Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wonen in Wezep

Pagina: 1
Acties:

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:58
Ivm woningaanbod en verhuisplannen kijken we naar plaatsen in de directe nabijheid van de stad.
Wezep en Hattem in ons geval.

Beiden hebben een dorps karakter maar liggen toch nog op prettige afstand van de stad.

Hattem: pittoresk, oud, kleinere woningen
Wezep: functioneler, minder bruisend, grotere woningen

Het christelijk geloof speelt nog altijd een rol in deze regio, maar ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die in een van deze plaatsen woont en meer kunnen vertellen over het soort mensen en of je er als 'stadse' welkom bent.

Lensent wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:00 (4%)

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Bedoel je nou dat voor jou het christelijk geloof speelt of juist niet?

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Die regio is nog wel redelijk gelovig en je zal dat in het dorp vaak meer merken dan in de stad.
Of je er last van hebt moet je even voor jezelf bepalen, maar ik denk dat het best wel zal meevallen op die plek.

• Lensent
Voor ons speelt geloof geen rol, uiteraard respecteer ik ieder z'n mening e.d. en ik ben ook niet direct iemand die per se op zondag met de boor in de hand moet klussen (soms kan het niet anders) maar ik wil niet in een soort community wonen (leuk om dat op Tweakers te kunnen zeggen).

• Fable
  • Laatst online: 22:29
Lensent schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:58:
Voor ons speelt geloof geen rol, uiteraard respecteer ik ieder z'n mening e.d. en ik ben ook niet direct iemand die per se op zondag met de boor in de hand moet klussen (soms kan het niet anders) maar ik wil niet in een soort community wonen (leuk om dat op Tweakers te kunnen zeggen).
Gewoon aankomende zondag even een kijkje gaan nemen in de kerk daar en je ziet vanzelf of ie vol zit of niet.
Daarna rij je even door wat buurten waar je wel zou willen wonen en je kan goed zien of er activiteit is op zondag of dat iedereen in de kerk zit.

• Lensent
Dat zijn inderdaad manieren, ik ben ook gewoon benieuwd naar mensen die hier al wonen en hoe dat bevalt.

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:54

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Er is geen plek in Nederland waar je op zondag niet mag klussen welke mening je buren daar over ook hebben. Tussen 07:00 en 22:00 ben je vrij te doen wat je wil.

42dpi wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:39 (20%)

Si vis pacem, para bellum

• bobopopo5
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:22
Eindelijk een topic waar ik aan bij kan dragen :)

Ik heb tot mijn 22e in Wezep gewoond(tot 2 jaar terug). Zelf heb ik nooit wat gemerkt van het geloof. In onze buurt waren er genoeg die de was op zondag buiten hingen en aan het klussen waren. Hier is nooit wat van gezegd. Er heerst meer een "Leef en laat leven" mentaliteit. Alleen in erg "vergrijsde" wijken is er wat meer bemoeienis. Ik heb gemerkt dat het geloof steeds verder naar achter wordt gedrukt. Veel vrienden/kennissen die eerder naar de kerk moesten hoeven dat al lang niet meer. Ook de ouders gaan zelf steeds minder. Het is gewoon een nuchter dorpje. Het is wel eens negatief in het nieuws geweest(rondom immigratie) maar dat is een sterke minderheid die hard roept.

"Stadse" mensen zijn gewoon welkom! Er komen er steeds meer mensen richting Wezep/Hattem omdat Zwolle qua huizenprijzen niet meer haalbaar is. Ook in de wijk van mijn ouders komen steeds meer jonge stellen te wonen die de stad gewent zijn. Zelf nooit wat over gehoord dat ze er niet tussen paste o.i.d. Zo ver loopt Wezep dus niet achter op de stad :)

Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het graag!

• Jaer288
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-11 16:58
Ik begrijp TS wel. Mijn schoonfamilie woont in een klein plaatsje in het oosten van het land, als ik dan op een verjaardag ben hoor ik ook dingen over 'die familie uit het Westen, die er is komen wonen'. Of er wordt cynisch gevraagd hoe ik het vind om tussen de flats en lawaai te wonen.

Volgens mij is de vraag meer: Weet iemand hoe hecht/dorps men is in Wezep en Hattem, omarmen ze snel nieuwkomers? En heeft geloof daar invloed op

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08-11 14:03
42dpi schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:38:
Er is geen plek in Nederland waar je op zondag niet mag klussen welke mening je buren daar over ook hebben. Tussen 07:00 en 22:00 ben je vrij te doen wat je wil.
Tjah, tussen niet mogen en beter niet kunnen doen ivm een relatie met de buren, waar je (als het goed is) jaren lang naast kan wonen zit wel een wereld van verschil. Als je daar rekening mee houdt richting de buren als die het wel vervelend vinden kan dat je heel wat jaren woonplezier opleveren doordat je niet in continue onmin met de buren leeft.
Ik woon zelf niet in 1 van beide dorpen, maar ken de omgeving wel en heb ook een oud collega in Wezep wonen, ik denk dat je vooral afhankelijk bent van de buren en hoe 'streng' zij zijn dan dat je taferelen krijgt van een community waar je echt op moet letten op zondag. Die oud-collega is ook niet (bepaald) gelovig, maar leeft wel volgens het crédo dat het geven en nemen is. Als je kunt accepteren dat er mensen zijn die wel streng geloven en het niet prettig vinden als je op zondag klust kan je daar prima rekening mee houden.

• Xecuter NL
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Heb er een paar jaar gewoond. Zelfs het onbemande tank station ging op zondag uit...maar dat is wel een jaartje of 12 geleden, weet niet of dat nog zo is.

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hattemerbroek reporting, sinds twee maanden vanuit Zwolle verhuisd met vrouw en zoontje van bijna twee. Als overtuigd atheïst wel zorgen gemaakt, maar de conclusie:

Live and let live, niet op zondag de motorkettingzaag aanzetten en de supermarkt is dicht. Kinderopvang is een dingetje want gaat vaak via de kerk.

Afgezien daarvan wat dorpser, men zegt nog gewoon gedag, the usual. Wezep is al iets groter maar mijn gevoel ook nog iets meer in de heer. Voldoende import om het prima te vinden. Wat betreft buren en import en opnemen in de groep, ik heb nu al meer contact met m'n buren dan in 4 jaar in Zwolle Zuid.

deWit wijzigde deze reactie 14-10-2019 18:13 (16%)

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-11 18:08
Zo werkt dat niet. Ben zelf afgelopen twee maanden bezig geweest met verbouwen en de buren vroegen of ik wilde kappen na 18:00 omdat hun kleine slaapt. Met "ik mag tot 22:00 doen wat ik wil" ga je geen goede band met je buren krijgen.

