Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Beste tweakers,

Zojuist ben ik door mijn leidinggevende benaderd met de vraag of ik de komende periode tijdelijk een rol wil gaan invullen op een buitenlands project. Ik zit hier niet echt op te wachten, maar ik zie wel de behoefte die ons bedrijf heeft en wil me in principe flexibel opstellen. Dit wel nadat er eenduidige afspraken zijn gemaakt waar alle partijen het over eens zijn. Graag jullie advies. Onderstaand het verhaal met meer details, wel even tussen memberonly tags, ik prefereer dat directe collega's even niet meelezen, geen garantie maar toch)

Members only: Buitenlandse assignment
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Afhankelijk van de afstand zou ik vragen dat je om de week of iets dergelijk het weekend naar huis kan/mag. Elders in europa klinkt niet heel ver weg, zeker als je 4 dagen gaat werken zou "ff" heen en weer vliegen voor t weekend moeten kunnen.
Lijkt me wel prettig. Kan je toch je sociale contacten beetje bijhouden of de voortgang van de bouw in de gaten houden :?

Betaling: je zegt dat je weken van 50/60 uur in de week gaat maken.
Overwerk word niet betaald. Dat zit dan vaak in het loon verwerkt, maar uitgangspunt is daarbij over het algemeen niet dat je tussen de 10 en 20 uur structureel overwerkt. Is meer om geneuzel over zo nu en dan een overuurtje te voorkomen. Ik zou dus zeker wel om een financiële compensatie vragen.

[ Voor 33% gewijzigd door ybos op 14-10-2019 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@ybos Bedankt voor je input, ga ik meenemen. Het werk is inderdaad binnen Europa en het is zeker de bedoeling om ieder weekend naar huis te komen, eventuele uitzonderingen daar gelaten. De bouw in de gaten houden wordt makkelijk, als ik er niet ben zal hij voor 90% stil liggen dat is een van de bezwaren :-)

Wat overwerk betreft weet ik natuurlijk nog niet helemaal hoe e.e.a. gaat lopen, maar uit mijn ervaringen uit het verleden verwacht ik dat het zeker inclusief reistijd (wat in mijn geval officieel gewoon werktijd is) zeker die kant op gaat. Ik tel dan ca 12 uur reistijd per week en ca 40 uur normale werkuren verdeeld over 4 dagen.

Denk aan zondag avond vliegreis heen, donderdag middag terug. een enkele reis kost ca 6 uur:1 uur trein/auto naar schiphol, twee uur voor inchecken/security, een kleine 2 uur vliegen en dan nog een uur met de huurauto naar locatie. Het is allemaal weinig efficient, maar daar kan ik ook maar weinig in veranderen.

Overuren uitbetalen is lastig, al eerder mee bezig geweest, tijd voor tijd kan beperkt, maar lukt me eigenlijk maar zelden. Heb ik ook niet zo heel veel problemen mee, loon is heel behoorlijk evenals de secundaire arbeidsvoorwaarde zoals de mogelijkheden tot het volgen van een opleiding of de eerder genoemde "congressen" Ik zou het wel enorm op prijs stellen als ze uitspreken dat ze mijn inzet waarderen (en dan niet alleen van mij direct leidinggevende) en het terug laten komen bij de jaarlijkse beoordeling.

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 14-10-2019 19:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Nergens lees ik dat je er zelf daadwerkelijk zin in hebt. Je voelt je alleen vereerd dat ze voor jou hebben gekozen. Een eventuele financiele waardering moet nog blijken. Dus hoe bedoel je vereerd? Als ze je zo hadden gewaardeerd hadden ze van tevoren wel een bonus in het vooruitzicht gesteld... Privé vertel je dat het niet lekker uitkomt dus waarom zou je hier ooit aan beginnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kwestie van “nee” zeggen lijkt mij? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 11:02

Blauw

De Schreeuw

Ik zou ook gewoon beleefd bedanken voor deze 'eer'. Veel reistijd, weinig comfort, lastig te combineren met privé en overuren niet betaald? Lijken me allemaal valide redenen om gewoon niet te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@ORoces Vereerd dat ze denken dat ik er een verschil kan maken. Ik werk voor mijn geld, maar dat is niet de enigste driver, zaken zoals de kans om jezelf te ontwikkelen en een stukje waardering tellen zeker ook mee. In mijn geval in ieder geval wel.

Maar je maakt wel een punt, het zou netjes zijn als ze me links of rechtsom compenseren voor de extra uren en inspanningen. Dat hoeft van mij niet perse in de vorm van een bonus, maar kan ook prima door een (extra) goede beoordeling / goed carrière perspectief. Zaken waarover ik over het algemeen niet mag klagen, maar waar het misschien wel slim is om duidelijke afspraken over te maken, al vindt ik dat stiekem best lastig.

