Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Busch-Jaeger dimmer voor halogeen gebruiken voor LED?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn018
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:56
Mijn vraag
Momenteel zijn er op zolder 6 x 50W GU10 spotjes in plafondgebouwd welke perfect werken met 2250 dimmer van Busch-Jaeger (foto van iemand anders hieronder, ik heb precies dezelfde)

Volgens de specificaties geschikt voor 60-600W. Prima, want 6x50W=300W momenteel.
Echter, nu is 1 spotje kapot gegaan, dus leek mij beter dit als moment te gebruiken om de switch naar LED op de laatste ruimte in huis ook te maken.

Nu heb ik deze uitgezocht
Met op officiele site iets meer specs

Mijn vraag is, gaat dit goed en zuinig werken met mijn huidige dimmer?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Berekening 6x5W=30W = lager dan minimale 60W. Dus ik dacht, gaat niet werken.
Was al van plan om net als voor meerdere andere led lampen welke ik gedimd heb in huis deze aan te schaffen
Maar tijdens mijn zoektocht naar alternatieve dimmers (ivm mijn twijfels over de WarmGlow compatibiliteit) kwam ik een data-sheet van Philips tegen waarin zij dimmers getest hebben met hun lampen (linkje stond in productpagina welke ik hierboven gelinkt heb). Tot mijn grote verbazing kwam mijn huidige dimmer goed uit de test
(Om het stukje dat ik bedoel makkelijker te vinden:
Lamp heet in de test: GU10 LED Classic 50W Warmglow
dimmer heet: Busch Jaeger ABB 2250 U [R] 60 ∼ 600 W - Turn)

Dus eigenlijk is mijn voornaamste vraag; waarom werkt deze ouderwetse dimmer met bereik 60-600W mogelijk goed voor laag wattage LED verlichting? Ik weet natuurlijk niet of Philips 20 lampjes op een dimmer heeft aangesloten... dat zeggen ze niet.
Of werkt het wel, maar is het bijvoorbeeld niet energie zuinig? Ik heb er totaal geen verstand van...
Stel dat zodra ik de lampjes gekocht heb het inderdaad goed werkt, heeft het dan nog meerwaarde om alsnog een LED dimmer te kopen? (voor bijv levensduur van ledjes, veiligheid of energiebesparing?)

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden!

Martijn018 wijzigde deze reactie 15-10-2019 02:59 (1%)
Reden: typo

Beste antwoord (via Martijn018 op 16-10-2019 15:56)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:21
De belasting van LED lampen ligt door de powerfactor vaak anders. De bovengrens van de dimmer ligt dan ook een stuk lager.

Of een bepaalde dimmer wel of niet werkt hangt af van wat voor trucjes ze in de lamp uitgehaald hebben. Uiteindelijk worden die LEDs gevoed door een stroombron; binnenkomende netvoeding wordt gelijkgericht en dan op een bepaalde gelijkstroomspanning aan de LED gevoerd dusdanig dat de gewenste stroom gaat lopen. Als zo'n lamp dimbaar is zit er iets in om te kijken naar de inkomende spanning en regelt hij op basis daarvan bij hoeveel stroom de LEDs krijgen. In principe is dat circuit zo te maken dat het op elke dimmer werkt.

Als de lampfabrikant opgeeft dat het prima werkt; gewoon doen. Vervangen kan altijd nog, maar dat zou ik alleen doen als de dimmer te veel lawaai maakt of de lampen knipperen.

Philips geeft overigens wel degelijk het aantal weer. Bij de combi van jouw dimmer en lamp staat dat het prima werkt met "2-8" lampen.

Je ziet wel dat deze dimmer de lampen niet op 100% laat branden. Sommige andere, met name RC dimmers komen wat hoger. Ik zou dat niet als een probleem zien, maar ik heb zelf geen Warmglow LEDs in gebruik; ik weet ook niet hoeveel de shift in witpunt is als ze op krap 90% staan.

