Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inductiekookplaat met domotica?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LiquiD-AciD
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-01 08:52
Mijn vraag
Ik ben bezig om ons huis zoveel mogelijk te kunnen bedienen op afstand. Nu heb ik nu we een nieuwe kookplaat nodig hebben natuurlijk de wens om sochtends de aardappeltjes op de kookplaat te zetten en dat ze smiddags wanneer ik thuis kom gaar zijn. Timertjes, sensoren en bediening zijn natuurlijk wel belangrijk dan. Hebben jullie hiermee ervaring? Bestaat het uberhaubt al? Ik kan er zo even niet echt veel over vinden, wel dat het kan op afstand maar niet echt wat voor soort protocol daarvoor gebruikt wordt.

Alle reacties

• Bartoz
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Leuk idee! Maar stel je zelf de vraag, wil je echt dit soort zaken automatiseren als je niet aanwezig bent? Met opties als kans brand, overkoken van pan met water. Afzuiger die ook aangezet moet worden. Lijkt me nogal een complex project.

• LiquiD-AciD
Goeie vraag ook. Ik zie het koken van water niet echt als heel erg gevaarlijk. Zeker als er gewoon een beveiliging in zit in de vorm van temperatuursensoren. (ja die kúnnen falen maar met de juiste logica er achter zou dat niet een probleem mogen zijn). Afzuiger is denk ik ongeveer de minst grote klus van het geheel.

• Qon
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 09:43
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EX975LVV1E

Is dit niet wat?

'Home connect app' heet het blijkbaar:
YouTube: How to Connect Your Siemens Cooktop to the Home Connect App

Ik denk dat als je zoekt naar equipment met 'Home connect app' integratie dat je dan al een eind komt.

Qon wijzigde deze reactie 14-10-2019 15:36 (52%)

• Bartoz
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Het is inderdaad uitvoerbaar, maar ik zou zeker goed nadenken over veiligheid. Mocht er iets falen in het hele systeem dan moet je zeker weten dat bepaalde zaken zicht automatisch uitschakelen.

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13:48
Een koffiezetapparaat zou ik nog wel met een KAKU-schakelaar willen schakelen, maar een kookplaat gaat mij toch wel een tikkeltje te ver.
Risico op overkoken, droogkoken etc, dan neem ik die 20 minuten tijdwinst/-verlies wel voor lief.

PSN: Cappie85 (PS4)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

LiquiD-AciD schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:27:
Goeie vraag ook. Ik zie het koken van water niet echt als heel erg gevaarlijk.
Wat als je in alle haast per ongeluk de rol keukenpapier naast de pan hebt laten liggen ?

Persoonlijk zou ik het niet overwegen. Ik heb sensoren in mijn plaat die overkoken e.d. moeten voorkomen. Zelfs dat is niet feilloos en reageert soms te traag. Met name bij dingen als pasta of rijst waar de temperatuur langzaam stijgt tot een soort van dood punt en dan in 1 keer flink toeneemt.

Als je snel wilt koken, neem dan iets als een qooker / grohe red..

Wat hier onder staat is geheel offtopic voor jouw vraag maar ik heb ook een tijdje alles smart willen maken... gewoon omdat het kan en het mijn hobby is..

Heb een combi-oven met 'smart' functie genomen toen ik mijn oude moest vervangen (mijn oude oven duurde zeker 20 min voordat deze op 180 graden was) maar wat een onding.

Buiten dat ik het de € 150,- meer eigenlijk niet waard vind blijkt dat het systeem niet betrouwbaar is qua updates. Daarnaast is de oven binnen 5 minuten op 180 dus als ik die als eerste aanzet als ik thuis kom met eten dan is deze al warm voordat ik het eten uit de verpakking heb.

Verder kan je er tegen praten... nou noem het schreeuwen en vervolgens schelden. Als hij aanstaat verstaat ie bijna niets meer en als je iets 'roept' terwijl hij met een timer staat heb je zo kans dat de timer weer opnieuw begint met tellen of stopt.

Heb ook wel eens gehad dat ik iets in de oven had laten staan (plastic schaaltje) wil niet weten wat voor schade ik had gehad als ik hem op afstand had aangezet.