• HennyHart
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:16
Ik kan je uit ervaring zeggen dat er dorpen zijn waar je echt niet op zondag hoeft te gaan klussen / het gras in je voortuin kan maaien, gaat echt niet goedkomen ;)

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Kan je mij even wettelijk aantonen waar dit beschreven staat? |:(

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:15

Theo

moederbord

HennyHart schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 05:36:
[...]

Ik kan je uit ervaring zeggen dat er dorpen zijn waar je echt niet op zondag hoeft te gaan klussen / het gras in je voortuin kan maaien, gaat echt niet goedkomen ;)
Lichtelijk offtopic; een paar jaar geleden was ik bij een woning gaan kijken in Leerbroek. Klein dorp, grote kerk en lijkt te behoren tot de harde kern van de biblebelt. De makelaar vertelde dat de kerk van het dorp twee diensten kende; één op zondag voor het dorp en één op woensdag voor personen buiten het dorp die vanwege het geloof op zondag niet mochten autorijden, en daarom niet bij de kerkdienst op zondag aanwezig konden zijn.
Met dezelfde bezichtiging liet de makelaar ook weten dat je beter niet op zondag het gras kon maaien, maar dit beter wel op zaterdag kon doen zodat het er goed bijstond voor de zondag...
Het dorp kende geen supermarkt, wel reed er wekelijks een SRV wagen door het dorp heen.

Het huis was verder echt super; gigantisch groot, ruim; goed onderhouden, vrijstaand. Alles was ideaal. Toch maar gekozen om het niet te kopen vanwege de buurt. Denk dat ik, als diehard atheïst, met brandende fakkels het dorp uitgeleid zal worden door de lokale gemeenschap.

Dus ja; ik kan beamen dat er dorpjes in NL zijn waar je als buitenstaander beter niet kunt gaan wonen als je niet het geloof ambieert...

7400 Wp op het dak

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

Ik ben zelf eens op een zondagmorgen vroeg door Katwijk aan Zee gereden met de motor. Ik rij met een standaard uitlaat, en heb absoluut geen onnodig geluid gemaakt. Maar de blikken - ze staken vlak voor mij over toen ik voor een stoplicht stond te wachten - waren om te doden.
Lijkt me een relatie met een buur wel op scherp te kunnen zetten..

Wij zijn zelf - toen we een woning aan het zoeken waren - bij diverse huizen in de buurt gaan wandelen. Zo kwamen we ook achter zaken die de makelaar ons niet meldde, of niet in de advertentie duidelijk was. Zo liep er bijvoorbeeld een keer een tramlijn (met trams op de 5 minuten) strak achter de tuin langs. :X

_Apache_ wijzigde deze reactie 15-10-2019 08:27 (20%)

3 zonnecollectoren voor SWW en CV ondersteuning met een 200L buffervat & 2700Wp PV Panelen. | PVOutput

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Oh ?

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002120/1994-04-01

Eyyyy macarena !! \o/
Opbokken met die Identicons

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Naja, heb ooit een vriendin gehad die in Wezep woonde. Der ouders strenggelovig. Nou, als je zelf niet gelooft zou ik daar maar niet gaan wonen. Je zet jezelf als het ware gewoon vast tussen allerlei regels die jij zelf niet opvolgt. Ik zou zeggen kijk eens rond in Flevoland. Dronten, Swifterbant enzo.

Zo heb ik gewoon zondag toen het goed weer was gewoon in de tuin staan maaien enzovoort. Heb niemand aan de deur gehad of ik wilde stoppen enzo. Twijfelde heel even of ik wel moest maaien enz, maar het was de enige dag waarop het niet regende.

Ivysaur wijzigde deze reactie 15-10-2019 08:42 (28%)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:43
Ik meende me te herrinneren dat ze de zondagwet wouden afschaffen een goed aantal jaren geleden, maar dat is dus blijkbaar niet doorgegaan :X

Hoog tijd om in een hutje op de heide te gaan wonen :P Ik ben wel een redelijke lawaaimakert

Without magic smoke, it ain't broken!

• JohnWhite
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18:02

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

s0ulmaster schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:59:
[...]

Ik meende me te herrinneren dat ze de zondagwet wouden afschaffen een goed aantal jaren geleden, maar dat is dus blijkbaar niet doorgegaan :X

Hoog tijd om in een hutje op de heide te gaan wonen :P Ik ben wel een redelijke lawaaimakert
Nee, alleen godslastering is uit het wetboek gehaald.

Eyyyy macarena !! \o/

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Mijn ouders wonen al 30 in wezep jaar en ben er zelf ook regelmatig maar woon in zwolle. Het christelijke geloof merk je niet echt veel meer van. Praktisch hoef je alleen op zondagochtend rustig aan te doen maar dat is ook normaal. Die strenge gelovigheid is ook leeftijdsgebonden en zie je bij jongeren bijna niet meer terug.

Wezep komt steeds meer bij zwolle te liggen en er is ook veel import de laatste jaren. Voorzienigenniveau is prima. De winkels die er zijn kun je ook gemakkelijk bijkomen. Het is een tuindorp van zwolle aan het worden. Het ligt ook dichter bij zwolle dan delen van stadshagen en zuid vooral als je met de auto gaat.

Grote voordeel is dat er meer groen is maar het is wel wat rustiger. Zwolle is echt een 24uurs economie en daar gaat alles dag en nacht gewoon door qua verkeer ed. De laatste jaren wordt er ook echt veel gebouwd en stukken groen zijn snel aan het verdwijnen.

Voor hattem geldt hetzelfde maar is iets stadser en de huizen zijn daar een stuk duurder bijna net zo duur als zwolle.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• c0sje
  • Laatst online: 16-11 20:38
Present!

Zelf vanuit Zwolle (Stadshagen) verhuisd naar Hattemerbroek (buitengebied) >2 jaar geleden. Wij zochten graag de rust en ruimte op. In Stadshagen werden wij gek, vreselijke wijk. Ook in Stadshagen zijn er genoeg gelovige mensen.

Omgeving is wel gelovig, maar wij proberen hier gewoon rekening mee te houden, dat mensen last kunnen ondervinden hiervan. Dus ik ga geen lawaai maken op zondag, maar we zijn wel gewoon in de tuin bezig. Tijdens de bouw van ons huis hebben we ook op zondag geklust. Ook toen kwamen de mensen even langs om wat soep en wat lekkers te brengen.

