga leggen, dan kom ik met 1,5 tot 2cm boven de laatste tree uit |:( dat vind ik echt te gortig

Op de begane grond zou ik een 450kg zware af-frees machine huren en los gaan, maar om dat ding naar zolder te tillen .. zie ik ook niet echt zitten. dan liever 25kg per keer.

@Señor Sjon en @ASW1 Egaline is de laatste stap .. ik wil liever eerst de enorme verschillen glad maken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Zit er nog wat in de vloer? Als er nog centraaldozen gevoed worden van bovenaf, dan kan je er niet eens veel afhalen zonder leidingen te raken.

Ga eerst maar eens bepalen wat erop komt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:49

Exigence

dnkroz

Komschijf op een haakse slijper? Zo heb ik mijn keukenvloer enkele centimeters bijgeholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:26
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:09:
Egaline heeft alleen nut in de "dalen" niet op de "heuvels" .. dan kan ik straks 3cm laag erop gooien egaline is natuurlijk zeer goedkoop (NOT) en 1 kuub van dat spul vind ik best erg prijzig.
Als je egaline goed dun genoeg aanmaakt loopt het zelf uit / trekt het zelf glad. (zou alleen even zorgen dat het niet de trap af kan lopen)
Daarmee komt het dus niet/minimaal op de heuvels, maar juist heel goed in de dalen. Dat is volgens mij dan ook precies het nut van egaline..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:09:
Als je met het blote oog kijkt en met knikkers "speelt" dan is een rij alleen bevestiging van wat je ziet.
Als je nou eens niet gaat kijken en spelen maar gewoon een rij pakt dan kun je het opmeten en inschatten hoeveel je nodig het en dus wat dat kost.
@Señor Sjon en @ASW1 Egaline is de laatste stap .. ik wil liever eerst de enorme verschillen glad maken.
Dan ros je de cementvloer eruit en stort er een nieuwe in die je strak afrijt. Cement is een stuk goedkoper dan egaline. is wel wat meer werk.

Budgetoplossing is rubberondervloer te halen van een paar mm dik en daar laagsgewijs de gaten mee uit te gaan vullen. Ja daar heb je een lange rij bij nodig, geduld en wat creativiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Exigence schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:13:
Komschijf op een haakse slijper? Zo heb ik mijn keukenvloer enkele centimeters bijgeholpen.
ik denk eerder aan zoiets ..in combinatie met een beton frees. / haakse slijper ?
Afbeeldingslocatie: https://forum.canadianwoodworking.com/filedata/fetch?id=958446
Alleen ik ben bang dat dit niet stevig genoeg is..

ik hoef niet bang te zijn voor centraaldozen hooguit een een heet water leiding.. maar daar kan ik een afsluitkraan tussen zetten (moet toch) ik heb geprobeerd deze op te sporen maar de wapeningsstaal en de buis/elektra meter die ik gebruik om in de wand leidingen te dedecteren vinden elkaar zo lief dat deze continue afgaat.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee wat het oppervlakte is wat je weg wilt halen, maar een haakse slijper met komschijf is een goed begin om de grote delen er af te halen. Daarna kan je met egaline de vloer helemaal vlak maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Betonfrees, ideale machine. Afgelopen weken ook 1 gehuurd. De vloer was daarna heerlijk vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:52:
Geen idee wat het oppervlakte is wat je weg wilt halen, maar een haakse slijper met komschijf is een goed begin om de grote delen er af te halen. Daarna kan je met egaline de vloer helemaal vlak maken.
35m2 is de totale oppervlakte maar goed dit is ook de insteek ..
sypie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:05:
Betonfrees, ideale machine. Afgelopen weken ook 1 gehuurd. De vloer was daarna heerlijk vlak.
https://www.boels.nl/hure...ie/vloerfreesmachine-230v dit ding ?

hoe snel/lang was je bezig voor hoeveel vierkante meter ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
Ik zit momenteel in een zelfde situatie met een dekvloer die niet goed gemaakt is. Als ik alles ophoog, komt het 2cm omhoog en kom ik boven de dorpels uit.
Plan is nu om een Betonschuurmachine te huren en eerst de bulten lager te schuren.

https://www.boels.nl/hure...betonschuurmachine-1-disc

Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/uploads/thumbs/products/betonschuurmachine_1_disc_big_1_4.jpg

Daarna vullen met egaline

edit: misschien is de betonfrees idd effectiever

[ Voor 20% gewijzigd door weertenaar op 15-10-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Exigence schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:13:
Heb hier ook prima ervaringen mee. Enige tijd geleden op een zolder gedaan met hogere vlakken, met een rei of waterpas kijken waar de grootste verschillen in zitten, dit even markeren met stift ofzo en dan met de haakse slijper aan het werk (wel stofkap + stofzuiger gebruiken!). Hier moest laminaat op komen, met een dikkere ondervloer (IsoBoard) de laatste oneffenheden weggewerkt en ligt er prima in.