Heb ook smart koelkast.. nou dus ook compleet nutteloos. De camera waarmee je kan zien wat er allemaal in staat werkt alleen als je koelkast leeg is (lees: niet voor de camera staat). Leuk dat ding verteld waar ik het beste mijn voedsel kan neer zetten qua temperatuur maar dan moet je wel de ruimte hebben. Ik weet zelf ook wel dat het meest optimale is om ruimte tussen alle spullen te houden voor optimale koeling maar dan had dat ding mijn halve keuken in moeten nemen om mijn wekelijkste boodschappen er in kwijt te kunnen.

De temperatuur monitoring app op je telefoon vreet batterij. Kortom, heb na een paar maanden het niet meer aangeraakt en uiteindelijk de module van de koelkast gehaald omdat net als de oven dat ding zwaar achterloopt qua beveiliging e.d. (verlopen certificaten, gevoelig voor xss, mixed content etc..).

Ook kan je apparatuur niet 'delen' dus je moet altijd je volledige account doorgeven om er met meer dan 1 persoon gebruik van te maken.

Ik heb uiteindelijk zoveel problemen met die 'smart' dingen gehad en ik heb het écht een kans gegeven, dat ik de meerprijs vergoed heb gekregen van de fabrikant en de modules er uit heb laten halen (je hebt dan gewoon het non-smart model).

DukeBox wijzigde deze reactie 14-10-2019 15:57 (68%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LiquiD-AciD
dankjullie! Ik was in de verwachting dat dit al in een iets verder gevorderd stadium was. Dacht dan is de verscheidenheid wat minder groot, kookplaten zijn er echt enorm veel momenteel dus dat is nog even lastig om de juiste te vinden :)

• CrawlFish
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:04
Leuk idee, zie ik in de toekomst ook wel gebeuren.
Ben vooral nu benieuwd wat een verzekeringsmaatschappij er van denkt.. in het geval van 'als het toch misgaat en de toko in de fik vliegt..'

• LiquiD-AciD
@CrawlFish Die theorie snap ik, er zijn tegenwoordig zoveel dingen geautomatiseerd. Aardappeltjes in een drukpan lijkt me niet echt onveiliger als er gewoon een timeout op de temperatuurmeting zit dan een standaard cv ketel die de hele dag brand of aardappeltjes koken op een vuurtje en zelf naar buiten gaan om een kwartier later de boel van het vuur te halen (wat nu bij ongeveer 50% van de mensen wel gebeurd zeg maar)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

vso

raap voor zijn recht

DukeBox schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Wat als je in alle haast per ongeluk de rol keukenpapier naast de pan hebt laten liggen ?

Persoonlijk zou ik het niet overwegen. Ik heb sensoren in mijn plaat die overkoken e.d. moeten voorkomen. Zelfs dat is niet feilloos en reageert soms te traag. Met name bij dingen als pasta of rijst waar de temperatuur langzaam stijgt tot een soort van dood punt en dan in 1 keer flink toeneemt.

Als je snel wilt koken, neem dan iets als een qooker / grohe red..
Hoezo je bbq kan ook automagisch dus .. (pellet bbq's bv)

Maar ben het wel met je eens, sommige dingen moet je niet willen automatiseren.

ik zou echter een stap verder denken .. familie lid die eerder thuis komt met kroost en niet stilstaat/gewend is aan "op afstand" en vervolgens met de blote hand de pan vastpakt en van schrik het over zichzelf + de persoon(kind) naast zich gooit .. alleen omdat jij in de file de tijd verkeerd inschatte(n) en vergeten was het te vertellen.

Een ongeluk is niet 1 ding maar vaak een aan-eenschakeling van zaken .. (daarom mijn voorbeeld)

Droogkoken = brandlucht + rook ontwikkeling.. leuk als je buren "brand" roepen omdat je niet thuis bent en je de brandweer binnen ziet + schade aan de deur .. leg dat eens uit aan de inboedel verzekering (betaal de kosten maar zelf)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• DukeBox

DukeBox

vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:57:
Hoezo je bbq kan ook automagisch dus .. (pellet bbq's bv)
Dat is voor dat doel ontworpen maar kom ze overigens nergens tegen om (onbeheerd) van buitenshuis te bedienen. De 'brandhaard' is afgeschermd en je kan ze niet aanzetten zonder dat deze dicht is.