Je ziet het langzamerhand wel verschuiven. De zondag is vooral waar mensen met familie bij elkaar komen.

Wij hebben er ons vanaf dag 1 thuis gevoeld.

• JohnWhite
Dat is niet waar. Zoek maar eens op de Zondagswet.
Maar het zal heel erg per regio verschillen wat mensen van elkaar accepteren en wat niet. Hier in Zwolle Zuid zijn ze regelmatig met een kettingzaag hout aan het zagen. Dat is wel eens vervelend met 2 jonge kinderen (die overdag nog een slaapje doen) maar het hoort er wat mij betreft een beetje bij. Uit het dorp waar ik vandaan kom was dat echt een no go. Jij kunt je wel vrij voelen om het gras te maaien, maar dat zet je goede relatie in het dorp wel op het spel. Dat is echt de moeite niet waard joh. In een grotere stad waarin iedereen de boel de boel laat wordt dat wat meer geaccepteerd.

• IQM
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13-11 19:42
Leuk zo'n topic over wonen op Tweakers.

Mijn vrouw is een Zwolse en we wilden een aantal jaar geleden wat meer in de buurt van familie wonen. Toen hebben we ook in Wezep en Hattem gekeken. Hattem lijkt dorps maar het is toch echt een stad. Van oudsher woonde in Hattem meer de mensen 'op stand' en in Wezep meer werkvolk. Niet onbelangrijk: de huizen in Hattem zijn toch flink duurder dan in Wezep. Oa. doordat je er vroeger niet mocht gaan wonen zonder sociale of economische band. (Ja echt!!) Bedenk wel dat in een aantal wijken van Wezep het verkeer van de A28 goed hoort. Dit was voor ons een reden om niet in Wezep Noord te willen wonen. Het is wel een wijk waar heel mooie huizen staan.
Zoals hierboven aangegeven is er zowel in Wezep als Hattem nog een ouderwetse sociale controle. Sommige mensen vinden dit beklemmend maar ik vind het niet meer dan normaal dat je je buren kent en spreekt. Vroeger gingen wij ook altijd op verjaarsvisite bij de buren. En als de buurman zag dat je stout was kreeg je een standje.
Qua geloofsgemeenschap zijn beide plaatsen ook redelijk conservatief. Maar ik denk niet dat je je daardoor tegen moet laten houden. Mits je je niet asociaal gedraagt zul denk ik vrij snel opgenomen worden.

Wellicht zijn er nog meer plaatsen in de buurt van Zwolle een optie? Wij hebben destijds in een cirkel rond Zwolle gekeken. Zwolle zelf vonden we geen optie. Stadshagen is een prima wijk maar ik wil er niet wonen. Teveel huizen op een postzegeltje grond en allemaal rijen met dezelfde soort huizen. Daarom zijn wij eerst in IJsselmuiden gaan wonen en een jaar geleden naar Kampen verhuisd. Wonen we toch weer in de stad...

• BJBoes
  • Laatst online: 11-11 13:56
hmmm wat een contrast weer in dit topic, en ook wat een vooroordelen. Ik ben vanuit huis uit christelijk opgevoed ( baptist ) En voel mij nog altijd christen ( nee zit niet wekelijks vooraan in de kerk ).

Mijn moeder die steevast wel op zondag in de kerk zit heeft geen enkel probleem om met mij op zondag ff een appie in te duiken voor een happie eten te halen voor de avond! Ook wast geen probleem na zaterdag verhuist te zijn, op zondag de boor te pakken en zaken aan de kant te hangen!

Ik geloof best dat er nog dorpen in nederland zijn waar je zaken op zondag beter kunt laten rusten ( letterlijk en figuurlijk ). Maar das meer uitzondering dan regel. De meeste christen zijn vooruitstrevende dan de meeste mensen hier denken. Die staan echt niet met "brandende fakkels" voor je huis om je " te verjagen". Ook zal je niet vervolgd worden ( de ketterij en beelden storm zijn al een paar eeuw achter ons ). En je hoeft niet bang te zijn dat je met de nek aangekeken word.

Om direct nog een paar vooroordelen weg te nemen. De meeste christelijke gemeentes die ik ken hebben GEEN "ban" op de LGBT community welke vrij zijn om deel te nemen aan t avondmaal zover ik weet. Wel zijn er nog altijd kerkelijke stromingen waar dit nog .... 'moeilijk' is .... . trouwen van stellen van het zelfde geslacht is in deze gemeentes dan ook nog wel is een discussie. ( te belachelijk voor woorden als je het mij vraagt ).

Wat ook vaak nog gedacht word is dat christelijke mensen altijd maar 'zieltjes' proberen te winnen, alhoewel het mooi is wanneer een kerk iedere week stampvol zit met gelijk gestelde mensen waar je je 'ei' kwijt kan! Is er maar 1 stroming in het christelijke geloof die aan de deur "het licht komt brengen" Waar op de meesten van ons nog altijd antwoorden " als je goedkoper bent dan de Nuon, sluit dan maar aan". En deze stroming kennen we allemaal maar al te goed!

Tis dus in veel gevallen nergens voor nodig om veel plaatsen in nederland te mijden om dat het christelijk is! In elke andere vorm moet je je afvragen ... waarom mensen bezwaar hebben tegen geluid dat je dan wel of volgens jouw nauwelijks produceert? Tis denk ik meer de gedachte die bij mensen leeft. ze zijn van maandag tot en met vrijdag aan t werk! op zaterdag staan bij de meeste van oudsher de "klusjes" gepland. De zondag is dan meestal ook een rustpunt voor 9 van de 10 nederlanders. Mensen zijn gehecht aan hun privacy en rust, das meer iets dat steekt dan welke geloof stroming ze hebben!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

Niet constructief

Señor Sjon wijzigde deze reactie 18-10-2019 11:32 (87%)

[signature is null]

• dakong
  • Laatst online: 18:13
Reageer er dan niet op.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 18-10-2019 11:32 (90%)

• Arwintju
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-11 18:00
BJBoes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:16:
hmmm wat een contrast weer in dit topic, en ook wat een vooroordelen. Ik ben vanuit huis uit christelijk opgevoed ( baptist ) En voel mij nog altijd christen ( nee zit niet wekelijks vooraan in de kerk ).

Mijn moeder die steevast wel op zondag in de kerk zit heeft geen enkel probleem om met mij op zondag ff een appie in te duiken voor een happie eten te halen voor de avond! Ook wast geen probleem na zaterdag verhuist te zijn, op zondag de boor te pakken en zaken aan de kant te hangen!

