Hoi mede-Tweakers!
Mijn monitor is aan vervanging toe. Dit oude beestje is een Medion MD20888 23 inch monitor (specs op Medion website). Het is een TN-scherm. Voornaamste reden om de monitor te vervangen is de beroerde kleurweergave: het verschil tussen de kleur op het scherm en op een afgedrukte foto is zo groot dat er niet mee te werken valt. Ook niet op mijn amateurniveau. Nu vallen foto's bijvoorbeeld erg oversaturated (bijv. te veel geel) uit op de afdruk, terwijl dat niet mijn insteek was en ook niet op het scherm te zien was.
Ik heb een boel reviews en vergelijkingen gelezen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik vind het vooral lastig om te bepalen wanneer een scherm dat erg geschikt is voor fotobewerking nou ook nog goed geschikt voor mij is om op te gamen en vice versa. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor:
Rond 350 euro.
MediaMarkt zou deze week BTW-weg ermee dagen hebben. Dus als daar nog een iets duurder scherm staat is dat ook een optie.
Wat voor voorkeuren heb ik? En waarom?
Geen merkvoorkeur.
Ik heb zelf lopen zoeken. Dan kom ik tot dit:
Dit is mijn PC:
De monitor komt op mijn bureau te staan. Verwachtingen die ik heb van de monitor heb ik eerder genoemd.
Mijn monitor is aan vervanging toe. Dit oude beestje is een Medion MD20888 23 inch monitor (specs op Medion website). Het is een TN-scherm. Voornaamste reden om de monitor te vervangen is de beroerde kleurweergave: het verschil tussen de kleur op het scherm en op een afgedrukte foto is zo groot dat er niet mee te werken valt. Ook niet op mijn amateurniveau. Nu vallen foto's bijvoorbeeld erg oversaturated (bijv. te veel geel) uit op de afdruk, terwijl dat niet mijn insteek was en ook niet op het scherm te zien was.
Ik heb een boel reviews en vergelijkingen gelezen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik vind het vooral lastig om te bepalen wanneer een scherm dat erg geschikt is voor fotobewerking nou ook nog goed geschikt voor mij is om op te gamen en vice versa. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor:
- Accuraat voor Photoshoppen. Ik maak nu foto's in sRGB. die wil ik sowieso zo goed mogelijk kunnen bewerken.
- Casual gamen, weegt minder zwaar dan de Photoshop-eis. Nu speel ik Cities Skylines en GTA IV met grafische verbeteringen. Later wil ik nog wat racegames en shooters gaan spelen. Ik hoef dus niet mee met de top met deze eis, maar wil toch mijn frustratie voor zover mogelijk tot een minimum beperken.
- Vlak scherm
- 27 inch, want een stapje groter dan 24 inch lijkt mij fijn ivm de werkruimte.
- IPS, want beste kleurweergave. Mijn TV ( sony w805c) heeft een VA scherm waarvan de lage max. helderheid eigenlijk onaanvaardbaar is. Daarom heb ik de voorkeur voor IPS. De [url=https://nl.hardware.info/artikel/8407/philips-272b8qjeb-review-qhd-ips-monitor-voor-250-euro#gaming-responstijd-en-inputlag]Philips 272B8GJEB[.url] valt daardoor dus af.
- QHD. Ik wil ook graag wat games op redelijk hoge settings blijven spelen. De videokaart in mijn systeem wil ik niet upgraden en ik vind 4k op 27 inch overkill.
- G-Sync of Nvidia compatible Freesync zou leuk zijn.
Rond 350 euro.
MediaMarkt zou deze week BTW-weg ermee dagen hebben. Dus als daar nog een iets duurder scherm staat is dat ook een optie.
Wat voor voorkeuren heb ik? En waarom?
Geen merkvoorkeur.
Ik heb zelf lopen zoeken. Dan kom ik tot dit:
- dell u2717d, lijkt best goed voor zowel af en toe een spelletje en fotobewerking
- Iiyama XUB2792QSU-B1 lijkt ook een optie te zijn. In de review geven ze aan dat gaming goed mogelijk is en de monitor dus niet primair voor fotobewerking is. Ze vergelijken ook met de AOC Q2775PQU, waarmee je volgens de review dus minder graag zou willen gamen. Maar is dat scherm nou echt zo slecht m.b.t. gaming? https://nl.hardware.info/...1-review-speels-werkpaard
Dit is mijn PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Mortar | € 110,- | € 110,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC | € 372,50 | € 372,50 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 77,95 | € 77,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 63,- | € 63,- |
| 1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG450M | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 105,50 | € 105,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 933,95 | ||
De monitor komt op mijn bureau te staan. Verwachtingen die ik heb van de monitor heb ik eerder genoemd.