De modellen die ik vind met WiFi maken geen verbinding via een cloud product en zijn alleen binnen het eigen netwerk te gebruiken volgens de specs.

Maar het zou best kunnen dat er modellen zijn die dat wel doen, ben er niet bekend mee en wist tot 3 minuten geleden niet dat er bbq's met wifi bestonden ;)
LiquiD-AciD schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:56:
..of aardappeltjes koken op een vuurtje en zelf naar buiten gaan om een kwartier later de boel van het vuur te halen (wat nu bij ongeveer 50% van de mensen wel gebeurd zeg maar)
Dat vraag ik mij echt af.. 50% die iets op de kookplaat (en dan ga ik van inductie uit, laat staan gas) onbeheerd achterlaat ? Daar zou ik wel eens een poll van willen zien.

DukeBox wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:05 (25%)

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-01 02:29

-36-

Trust me. I'm an amateur

Niet echt domotica, maar een stoomoven kan je evt wel vantevoren instellen

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 01:46
Je kookt al met een drukpan? Daarmee maak je al de helft aan tijdwinst!

Wij hebben thuis een inductiekookplaat met een timer. Ik meen dat deze timer bedoeld is om in te schakelen na een vooringesteld aantal minuten. Ik zeg ik meen, omdat ik een keertje heb lopen klooien met die timer omdat ik dacht dat ik daarmee kon instellen dat het nog 15 minuten aan stond en daarna zou stoppen, maar de plaat stopte gelijk en die 15 minuten waren 15 uur geworden. Ik denk dus dat deze kookplaat de functionaliteit heeft die jij zoekt, maar of dat ook echt zo is zou ik even in de handleiding moeten nakijken.

Ik weet ook niet precies welke kookplaat het is, dat zou ik even moeten nazien thuis. Als je interesse hebt, hoor ik het wel, dan zoek ik het even voor je op. ;)

• vso

vso

raap voor zijn recht

DukeBox schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:03:
Dat is voor dat doel ontworpen maar kom ze overigens nergens tegen om (onbeheerd) van buitenshuis te bedienen. De 'brandhaard' is afgeschermd en je kan ze niet aanzetten zonder dat deze dicht is.

De modellen die ik vind met WiFi maken geen verbinding via een cloud product en zijn alleen binnen het eigen netwerk te gebruiken volgens de specs.

Maar het zou best kunnen dat er modellen zijn die dat wel doen, ben er niet bekend mee en wist tot 3 minuten geleden niet dat er bbq's met wifi bestonden ;)
Ze zijn er wel, groter probleem is hoe houd je je brandstof voorraad gevuld :), ga eens naar een zaak waar ze pellet bbq's verbinden ze smeren je zo een product aan die het "kan" ..

Mijn fritzbox komt met een vpn oplossing waarmee ik met mijn lan verbinding kan maken.. vroeger moest ik daarvoor zelf software oplossingen bedenken .. nu zit het in de meeste simple nas/wifi-router enzo.

Tja mijn wasmachine is al "wifi/bt enabled" ofzo.. voor sommige dingen is het wel handig/makkelijk
niet dat ik het veel gebruik (alleen voor error codes enzo) als het erop zit en het kost niks extra's (lees als een andere apparaat een feature vind met wassen/drogen die ik handiger vind of beter geprijst is .. dan skip ik zeer makkelijk de wifi)
Dat vraag ik mij echt af.. 50% die iets op de kookplaat (en dan ga ik van inductie uit, laat staan gas) onbeheerd achterlaat ? Daar zou ik wel eens een poll van willen zien.
Gas is gevaarlijker, als niet tijdig onsteekt verhoog je het explosie/verstikkings gevaar (juiste concentratie natuurlijk voor explosie)

Mijn wederhelft doet graag in de ochtend aardappelen schillen en zet het klaar voor de avond, betekend dat bij thuiskomst we ze wel even omspoelen en dan met wat zout erbij koken..

Leg jij eens kip voor 8 tot 12 uur "onbeheerd" in de pan met deksel .. ga jij dat nog eten met gezond verstand ? of ander vlees ..
1 a 2 uur kan, en met kip kan het mits je het gepekeld hebt .. (24 uur van te voren) maar daarna is het toch onveilig zeker met warm(er) weer.. Laat staan ongedierte wat je aantrekt met bepaalde producten.

