Hulp nodig bij vervangen versterker.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
Ik heb een paar weken geleden 2 mooie B&W speakers gekregen. Gaat om het DM 603 S2 model. Bij de speakers heb ik een Pioneer VSX-528 gekregen. De speakers geven prachtig geluid, maar de versterker is eigenlijk veel te groot voor de kast waar hij in zou moeten staan. Ik ben geen enorme audiofiel. Ik luister wat muziek (via Spotify bijv) en kijk TV/Films. Geen spannende 5.1 dingen oid.

Ik zou graag de versterker willen vervangen door een kleiner model. Alleen weet ik niet wat er mogelijk is met zulke grote boxen. Ik ben door de FAQ gegaan en daar staat in dat 20 watt voor de meeste gevallen goed genoeg is. Omdat dit redelijke high-end speakers zijn, vraag ik mij af of dit hier ook voor geldt. Achterop de boxen staan max. amplifier power 150W en een nominal impedance van 8.

Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij het vervangen van de versterker? Of voldoet “elk” model? Wat ik volgens mij nodig heb is 1 HDMI, 1 optical out en een machine die niet dieper is dan 30CM. Ik zie vast nog iets stoms over het hoofd, so enlighten me!

[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 14-10-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bepaal je budget en minimale eisen (aansluitingen, netwerk mogelijkheden) en kijk eens rond naar tweedehands. vermogen is meestal het probleem niet.

klein en netwerk streaming: sonos amp, bluesound powernode.

Of een Naim UnitiQute met een chromecast audio of airport express, ook voor leuke prijzen tweedehands.

[ Voor 37% gewijzigd door mr.paaJ op 14-10-2019 22:23 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

Vergeet vermogen en weerstand, dat maakt het zoeken alleen maar lastiger. Ten eerste omdat je je laat leiden door gevoel, ten tweede omdat in de praktijk inderdaad een hand vol Watt genoeg is om de gemiddelde speaker aan te sturen en als laatste omdat je door de bomen het bos niet meer ziet als je wel gaat letten op vermogen. Elke fabrikant zet "xx Watt" op de doos maar dat is niet genoeg om te weten of het vermogen is wat daadwerkelijk gebruikt kan worden of dat het vermogen is gemeten op zo'n creatieve manier dat het eigenlijk niet eens bruikbaar is. De 100 Watt van merk X kan daardoor zonder beter zijn dan de 150 Watt van merk Y. Waarbij de stap van 100 naar 150 Watt groot lijkt maar in praktijk is de stap van 1 naar 2 Watt groter. De genoemde B&W hebben een gevoeligheid van 90 dB. Dat betekent dat je op één meter afstand 90 dB hoort als je er één Watt door pompt. Nu heb je twee speakers dus er komt 3 dB bij maar ook zal je meer dan een meter van de speakers af zitten waardoor het volume weer wat afneemt. Maar onder de streep ga je eerder op 0,1 Watt spelen dan er boven want iets als 80 dB in de woonkamer is al aanzienlijk qua volume. De vermogens achterop speakers kan je daarmee ook vergeten, het is niet zo dat er geen geluid uit komt als je er niet het vermogen in stopt wat op de sticker staat.

Wat versta je onder een kleinere versterker? Alleen lager maar wel de volle 43 centimeter breed of in alle opzichten kleiner? Welke ingangen heb je nodig? Daar zal het advies mee vallen of staan. Ik kan een willekeurige T-Amp of een NAD 3020 noemen maar als je minimaal vier HDMI ingangen wilt dan gaat zoiets niet werken.

Offtopic, maar noem dit geen High End. De sky is de letterlijke limit als je je gaat verdiepen in deze markt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
FeaR schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:19:
Vergeet vermogen en weerstand, dat maakt het zoeken alleen maar lastiger. Ten eerste omdat je je laat leiden door gevoel, ten tweede omdat in de praktijk inderdaad een hand vol Watt genoeg is om de gemiddelde speaker aan te sturen en als laatste omdat je door de bomen het bos niet meer ziet als je wel gaat letten op vermogen. Elke fabrikant zet "xx Watt" op de doos maar dat is niet genoeg om te weten of het vermogen is wat daadwerkelijk gebruikt kan worden of dat het vermogen is gemeten op zo'n creatieve manier dat het eigenlijk niet eens bruikbaar is. De 100 Watt van merk X kan daardoor zonder beter zijn dan de 150 Watt van merk Y. Waarbij de stap van 100 naar 150 Watt groot lijkt maar in praktijk is de stap van 1 naar 2 Watt groter. De genoemde B&W hebben een gevoeligheid van 90 dB. Dat betekent dat je op één meter afstand 90 dB hoort als je er één Watt door pompt. Nu heb je twee speakers dus er komt 3 dB bij maar ook zal je meer dan een meter van de speakers af zitten waardoor het volume weer wat afneemt. Maar onder de streep ga je eerder op 0,1 Watt spelen dan er boven want iets als 80 dB in de woonkamer is al aanzienlijk qua volume. De vermogens achterop speakers kan je daarmee ook vergeten, het is niet zo dat er geen geluid uit komt als je er niet het vermogen in stopt wat op de sticker staat.