Verkeerde combi's van dimmer en LEDlampen uit zich vaak in knipperend licht. Maar de mate waarin mensen kunnen zien of iets knipperd verschilt ook nogal. Zelf heb ik een redelijk korte sluitertijd om het zo te zeggen... en ik erger me dan ook geregeld, bijvoorbeeld in restaurants, aan knipperende verlichting. Sommige ledlampen flikkeren overigens ook als ze op 100% branden.

In bouwmarkten is het ook erg makkelijk te spotten. De lampen van Calex die ze bij bijv. de Praxis of Gamma als demo hebben branden flikkeren bijna allemaal... ook degenen die voluit branden.

Ik ben er ook niet altijd even gevoelig voor; dat hangt af van vermoeidheid, zonnebril, lichtintensiteit etc. Maar als je je telefooncamera gebruikt kunnen je het erg snel zien.

Halogeenlampen op wisselspanning hebben overigens ook geen volledig constante lichtopbrengst. Dat is een sinus, maar in tegenstelling tot ledlampen die knipperen gaat de lichtopbrengst niet helemaal naar nul vanwege de thermische massa van de gloeidraad.

Er rijden overigens ook een aantal auto's rond met knipperende LED achterlichten... bloedirritant, en verboden. Maarja, Nederland he, dus geen handhaving. Dat zijn lampen die PWM gedimd zijn met een te lage frequentie.

Hetzelfde had je met de backlight van monitoren. De Dell 2007FP en Dell 3007WFP-HC schermen zie ik ook geregeld flikkeren. M'n Dell U3014 heeft LED ipv CCFL en die zijn PWM gedimd op een veel hogere frequentie en dat zie ik niet. Gelukkig wordt dat tegenwoordig allemaal getest door TFTcentral.co.uk en zijn monitorenfabrikanten er achtergekomen dat "flickerfree" een pluspunt is wat ze op de doos kunnen zetten.

Hmm, ik begin wat offtopic te gaan volgens mij. :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 15-10-2019 04:46 (9%)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:21
De belasting van LED lampen ligt door de powerfactor vaak anders. De bovengrens van de dimmer ligt dan ook een stuk lager.

Of een bepaalde dimmer wel of niet werkt hangt af van wat voor trucjes ze in de lamp uitgehaald hebben. Uiteindelijk worden die LEDs gevoed door een stroombron; binnenkomende netvoeding wordt gelijkgericht en dan op een bepaalde gelijkstroomspanning aan de LED gevoerd dusdanig dat de gewenste stroom gaat lopen. Als zo'n lamp dimbaar is zit er iets in om te kijken naar de inkomende spanning en regelt hij op basis daarvan bij hoeveel stroom de LEDs krijgen. In principe is dat circuit zo te maken dat het op elke dimmer werkt.

Als de lampfabrikant opgeeft dat het prima werkt; gewoon doen. Vervangen kan altijd nog, maar dat zou ik alleen doen als de dimmer te veel lawaai maakt of de lampen knipperen.

Philips geeft overigens wel degelijk het aantal weer. Bij de combi van jouw dimmer en lamp staat dat het prima werkt met "2-8" lampen.

Je ziet wel dat deze dimmer de lampen niet op 100% laat branden. Sommige andere, met name RC dimmers komen wat hoger. Ik zou dat niet als een probleem zien, maar ik heb zelf geen Warmglow LEDs in gebruik; ik weet ook niet hoeveel de shift in witpunt is als ze op krap 90% staan.

Verkeerde combi's van dimmer en LEDlampen uit zich vaak in knipperend licht. Maar de mate waarin mensen kunnen zien of iets knipperd verschilt ook nogal. Zelf heb ik een redelijk korte sluitertijd om het zo te zeggen... en ik erger me dan ook geregeld, bijvoorbeeld in restaurants, aan knipperende verlichting. Sommige ledlampen flikkeren overigens ook als ze op 100% branden.

In bouwmarkten is het ook erg makkelijk te spotten. De lampen van Calex die ze bij bijv. de Praxis of Gamma als demo hebben branden flikkeren bijna allemaal... ook degenen die voluit branden.

Ik ben er ook niet altijd even gevoelig voor; dat hangt af van vermoeidheid, zonnebril, lichtintensiteit etc. Maar als je je telefooncamera gebruikt kunnen je het erg snel zien.