Ik zou bv een kant en klaar box met alles erop en eraan adviseren voor luie mensen.
of de bezorg toko ..

je kan het wel met enkele producten doen (pan met deksel) maar als je echt winst wilt hebben moet je aan kleinere stukjes aardappel/stomen en dus slimmer gaan koken .. maar niet op afstand..

vso wijzigde deze reactie 14-10-2019 16:28 (5%)

• DukeBox

DukeBox

vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:27:
Leg jij eens kip voor 8 tot 12 uur "onbeheerd" in de pan met deksel .. ga jij dat nog eten met gezond verstand ? of ander vlees ..
1 a 2 uur kan, en met kip kan het mits je het gepekeld hebt .. (24 uur van te voren) maar daarna is het toch onveilig zeker met warm(er) weer.. Laat staan ongedierte wat je aantrekt met bepaalde producten.

Ik zou bv een kant en klaar box met alles erop en eraan adviseren voor luie mensen.
of de bezorg toko ..

je kan het wel met enkele producten doen (pan met deksel) maar als je echt winst wilt hebben moet je aan kleinere stukjes aardappel/stomen en dus slimmer gaan koken .. maar niet op afstand..
Was dat nog als reactie op mij ? Ik was namelijk anti smart kookplaat ;)

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:12
Dat het echt gevaarlijk wordt denk ik niet.
Ook als er een handdoek of papier tegen de pan ligt zal dat met inductie nooit warm genoeg worden om te ontbranden.

Maar een keer te weinig water in de pan, of toch overkoken, en je komt thuis in een puinhoop.

Wij hebben ooit een ketel laten droogkoken met aardappelen er in (en toen vertrokken, en stevig opgehouden in de winkel door een parkeerincident).
Het hele huis onder de rook (en dat stinkt weken nadien nog), en de pan nooit proper gekregen.

Koken = thuis blijven voor mij.
Het enige wat ik nog wel doe is de oven laten opwarmen om zondochtend de croissantjes direct in de oven te kunnen schuiven als ik uit mijn bed rol.

• Joene.
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:25
Waarom wil je in vredesnaam een dag lang aardappelen op kamertemperatuur in het water laten staan?

Los van het domotica oogpunt vind ik dit hygiënisch gewoon onverantwoord. Staat er dalijk lekker een zonnetje de keuken in te schijnen, één aardappeltje lekker half boven het water.. eet smakelijk.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• LiquiD-AciD
aHaha ik snap de redenaties en zeer interessant wat iedereen er van denkt :D. Ik kan wel wat dingen weerspreken zoals er zal nooit zon staan op het fornuis. Andere dingen zijn inderdaad wel degelijk een ding zoals vlees braden, hoewel dat voor mij niet persé een must is. Ik denk dat jullie me op de juiste wijze van dit idee afgepraat hebben waardoor het waarschijnlijk ook iets goedkoper wordt :)

• vso

vso

raap voor zijn recht

DukeBox schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:32:
[...]

Was dat nog als reactie op mij ? Ik was namelijk anti smart kookplaat ;)
nee niet echt meer algemeen .. en onafhankelijk van "smart meuk" (food safety first)
Joene. schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:01:
Waarom wil je in vredesnaam een dag lang aardappelen op kamertemperatuur in het water laten staan?

Los van het domotica oogpunt vind ik dit hygiënisch gewoon onverantwoord. Staat er dalijk lekker een zonnetje de keuken in te schijnen, één aardappeltje lekker half boven het water.. eet smakelijk.
tja dan moet je keuken wel aan de zon zijde zitten en niet zoals hier midden v.h huis :) maar dan nog aardappel is minder erg dan kip
overgens je aardappel word dan bruin en je kookt het op 100 graden (kokend water/stoom) "door en door"

en kip kook je meestal niet 10 min op 100 graden door en door dus dat is gevaarlijker.

• DukeBox

DukeBox

@vso En vergeet niet dat je afzuigkap/.. ook mee geschakeld moet worden.