Ik geloof best dat er nog dorpen in nederland zijn waar je zaken op zondag beter kunt laten rusten ( letterlijk en figuurlijk ). Maar das meer uitzondering dan regel. De meeste christen zijn vooruitstrevende dan de meeste mensen hier denken. Die staan echt niet met "brandende fakkels" voor je huis om je " te verjagen". Ook zal je niet vervolgd worden ( de ketterij en beelden storm zijn al een paar eeuw achter ons ). En je hoeft niet bang te zijn dat je met de nek aangekeken word.

Om direct nog een paar vooroordelen weg te nemen. De meeste christelijke gemeentes die ik ken hebben GEEN "ban" op de LGBT community welke vrij zijn om deel te nemen aan t avondmaal zover ik weet. Wel zijn er nog altijd kerkelijke stromingen waar dit nog .... 'moeilijk' is .... . trouwen van stellen van het zelfde geslacht is in deze gemeentes dan ook nog wel is een discussie. ( te belachelijk voor woorden als je het mij vraagt ).

Wat ook vaak nog gedacht word is dat christelijke mensen altijd maar 'zieltjes' proberen te winnen, alhoewel het mooi is wanneer een kerk iedere week stampvol zit met gelijk gestelde mensen waar je je 'ei' kwijt kan! Is er maar 1 stroming in het christelijke geloof die aan de deur "het licht komt brengen" Waar op de meesten van ons nog altijd antwoorden " als je goedkoper bent dan de Nuon, sluit dan maar aan". En deze stroming kennen we allemaal maar al te goed!

Tis dus in veel gevallen nergens voor nodig om veel plaatsen in nederland te mijden om dat het christelijk is! In elke andere vorm moet je je afvragen ... waarom mensen bezwaar hebben tegen geluid dat je dan wel of volgens jouw nauwelijks produceert? Tis denk ik meer de gedachte die bij mensen leeft. ze zijn van maandag tot en met vrijdag aan t werk! op zaterdag staan bij de meeste van oudsher de "klusjes" gepland. De zondag is dan meestal ook een rustpunt voor 9 van de 10 nederlanders. Mensen zijn gehecht aan hun privacy en rust, das meer iets dat steekt dan welke geloof stroming ze hebben!
Klopt opzich wel wat je zegt maar het heeft heel erg te maken met welke stroom van het christelijk geloof je te maken hebt. Ik kan me wel plaatsen/wijken in Nederland bedenken waar je op zondag niet in je voortuin met een grasmaaier hoeft te begeven want dan wordt er echt wel wat van gezegd of afkeurend naar je gekeken.

Een tweede is of je je daar daadwerkelijk dan wat van aan moet trekken. Uiteindelijk is het jouw voortuin en jouw grond. En dan kan je wat mij betreft tijdens de 'normale' uren overdag gewoon doen wat je wilt. Maargoed wil je in bepaalde wijken/plaatsen de relatie met de buren goed houden, moet je toch uitkijken wat je doet.

Xlive: CyclOwneDD | PSN: CyclOwneD-NL | Origin: CyclOwneD-NL |

• BJBoes
Arwintju schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Klopt opzich wel wat je zegt maar het heeft heel erg te maken met welke stroom van het christelijk geloof je te maken hebt. Ik kan me wel plaatsen/wijken in Nederland bedenken waar je op zondag niet in je voortuin met een grasmaaier hoeft te begeven want dan wordt er echt wel wat van gezegd of afkeurend naar je gekeken.

Een tweede is of je je daar daadwerkelijk dan wat van aan moet trekken. Uiteindelijk is het jouw voortuin en jouw grond. En dan kan je wat mij betreft tijdens de 'normale' uren overdag gewoon doen wat je wilt. Maargoed wil je in bepaalde wijken/plaatsen de relatie met de buren goed houden, moet je toch uitkijken wat je doet.
hmm dat hoor je mij ook niet zeggen @Arwintju kijk ik was 6 toen we voor een korte periode in Gaanderen gingen wonen ( nu 36 ) daar ging men op zondag ochtend nog met paard en wagen naar de kerk 30 jaar geleden! Er zijn uitzonderingen tuurlijk. als je maar beseft dat dat het inmiddels zijn UITZONDERINGEN! Regel is het voor de meeste christenen al lang niet meer ( ik weet het ik ben een wat meer progressief christen :P ) toch er is in de afgelopen 400 jaar heel wat veranderd, het conservatieve is er in de meeste gevallen wel redelijk af.

Edit: Ps. als we het dan toch over plaatsen in nederland hebben ... kinderdijk! Das dan nog een plaats met de laatste echte harde kern aan christenen die zich noch tans ( om maar in die zweer te blijven ) in een bepaald stramien blijven hangen!

BJBoes wijzigde deze reactie 15-10-2019 12:03 (8%)

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik zie niet in hoe de Zondagswet onbezoldigd klussen aan je eigen huis op zondag verbiedt?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Net zoals dat niet op prijs wordt gesteld na 22:00..

En tjah, in de biblebelt houden ze je je daar ook gewoon aan. Als je op zondag om 10:00 een boorhamer in de muur zet, moet je ook niet raar staan te kijken dat de lokale ondernemers je niets meer willen verkopen.

Eyyyy macarena !! \o/

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
Tja, heeft dat überhaupt met geloof te maken? Ik geloof niet, maar zit op zondagochtend ook niet te wachten op boormachines en bladblazers.

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:36
Gewoon in Wezep, Hattem of Hattemerbroek gaan wonen.

Misschien zijn Dalfsen en Nieuwleusen ook nog een alternatief? Rustige plaatsjes, niet bijzonder gelovig. Ook gewoon meerdere supermarkten die op zondag open zijn. Over een paar jaar zijn die plaatsen nog beter bereikbaar vanwege de aanpassingen die aan de N340 worden gedaan (de huidige spoorwegovergang met slagbomen wordt een viaduct en je kunt dan bovendien zonder vervelende stoplichten direct de A28 op rijden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:18

St@m

@ Your Service

JohnWhite schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Dat is niet waar. Zoek maar eens op de Zondagswet.
Maar het zal heel erg per regio verschillen wat mensen van elkaar accepteren en wat niet. Hier in Zwolle Zuid zijn ze regelmatig met een kettingzaag hout aan het zagen. Dat is wel eens vervelend met 2 jonge kinderen (die overdag nog een slaapje doen) maar het hoort er wat mij betreft een beetje bij. Uit het dorp waar ik vandaan kom was dat echt een no go. Jij kunt je wel vrij voelen om het gras te maaien, maar dat zet je goede relatie in het dorp wel op het spel. Dat is echt de moeite niet waard joh. In een grotere stad waarin iedereen de boel de boel laat wordt dat wat meer geaccepteerd.
Zwolle-Zuid is zowat groter dan Wezep en Hattem bij elkaar. In Hattem en Wezep zal er ook wel eens iemand zijn die met de kettingzaag hout zaagt op zondag. Dus "hier in Zwolle-Zuid" klinkt een beetje apart.

