Aankoopadvies OLED televisie: LG of Sony?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06
Ik ben in de markt voor een nieuwe televisie. Op dit moment heb ik een 43 inch 4k lcd tv in de woonkamer staan, maar ik ben "toe" aan iets nieuws. Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat 55 inch het ideale formaat is, 65 inch is simpelweg te groot voor de huidige huisvesting.

Ik ben specifiek op zoek naar een tv met de volgende eisen:
  • OLED
  • 4k en HDR
  • 55 inch
  • Smart interface
  • HDMI-CEC/ARC
Het budget voor de aan te schaffen televisie is €2000,-, eventueel is dit te verruimen als er een tv is die het hogere budget waard is.

Specifieke eisen voor beeldeigenschappen van de tv zijn er nagenoeg niet. De tv wordt voornamelijk gebruikt van het kijken van televisie ( 8)7 ) en Netflix. Verder is het vereiste dat er op z'n minst één HDMI-CEC/ARC ingang is, ivm een Sony HT-MT500 soundbar. Een ander vereiste is dat de tv beschikt over smart-functionaliteiten. Ik hecht hierbij veel waarde aan een soepel en snel systeem. Doordat ik mijzelf ken en ik me snel erger aan langzame technologie zal een langzaam OS afbreuk doen aan de algehele ervaring van de tv. Een mogelijkheid om te casten via Google (zoals bij een Chromecast) is een pre.

Op dit moment twijfel ik tussen twee specifieke televisies, te weten:
  • LG OLED55C9PLA
  • Sony KD-55AG8
Op dit moment twijfel ik tussen bovenstaande twee modellen. Mijn twijfel komt voort uit de volgende afwegingen:
  • De prijzen tussen de twee tv's lopen niet bijzonder ver uiteen.
  • Twijfel tussen WebOS en AndroidTV. De extra functionaliteiten van Android (zoals Assistant zijn leuk), maar ik hecht meer waarde aan een snel en soepel functionerend OS.
  • Beeldkwaliteit? Ik lees over de LG gemengde verhalen over de kwaliteit van het paneel. Is deze twijfel gerechtvaardigd? Aangezien ik meen dat de panelen in Sony tv's door LG gemaakt worden. En welk heeft over het algemeen de beste kijkervaring op het gebied van beeldkwaliteit?
  • Futureproof? Ik ben op de hoogte van het feit dat de LG over HDMI 2.1 beschikt. In hoeverre is dit echt een pluspunt? En zijn er nog andere verschillen tussen beide modellen/fabrikanten waar ik rekening mee moet houden?
Tot nu toe neig ik iets naar de LG, maar dat is puur ingegeven door de lagere prijs. Toch doen de verhalen over de kwaliteit van de panelen mij nog twijfelen.

In mijn zoektocht ben ik ook nog de Sony KD-55AG9 tegen gekomen. Hoe verhoudt deze tv zich tot de twee bovenstaande? Waar ik met name nieuwsgierig naar ben is of deze tv het (grote) prijsverschil waard is.

Concrete vraag: LG OLED55C9PLA of Sony KD-55AG8? (of toch duurder model?)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

De panelen van Sony zijn exact hetzelfde als die van LG. Ik heb een philips oled maar ook die heeft een LG panel (en die heeft een heel klain beetje banding dat je ziet als als je een effen 5% grijs beeld aanzet, zoals het menu doet :')). Ben er verder erg tevreden mee hoor.

Ik zou aanraden om de smart functionaliteit van de sony eens te "voelen". Die van mij philips uit 2017 (android) is in elk geval abominabel qua bediening, maar wel ingebouwde chromecast, dat is wel chill.Ik gebruik verder een HTPC.

Voor kwaliteit van het panel maakt het niet uit welke TV je hebt. LG maakt maar 1 panel en die zit in de goedkoopste tot de duurste TV. Sony en Philips hebben iets geavanceerdere 'motion handling' chips die de kijkervaring bij films eventueel iets zouden kunnen verbeteren, zonder dat je het "soap opera effect" krijgt.

Over het algemeen is iedereen erg tevreden met elke oled dus. Beeldkwaliteit (scherpte, kleuren, contrast) is altijd heel erg goed.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:57
Misschien kan dit artikel je een handje helpen.

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1559897568
We had a chance to compare Sony A9G (AG9) and LG C9 side-by-side. It is clear that LG has caught up in key areas while surpassing Sony in others. Sony A9G is considerably more expensive than LG C9 but it is not justified, if you ask us. Picture quality is so similar that it is hard to justify even before adding in the fact that LG's OLED TVs feature four full-fat HDMI 2.1 ports, several HDMI 2.1 features, and better gaming performance. The speakers in Sony A9G are better and some may prefer Android over webOS but are you willing to pay a significant premium for that?

