Advies gevraagd m.b.t. afstellen composet in auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
In mijn auto heb ik een 5 kanaals versterker, samen met een subwoofer en een composet. Het liefst wil ik deze afstellen door middel van mijn headunit, dus actief filteren. Maar is dit wel mogelijk? Als ik de 5 kanaals versterker bekijk, wordt elke uitgang altijd gefilterd (LP of HP met 12db/octaaf). Ongeacht de versterkerinstellingen. Het liefst laat ik de versterker niets filteren, alleen versterken. De HU regelt dan de juiste frequenties en dergelijke. Maar dit kan dus niet.

De HU is momenteel ingesteld als 3-weg crossover, met onderstaande instellingen

LP subwoofer: 63 Hz 12 dB/oct
HP woofer: 63 Hz 12 dB/oct
LP woofer: 3,2 kHz 12 dB/oct
HP tweeter: 3,2 kHz 12 dB/oct

De versterker heb ik ingesteld op onderstaande frequenties, waarbij ik in eerste instantie vermoedde dat dit dus geen verschil zou maken:

LP subwoofer: 200 Hz 12 dB/oct (hoogste waarde, zodat de HU afregelt op de ingestelde 63 Hz)
HP woofer: 20 Hz 12 dB/oct (laagste waarde, zodat de HU afregelt op de ingestelde 63 Hz)
LP woofer: 6,0 kHz 12 dB/oct (hoogste waarde, zodat de HU afregelt op de ingestelde 3,2 kHz)
HP tweeter: 25 Hz 12 dB/oct (laagste waarde, zodat de HU afregelt op de ingestelde 3,2 kHz)

Mijn vraag: maakt het uit als de HU een uitgang qua frequentie filtert en dit nogmaals gefilterd wordt door de versterker? Ik heb namelijk het idee dat de muziek dan anders klinkt. Minder vol, minder dynamisch, minder mooi en minder bass. Of ik verbeeld het mij?

In andere woorden: zou het (theoretisch gezien) iets uitmaken of ik bovenstaande instellingen gebruik of de HU niets laat filteren en alleen passief filter via de 5 kanaals versterker?

Of hebben jullie een ander/beter advies om de audio op juiste manier te filteren?