Hattem is wel een leuk stadje, Wezep zou ik niet dood gevonden willen worden :P Maar dat is een persoonlijke mening.

St@m wijzigde deze reactie 15-10-2019 12:48 (7%)

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:45

servies

Veni Vidi Servici

En vertel nu eens op welk artikel je het dan baseert?

M.i. komt alleen artikel 6 in aanmerking maar die is dusdanig geformuleerd dat je gewoon kunt klussen:
Artikel 6:
Het is verboden op Zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:41

WCA

Voorheen: GreNade

Moet je in bepaalde gebieden van NL niet proberen. Dat mag wettelijk wel, maar het is ook niet leuk wonen als je de hele buurt tegen je hebt.

It's easier to try, than to prove it can't be done

• Theo

Theo

moederbord

BJBoes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:16:
Kijk eens in de kleine dorpjes op de biblebelt; daar gaat het er anders aan toe dan dat je beweert. Kerkgangers mogen op zondag niet een auto besturen; mogen niet iets doen dat ook maar op werken lijkt. Uitgebreid en lekker koken mag niet van de kerk op zondag, omdat dit te dicht bij werken ligt. Ze lezen op zondag een goed boek (of 'het goede boek'). Televisie is op zondag absoluut taboe.
Dit soort mensen gaan op zondag (soms ook tweemaal) naar de kerk; de dames in het zwart met een lange jurk, kousen en een zwart hoedje, en de mannen net in het pak. Als vrouw mag je de kerk niet in als je een broek draagt, of geen hoedje op hebt. Als man kom je niet binnen in je spijkerbroek.

Als lgbtq+ wordt je niet zomaar geaccepteerd in zo'n gemeenschap. Als buitenstaander die het geloof niet eert ben je ook niet welkom. De lokale kruidenier zal je niet willen helpen; de lokale dakdekker zal geen tijd hebben en de srv wagen zal je huis voorbij rijden.

Dit zijn dorpjes waar de SGP de grootste lokale politieke partij is. In het 'ergste' geval hebben ze een absolute meerderheid. Kijk eens naar dorpjes als Leerbroek, Bennekom en Achterberg. Dat zijn dorpjes waar je niet moet gaan wonen als je niet de levenswijze van het dorp ambieert.

Er zit een heel, heel groot verschil tussen 'christelijk opgevoed zijn' en 'in een dorpje op de biblebelt wonen'

7400 Wp op het dak

• BJBoes
Theo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:37:
[...]

Kijk eens in de kleine dorpjes op de biblebelt; daar gaat het er anders aan toe dan dat je beweert. Kerkgangers mogen op zondag niet een auto besturen; mogen niet iets doen dat ook maar op werken lijkt. Uitgebreid en lekker koken mag niet van de kerk op zondag, omdat dit te dicht bij werken ligt. Ze lezen op zondag een goed boek (of 'het goede boek'). Televisie is op zondag absoluut taboe.
Dit soort mensen gaan op zondag (soms ook tweemaal) naar de kerk; de dames in het zwart met een lange jurk, kousen en een zwart hoedje, en de mannen net in het pak. Als vrouw mag je de kerk niet in als je een broek draagt, of geen hoedje op hebt. Als man kom je niet binnen in je spijkerbroek.

Als lgbtq+ wordt je niet zomaar geaccepteerd in zo'n gemeenschap. Als buitenstaander die het geloof niet eert ben je ook niet welkom. De lokale kruidenier zal je niet willen helpen; de lokale dakdekker zal geen tijd hebben en de srv wagen zal je huis voorbij rijden.

Dit zijn dorpjes waar de SGP de grootste lokale politieke partij is. In het 'ergste' geval hebben ze een absolute meerderheid. Kijk eens naar dorpjes als Leerbroek, Bennekom en Achterberg. Dat zijn dorpjes waar je niet moet gaan wonen als je niet de levenswijze van het dorp ambieert.

Er zit een heel, heel groot verschil tussen 'christelijk opgevoed zijn' en 'in een dorpje op de biblebelt wonen'
nogmaals meer uitzondering dan regel! ook noemde ik zelf ook al een voorbeeld kinderdijk! doet er voor de rest ook niet toe ik zeg je deze groep harde kern word kleiner en kleiner! En durf met enige stelligheid te zeggen dat zelfs de plaatsen die je noemt progressiever zijn dan jij hier nu schetst!

• Theo

Theo

moederbord

BJBoes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

nogmaals meer uitzondering dan regel! ook noemde ik zelf ook al een voorbeeld kinderdijk! doet er voor de rest ook niet toe ik zeg je deze groep harde kern word kleiner en kleiner! En durf met enige stelligheid te zeggen dat zelfs de plaatsen die je noemt progressiever zijn dan jij hier nu schetst!
Een paar jaar geleden werd ik nog gewaarschuwd toen ik naar een woning in Leerbroek aan het kijken was door de verkopende makelaar dat ik er beter niet kon gaan wonen als ik niet in de geest van het dorp zou gaan leven..

Het zijn uiteraard de extremen die je in dat soort kleine dorpjes ziet. en wellicht zullen die ook wat minder extreem worden in de loop der jaren. Maar feit blijft dat als je in dat soort (extreme) dorpjes gewoon niet moet gaan wonen als buitenstaander.

Maar dat het minder extreem begint te worden kan ik wel beamen. Ik woon in een stad met zo'n 70K inwoners op de biblebelt. Daar merk ik indirect wel dat er een harde kern van 'biblebelters' actief is. Een aantal supermarkten zijn sinds een paar jaar op zondagmiddag open, al probeert en bepaalde politieke partij dat besluit heel hard terug te draaien.
Mijn beide buren zijn zwaargelovig en gaan (in het zwart) op zondag naar de kerk. De ene buren zijn heel prettige personen. Ze zullen het niet prettig vinden als ik op zondag vraag of ik hun klopboor mag lenen, maar het boeit ze niet als ik op zondag die van mij gebruik. De andere buren zijn rasechte hufters die schijt hebben aan alles en iedereen die niet gelovig is.Ze luisteren naar de kerk, en enkel naar de kerk.

