[2012R2] Kan geen folders meer aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:57
Ik heb een ESXi VM hier met Server2012R2 als OS en Exchange.
Op die server kan ik geen folders meer aanmaken in welke directory dan ook (behalve user folders zo lijkt het, daar lukt het wel). Dus ook niet in C:\Temp en ook services lukt dat niet.

Als ik een folder aanmaak en die een andere naam geef dan de default "New Folder" dan krijg ik de error:
"Can't find the specified file.
"Make sure you specify the correct path and file name."

Ik heb al een CHKDSK gedraait, die geeft geen foutmeldingen.
Ik heb ook SFC /SCANNOW gedraaid, die geeft ook geen foutmeldingen.

Ik heb geprobeerd om VMTools opnieuw te installeren, maar dat mislukt omdat een service niet gestart kan worden.

Google helpt me tot nu toe niet verder, misschien weten jullie een oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je dmv cmd of powershell met elevated rights wel een folder aanmaken?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ja dat lukt wel.
code:
1
mkdir blaat

werkt prima.

Ik heb intussen wel VMTools kunnen updaten naar de laatste versie, maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Kan je de map eens "aanmaken" via het OS en dan via CMD een dir doen? Ik heb het vermoeden dat je de folder dan wel ziet.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Op zich kan ik een map aanmaken via Explorer.
Ik doe "New Folder" dan wordt de map 'gemaakt".
Normaal typ je dan een naam voor de map en hier is waar het fout gaat: Als ik dat doe krijg ik bovengenoemde error.
Als ik de map geen naam geef en gewoon met de default "New Folder" naam laat aanmaken, lukt het wel.

Ik heb echt geen idee waar ik dit moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Kan je hem wel renamen via CMD of Powershell? Als dat ook niet werkt, verwacht ik een rechten issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
1.vergelijk het volgende met een server die her probleem niet heeft ( eerst backup ofc)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions

2. Is het een server die weinig herstart / geüpdate wordt?
-> breng de server up to date

Dit soort probleem ben ik ook al eens tegengekomen toen ik een VM van een oude template had gemaakt en in 2015 zat qua updates.

3. Is het enkel met de domain admin? Of alle user accounts? Maak eens een test domain admin aan en probeer opnieuw

4. Zijn we 100% zeker dat het geen rechten issue is?

5. Errors in eventvwr?

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Outerspace schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:28:
Kan je hem wel renamen via CMD of Powershell? Als dat ook niet werkt, verwacht ik een rechten issue.
Ik kan met Powershell of CMD zo'n "New Folder" wel renamen.
Xelefim schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:48:
1.vergelijk het volgende met een server die her probleem niet heeft ( eerst backup ofc)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderDescriptions
Ik heb geen andere 2012R2 servers, wel 2016 servers.
Zal daar morgen even naar kijken.
2. Is het een server die weinig herstart / geüpdate wordt?
-> breng de server up to date

Dit soort probleem ben ik ook al eens tegengekomen toen ik een VM van een oude template had gemaakt en in 2015 zat qua updates.
Server krijgt elke maand netjes zijn updates. Verder kijk ik er weinig naar om zolang mn mail binnenkomt.
3. Is het enkel met de domain admin? Of alle user accounts? Maak eens een test domain admin aan en probeer opnieuw
Ik heb het met 3 accounts geprobeerd, allen hetzelfde probleem.
4. Zijn we 100% zeker dat het geen rechten issue is?
In dit geval ben ik nergens zeker van, maar als ik de rechten vergelijk met een van de 2016 servers, zijn die hetzelfde. Ik heb ook nooit iets aan rechten gewijzigd eigenlijk.
5. Errors in eventvwr?
Die waren er over een VMTools service, dat bleek een bekend probleem en is intussen opgelost door nieuwste versie van VMTools te installeren.
Na de laatste herstart van vandaag heb ik geen errors in de Event Logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Klinkt als een UAC issue.
Als je Powershell of CMD opstart met Run as Administrator mag je alles, maar als je de Explorer opstart gebeurt dit al "restricted user" waardoor je minder dingen mag, ook al ben je lid van de Administrators groep. Het gedrag hangt af van de UAC settings.
Voeg jouw user eens rechtstreeks toe op de NTFS rechten met Change en test nog een keer.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
ThomVis schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:24:
Klinkt als een UAC issue.
Als je Powershell of CMD opstart met Run as Administrator mag je alles, maar als je de Explorer opstart gebeurt dit al "restricted user" waardoor je minder dingen mag, ook al ben je lid van de Administrators groep. Het gedrag hangt af van de UAC settings.
Voeg jouw user eens rechtstreeks toe op de NTFS rechten met Change en test nog een keer.
Ik heb de user Modify (en later ook Full Control) rechten gegeven op een C:\Temp folder.
Nog steeds kan ik geen andere mappen dan "New Folder" aanmaken.
Als ik een map "Test" wil aanmaken zie ik deze error:
Exchange error 1

Als ik vervolgens op "Try again" klik zie ik dit:
Exchange error 2

Overigens lukt ook een update van Notepad++ installeren niet, vermoedelijk omdat de installer dus niets in de Temp folder mag schrijven...

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepie op 15-10-2019 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
Voor "future reference": Ik heb het op kunnen lossen. @Xelefim zat helemaal in de juiste richting met de "FolderDescriptions" key.

Op een of andere manier moet die verrot geraakt zijn.
Op deze site https://www.winhelponline...-move-folders-windows-10/ staan registry fixes voor verschillende windows versies en de fix voor Windows 8.1 werkt ook prima op 2012R2.
Ik kan weer gewoon folders aanmaken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Sleepie schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:26:
Voor "future reference": Ik heb het op kunnen lossen. @Xelefim zat helemaal in de juiste richting met de "FolderDescriptions" key.

Op een of andere manier moet die verrot geraakt zijn.
Op deze site https://www.winhelponline...-move-folders-windows-10/ staan registry fixes voor verschillende windows versies en de fix voor Windows 8.1 werkt ook prima op 2012R2.
Ik kan weer gewoon folders aanmaken! _/-\o_
Top! idd en zal waarschijnlijk een mysterie blijven hoe het gekomen is dat in the middle of nowhere ergens in de registry het weer in de soep is gegaan.

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Pagina: 1