Hier hebben we daar regelingen voor... dagje buitenland betekent een toelage, geen grote, maar wel wat extra's, je moet daar zelf achteraan hier (formulieren, handtekeningen, etc)... als ik langere tijd naar het buitenland moet/ga vraag ik het aan, in de andere gevallen neem ik niet eens de moeite. Een of twee dagen op en neer naar een Europese hoofdstad laat ik meestal zitten.
Voor langere missies (langer dan 13 weken) gelden hier andere regelingen, maar ook die zijn niet royaal. Voor het geld hoef/moet je het ook niet doen... Vroeger (lees 15/20 jaar geleden) liep je bij ons echt binnen als je langere tijd in het buitenland zat. Maar sinds ze tax-equalisatie hebben doorgevoerd is dat voordeel niet zo groot meer. Overigens is buitenlandwerk bij ons altijd op basis van vrijwilligheid, je wordt gevraagd en nee is ook een antwoord. Gelukkig hebben we genoeg collega's die af en toe ja zeggen. Ik ben er zo een en zo nu en dan zie ik dat terug in mijn beoordelingen en krijg ik een incidentele bonus.
Wat je beschrijft met je reisschema, heb ik een aantal keren een poosje gedaan. Zondagavond heen, donderdagavond terug. Huisvesting in een appartement of een hotel (wel altijd dezelfde). Ik reisde de eerste keer met een koffer met kleding heen, maar liet die vervolgens daar in het hotel of op de zaak (niet de waardevolle spullen) en liet daar ook mijn kleding wassen (als er geen wasmachine was in het appartement of hotel, anders deed ik dat daar). Alle onkosten (natuurlijk) vergoed, van parkeren op schiphol, lunches, avondeten, maar ook het biertje in de bar. Ik reis dan relatief licht, een rugzak met laptop/ipad/etc. dat scheelt je enorm veel tijd op Schiphol. uurtje van te voren was meestal meer dan genoeg om zelfs nog een bakkie te halen en te ontbijten. Ik heb slechts in al die jaren 1 keer gehad dat ik bij de security om voorrang vroeg vanwege de boarding time (en daar deden ze ook totaal niet moeilijk over). Maar het niet meenemen van een koffer, is vooral een voordeel op de terugweg.... Want wachten op een koffer in Amsterdam kan soms wel een poosje duren... Oh ja en als je veel (met dezelfde maatschappij) vliegt heb je het voordeel van miles, op een gegeven moment kun je priority boarden en mag je in de fastlane bij de security (en van de miles kun je op den duur een prive tripje maken). Tip: vraag voor een vlucht altijd een membership aan ook als je maar een keer denkt te hoeven vliegen... Als een vlucht overboekt is, dan gaan members over het algemeen niet als eerste uit de passagierslijst...
Persoonlijk, het zijn geweldige ervaringen, je leert heel veel. Maar het is ook zwaar. Maar als je het niet ziet zitten, dan is nee ook een antwoord. Ze weten hier inmiddels wel wie wel en wie niet voor dit soort zaken in zijn. Het is mij inmiddels een aantal keren al gebeurd dat ik op zondagmiddag hoorde dat ik maandagmorgen zou vliegen... soms ook voor een week of 4 (wel in het weekend terug)
Oh ja, buitenlandse klussen zijn bij ons zelden gefixeerd op tijd (verwachte lengte wel aangegeven)... in veruit de meeste gevallen worden we gevraagd voor een bepaalde periode, maar daarna ben je er meestal wel langer dan vooraf aangegeven.
[
Voor 3% gewijzigd door
htca op 16-10-2019 10:46
]