7400 Wp op het dak

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

@Lensent Plat praten is een groot voordeel om met de lokale bevolking te kunnen communiceren.
Voorbeeld: als je nieuwe buurman i.p.v. hoi zegt: "wa bien ie d'r iene vah" betekent dit: "wie zijn je ouders?" om te peilen of je goed volk bent.

[signature is null]

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:07
Wij hebben 3 maanden geleden een woning in Wezep gekocht, erg blij mee.

Zwolle was qua prijs voor een vrijstaande woning niet te doen voor ons (alles ging weg boven de vraagprijs), maar Wezep is (bijna) fietsafstand van Zwolle èn we hebben zelfs een huis onder de vraagprijs kunnen krijgen.

Wonen prima mensen om ons heen en qua geloof merken wij er weinig van. We zijn vaak genoeg op zondag wezen klussen zonder gezeur.
Wèl viel het ons op dat vrijwel heel Wezep dol op duiven is en vrijwel elke voortuin een grindbak is, maar dat zit ons verder niet zo dwars ;)

Wellicht is het een beetje afhankelijk van de plek, maar wij zitten vlak naast het centrum (Oost) en hebben nergens last van.

Had overigens ook bij de bezichtiging aan de makelaar gevraagd hoe gelovig de omgeving was, maar ook hij gaf aan dat het in Wezep wel meeviel.

Hattem heb ik zelf een hekel aan, maar dat komt vooral door de brakke wegen. Overal waar je rijdt zijn versmallingen en zit je te wachten op tegenliggers.

• Sissors
  • Laatst online: 22:33
BJBoes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Ik ben het met je eens dat het volgens mij in iig de juiste wijken van Bennekom wel zal meevallen. Maar tegelijk vind ik jouw posts ook heel erg vreemd. Eerst begin je ermee dat het allemaal overdreven vooroordelen zijn die helemaal niet waar zijn, en daarna dat het in Kinderdijk wel zo erg is. Wat is nu je hele punt? Niemand stelt dat elke christen zo is, maar het lijkt mij niet geheel vreemd als er een redelijke kans is dat een dorp zwaar gereformeerd is, dat even na te vragen bij andere mensen die er mogelijk ervaring mee hebben. En het antwoord is dus dat het in Wezep wel mee lijkt te vallen. Maar het valt zeker niet in elk dorp/gehucht mee.
NotSoSteady schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:38:
Tja, heeft dat überhaupt met geloof te maken? Ik geloof niet, maar zit op zondagochtend ook niet te wachten op boormachines en bladblazers.
Ik ook niet. Ook niet op zaterdag ochtend. Of maandag avond. Of uberhaupt welke dag dan ook dat ik thuis ben. Maar soms moeten er nou eenmaal zaken gebeuren, en of het dan op zaterdag ochtend of zondag ochtend is maakt mij weinig uit. Natuurlijk zondag ochtend om 7 uur beginnen is niet echt netjes, maar datzelfde op zaterdag ochtend om 7 uur vind ik ook niet netjes.

Sissors wijzigde deze reactie 15-10-2019 14:28 (22%)

• BJBoes
Dat is wat ik bedoel, je zal in vrij grote plaatsen zoals Wezep niet direct met de nek aan gekeken voelen. Zelf komt mijn familie van origine uit Staphorst ( als we het over de bijbelgordel hebben ... dan is dat 1 van de middel punten ). Ik weet dus redelijk wat er speelt.

Zoals ik zeg christenen beginnen steeds progressiever te worden! daar kan ik makkelijk voorbeelden van noemen. 10-15 jaar geleden was het binnen de gereformeerde gemeente 'not done' als je je kinderen niet liet dopen bij geboorte. Nu komen mijn broer en schoonzus ( schoonzus is van origine gereformeerd ) er in hun kerk in Haarlem mee weg hun kinderen 'op te dragen' waarop ze later belijdenis kunnen doen! Iets wat echt winst is voor een gereformeerde gemeente! ( denk naast rooms katholiek toch wel de meest 'uitgesproken' christenen ). Al zie je wel een kentering, is de ene kerk de andere niet natuurlijk, en tis dan ook maar net waar je je prettig bij voelt!

Verdere voorbeelden zijn in mijn familie ook per generatie goed te zien. zo heeft mijn moeder meer moeite met euthanasie dan ik zelf nog mijn broer. En wil ze al helemaal niets weten over abortus! Iets waar mijn broer en ik geen enkel probleem mee hebben ( nog zien! ). Kan je mijn familie als testcase gebruiken, nee das een veelte kleine schaal! Maar ik ken er gelukkig meer die er zo over nadenken en er zo in staan! ( grappig is dan weer wel als we het dus over acceptatie van LGBTQ + hebben dat je dan pas strubbelingen tegenkwam bij mijn Oma inmiddels dus al 2 generaties terug! Ook ist niet zo dat de gemiddelde christen nog steeds onder een steen ligt wanneer het om wetenschap gaat aantonen van ontstaan van aarde ed door oerknal/grote knal zal een progressief christen niet ontkennen ( hoe die dan heeft kunnen ontstaan is weer een heel ander ding :P ) Maar zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

echt geloof me de gemiddelde christen is en word steeds progressiever en kruipt steeds verder na stand punten die ik onder het kopje "gezond verstand" schaar! Als je dan wel in zo'n uitzonderlijk plaatsje gaat wonen, wees redelijk dan krijg je redelijkheid terug. Althans mijn ervaring!

• JohnWhite
servies schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:00:
[...]

En vertel nu eens op welk artikel je het dan baseert?

M.i. komt alleen artikel 6 in aanmerking maar die is dusdanig geformuleerd dat je gewoon kunt klussen:
Artikel 6:

[...]
Dus je slaat artikel 3.1 voor het gemak even over? Lees eerst het artikel eens goed voor je reageert...