@Falcon Lijkt me te simpel, dan moet het minimaal een Nee want zijn of een Nee tenzij. Dat nee want zou ik dan wel heel duidelijk willen uitleggen en bij een nee tenzij wil ik mijn voorwaarde wel eenduidig willen presenteren vandaar mijn vraag om advies.

@Blauw Misschien moet ik die overuren nog wel wat verder toelichten: Er staat niemand met een pistool tegen mijn slaap te eisen dat ik ze maakt, maar in het buitenland maak je ze vaak toch. Redenen die bij mij zo opborrelen:
- Je wilt wat bereiken, dat lukt, in mijn functie, alleen als je er daadwerkelijk genoeg bent. Dat betekend lange dagen
- Ik heb daar verder geen sociale verplichtingen, dus buiten een film of een boek op je hotelkamer is er geen goede reden om korte dagen te maken
- Eerlijk gezegd ligt mijn kracht ook wel in zulke adhoc klussen. Ik heb genoeg drive om iets serieus op te pakken en ik ben niet echt per definitie een hele goede planner of strateeg. Dit zijn wel de kansen om te laten zien waar je het verschil kan maken

Het komt alleen nooit uit, dus daar moet ik dan wel heel eerlijk in zijn en dat vind ik best lastig. Maar goede argumenten helpen dan wel, dus daarvoor dank

[ Voor 32% gewijzigd door lithoijen op 14-10-2019 18:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kun je niet voorstellen dat ze je verbouwing voor je uitbesteden en betalen bij een aannemer als tegenprestatie voor jouw afwezigheid thuis?

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 14-10-2019 19:02 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

lithoijen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:45:

@Falcon Lijkt me te simpel, dan moet het minimaal een Nee want zijn of een Nee tenzij. Dat nee want zou ik dan wel heel duidelijk willen uitleggen en bij een nee tenzij wil ik mijn voorwaarde wel eenduidig willen presenteren vandaar mijn vraag om advies.
Natuurlijk, maar de redenen staan toch helder in je startpost? Leg die dan ook er neer.

De opdracht lijkt mij iemand nodig te hebben die voor min. 4 dagen in het buitenland voor een langere zal moeten wonen/leven.

Dat vraagt dus iemand die dedicated dat gaat doen, hoe je het ook went of keert.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:27
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@Woy Voorstellen kan altijd, maar ik verwacht niet dat ze hier serieus op ingaan. Buiten dat dit waarschijnlijk niet past binnen de beloning/declaratie regels denk ik ook dat het fiscaal een lastig verhaal wordt.

@Falcon Ik verwacht dat dat inderdaad de lange termijn oplossing gaat worden en dat er een locale kracht aangetrokken zal worden, maar dat is niet direct geregeld (sollicitatie procedure) bovendien zal een dergelijk persoon ook ingewerkt dienen te worden. Vandaar dat ik de 4 tot 6 weken al vrij krap vind

@Transportman Ook dat was initieel voor een kortere periode wat uiteindelijk een langdurig traject geworden is. Die locatie was dichterbij, maar ook alleen te bedienen vanaf locatie, alleen de reistijd was iets korter. Best een rot project, maar wel heel veel geleerd en ondanks de vele onbetaalde overuren ben ik er niet slechter op geworden (opleiding van het werk gekregen die ik nu aan het afronden ben) en ik verwacht dat bij de promotie naar mijn nieuwe functie mij inzet daar zeker mee gespeeld heeft. Destijds verstoorde die asignment ook e.e.a. maar niet zo heftig als dat ik het nu verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik zou mezelf in de breedste zin van het woord afvragen; 'whats in it for me?'

Dit kan geld, tijd, ervaring, lol, kans op promotie of noem eens iets zijn. Als het antwoord op alles negatief is, kun je daar nog wat vragen over stellen, maar volgens mij heb je dan je antwoord.

'Buitenland' vanuit de werkgever wordt m.i. wat geromantiseerd. Als ik naar mijn eigen reizen kijk, ben ik elke dag van sochtends vroeg tot savonds laat in touw, en bij terugkomst drie dagen naar de kloten... Maar dat zal per persoon verschillen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@MikeyMan Tja die eerste zin is inderdaad wel een goede samenvatting. Als we dat nu eens smart kunnen maken dan zijn we er wel denk ik. Maar dat valt vaak niet mee om dat heel strak af te spreken. Met als gevolg dat het vaak uitdraait op de goodwill van de werkgever, iets wat in mijn geval niet altijd goed, maar zeker niet altijd slecht heeft uitgepakt.

