Beste Tweakers,
Hieronder is een overzicht te zien van de hardwarecomponenten van mijn samengestelde pc uit 2014.
Het probleem)
Het probleem begon een maand geleden toen mijn pc plotseling uitviel tijdens het gamen. Direct toen mijn pc uitviel drukte ik op de powerknop,maar mijn pc startte niet op, alleen het licht van de powerknop ging aan. ik heb de pc uit het stopcontact gehaald en ben 10 minuten gaan wachten, hierna startte de pc zonder problemen op. De dagen en weken erna viel mijn pc steeds frequenter uit ongeacht of ik zat te gamen of op internet zat. In het begin moest ik ongeveer 10 minuten wachten en startte hij weer op maar nu kan het soms wel een dag duren. Wanneer ik toch probeer de pc te starten draaien alleen de fans van de case, cooler en videokaart gedurende 2 seconde en gaan daarna uit, het licht blijft echter wel branden. Soms start mijn pc normaal op maar dan blijft die hangen op een blauw bios scherm van gigabyte en valt vervolgens weer uit. Wanneer mijn pc toch opstart kan het soms 3 uur, 8 uur of 12 uur duren voordat die weer spontaan uitvalt. De pc wordt een beetje warm tijdens het gamen, maar aangezien mijn pc ook uitvalt tijdens het browsen op internet heeft het volgens mij niet te maken met de temperatuur.
Ik heb ook een screenshot kunnen maken van de bios settings (pc stond een half uur aan)
https://imgur.com/ZiQ0F2p
https://imgur.com/TsHO4w9
wat heb ik gedaan)
Ik ben zelf niet technisch, maar ik heb op internet gezocht naar mijn probleem.
Ik las dat het te maken zou kunnen hebben met de PSU of moederbord. De problemen op internet komen echter niet helemaal overeen met mijn situatie, aangezien mijn pc soms nog aan gaat.
Wanneer ik mijn pc kon opstartte heb ik het volgende gedaan:
- Drivers updaten
- scannen op virussen
- cmos batterij voor 5 minuten verwijderd
- windows recovery 2 maanden terug
- bios default settings
- Ik heb jammer genoeg geen extra psu om de huidige psu te testen
Hebben jullie ideeën waar het probleem zou kunnen liggen, kan ik zelf nog iets proberen of moet ik naar een reparateur?
Hieronder is een overzicht te zien van de hardwarecomponenten van mijn samengestelde pc uit 2014.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 264,99 | € 264,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-H97-D3H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB | € 37,98 | € 37,98 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 101,- | € 101,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 128,19 | € 128,19 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 512GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 532,16 | ||
Het probleem)
Het probleem begon een maand geleden toen mijn pc plotseling uitviel tijdens het gamen. Direct toen mijn pc uitviel drukte ik op de powerknop,maar mijn pc startte niet op, alleen het licht van de powerknop ging aan. ik heb de pc uit het stopcontact gehaald en ben 10 minuten gaan wachten, hierna startte de pc zonder problemen op. De dagen en weken erna viel mijn pc steeds frequenter uit ongeacht of ik zat te gamen of op internet zat. In het begin moest ik ongeveer 10 minuten wachten en startte hij weer op maar nu kan het soms wel een dag duren. Wanneer ik toch probeer de pc te starten draaien alleen de fans van de case, cooler en videokaart gedurende 2 seconde en gaan daarna uit, het licht blijft echter wel branden. Soms start mijn pc normaal op maar dan blijft die hangen op een blauw bios scherm van gigabyte en valt vervolgens weer uit. Wanneer mijn pc toch opstart kan het soms 3 uur, 8 uur of 12 uur duren voordat die weer spontaan uitvalt. De pc wordt een beetje warm tijdens het gamen, maar aangezien mijn pc ook uitvalt tijdens het browsen op internet heeft het volgens mij niet te maken met de temperatuur.
Ik heb ook een screenshot kunnen maken van de bios settings (pc stond een half uur aan)
https://imgur.com/ZiQ0F2p
https://imgur.com/TsHO4w9
wat heb ik gedaan)
Ik ben zelf niet technisch, maar ik heb op internet gezocht naar mijn probleem.
Ik las dat het te maken zou kunnen hebben met de PSU of moederbord. De problemen op internet komen echter niet helemaal overeen met mijn situatie, aangezien mijn pc soms nog aan gaat.
Wanneer ik mijn pc kon opstartte heb ik het volgende gedaan:
- Drivers updaten
- scannen op virussen
- cmos batterij voor 5 minuten verwijderd
- windows recovery 2 maanden terug
- bios default settings
- Ik heb jammer genoeg geen extra psu om de huidige psu te testen
Hebben jullie ideeën waar het probleem zou kunnen liggen, kan ik zelf nog iets proberen of moet ik naar een reparateur?