• vso

vso

raap voor zijn recht

DukeBox schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:44:
@vso En vergeet niet dat je afzuigkap/.. ook mee geschakeld moet worden.
Iets wat ik tot recent ook niet wist is dat deze gelinkt kan worden met de juiste (inductie)kookplaat.. dit word toegepast bij rolstoel "kokers" of als je "geld teveel" hebt .. een rolstoel gebruiker vertelde me dit laatst toen hij zijn hoog/laag keukenblad dit allemaal automagisch ging

Moment dat je de kookplaat aanzet kan je natuurlijk DIY op basis van de volt/ampere meter een schakeling in werking laten treden om je afzuigkap aan te zetten. en op basis van luchtvochtigheid kan je de afzuiging harder/zachter laten draaien.. maaruh dat weerhoud overkoken en droog koken(brandlucht) en dus de verkeerde afstelling niet natuurlijk op een afstand ruik je dat niet we hebben nog niet smell-vision/phone

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:42
vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:05:
[...]

Iets wat ik tot recent ook niet wist is dat deze gelinkt kan worden met de juiste (inductie)kookplaat.. dit word toegepast bij rolstoel "kokers" of als je "geld teveel" hebt .. een rolstoel gebruiker vertelde me dit laatst toen hij zijn hoog/laag keukenblad dit allemaal automagisch ging

Moment dat je de kookplaat aanzet kan je natuurlijk DIY op basis van de volt/ampere meter een schakeling in werking laten treden om je afzuigkap aan te zetten. en op basis van luchtvochtigheid kan je de afzuiging harder/zachter laten draaien.. maaruh dat weerhoud overkoken en droog koken(brandlucht) en dus de verkeerde afstelling niet natuurlijk op een afstand ruik je dat niet we hebben nog niet smell-vision/phone
Muwahh dat "geld teveel" valt ook wel mee, een familielid recent ook nieuwe kookplaat en afzuigkap, en het koste welgeteld €25,- meer voor hun om de bediening van de afzuigkap ook via de kookplaat te kunnen doen.

Het schijnt zelfs dat je daarop in kan stellen dat b.v. de afzuigkap alleen aangaat op standje >2 of 3 b.v.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:21
DukeBox schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Dan niks. Keukenpapier ontbrand pas bij een veel hogere temperatuur dan je pan behaald bij het piepers koken. Gij een gasplaat heb je dan wel een probleem ja.

Als je de rol nog in het plastic hebt zitten wordt het wel een grote smeerboel :P

Ik heb een keer een plastic zakje tussen pan en plaat gehad. Potverdorie wat een kleefzooi. Uiteindelijk heb ik het aan de pan zijde er grotendeels afgerookt door de lege pan een paar mm boven de plaat te houden en de pit op turbo te zetten :P

Dingen opzetten en dan weglopen doe ik 'all the time'. Ik zet gerust de aardappels op de timer en ga dan boodschappen doen. Ook wel eens begin van de middag het avondeten in de oven gezet met opgave van baktijd en gewenste eindtijd.

Maar op afstand aanzetten... alsjeblieft niet zeg.

• DukeBox

DukeBox

kabeltjekabel schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:00:
Dan niks. Keukenpapier ontbrand pas bij een veel hogere temperatuur dan je pan behaald bij het piepers koken.
Inductie is wat dat betreft wel heel fijn. Maar met halogeen/keramisch wordt de plaat toch flink warm. Heb er menig warmte (magnetron) bestendig spul alsnog in een hoopje smeulend plastic zien veranderen. Is papier dan zoveel hoger ?

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Inductie is wat dat betreft wel heel fijn. Maar met halogeen/keramisch wordt de plaat toch flink warm. Heb er menig warmte (magnetron) bestendig spul alsnog in een hoopje smeulend plastic zien veranderen. Is papier dan zoveel hoger ?
Ja, op zo'n keramisch ding kun je vast wel papier branden. Maarjaa, de vraag ging over inductie. Eigenlijk zijn alle vormen van elektrisch koken waardeloos, met inductie als grote uitzondering. Persoonlijk vind ik inductie dan ook nog eens veel fijner dan gas; er brand niks in, de oren van de pan blijven koel, minder water, geen zuurstof verbruik, veel hoger netto vermogen, veel makkelijker schoon te maken, etc. etc.