Jouw buitenland ervaringen sluiten vrij naadloos aan op die van mijzelf. Bij die buitenland klussen moest de voldoening uit het werk komen, niet van de locatie. Ondanks dat die vaak best aardig was krijg je daar vaak maar bijzonder weinig van mee.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb dat soort opdrachten korte tijd gedaan in het verleden... die dagen zijn ongeveer zo:

04:00: Wekker gaat
04:30: De deur uit, naar de bus
05:00: Met de bus naar het vliegveld
07:00: Vliegtuig vertrekt vanuit Nederland
09:00: Vliegtuig land in buitenland
09:30: Je komt aan op de bestemming waar je moet zijn
09:30 tot 17:00: De gewone werkdag
18:30: Aankomst hotel, snel wat eten
20:00: Je bent al 16 uur in de weer, en ligt uitgeteld op bed

De volgende dag:
8:30 - 16:30: Werk
16:30: Naar vliegveld
18:00: Vliegtuig vertrekt
20:00: Vliegtuig land
20:30: Met de bus naar huis
21:30: Je valt thuis op de bank neer

En de dag erna ben je niet vooruit te branden. Later ben ik gevraagd om dat voor twee jaar te gaan doen daar, maar die kans heb ik laten gaan. Het zou teveel werk zijn, en te weinig vrije tijd en ontspanning.

Het valt me trouwens op: werken in het buitenland, studeren, verbouwen én sociale verplichtingen allemaal tegelijkertijd. Daarnaast als je dingen schrijft als Je wilt wat bereiken [...] alleen als je er daadwerkelijk genoeg bent. Dat betekend lange dagen en nog zoiets er is geen goede reden om korte dagen te maken. Je neemt veel hooi op je vork, en met dat soort uitspraken heb ik het idee dat er geen rem op zit bij jou. Dat je jezelf mentaal klaarmaakt om maar altijd te werken, er altijd maar te zijn, om maar iets te bereiken. Als ik zie hoeveel je doet, en hoe je over werken denkt, vind ik je wel een kandidaat voor een burn-out om eerlijk te zijn. Ook dat ik nergens iets lees over ontspanning of werk-prive balans versterkt dat beeld.

Daarnaast valt me op dat je alles strak probeert af te kaderen: CAO dit, afspraken eenduidig vastleggen daar, smart maken zus. Maar waar is de focus op jouw gevoel? De balans tussen werk en prive. Je kan alles in beton gieten (alles vastleggen in afspraken) er dan achter komen dat het toch niet helemaal is wat je er van verwachtte, en er dan aan vast zitten. In de periode dat ik in het buitenland werkte heb ik met alle leidinggevenden de afspraak gemaakt dat de werk-privé balans voor mij belangrijk is, en ik op basis daarvan zelf bepaal hoe ik dingen indeel. Zit ik maandag t/m woensdag in het buitenland, wil ik de mogelijkheid hebben om donderdagochtend een vergadering te skippen, of om de ochtend thuis te werken. Gewoon op basis van hoe je je voelt op dat moment. Dat zorgt ervoor dat je zelf de werk-prive balans in de gaten houdt, en dat je ook luistert naar je eigen gevoel, hoe druk je bent op zo'n moment.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
lithoijen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:11:
@Woy Voorstellen kan altijd, maar ik verwacht niet dat ze hier serieus op ingaan. Buiten dat dit waarschijnlijk niet past binnen de beloning/declaratie regels denk ik ook dat het fiscaal een lastig verhaal wordt.
Het zou voor mij wel een signaal zijn dat ze daar niet serieus op in gaan. Ze zitten met een probleem, en kloppen bij jou aan om dat op te lossen. Dat veroorzaakt bij jou weer een probleem, dan is het toch niet vreemd om ze de mogelijkheid te geven om dat probleem weg te nemen. Hoe het fiscaal geregeld moet worden hoeft helemaal niet zo'n probleem te zijn. Ja natuurlijk is het gewoon loon in natura, maar zolang daar gewoon belasting over betaald wordt is dat geen enkel probleem.

Als ze niet er niet eens serieus op ingaan, dan zou ik ook niet serieus op het verzoek van hun kant ingaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Het zou voor mij wel een signaal zijn dat ze daar niet serieus op in gaan. Ze zitten met een probleem, en kloppen bij jou aan om dat op te lossen. Dat veroorzaakt bij jou weer een probleem, dan is het toch niet vreemd om ze de mogelijkheid te geven om dat probleem weg te nemen. Hoe het fiscaal geregeld moet worden hoeft helemaal niet zo'n probleem te zijn. Ja natuurlijk is het gewoon loon in natura, maar zolang daar gewoon belasting over betaald wordt is dat geen enkel probleem.

Als ze niet er niet eens serieus op ingaan, dan zou ik ook niet serieus op het verzoek van hun kant ingaan.
Heel eerlijk; je voorstel lijkt me praktisch erg lastig uitvoerbaar, om de redenen die TS al aangeeft.
Vraag dan gewoon om een opslag...