Halogeenlampen op wisselspanning hebben overigens ook geen volledig constante lichtopbrengst. Dat is een sinus, maar in tegenstelling tot ledlampen die knipperen gaat de lichtopbrengst niet helemaal naar nul vanwege de thermische massa van de gloeidraad.

Er rijden overigens ook een aantal auto's rond met knipperende LED achterlichten... bloedirritant, en verboden. Maarja, Nederland he, dus geen handhaving. Dat zijn lampen die PWM gedimd zijn met een te lage frequentie.

Hetzelfde had je met de backlight van monitoren. De Dell 2007FP en Dell 3007WFP-HC schermen zie ik ook geregeld flikkeren. M'n Dell U3014 heeft LED ipv CCFL en die zijn PWM gedimd op een veel hogere frequentie en dat zie ik niet. Gelukkig wordt dat tegenwoordig allemaal getest door TFTcentral.co.uk en zijn monitorenfabrikanten er achtergekomen dat "flickerfree" een pluspunt is wat ze op de doos kunnen zetten.

Hmm, ik begin wat offtopic te gaan volgens mij. :+

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 15-10-2019 04:46 (9%)

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:43
Bij ons huis hebben we enigszins hetzelfde gehad; halogeen dimmer met LED lampen. Was geen goeie combinatie, lampen gingen knipperen en bij 'uit' bleven de lampen aan.

Oplossing was het vervangen van de halogeendimmer voor een LED dimmer

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, LED GU10 zijn gemaakt om in een halogeen armatuur te kunnen functioneren. Als je het spul nu al hebt, zo ik bij de Gamma gewoon een stel GU10 LED's halen. Ik heb zelf die OK dingen van hun, werken perfect in een halogeen armatuur. Of ze het met een dimmer ook doen weet ik niet, maar die dingen kosten geloof ik 8 euro de drie dus voor dat geld kun je het ook geoon uittesten :)
Worst case heb je een andere dimmer nodig. In which case: Bij de Hornbach hebben ze universele dimmers die ook LED aan kunnen voor weinig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Martijn018
Philips geeft overigens wel degelijk het aantal weer. Bij de combi van jouw dimmer en lamp staat dat het prima werkt met "2-8" lampen
Oh! Nu snap ik wat ze bedoelen, het was ook wel heel laat gisteren haha

Super bedankt voor de reacties! Ik ga vanmiddag de lampjes halen bij de gamma en dan gaan we het zien

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:41
Bij de Action kun je led dimmers halen van 3 tot 60watt voor 8,- dacht ik.
Werken perfect.

Voorheen haalde ik van erkende merken en dik betalen. Weet je zeker dat het goed is. Maar eenmaal die van de Action te hebben geprobeerd ben ik van dat geloof afgestapt.

Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? 😋

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:42
barry86 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:53:
Bij de Action kun je led dimmers halen van 3 tot 60watt voor 8,- dacht ik.
Werken perfect.

Voorheen haalde ik van erkende merken en dik betalen. Weet je zeker dat het goed is. Maar eenmaal die van de Action te hebben geprobeerd ben ik van dat geloof afgestapt.

Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? 😋
Muwahh heb ze ook wel eens geprobeerd, maar wat @kabeltjekabel ook al zegt over flikkerende verlichting, dat merkte ik daar ook mee, en dan hebben we het gewoon over normale Phillips GU10 led-spot's.
Of dat de dimmer zelf flink begon te zoemen, ook zo fijn... 8)7

Gebruik zelf eigenlijk altijd de Busch Jaeger 6523 Led dimmer en dan i.c.m. meestal Phillips led-lampen, en dat werkt altijd perfect, geen knipperende verlichting, geen zoem in de lampen of dimmer.

• Martijn018
Het werkt perfect. Heb hem op de dimmer mooi kunnen afstellen en geen gezoem of geflikker. Weet natuurlijk niet of hij bij maximaal open ook 100 procent brand maar meer dan genoeg licht en duidelijk een shift van heel warm naar normaal warm-wit licht.

Die dimmer van de action kan ik nergens vinden trouwens. Ik koop veel bij de action maar zoiets zou ik persoonlijk ook niet doen
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True