Max 100 Mbit over Cat6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPeRIII
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-12-2021
Hi,

Ik loop nu al een paar dagen te klungelen met mijn netwerk.
Thuis alles zelf aangelegd en dat heeft zover ik weet altijd gewerkt.

De situatie voor de is als volgt:
Experiabox -> Switch -> Patch panel -> Wandcontactdoos ->
Afhankelijk van de ruimte: Switch -> Apparatuur
Of Direct apparatuur
Op de "Probleemruimte" hebben ik Wandcontactdoos -> PC & Laptop
PC & Laptop hebben onderling 1Gbit connectie zonder problemen
Als ik naar andere apparatuur wil, kom ik niet verder dan 100Mbit, mit ik ze onderling aansluit.

Nu heb ik het patchpaneel opnieuw gepunched en ook de wandcontactdoos. Echter blijf ik steken op 100Mbit, waarbij het met dezelfde switch
in een andere ruimte wel gewoon 1Gbit was.

Mijn conclusie: Er is een probleem met of de wandcontactdoos of het patchpanel.
Echter wanneer ik de netwerktester er op zet werken alle kanalen gewoon.
Tester:
https://www.gamma.nl/asso...-netwerk-tester/p/B547138

Iemand nog ideeën? Kabels zijn stug, cat6 dus dat mag het probleem niet zijn.
WDC is https://www.gamma.nl/asso...contact-utp-wit/p/B457355

Kan het alsnog zo zijn dat er een kabelbreuk is ondanks dat de tester aan geeft dat alles in orde is?
(Uiteraard heb ik op dezelfde manier de tussenliggende kabels ook gecontroleerd en ook vervangen om problemen uit te sluiten...

- Have no fear, ViPeRII is here -

Beste antwoord (via ViPeRIII op 17-10-2019 21:43)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:04
@ViPeRIII Hoe moet je de draden vast zetten?
Zie zo niet direct hoe je de draden moet verbinden in/aan de doos, maar zie in de spec's wel staan schroefbevestiging.
Als je inderdaad losse draadjes onder de schroeven moet draaien dan is het een teken dat de doos zelf niet goed/afdoende is, een goede doos is vrijwel altijd uitgerust met LSA stroken.
Kan je eens foto's plaatsen van de binnenkant van de doos en zo ook van je patchpaneel.
Die tester geeft hooguit aan dat draadje 1 (of je nu wel of niet goed gepatcht hebt), ook signaal geeft, verder 0,0.

Simpelere test is je pc/laptop rechtstreeks verbinden op de doos en kijken bij de status van je ethernetadapter waarmee deze verbind, en tevens ook hoe snel deze verbind.
Is het in no-time verbonden op 1 Gbit, dan moet het goed zijn, doet je pc/laptop dit niet zit er toch ergens iets niet goed.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:53
wat voor kabel gebruik je , CCA of full copper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:14
#spuit11
Toch lijkt het op een kabelbreuk/niet goed contact als het exact 100mbps is. Heb je de aderen goed 'getwist'?

[ Voor 178% gewijzigd door Abom op 14-10-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Heb je de kleurcode (568B) gevolgd op de WCD en het patch panel? Deze kan afwijken van de volgorde in een stekker.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPeRIII
@MuzenJaap Ik gebruik full copper
@Abom & @lier Hmm volgens mij heb ik de B variant gebruikt, maar voor de zekerheid ga ik dat nogmaals controleren :D

Op het Patch Panel ben ik er zeker van, op de WDC niet..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:04
@ViPeRIII Hoe moet je de draden vast zetten?
Zie zo niet direct hoe je de draden moet verbinden in/aan de doos, maar zie in de spec's wel staan schroefbevestiging.
Als je inderdaad losse draadjes onder de schroeven moet draaien dan is het een teken dat de doos zelf niet goed/afdoende is, een goede doos is vrijwel altijd uitgerust met LSA stroken.
Kan je eens foto's plaatsen van de binnenkant van de doos en zo ook van je patchpaneel.
Die tester geeft hooguit aan dat draadje 1 (of je nu wel of niet goed gepatcht hebt), ook signaal geeft, verder 0,0.

Simpelere test is je pc/laptop rechtstreeks verbinden op de doos en kijken bij de status van je ethernetadapter waarmee deze verbind, en tevens ook hoe snel deze verbind.
Is het in no-time verbonden op 1 Gbit, dan moet het goed zijn, doet je pc/laptop dit niet zit er toch ergens iets niet goed.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:47
dan klopt er iets niet met blauw of bruin ... :)

orange en groen doen het prima, anders kan je geen 100mbit link opbouwen/gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ViPeRIII schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:34:
Mijn conclusie: Er is een probleem met of de wandcontactdoos of het patchpanel.
Of het patch kabeltje van de wand naar de switch

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPeRIII
@DJMaze Nee de patch kabels heb ik vervangen voor de zekerheid, en dat maakte geen verschil.
@Annuk Dit gaat gewoon via een LSA strook met een punch tool om het vast te zetten.
Ik zal ook nog proberen een directe connectie op te zetten met de PC, maar dat gaat niet veel verschil maken. Het kan zijn dat ik in de wdc oranje en groen omgedraait heb, ik zal er vanavond eens naar kijken.
Aan de andere kant, @ijske geeft aan dat het probleem met blauw of bruin zou moeten zijn, welke wel gewoon signaal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

Maak even foto's vanavond van zowel de patchpanel als de WCD. Dan kunnen we zien wat je gedaan hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPeRIII
Nou gek genoeg heb ik het inmiddels werkend, volgens mij alles aangesloten zoals het eerst zat
Als referentie toch nog maar de foto toegevoegd :)

Bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h54FHRi.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ViPeRIII op 17-10-2019 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

tozzke

aka tozzert

Dit is ook wel heel erg slecht aangesloten. De twisting zit niet voor niets in de 4 aderparen en dient zo lang mogelijk in de aders te blijven. Beter een (halve) twisting meer dan de twisting, zoals hier, eruit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPeRIII
@tozzke Het is niet mijn beste werk nee, maar voor de test werkte het wel :) Ik wilde in ieder geval zeker weten dat ik de aders juist had aangesloten.Waar jij op doelt denk ik is dat ik de kans op kabelbreuk vergroot door ze te ver te untwisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

tozzke

aka tozzert

ViPeRIII schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:55:
@tozzke Het is niet mijn beste werk nee, maar voor de test werkte het wel :) Ik wilde in ieder geval zeker weten dat ik de aders juist had aangesloten.Waar jij op doelt denk ik is dat ik de kans op kabelbreuk vergroot door ze te ver te untwisten?
Kabelbreuk is totaal niet waar ik op doel. Het heeft vooral te maken met crosstalk (NEXT, FEXT) en daar kun je heel gekke problemen door krijgen. De twisting zit er niet voor niets in :)

[ Voor 7% gewijzigd door tozzke op 17-10-2019 22:21 ]

Pagina: 1