@Widow je vergeet de obligate borrel na het diner nog voor de teambuilding. Bij mij komt het er vaak op neer dat er om 20:00 gegeten wordt, en je niet voor 23:00 in bed ligt. 02:00 is ook niet echt een uitzondering.
Hoewel ik er tegenwoordig wel voor kies om de avond van tevoren te vliegen, en de laatste dag wat eerder te vliegen. Mik op 19:00 thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MikeyMan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:40:
[...]
Heel eerlijk; je voorstel lijkt me praktisch erg lastig uitvoerbaar, om de redenen die TS al aangeeft.
Vraag dan gewoon om een opslag...
Natuurlijk is opslag een prima compensatie, maar puur het feit dat er niet eens over te praten valt spreekt voor mij boekdelen. Van mij part wordt er een eenmalige extra bonus afgesproken. Punt is gewoon dat de werkgever een probleem heeft, ik zou dat persoonlijk niet mijn eigen probleem maken. Op zich valt er te praten over en oplossing, maar dan dient de werkgever wel daar de lasten van te dragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Jemig, doe mij zo'n medewerker die zich zo wegcijfert voor de baas. Ik kon het toch niet laten even in het salaristopic te kijken. Het verhaal klinkt alsof je 2 keer de Balkenende norm verdient, maar het blijkt ~80000 per jaar op je 40e te zijn.

Man, dat kun je waarschijnlijk overal verdienen. Het is in ieder geval niet voldoende om je hele leven voor stil te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Widow schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:28:
Ik heb dat soort opdrachten korte tijd gedaan in het verleden... die dagen zijn ongeveer zo:

04:00: Wekker gaat
04:30: De deur uit, naar de bus
05:00: Met de bus naar het vliegveld
07:00: Vliegtuig vertrekt vanuit Nederland
09:00: Vliegtuig land in buitenland
09:30: Je komt aan op de bestemming waar je moet zijn
09:30 tot 17:00: De gewone werkdag
18:30: Aankomst hotel, snel wat eten
20:00: Je bent al 16 uur in de weer, en ligt uitgeteld op bed

De volgende dag:
8:30 - 16:30: Werk
16:30: Naar vliegveld
18:00: Vliegtuig vertrekt
20:00: Vliegtuig land
20:30: Met de bus naar huis
21:30: Je valt thuis op de bank neer

En de dag erna ben je niet vooruit te branden. Later ben ik gevraagd om dat voor twee jaar te gaan doen daar, maar die kans heb ik laten gaan. Het zou teveel werk zijn, en te weinig vrije tijd en ontspanning.

Het valt me trouwens op: werken in het buitenland, studeren, verbouwen én sociale verplichtingen allemaal tegelijkertijd. Daarnaast als je dingen schrijft als Je wilt wat bereiken [...] alleen als je er daadwerkelijk genoeg bent. Dat betekend lange dagen en nog zoiets er is geen goede reden om korte dagen te maken. Je neemt veel hooi op je vork, en met dat soort uitspraken heb ik het idee dat er geen rem op zit bij jou. Dat je jezelf mentaal klaarmaakt om maar altijd te werken, er altijd maar te zijn, om maar iets te bereiken. Als ik zie hoeveel je doet, en hoe je over werken denkt, vind ik je wel een kandidaat voor een burn-out om eerlijk te zijn. Ook dat ik nergens iets lees over ontspanning of werk-prive balans versterkt dat beeld.

Daarnaast valt me op dat je alles strak probeert af te kaderen: CAO dit, afspraken eenduidig vastleggen daar, smart maken zus. Maar waar is de focus op jouw gevoel? De balans tussen werk en prive. Je kan alles in beton gieten (alles vastleggen in afspraken) er dan achter komen dat het toch niet helemaal is wat je er van verwachtte, en er dan aan vast zitten. In de periode dat ik in het buitenland werkte heb ik met alle leidinggevenden de afspraak gemaakt dat de werk-privé balans voor mij belangrijk is, en ik op basis daarvan zelf bepaal hoe ik dingen indeel. Zit ik maandag t/m woensdag in het buitenland, wil ik de mogelijkheid hebben om donderdagochtend een vergadering te skippen, of om de ochtend thuis te werken. Gewoon op basis van hoe je je voelt op dat moment. Dat zorgt ervoor dat je zelf de werk-prive balans in de gaten houdt, en dat je ook luistert naar je eigen gevoel, hoe druk je bent op zo'n moment.
Dit. Ook als je in het weekend thuis bent merk je dat je de energie voor die week al gebruikt hebt en de (mentale) kracht niet hebt voor veel dingen. Dit soort meuk kan prima, maar dan moet je wel keuzes maken. Verder zou ik een zak munten vragen als je het al doet, het hoort niet bij je normale functie dus dan mag het (flink) betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Het is een vraag, kan ook Nee zeggen. Dit scenario is namelijk niet rooskleurig.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:27
@lithoijen : Hoe is het gesprek gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 21:23
lithoijen schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:25:
@ybos