• JohnWhite
St@m schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Zwolle-Zuid is zowat groter dan Wezep en Hattem bij elkaar. In Hattem en Wezep zal er ook wel eens iemand zijn die met de kettingzaag hout zaagt op zondag. Dus "hier in Zwolle-Zuid" klinkt een beetje apart.
Dat weet ik niet. Maar als je begrijpend leest dan zie je dat ik de situatie hier in Zwolle-Zuid vergelijk met het dorp waar ik opgegroeid ben. En in dat dorp was het echt een no go om op zondag te gaan kettingzagen.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

JohnWhite schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Dus je slaat artikel 3.1 voor het gemak even over? Lees eerst het artikel eens goed voor je reageert...
Nee hoor, die sla ik niet over. Maar 200 meter is een heel eind en als jij binnenshuis aan het klussen bent, dan zullen de buren in een straal van 40/50 meter dat mogelijk nog wel kunnen horen maar 200 meter verderop...
En daarbij, wat is strikte noodzaak? Voor mij is het strikte noodzaak dat die boom tegen de vlakte gaat omdat ik ieder risico wil uitsluiten dat hij tegen mijn huis valt...

servies wijzigde deze reactie 15-10-2019 16:24 (16%)

• JohnWhite
servies schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:20:
[...]

Nee hoor, die sla ik niet over. Maar 200 meter is een heel eind en als jij binnenshuis aan het klussen bent, dan zullen de buren in een straal van 40/50 meter dat mogelijk nog wel kunnen horen maar 200 meter verderop...
Misschien moet je eerst even teruglezen waar mijn bericht een reactie op was. Hier laat ik het verder bij.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

JohnWhite schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Misschien moet je eerst even teruglezen waar mijn bericht een reactie op was. Hier laat ik het verder bij.
Misschien moet je dan geen wetten quoten als je ze niet volledig begrijpt...

• F!sher
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-11 07:24
RaZ schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:36:
Net zoals dat niet op prijs wordt gesteld na 22:00..

En tjah, in de biblebelt houden ze je je daar ook gewoon aan. Als je op zondag om 10:00 een boorhamer in de muur zet, moet je ook niet raar staan te kijken dat de lokale ondernemers je niets meer willen verkopen.
8)7 Ik begrijp dat je op de biblebelt woont of ervaring hebt? Of verzin je dit ter plekke. Dit is in de meeste dorpen gewoon niet (meer) zo.

Ik woon in de omgeving Wezep. Prima dorp. Voldoende faciliteiten. Hattem heeft een mooiere binnenstad. Wezep heeft niet het mooie centrum, maar wel een centrum wat je alles kan bieden.

De mensen in wezep variëren. Door nieuwbouw in de afgelopen 20 jaar is er veel 'import' bij gekomen.
Ook de van origine wezepers zijn prima mensen. Op het moment dat jij je auto aan het wassen bent op zondagochtend zal niemand je er op aanspreken. Zij respecteren jou, maar verwachten datzelfde ook terug.(Lijkt me niet vreemd in een samenleving).
In deze omgeving bestaat het bekende noaberschap nog. Dat wil zeggen dat je contacten hebt met je buren en dat, als het even kan, je elkaar helpt.
Ik vind dat prettig. Moest er niet aandenken om niet te weten wie er naast je woont.

Edit: vergeten te vermelden en wel essentieel. Ik ben christelijk en ga regelmatig naar de kerk. En ook ik zal je niet met een fakkel de gemeente uit jagen als je je auto wast of een stoepje veegt. De meeste kerkgangers zijn best wel aardige mensen;) en dringen je niks op;).
Lekker doen hoor.

F!sher wijzigde deze reactie 15-10-2019 21:56 (9%)

• sipper
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-11 15:43
Ik woon in Wezep. Persoonlijk vind ik het hier prima wonen. Heel dicht bij de snelwegen A28 en A50. Wat ideaal is. Op fietsafstand van Zwolle en alle dagelijkse voorzieningen in het dorp zelf. Ben je gewend te kunnen kiezen uit 50+ Thuisbezorgd restaurants dan kom je wel van een koude kermis thuis :P Dat is niet meer dan een stuk of 5 hier.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:18

St@m

@ Your Service

JohnWhite schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Dat weet ik niet. Maar als je begrijpend leest dan zie je dat ik de situatie hier in Zwolle-Zuid vergelijk met het dorp waar ik opgegroeid ben. En in dat dorp was het echt een no go om op zondag te gaan kettingzagen.
Ik kan prima begrijpend lezen, je punt begrijp ik echter niet. In een dorp gelden andere ongeschreven regels dan in een stad.. ja.. ok. En dan heb je het over "hier in Zwolle-Zuid", waar in Zwolle-Zuid :? er zullen vast straten in Zwolle-Zuid zijn waar het niet gewaardeerd wordt. Sterker nog, in delen van heel Zwolle wordt het helemaal niet gewaardeerd als je op zondag aan de klus gaat.

St@m wijzigde deze reactie 15-10-2019 17:03 (20%)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

F!sher schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

8)7 Ik begrijp dat je op de biblebelt woont of ervaring hebt? Of verzin je dit ter plekke. Dit is in de meeste dorpen gewoon niet (meer) zo.

[..]
Nee, dat niet. Maar als ik zo de verhalen van m'n vorige werkgever mag geloven moet je dat dus in Nunspeet echt niet doen. :P

Kwam die ook pas achter toen ie op zondag ging verbouwen.

Maargoed... Ik zat vroeger elke zondag in die kerk, en met kerst was ik het een keer at. Moeders is huilend naar de kerk gegaan.

Als je echte elke week moet gaan luisteren omdat je niet begrijpend kan lezen, dan mis je behoorlijk wat intelligentie hoor.. Mijn mening, hoef je het niet mee eens te zijn, maar die verandert toch niet ;)

RaZ wijzigde deze reactie 15-10-2019 17:08 (4%)

Eyyyy macarena !! \o/

• Lensent
Onverwachts druk topic geworden dit haha, wel nuttig voor onze besluitvorming.
Dank zover :)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Maar ook in de randstad heb je relie-gekkies hoor.

De hele middag buiten met een gitaar alle psalmen zingen die er zijn worden de buren ook niet zo blij van. Nee die verjaardagen tussen dat volk van familie, wordt je echt niet zo blij van als het zwarte schaap :P

Eyyyy macarena !! \o/

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

als een Wezeper spreekt over knappe dames , dan gaat het waarschijnlijke over skaapm uit Oldebroek.

[signature is null]

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Met zoveel Tweakers uit Wezep en omgeving is het bijna tijd voor een mini-meet. Kan wel op een zondag toch? ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

deWit schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:06:
Met zoveel Tweakers uit Wezep en omgeving is het bijna tijd voor een mini-meet. Kan wel op een zondag toch? ;)
S'ochtends, byoc-meet :P

Eyyyy macarena !! \o/

• CptObvious12
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 02-11 18:46
Ook een Wezeper hier. Normaal gesproken ben ik niet van het reageren, maar meer van het lezen. Ik kan mij bij dit topic toch niet helemaal afzijdig houden met name door de vooroordelen die in dit artikel staan. Zelf ben ik christelijk opgevoed, maar wees niet bang..... Ik kom je niet verjagen met fakkels en hooivorken op het moment dat jij op zondag je stoepje aan het aanvegen bent. Zoals eerder al genoemd: Wezep is een dorp met een prima bereikbaarheid en een leef en laat leven cultuur. Bereikbaarheid is door de A28 en A50 perfect en Zwolle is gemakkelijk met de fiets af te leggen.