Mocht je nog geen haakse slijper (en komschijf, voor €20 heb je al wel degelijke, aan één heb je niet genoeg denk ik) hebben dan kan je beter een betonfrees huren.

Geen idee of je het met zo'n betonfrees wel perfect glad krijgt, anders is een tussenweg wellicht snel de hoge pieken wegwerken met een betonfrees of slijper en vervolgens alsnog een laagje egaline (van maar 1 cm ipv 3cm bijvoorbeeld)?

Edit: aangezien het op zolder is, de hierboven genoemde betonschuurmachine van Boels is 97kg. Veel plezier met dat de trap op krijgen :o iets om dus rekening mee te gaan houden..

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 15-10-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Twijfels schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

Heb hier ook prima ervaringen mee. Enige tijd geleden op een zolder gedaan met hogere vlakken, met een rei of waterpas kijken waar de grootste verschillen in zitten, dit even markeren met stift ofzo en dan met de haakse slijper aan het werk (wel stofkap + stofzuiger gebruiken!). Hier moest laminaat op komen, met een dikkere ondervloer (IsoBoard) de laatste oneffenheden weggewerkt en ligt er prima in.

Mocht je nog geen haakse slijper (en komschijf, voor €20 heb je al wel degelijke, aan één heb je niet genoeg denk ik) hebben dan kan je beter een betonfrees huren.

Geen idee of je het met zo'n betonfrees wel perfect glad krijgt, anders is een tussenweg wellicht snel de hoge pieken wegwerken met een betonfrees of slijper en vervolgens alsnog een laagje egaline (van maar 1 cm ipv 3cm bijvoorbeeld)?

Edit: aangezien het op zolder is, de hierboven genoemde betonschuurmachine van Boels is 97kg. Veel plezier met dat de trap op krijgen :o iets om dus rekening mee te gaan houden..
tja op de trap krijgen ... hmmmm denk ut niet .. de beschadigingen aan de trap en al krijg je hem omhoog .. omlaag is een andere uitdaging .. de freesmachine is iets van 67 kg maar toch ..

ps Zou het helpen het beton wat te bevochtigen voordat ik aan de slag ga ? zodat je niet enorme stofwolken produceert ?

ik zat er aan te denken om hoog met een kleur A te doen en laag met betonhechtprimer (kleur)B, ik hoop alleen dat ik een soort laser waterpas ding kan doen en dan met een meet stok de verschillen beetje kan uitzetten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

tja op de trap krijgen ... hmmmm denk ut niet .. de beschadigingen aan de trap en al krijg je hem omhoog .. omlaag is een andere uitdaging .. de freesmachine is iets van 67 kg maar toch ..

ps Zou het helpen het beton wat te bevochtigen voordat ik aan de slag ga ? zodat je niet enorme stofwolken produceert ?

ik zat er aan te denken om hoog met een kleur A te doen en laag met betonhechtprimer (kleur)B, ik hoop alleen dat ik een soort laser waterpas ding kan doen en dan met een meet stok de verschillen beetje kan uitzetten.
Het bevochtigen gaat vrijwel niks uithalen verwacht ik. Beton frezen oid stuift als de ziekte en moet je, voor zowel je eigen gezondheid als de stofbende in je hele huis, absoluut niet zonder stofzuiger gaan doen. Doe je het wel zonder dan heb je na een minuut al spijt van je keuze.

Hoge/lage spotten etc zou ik gewoon met een rei/strijklat doen, pak een rei van 2 meter en je krijgt het prima voor elkaar uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Als iemand dan uitlegt hoe je met de rei/strijklat moet gaan werken aub .. de vloer is nogal golvend en bij het straten kreeg ik ook niet het gewenste strakke resultaat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:27:
Als iemand dan uitlegt hoe je met de rei/strijklat moet gaan werken aub .. de vloer is nogal golvend en bij het straten kreeg ik ook niet het gewenste strakke resultaat ..
Zie bijvoorbeeld: https://www.247green.nl/w...oads/2017/05/afreijen.jpg
Dit is met grond, maar kan natuurlijk net zo goed met je vloer op zolder. Leg een rei (liefst zo lang mogelijk, denk aan 150/200cm, een waterpas bijvoorbeeld werkt ook prima) op willekeurige plekken op de grond, zo kan je goed beoordelen hoeveel de hoogte verschillen zijn. Is de vloer 100% vlak dan zal je nergens ruimte onder de rei zien.

Heb je bij wijze van 2 hoge punten op de uiteindes van zo'n 200cm rei, dan kan je kijken wat het diepste punt is, 3cm is dan erg veel! Op deze manier kan je direct een betere inschatting maken van hoeveel egaline je nodig zou gaan hebben.