Wat versta je onder een kleinere versterker? Alleen lager maar wel de volle 43 centimeter breed of in alle opzichten kleiner? Welke ingangen heb je nodig? Daar zal het advies mee vallen of staan. Ik kan een willekeurige T-Amp of een NAD 3020 noemen maar als je minimaal vier HDMI ingangen wilt dan gaat zoiets niet werken.

Offtopic, maar noem dit geen High End. De sky is de letterlijke limit als je je gaat verdiepen in deze markt.
Net kleiner bedoel ik minder diep. Zal opening ff aanpassen. Huidige model is 33,1 CM diep en dat is teveel. Max, inclusief knoppen, is 30 CM.

Bedankt voor de opmerking omtrent high-end. Ik zal er rekening mee houden. Ik kom vanaf TV speakers, dus dit is voor mij echt een enorme upgrade :). Vandaar de high-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 19:03
Grappig, ik ben ook zoekende en ik heb geloof ik dezelfde B&W speakers. Ik had vier jaar geleden de NAD7050 gekocht, het grotere broertje van de 3020 omdat deze Spotify Connect had.

Mijn TV en de NAD hadden samen het aparte probleem dat de audio van de Netflix app niet via PCM naar de speakers ging. Via Apple TV ging het wel goed. Nooit opgelost.

Na twee jaar stopte de Spotify Connect ondersteuning.

Na vier jaar is hij kapot gegaan, geeft geen enkel teken van leven meer.

Dus ik ben ook op zoek, maar ik denk dat ik NAD even over sla. De Bluesound POWERNODE 2i lijkt een interessante optie, maar heb nog niet zoveel reviews gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

Muncher schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Net kleiner bedoel ik minder diep. Zal opening ff aanpassen. Huidige model is 33,1 CM diep en dat is teveel. Max, inclusief knoppen, is 30 CM.

Bedankt voor de opmerking omtrent high-end. Ik zal er rekening mee houden. Ik kom vanaf TV speakers, dus dit is voor mij echt een enorme upgrade :). Vandaar de high-end.
Je kan ook een miniAmp op eBay of vergelijkbaar halen. Die zijn klein, energiezuinig en goedkoop. En zolang het niet snoeihard hoeft, net zo goed als andere versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Jag schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:40:
[...]
Je kan ook een miniAmp op eBay of vergelijkbaar halen. Die zijn klein, energiezuinig en goedkoop. En zolang het niet snoeihard hoeft, net zo goed als andere versterkers.
Is MiniAmp een merk of type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
https://www.hificorner.nl/prime-wireless-soundbase.html

Overall Dimensions: (includes feet, knobs, rear in/out jacks, speaker terminals):82mm (H) X 231.07mm (W) X 223.80mm (D

Misschien is dit wat voor je.

[ Voor 40% gewijzigd door Goofy1978 op 14-10-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Muncher Aankoopadviezen doen we in CEA; je topic is verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

Muncher schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:16:
[...]
Is MiniAmp een merk of type?
Type. Al kan ik me zo voorstellen dat er vast één of andere Chinese producent is die zijn merk zo genoemd heeft. De T-Amp die ik aanhaalde is volgens mij hetzelfde maar correct me if I'm wrong. Ik ben niet zo heel thuis in die markt en weet alleen van het bestaan af. Ik ken zo dan ook geen modellen met HDMI aan boord.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
S1NN3D schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:05:
@Muncher Aankoopadviezen doen we in CEA; je topic is verplaatst.
Wist ik niet. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 12:11

M14

Ik heb voor bij mijn pc zo'n versterker:

https://www.aliexpress.com/item/32822476094.html

Doet het prima, alleen gedrag bij power off is best wel slecht. Flinke ploppen.
Ik heb ooit eens het design onderzocht. Het versterker component voorziet wel in functionaliteit om dit goed te doen, maar wordt niet gebruikt op de versterkers die op ali te vinden zijn 8)7.

Ik zou een versterker van een beetje kwaliteit kopen. Wellicht is er iets te vinden in een kleiner formaat met Spotify connect. Dat is best prettig als je het veel gebruikt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Muncher

De diepte van je receiver is een redelijk beperkende factor. Houdt er rekening mee dat dat ofwel lastig om te vinden is, ofwel duurder, ofwel minder opties heeft.

Om tot een goede keuze voor een receiver te komen, is het handig om voor jezelf een lijstje te maken met eisen en wensen. Kies een apparaat dat alles heeft wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft.

Zie dit lijstje:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund. Als je nooit een tv, console of blu-rayspeler zal aansluiten, is HDMI minder belangrijk, maar het is voor alle video-apparaten, dé meest gebruikte en beste aansluiting.
  2. In geval van een apparaat die meer moet afspelen dan alleen stereo: Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv. Ook voor 2.0 of 2.1 kan je dus prima bij receivers kijken. Sluit receivers met 5.1 of 7.2 niet uit, als je nu enkel stereo luistert
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, TuneIn, ingebouwde phono-versterker, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Dank voor alle adviezen! Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Heos AMP HS2.

productreview: Denon HEOS Amp HS2 review door edwardo
Pagina: 1