Uit ervaring zou ik persoonlijk niet snel om het centrum heen wonen en beginnen de wijken nabij het spoor ook wat verwaarloosd te worden. Verder woon ik hier met erg veel plezier en heb je alle faciliteiten (scholen, huisarts, supermarkten/bouwmarkten etc.) in de buurt.

Kortom... Lekker doen joh.

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:35
Geboren en getogen Hattemer meldt zich. Ondertussen alweer meer dan de helft van mijn leven import-Brabander overigens.
Ik ben ooit één keer op een zondag aangesproken of ik het gras niet op een andere dag kon maaien, verder nooit iets gemerkt van het aanwezige geloof. Nou ja, eten bij oma = bidden voor het eten, dan hield je dus even je mond dicht.
De mensen zijn er wel een stuk geslotener en minder hartelijk dan in Brabant, zelf peins ik er niet over om ooit nog terug te gaan.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

2 weken voor oud en nieuw word je in Wezep weggeblazen met carbid bussen, daar moet je wel tegen kunnen.

[signature is null]

• F!sher
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-11 07:24
Met alle Wezepers hier en de vele input verwacht ik van TS wel een housewarming! BBQtje doet het altijd goed in Wezep ook.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:27:
2 weken voor oud en nieuw word je in Wezep weggeblazen met carbid bussen, daar moet je wel tegen kunnen.
Gooi het eens op tafel wat voor trauma's je hebt, misschien kunnen we je hier begeleiden naar je noodzakelijke hulpvraag.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

digifun schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:02:
[...]
Gooi het eens op tafel wat voor trauma's je hebt, misschien kunnen we je hier begeleiden naar je noodzakelijke hulpvraag.
Het is wat negatief gesteld excuus, echter wonen er ook lieve stratenmakers en duiventelers.

[signature is null]

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:03
Naast de feitelijkheden is het denk ik ook goed om rekening te houden met je eigen gevoeligheden. Ik ben opgegroeid in een dorp op een kleine 20km ten noorden van Zwolle. Klein en behoorlijk (lees: heel) biblebelt. Mijn vrouw komt uit een stadje een paar km verderop. We denken er wel eens over om weer wat dichter bij onze familie(s) te gaan wonen, maar terug naar onze geboorteplaats zouden we niet willen. Enerzijds vanwege het christelijke karakter (en dat zeg ik als redelijk trouwe kerkganger) maar anderzijds ook vanwege de sociale controle.

Om die redenen vallen dorpen als Wezep en Hattem voor ons ook direct af. Wellicht valt het er objectief gezien best mee qua religiositeit en sociale controle, maar of we dat ook zo zouden ervaren? Ik vraag het me af. Als er iets zou voorvallen, dan is de kans groot dat we dat vanuit onze ervaring anders zouden interpreteren. Ligt dat bij ons? Zou goed kunnen. Dat is dan mijn gevoeligheid. Maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Als TS de vraag stelt omdat ie er niet aan moet denken geconfronteerd te worden met christelijke onhebbelijkheden, dan kun je je afvragen of de genoemde plaatsen de handigste zijn. Is het meer een open vraag zonder onderliggende gevoeligheden, dan kan ik qua concrete woonervaring weinig bijdragen.

Overigens: als je iets naar het (zuid)oosten gaat vanaf Zwolle dan kom je al snel in Rooms Katholiek grondgebied. Dat is een stuk minder beperkend dan de Veluwe ;-)

the less we have, the less we need

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JJ Le Funk schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:27:
Ik heb in Kampen langs de carbidschietbaan gewoond.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Ted038
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17-11 09:33
Deze "blauwvinger" woont zelf in Zwolle centrum, en zou best leuk huis willen kopen in Hattem (helaas erg weinig nieuwbouw daar), maar Wezep zou ik niet willen wonen. "over het algemeen" is Wezep wat volkser ( stratemakersdorp ;) ), al heeft ook Hattem "verkeerde wijken"

Geloof is geen echt probleem meer in beide plaatsen, tenzij je net naast de dominee woont ;)

• bartus1989
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:38
Geboren Wezeper hier, 24 jaar gewoond. Het kan mij daar niet bekoren en hoef er nooit meer terug.
Er is alleen een verschrikkelijke Plus, karige Boni, Aldi en Lidl. Verder is het qua winkelaanbod niet veel soeps en het centrum ziet er naar mijn mening niet meer uit.

Mijn ouders zelf wonen in Wezep Noord, hier is de snelweg inderdaad flink te horen. Met het nieuwe bedrijventerrein H20 is dit de laatste jaren alleen maar erger geworden.

Veel ''last'' van de kerkelijken heb je afgezien van de kerkklokken op zondag niet. Laat elkaar in waarde en er is prima samen te leven. Prima ''boers'' volkje.

Zelf woon ik in het groene Nunspeet, ook erg van de kerk maar qua dorp bied het net dat stukje extra. Het centrum heeft een terras en er zijn voldoende winkels waar je in geval van nood ook een outfit kunt scoren. Je zit aan de ene kant zo in Zwolle/Amersfoort, het bos of aan het water.

• Lensent
Voor de tussendoorboodschappen is dat prima, anders kun je nog prima ri AH Hattem.
Had gelezen dat het WKC een renovatie zal krijgen. Winkelaanbod hoeft voor ons verder ook niet veel boeiends te zijn, we doen alles online of in Zwolle.

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:07
Lensent schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:45:
Voor de tussendoorboodschappen is dat prima, anders kun je nog prima ri AH Hattem.
Had gelezen dat het WKC een renovatie zal krijgen. Winkelaanbod hoeft voor ons verder ook niet veel boeiends te zijn, we doen alles online of in Zwolle.
Dat was onze insteek ook. Voor vlugge boodschappen is een super om de hoek wel handig, maar wij doen het meeste via het internet. (dus een pakketbus komt er in ieder geval, alhoewel de postbode hier het blijkbaar ook automatisch achter het huis onder het afdak legt :))

Flapperbol wijzigde deze reactie 25-10-2019 10:48 (25%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True