Op de bovenstaande foto zie je helemaal links een stukje wat lager ligt dan de rei, in dat geval zou je het heel lokaal op kunnen vullen. Is er onder vrijwel de hele rei een kleine ruimte dan heb je enkel wat hoge punten, dan is het handiger om dus die hoge punten weg te werken zodanig dat de ruimte onder de rei beperkt wordt. Het is wat lastig uitleggen zonder goede foto's te vinden, maar ik hoop dat het duidelijk is zo.

Straten is een heel andere tak van sport, aangezien grond veel bewerkelijker is, als een betonvloer hoog ligt kan deze niet inzakken zoals dat met grond/zand wel gebeurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 15-10-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Twijfels schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Zie bijvoorbeeld: https://www.247green.nl/w...oads/2017/05/afreijen.jpg
Dit is met grond, maar kan natuurlijk net zo goed met je vloer op zolder. Leg een rei (liefst zo lang mogelijk, denk aan 150/200cm, een waterpas bijvoorbeeld werkt ook prima) op willekeurige plekken op de grond, zo kan je goed beoordelen hoeveel de hoogte verschillen zijn. Is de vloer 100% vlak dan zal je nergens ruimte onder de rei zien.

Heb je bij wijze van 2 hoge punten op de uiteindes van zo'n 200cm rei, dan kan je kijken wat het diepste punt is, 3cm is dan erg veel! Op deze manier kan je direct een betere inschatting maken van hoeveel egaline je nodig zou gaan hebben.

Op de bovenstaande foto zie je helemaal links een stukje wat lager ligt dan de rei, in dat geval zou je het heel lokaal op kunnen vullen. Is er onder vrijwel de hele rei een kleine ruimte dan heb je enkel wat hoge punten, dan is het handiger om dus die hoge punten weg te werken zodanig dat de ruimte onder de rei beperkt wordt. Het is wat lastig uitleggen zonder goede foto's te vinden, maar ik hoop dat het duidelijk is zo.

Straten is een heel andere tak van sport, aangezien grond veel bewerkelijker is, als een betonvloer hoog ligt kan deze niet inzakken zoals dat met grond/zand wel gebeurt.
tja daarom +1, ik snap het ook wel overgens heb ik wel eerder gemeld (toch?) dat ik dit al geprobeerd heb met de tuin .. en dat was geen suc6 (weekend aan het tobben geweest.. en het was nog zo'n heuvel dat als je er vanaf rolde dat je onderaan met 100km p/h weg zoefde en dat over een afstand van 3x3 .. knap he
ps ik heb de rij van 2m nog

ik overweeg nog de frees maar daarmee haal ik misschien wel wat weg..

ik was even op zoek naar een auto leveling waterpas systeem die laserlicht uistraalt zodat ik een referentie punt heb om hoogte(s) af te meten maar dat kost me ook net te veel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
[...]

tja daarom +1, ik snap het ook wel overgens heb ik wel eerder gemeld (toch?) dat ik dit al geprobeerd heb met de tuin .. en dat was geen suc6 (weekend aan het tobben geweest.. en het was nog zo'n heuvel dat als je er vanaf rolde dat je onderaan met 100km p/h weg zoefde en dat over een afstand van 3x3 .. knap he
ps ik heb de rij van 2m nog

ik overweeg nog de frees maar daarmee haal ik misschien wel wat weg..

Leg die rei eens op de vloer waar het hoogte verschil het grootste is en plaats die foto’s eens hier. Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden over wat de beste aanpak zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:44
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:27:
Gewoon neerleggen, dan kan je goed laten zien hoe erg het golft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33
[...]

Ik zou eerst eens kijken hoe groot het probleem eigenlijk is. Een simpele laserwaterpas van 40-50 eu is genoeg. 1 punt markeren (op de muur oid) als referentie en zorgen dat de laser daar op gericht staat. Door de kamer lopen met een stok met een lineaaltje erop geplakt en dan op een aantal punten (ik zou een raster op de vloer tekenen) de 'hoogte' meten. Straks blijkt dat je meer bergen dan dalen hebt en vallen de kosten de egaline wel mee. Egaline lijkt me sowieso een stuk makkelijker dan proberen de boel vlak te schuren/frezen, in zoverre dat de kosten prima opwegen tegen het schuren/frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56
Frezen gaat moeilijk worden: dit werkt alleen als de vloer al vlak is en lager moet worden, of je moet erg veel ervaring hebben. De frees staat namelijk op een berg lucht te happen en in een dal zal hij nog dieper wegfrezen (asfaltfrezen is niet voor niks een vak wat weinigen kunnen). Maar de vraag waarom zou je dit willen is nog niet beantwoord: een vloer die niet helemaal vlak is is niet direct een probleem (ook biljarttafels kun je nastellen)
Pagina: 1