Denk aan zondag avond vliegreis heen, donderdag middag terug. een enkele reis kost ca 6 uur:1 uur trein/auto naar schiphol, twee uur voor inchecken/security, een kleine 2 uur vliegen en dan nog een uur met de huurauto naar locatie. Het is allemaal weinig efficient, maar daar kan ik ook maar weinig in veranderen.
Tip van iemand die ook op vrijdag en zondag op en neer gaat binnen Europa: die twee uur van tevoren aanwezig zijn op het vliegveld zijn bedacht zodat mensen meer uitgeven aan horeca op het vliegveld. Ik arriveer op het vliegveld op het moment dat op het ticket staat dat de gate sluit, dit is namelijk wanneer easyJet en andere budget airlines beginnen met boarden. De Security check duurt op het korte afstanden deel van Schiphol en Düsseldorf maar vijf/tien minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
Bij dit soort kortdurende buitenlandse klussen zou ik er voor zorgen mijn werk zo goed en zo snel mogelijk te doen. Belangrijk is dat je niet de tijdsduur afbakent, want dan komen ze altijd weer terug en loopt het langer door.
Maar baken de activiteiten die je zal gaan doen duidelijk af. Eerder klaar = eerder naar huis.

Ik heb zelf vaak in jouw positie gezeten en bijna altijd ja gezegd. Dit heeft me een hoop krediet opgeleverd in de organisatie en geeft me ook de kans om een keer nee te zeggen als het echt niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Privé komt zo iets natuurlijk nooit uit, ik ben nog bezig met een studie, ben aan het bouwen, heb verplichtingen binnen een vrijwilligersclub en ben ingedeeld bij een gezelligheidssport team.
Je lijkt hier in problemen te denken en niet in oplossingen, snap ik wel, je hebt veel hooi op je vork momenteel, waarschijnlijk te veel. Het bouwen van een huis en daarnaast een studie doen is al niet ideaal, maar daarnaast ben je ook nog lekker verplichtingen aangegaan in de spaarzame vrije tijd.

Blijkbaar doe je het op je werk nog goed genoeg ondanks alle druk, dat je ze gevraagd hebben om dit project te draaien.

Maar ik denk dat je ook wel aanvoelt dat het momenteel een beetje too much zou zijn.

Dus zou ze zeggen ik kan remote wellicht suport verlenen (geen idee wat voor baan je hebt) en wellicht kan ik een paar keer heen, maar momenteel ben ik niet in de gelegenheid om te reizen.

[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 16-10-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Leuk! Zorg wel dat je flink meer betaal krijgt. Je gaat dingen doen waar je eigenlijk niet voor bent aangenomen dus hoppa cashen die hap. 2 tot 3 keer wat je nu verdient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:52
Waarschijnlijk kan hij niet reageren. Zit tot zijn nek in het werk voor de baas ergens in een ver oord :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Fulgora schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:49:
[...]

Tip van iemand die ook op vrijdag en zondag op en neer gaat binnen Europa: die twee uur van tevoren aanwezig zijn op het vliegveld zijn bedacht zodat mensen meer uitgeven aan horeca op het vliegveld. Ik arriveer op het vliegveld op het moment dat op het ticket staat dat de gate sluit, dit is namelijk wanneer easyJet en andere budget airlines beginnen met boarden. De Security check duurt op het korte afstanden deel van Schiphol en Düsseldorf maar vijf/tien minuten.
Hahah, wow, ik dacht dat ik nogal eens laks was met vliegen en laat aankomen, maar t kan nog erger.
maar idd, zeker wanneer je met handbagage vliegt kan je prima een stuk later op schiphol aankomen voor je vlucht dan 2 uur van te voren.

En als je toch t risico niet durft te nemen met de security snelheid zou je ook kunnen overwegen om de zaak een Privium abbo te laten afsluiten, voor 235 euro ben je gegarandeerd snel door de security heen en kan je dichtbij parkeren.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 17:25
Hier hebben we daar regelingen voor... dagje buitenland betekent een toelage, geen grote, maar wel wat extra's, je moet daar zelf achteraan hier (formulieren, handtekeningen, etc)... als ik langere tijd naar het buitenland moet/ga vraag ik het aan, in de andere gevallen neem ik niet eens de moeite. Een of twee dagen op en neer naar een Europese hoofdstad laat ik meestal zitten.
Voor langere missies (langer dan 13 weken) gelden hier andere regelingen, maar ook die zijn niet royaal. Voor het geld hoef/moet je het ook niet doen... Vroeger (lees 15/20 jaar geleden) liep je bij ons echt binnen als je langere tijd in het buitenland zat. Maar sinds ze tax-equalisatie hebben doorgevoerd is dat voordeel niet zo groot meer. Overigens is buitenlandwerk bij ons altijd op basis van vrijwilligheid, je wordt gevraagd en nee is ook een antwoord. Gelukkig hebben we genoeg collega's die af en toe ja zeggen. Ik ben er zo een en zo nu en dan zie ik dat terug in mijn beoordelingen en krijg ik een incidentele bonus.