• DukeBox

DukeBox

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 03:35:
..de oren van de pan blijven koel, minder water, geen zuurstof verbruik, veel hoger netto vermogen, veel makkelijker schoon te maken, etc. etc.
De gehele pan blijft zelfs een stuk koeler, dat zie je alleen al aan hoe netjes ze zijn (zien er uit als nieuw) t.o.v. mijn oude pannen die nog uit mijn gas periode komen. Op zich natuurlijk logisch want alleen de pan zelf ín de bodem wordt nu nog warm.

Heb ook nu enkele jaren inductie, ik zou niets anders meer willen.

Ik heb met inductie wel moeten wennen aan dosering. Met gas kan je makkelijker 'horen' hoe 'hoog' het staat, met inductie moet je meer feeling krijgen en heb in het begin vaak gehad dat het overkookte (en af en toe nog steeds) .

Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is wokken. Ik wokte heel vaak en ben op zoek moeten gaan naar de perfecte wok voor inductie en die zijn er eigenlijk niet. De gietijzeren die ik al had werkte wel maar ik was bang om de glasplaat te slopen door het gewicht, daarnaast kon de inductie zijn vermogen niet kwijt in de wok en werd deze dus niet (weer) snel genoeg heet. Uiteindelijk wel een gevonden (demeyere intense) die goed genoeg is maar zonder open vuur (gas) is het niet makkelijk om de olie te verbranden wat voor bepaalde gerechten wel een toevoeging in smaak is. Dat is nu dus een beetje behelpen.

b.t.w. Een enkele wok pit in het midden op gas was overigens ook geen optie want ik wilde perse gas loos.

• kabeltjekabel
Je kunt ook wokken op flessengas ;)

Er zijn ook inductie wokpitten die precies passen bij een bepaalde wok. Maar die zijn prijzig.

Dat filmpje is wel grappig. Als ik hier een pan met een scheutje olie een minuut op maximaal laat staan staat alles blauw... :+

• DukeBox

DukeBox

@kabeltjekabel Das dan echt je olie.. je zou eens rijstvlies of nog beter avocado olie moeten proberen om te wokken of als goedkoper alternatief geraffineerde(!) kokosolie. Is ook nog eens flink gezonder dan de meeste zaad/noot/pit oliën.

n.b. dit is dus voor wokken. Frituren, marineren en/of minder hete bereiding hebben weer andere meer geschikte oliën.

DukeBox wijzigde deze reactie 15-10-2019 11:22 (21%)

• centraal beheer
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18-12-2019

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
CrawlFish schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:54:
Leuk idee, zie ik in de toekomst ook wel gebeuren.
Ben vooral nu benieuwd wat een verzekeringsmaatschappij er van denkt.. in het geval van 'als het toch misgaat en de toko in de fik vliegt..'
Over het algemeen kijkt de verzekeringsmaatschappij naar de oorzaak van de schade. Dat huizen steeds meer 'smart' worden is geen belemmering voor een verzekering. Toch is het altijd verstandig om even contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij in dit soort situaties. Zo zit je altijd goed. En als je dan in de wacht staat... ;)

YouTube: Commercial Welkom (2015) - Even Apeldoorn Bellen - Centraal Beheer

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:17:
@kabeltjekabel Das dan echt je olie.. je zou eens rijstvlies of nog beter avocado olie moeten proberen om te wokken of als goedkoper alternatief geraffineerde(!) kokosolie. Is ook nog eens flink gezonder dan de meeste zaad/noot/pit oliën.

n.b. dit is dus voor wokken. Frituren, marineren en/of minder hete bereiding hebben weer andere meer geschikte oliën.
Eerder het vermogen van de plaat. Een ruime minuut lang op maximum heb ik een liter water aan de kook...

• DukeBox

DukeBox

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:57:
Eerder het vermogen van de plaat. Een ruime minuut lang op maximum heb ik een liter water aan de kook...
Nee, het is de hoeveelheid ijzer in gietijzer.. vaak is dat bij (goedkope) wok pannen nogal aan de lage kant waardoor de plaat zijn vermogen niet kwijt kan in de pan/wok.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Water koken zou ik ook niet automatiseren als ik van huis ben op deze manier. Bestaat er geen aardappelkooker zoals er ook rijstkokers zijn? Luxe rijstkokers hebben een timer en simpele rijstkokers kun je aan een tijdschakelaar hangen. Daar hoeft je huis niet eens smart voor te zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Nee, het is de hoeveelheid ijzer in gietijzer.. vaak is dat bij (goedkope) wok pannen nogal aan de lage kant waardoor de plaat zijn vermogen niet kwijt kan in de pan/wok.
De warmtecapaciteit van water wordt niet minder als het al in een pan met onvoldoende bodem zou zitten. Conclusie; met mijn combi kookplaat <> pannen is niks mis.