[ Voor 70% gewijzigd door NotSoSteady op 14-10-2019 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kijk ook even hier voor de meest gunstige deals: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Verder snap ik dat je een soepele smart-ervaring wil, maar realiseer je dat elke fabrikant van eender welke app kan besluiten om de ondersteuning voor een bepaald smartplatform te stoppen. Waar je dus altijd als eerste naar kijkt is de beeldkwaliteit van je tv. Smartfunctionaliteit is leuk, maar naar mijn mening ook bijzaak. Die kan je namelijk altijd weer up to date brengen door een mediaspeler te kopen voor alle apps die je wilt gebruiken. Dan heb je geen nieuwe tv nodig als je favoriete app ineens niet meer werkt. Een nieuw scherm betekent een nieuwe tv. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou de keus baseren op een keus tussen WebOS en Android. Verschillen in beeldkwaliteit zijn uitsluitend gebaseerd op beeldverwerking en niet van dien orde dat je alleen daarop de ene TV boven de andere kunt plaatsen.

HDMI 2.1 is vooral voor 8K van belang, voor 4K alleen als je 120Hz gaat doen en ga je met televisie en Netflix niet doen. Het is een argument voor LG, doch je moet het belang niet overdrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
Ik heb een LG OLED C7. Erg tevreden over de tv, smart gedeelte werkt vrij behoorlijk en de tv beschikt over chromecast functionaliteit. Waar de tv echt in uitblinkt is het WebOS (philips en sony gebruiken android tv). Werkt super intuïtief, ziet er goed uit en is erg snel. Over android tv hoor ik veel klachten met gebruik in een tv. Ik gebruik een nvidia shield die ook draait op android tv en daar vind ik android tv fantastisch werken. Een shield beschikt natuurlijk wel over veel krachtigere hardware dan de cpu's in tv's.

Zoals gezegd alle OLED panelen komen van LG af. De hard- en software daarachter is fabrikant eigen. Sony, Philips en LG hebben hun eigen chips voor de beeldverwerking. Schijnt dat Sony de beste motion handling heeft. Ik heb de Sony Oleds nooit naast een LG oled gezien. De LG C7 vind ik een erg fijne tv met mooie beeldkwaliteit. Ik vond het de meerprijs van een Sony (ondanks de mooiere looks) niet waard.

HDMI 2.1 is futureproof. Je moet je afvragen hoe belangrijk dat voor je is. HDMI 2.0 kan beeld uitzenden tot 4K @60fps. Als dat niet voldoende is, dan is HDMI 2.1 interessant. Let wel, dan moet de hele keten (tv, receiver, console, setop box, media speler etc) beschikken over HDMI 2.1 om dat signaal door te geven naar je tv. Daarnaast beschikt HDMI 2.1 over eARC. Dat houdt in dat 7.1 lossless audioformaten als dolby true hd/atmos en DTS MA/X over eARC verzonden kunnen worden. dat is bij HDMI 2.0 beperkt tot 5.1 DD/DTS. Je gebruikt een soundbar, dus daar zou ik me niet al te druk over maken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:45
HMDI 2.1 beschikt over een veel hogere bandbreedte, hierdoor kun je bijv. in de toekomst 120Hz 4K spellen spelen.

Over het algemeen wordt WebOS van LG als soepeler en fijner beschouwt in tegenstelling tot AndroidTV, waar AndroidTV weer uitgebreider is, maar dit is een persoonlijke keus. Sony heeft wel een goede inhaalslag gemaakt m.b.t. de souplesse van AndroidTV op de high-end 2019 modellen.

Er zit weinig verschil tussen de Sony AG9 en AG8, een van de grootste verschillen is het geluid dat op de AG9 beter is en de afstandbediening is luxer. Verder zijn er detail verschillen op het gebied van beeldkwaliteit.

LG heeft met zijn a9 beeldverwerking chip (deze zit o.a. in de C9 en E9) goede stappen gemaakt.

Uit de HDTVTest 2019 blind shootout komt de Panasonic GZ2000 als winnaar naar voren, hieronder staan de uitslagen. Gelet op de prijzen van de onderlingen tv's, is de LG C9 de beste koop.

Panasonic en Sony doen het op het gebied van motion en video processing/ upscaling nog steeds beter, wanneer je op dit gebied zeer kritisch bent kan je beter een Sony OLED tv kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lRuCxRTw7nr3YYBtGFfxHXQu/full.png

Er is ook een video waarin uitgebreid uitleg wordt gegeven per onderdeel en hoe de verschillende merken presteren op dit onderdeel.

YouTube: LG C9 & Panasonic GZ2000 OLED TVs Dominate at 2019 TV Shootout

YouTube: Sony AG9 (A9G) Master Series OLED TV Review

YouTube: LG C9 OLED TV Review

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06
Bedankt allemaal voor de bruikbare antwoorden!

Na enig wikken en wegen heb ik nu de knoop doorgehakt, het wordt de LG. De afweging is hierbij vooral gebaseerd op de prijs/kwaliteit verhouding. Ook de ervaring met het OS is voor mij een belangrijke factor.

Nogmaals bedankt, nu kan ik lekker het prijs-discussie topic in de gaten gaan houden :+
Pagina: 1