Wat je beschrijft met je reisschema, heb ik een aantal keren een poosje gedaan. Zondagavond heen, donderdagavond terug. Huisvesting in een appartement of een hotel (wel altijd dezelfde). Ik reisde de eerste keer met een koffer met kleding heen, maar liet die vervolgens daar in het hotel of op de zaak (niet de waardevolle spullen) en liet daar ook mijn kleding wassen (als er geen wasmachine was in het appartement of hotel, anders deed ik dat daar). Alle onkosten (natuurlijk) vergoed, van parkeren op schiphol, lunches, avondeten, maar ook het biertje in de bar. Ik reis dan relatief licht, een rugzak met laptop/ipad/etc. dat scheelt je enorm veel tijd op Schiphol. uurtje van te voren was meestal meer dan genoeg om zelfs nog een bakkie te halen en te ontbijten. Ik heb slechts in al die jaren 1 keer gehad dat ik bij de security om voorrang vroeg vanwege de boarding time (en daar deden ze ook totaal niet moeilijk over). Maar het niet meenemen van een koffer, is vooral een voordeel op de terugweg.... Want wachten op een koffer in Amsterdam kan soms wel een poosje duren... Oh ja en als je veel (met dezelfde maatschappij) vliegt heb je het voordeel van miles, op een gegeven moment kun je priority boarden en mag je in de fastlane bij de security (en van de miles kun je op den duur een prive tripje maken). Tip: vraag voor een vlucht altijd een membership aan ook als je maar een keer denkt te hoeven vliegen... Als een vlucht overboekt is, dan gaan members over het algemeen niet als eerste uit de passagierslijst...

Persoonlijk, het zijn geweldige ervaringen, je leert heel veel. Maar het is ook zwaar. Maar als je het niet ziet zitten, dan is nee ook een antwoord. Ze weten hier inmiddels wel wie wel en wie niet voor dit soort zaken in zijn. Het is mij inmiddels een aantal keren al gebeurd dat ik op zondagmiddag hoorde dat ik maandagmorgen zou vliegen... soms ook voor een week of 4 (wel in het weekend terug)

Oh ja, buitenlandse klussen zijn bij ons zelden gefixeerd op tijd (verwachte lengte wel aangegeven)... in veruit de meeste gevallen worden we gevraagd voor een bepaalde periode, maar daarna ben je er meestal wel langer dan vooraf aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door htca op 16-10-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
Ivysaur schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:51:
Leuk! Zorg wel dat je flink meer betaal krijgt. Je gaat dingen doen waar je eigenlijk niet voor bent aangenomen dus hoppa cashen die hap. 2 tot 3 keer wat je nu verdient.
Bij mijn werk zijn dit soort uitzendingen in de beloning inbegrepen. Wel wordt er een vergoeding uitgekeerd voor het aanvullende ongemak en daarnaast worden reis- en verblijfskosten vergoed tegen werkelijk gemaakte kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@Transportman Terechte vraag hier een update:

Ik ben gisteren, mede dankzij jullie adviezen goed voorbereid het gesprek ingegaan. Dit met de insteek dat ik mijzelf flexibel wil opstellen, mits er aan een paar voorwaarden wordt voldaan. Dit ook omdat ik het bedrijfsbelang hier prima snap, maar ook omdat ik van mijzelf weet dat ik op dergelijke assignments het best tot mijn recht kom.

Wel heel duidelijke afspraken gemaakt over de tijdsduur (@loeberce een afbakening is eigenlijk alleen mogelijk in de vorm van een vaste tijdsduur. Er zijn veel te veel externe factoren die ik niet in de hand heb om ook maar een andere vorm te overwegen)
Ook duidelijk aangegeven dat ik dit ga doen uit het bedrijfsbelang en dat ze het niet hoeven te verkopen als een unieke ervaring (wat het best zal zijn, maar voor mij niet de reden om akkoord te gaan). Dat werd duidelijk begrepen en was iedereen het ook over eens.

Ook is het heel helder gesteld dat men snapt dat andere zaken blijven liggen, dit is natuurlijk het bedrijfsrisico maar goed dat het vooraf duidelijk is.

@Ivysaur @GoldenSample Financieel sta ik er iets anders in dan jullie. Ik doe dit primair niet voor het geld, al wil ik er zeker niet slechter van worden. @lactaxative twee keer de balkenende norm lijkt me weinig reëel en zou ik mezelf ook niet senang bij voelen. Wel heb ik duidelijke afspraken gemaakt over de reistijd en eventuele tijd voor tijd. Declaraties verwacht ik 0 problemen mee, ik ben zo ie zo al geen big spender, maar over een dure taxirit, hotel, maaltijd of vliegreis heeft hier nog nooit iemand moeilijk gedaan. Overigens verwacht ik wel (ervaringen uit het verleden) dat ze mij links of rechtsom financieel tegemoet gaan komen, zoniet dan is dit iets voor de volgende keer dat ze om een gunst komen mee te nemen in mijn beslissing.