Maar jij hebt het over de pan die je zelf aanraadt als zijnde te weinig magnetiseerbaar :?

• DukeBox

DukeBox

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:01:
Maar jij hebt het over de pan die je zelf aanraadt als zijnde te weinig magnetiseerbaar :?
De gietijzeren die ik al had werkte wel...
En in een wok die 250 graden is doe je NOOIT water.

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:42:
[...]

[...]

En in een wok die 250 graden is doe je NOOIT water.
Wel als je wilt uittesten hoeveel vermogen er overblijft. Meteen er in; dan wordt hij pas 250 graden nadat je alles drooggekookt hebt.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 15-10-2019 19:46 (13%)

• DukeBox

DukeBox

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:45:
Wel als je wilt uittesten hoeveel vermogen er overblijft. Meteen er in; dan wordt hij pas 250 graden nadat je alles drooggekookt hebt.
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen..

Je krijgt de wok wel op 250 op inductie maar alleen op een klein gedeelte, het stukje metaal wat óp de plaat staat bij een gietijzeren wok is gewoon te weinig ijzer om genoeg warm te worden zodat de hele wok warm wordt. Bij gas gaat de warmte ook langs de gehele onderkant waardoor de warmte overdracht véél hoger is.

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen..

Je krijgt de wok wel op 250 op inductie maar alleen op een klein gedeelte, het stukje metaal wat óp de plaat staat bij een gietijzeren wok is gewoon te weinig ijzer om genoeg warm te worden zodat de hele wok warm wordt. Bij gas gaat de warmte ook langs de gehele onderkant waardoor de warmte overdracht véél hoger is.
Dat gedeelte wat je wel warm krijgt zit onderin, daar waar de olie ook naartoe loopt. Een minuut lang op maximaal vermogen op mijn inductieplaat en die olie is gewoon aan het roken hoor. Ofwel; die plaat uit het filmpje heeft een veel lager vermogen, de pan deugd niet of ze hebben hem niet op max gezet.

Bij gas krijg je inderdaad de zijkant van de wok ook mooi heet ja, maar van zo'n 6 kW wokbrander waait de helft er ook gewoon langs.

Er zijn trouwens ook mooie 90 cm platen met vier inductiepitten en een gaswokbrander van 5 kW

• DukeBox

DukeBox

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:06:
Dat gedeelte wat je wel warm krijgt zit onderin, daar waar de olie ook naartoe loopt.
Je snapt dus niet wat ik bedoel.. dat kleine stukje ja, dat is prima, maar de rest van de (onderkant van de) wok niet. Als je hem in een keer vol gooit met vlees of rijst of wat dan ook koelt hij te snel af en duurt het te lang voordat deze weer warm is. Dezelfde wok op gas doet het prima en een andere wok die ik heb op inductie ook.

• kabeltjekabel
DukeBox schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Je snapt dus niet wat ik bedoel.. dat kleine stukje ja, dat is prima, maar de rest van de (onderkant van de) wok niet. Als je hem in een keer vol gooit met vlees of rijst of wat dan ook koelt hij te snel af en duurt het te lang voordat deze weer warm is. Dezelfde wok op gas doet het prima en een andere wok die ik heb op inductie ook.
Volgens mij praten we wat langs elkaar heen. Jij linkt naar een filmpje van een pan die je goed vindt. Daar gaan ze op hoog vermogen de olie heet stoken... een minuut lang. Does not compute!

Probleem bij inductiewokken is inderdaad dat de wand veel te snel afkoelt ja als je hem volgooit. Dat is ook logisch, want aan de wanden wordt hij niet direct verhit. Dat moet allemaal via geleiding komen vanaf de bodem en dat schiet dus niet op.

Wokken op afstand zou ik trouwens ook niet doen :P
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True