Ben vast vergeten om op al jullie argumenten opmerkingen in te gaan, maar ik hoop toch de meeste punten een beetje aangetikt te hebben. Allemaal bedankt voor jullie input. Mocht er behoefte aan zijn dan wil ik aan het eind van het jaar nog wel een update geven hoe e.e.a. gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ivysaur schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:51:
Beetje kort door de bocht en niet realistisch.

In menig, zoniet ieder arbeidscontract staat veelal opgenomen dat een werkgever werknemer kan vragen tijdelijk elders en in een afwijkende maar door werkgever geschikt geachte rol te werken en tenzij deze rol wezenlijk anders is en met meer verantwoordelijkheden komt blijven dan contractueel overeengekomen bedragen staan.

Wel is het zo dat je kunt onderhandelen over dagvergoedingen in de vorm van scheidingsgeld, dagvergoeding algemeen, etc.. Op declaratiebasis zou ik sowieso niet doen, tenzij je structureel overuren mag schrijven en/of eerder genoemde vergoedingen erbij krijgt. Zo ook voor een rotor voor de langere duur, maw mag je om de zoveel dagen een weekend naar huis op kosten van werkgever, al was het maar voor je tijd bij gezin/familie.

Werken in het buitenland wordt nogal eens vaak geassocieerd met 'dik cashen', maar helaas is de praktijk vaak anders tegenwoordig, eea afhankelijk functie en werkgever uiteraard. Zo ben ikzelf voor mijn functie veelvuldig en langdurig in het buitenland en krijgen wij genoemde vergoedingen, overuren, etc.. Langer dan 3mnd betekent zelfs een mini contract binnen het huidig arbeidscontract, waarbij men dan geen overuren of vergoedingen schrijft, maar simpelweg (bijv.) 150% per maand betaald krijgt.

Tenslotte, houdt ook even in de gaten waar je dan zou gaan werken en wat de kosten voor levensonderhoud zijn, mocht je op basis van een dagvergoeding gaan. En inkomstenbelastingen, dat jouw werkgever dat voor je regelt, mocht er sprake zijn van een serieus langer verblijf.

P.S. Ik weet niet hoe oud je bent, waar je in jouw carriëre en leven zit, maar werk buitenland doet het ALTIJD goed op je CV. En dan is "even" afzien maar de prijs die je daarvoor betaalt. Het huidige financiële plaatje is een moment opname. Ik zeg *doen*.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
@lithoijen Het punt wat ik wilde maken met 2 keer de Balkenende norm is dat de verhoudingen hier scheef lijken te liggen. Je hebt de inzet van iemand op management niveau waarbij vaak een dergelijk salaris hoort of een aandelenpakket. Jouw salarispakket is echter op bovengemiddeld uitvoerend of onderkant leidinggevend niveau. Voor dit salaris zou ik redelijk normale weken van ~45 uur verwachten. En dus gewoon op donderdagavond naar de badmintonclub en de mogelijkheid je bouwplannen uit te voeren.

Het siert je dat je je zo wilt inzetten voor de baas, maar ik vind wat er tegen over staat te weinig. Ik heb zelf overigens precies dezelfde neiging om mijn belangen weg te cijferen en dat is helaas niet altijd positief.

Het verhaal over je dienstreizen kunnen declareren vind ik hier symbool voor staan. Dat is de basis. Dat krijgt iedereen. Jij brengt het als iets positiefs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
@lactaxative Ik denk dat je vrij goed zit met je omschrijving: bovengemiddeld uitvoerend of onderkant leidinggevend. Dat is een prima omschrijving waar ik me ergens in de organisatie bevindt. Ook je opmerking: mbt het declareren is 100% waar, ik zie het niet dan ook niet als een beloning, maar wel als iets dat goed geregeld moet zijn, iets dat gelukkig het geval is. Overigens verschilt het gigantisch per bedrijf/branche hoe goed e.e.a., hier mag ik er niet over klagen, dus de basis is gelukkig op orde.

Eigenlijk herken ik me wel in heel je post (in zoverre zelfs dat het eng wordt, ken ik je?), daarom is het goed dat ik met wat advies in ieder geval heldere afspraken gemaakt denk te hebben. Hopelijk zijn deze voldoende om mijn eigen belangen enigszins te beschermen. In het verleden hebben vergelijkbare inspanningen mijnerzijds niet verkeerd uitgepakt, ondanks dat ze vaak veel energie kosten, hopelijk pakt ook dit goed uit. Worst case heb ik 8 zware weken, doe zijn ook zo weer voorbij en zijn dan links of rechtsom wat geleerd, al dan niet op de harde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

lithoijen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:57:
@Transportman Terechte vraag hier een update:

Ik ben gisteren, mede dankzij jullie adviezen goed voorbereid het gesprek ingegaan. Dit met de insteek dat ik mijzelf flexibel wil opstellen, mits er aan een paar voorwaarden wordt voldaan. Dit ook omdat ik het bedrijfsbelang hier prima snap, maar ook omdat ik van mijzelf weet dat ik op dergelijke assignments het best tot mijn recht kom.

Wel heel duidelijke afspraken gemaakt over de tijdsduur (@loeberce een afbakening is eigenlijk alleen mogelijk in de vorm van een vaste tijdsduur. Er zijn veel te veel externe factoren die ik niet in de hand heb om ook maar een andere vorm te overwegen)
Ook duidelijk aangegeven dat ik dit ga doen uit het bedrijfsbelang en dat ze het niet hoeven te verkopen als een unieke ervaring (wat het best zal zijn, maar voor mij niet de reden om akkoord te gaan). Dat werd duidelijk begrepen en was iedereen het ook over eens.

Ook is het heel helder gesteld dat men snapt dat andere zaken blijven liggen, dit is natuurlijk het bedrijfsrisico maar goed dat het vooraf duidelijk is.

@Ivysaur @GoldenSample Financieel sta ik er iets anders in dan jullie. Ik doe dit primair niet voor het geld, al wil ik er zeker niet slechter van worden. @lactaxative twee keer de balkenende norm lijkt me weinig reëel en zou ik mezelf ook niet senang bij voelen. Wel heb ik duidelijke afspraken gemaakt over de reistijd en eventuele tijd voor tijd. Declaraties verwacht ik 0 problemen mee, ik ben zo ie zo al geen big spender, maar over een dure taxirit, hotel, maaltijd of vliegreis heeft hier nog nooit iemand moeilijk gedaan. Overigens verwacht ik wel (ervaringen uit het verleden) dat ze mij links of rechtsom financieel tegemoet gaan komen, zoniet dan is dit iets voor de volgende keer dat ze om een gunst komen mee te nemen in mijn beslissing.
Dus stiekem gaat het ook om geld ;)
Mijn advies, regel dat nu IPV de hoop of zachte toezegging dat het 'de volgende keer in blabla meegenomen wordt'. In je volgende jaarlijkse beoordeling worden dit soort dingen al snel dubbeltjes..

Verder kan het uitbetalen natuurlijk ook prima in extra vakantie, een bijdrage van het bedrijf in je studie, een cursus etc.
Ben vast vergeten om op al jullie argumenten opmerkingen in te gaan, maar ik hoop toch de meeste punten een beetje aangetikt te hebben. Allemaal bedankt voor jullie input. Mocht er behoefte aan zijn dan wil ik aan het eind van het jaar nog wel een update geven hoe e.e.a. gelopen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10
Ik heb een jaar lang in frankrijk gezeten voor werk en dan om de 2 weken een weekend terug vliegen gemiddeld.

Geweldige tijd gehad, zou het iedereen aanraden. Maar bij ons op de zaak is je salaris ongeveer x2 als je uitgezonden bent door de scheidingstoeslag, overuren, reisuren etc. Verder kan je bijna alles declareren als je het redelijk houd.

Als ik geen toeslag zou krijgen (ik geef toe dat x2 vrij royaal is) dan zou ik er echt niet aan beginnen, je bent toch niet gek man. Zit je een week lang in een duf hotel weg van huis en haard, al die uren savonds na werk is gewoon ook werktijd zoals ik het zie omdat je ergens vastzit waar je "niks" kan. Dat is toch gewoon gederfde levensvreugd ? Daar hoort gewoon financiele compensatie tegenover te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lactaxative
lithoijen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:58:
@lactaxative Ik denk dat je vrij goed zit met je omschrijving: bovengemiddeld uitvoerend of onderkant leidinggevend. Dat is een prima omschrijving waar ik me ergens in de organisatie bevindt. Ook je opmerking: mbt het declareren is 100% waar, ik zie het niet dan ook niet als een beloning, maar wel als iets dat goed geregeld moet zijn, iets dat gelukkig het geval is. Overigens verschilt het gigantisch per bedrijf/branche hoe goed e.e.a., hier mag ik er niet over klagen, dus de basis is gelukkig op orde.

Eigenlijk herken ik me wel in heel je post (in zoverre zelfs dat het eng wordt, ken ik je?), daarom is het goed dat ik met wat advies in ieder geval heldere afspraken gemaakt denk te hebben. Hopelijk zijn deze voldoende om mijn eigen belangen enigszins te beschermen. In het verleden hebben vergelijkbare inspanningen mijnerzijds niet verkeerd uitgepakt, ondanks dat ze vaak veel energie kosten, hopelijk pakt ook dit goed uit. Worst case heb ik 8 zware weken, doe zijn ook zo weer voorbij en zijn dan links of rechtsom wat geleerd, al dan niet op de harde manier.
Nee, wij kennen elkaar niet ;). Ik heb alleen dezelfde neigingen en heb al een paar keer mijn kop gestoten. :+

Natuurlijk kun je het ook anders bekijken: Misschien heb je wel de ambitie om manager te worden. Door je nu al zo te gedragen, kunnen er deuren open gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door lactaxative op 17-10-2019 10:10 ]

Pagina: 1