Bedrijven versturen facturen niet kijk maar in uw account

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Topicstarter
Ik merk dat steeds meer bedrijven deze manier van werken hanteren.
het gevolg is dat je steeds minder overzicht krijgt van eventuele betalingen die openstaan en alles maar lekker gemakkelijk blind wordt afgeschreven van je rekening.

Naar mijn idee is dit een zeer onwenselijke ontwikkeling die de overheid ook gewoon direct zou moeten verbieden. Als je geld van iemand wilt dan moet je gewoon zorgen dat je zelf de factuur overhandigd. Het zij per email of post. Maar het doodleuk niet meer melden van eventuele facturen zorgt er voor dat veel mensen naar mijn idee het overzicht verliezen over hun financiele situatie.

Inmiddels zijn bedrijven als Ring zelfs al zover gegaan dat je de factuur apart moet opvragen bij de klantenservice wat gemiddeld 10 - 15 minuten kost op hun chat. Alles om maar zo geheim mogelijk te houden wat er op de factuur staat.

Wat is jullie mening hierover en hoe gaan jullie hiermee om?
Ik vind het persoonlijk een zeer zorgwekkende ontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, behalve automatische incasso's, maar het lijkt mij zelf een ongewenste situatie.

Heb je wat voorbeelden bij wat voor aankopen, abbo's dit gebeurt? Ring zegt mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-06 16:15
Goed punt. Het moeten opvragen van een factuur bij de klantenservice, zoals je omschrijft, heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Ik zou me ook sterk gaan afvragen of ik dan nog wel van die dienstverlening gebruik zou willen maken.

Ik vind het écht heel vervelend dat steeds meer organisaties notificaties versturen "Een nieuwe factuur is aangemaakt" en dat je die zelf moet gaan downloaden in een online-omgeving. Ik begrijp dan oprecht nooit waarom deze factuur niet gewoon wordt bijgevoegd zodat ik niet apart hoef in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22
Toen ik een paar maanden terug een factuur van een zorg-ingreep opvroeg, wist men niet wat er gebeurde: ik was de eerste die daar ooit om vroeg.

Ik hou ik niet van automatische incassos, en liefst heb ik facturen per post. Heb al zovaak daar wat aan gehad, want de bank dienstverleners maken nooit fouten in jouw voordeel ...

Als ik ook even om me heen kijk zie ik dat de meesten mensen die meestal kleine onterechte geinde kosten maar zien als noodzakelijk kwaad ('ze zullen het wel weten') en te lui zijn het na te trekken (en sowieso uit papierangst alle rekeningen hooguit bewaren tot ze betaald zijn). Tsja, ik niet :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ring deurbel (incasseert zonder ook maar enige vorm van communicatie)
Zelfs een opgevraagde factuur is niet meer dan een vodje uw ring abbonnement 30 usd. U heeft betaald.

Geen bedrijfs gegevens, geen btw nummer hoeveel rode vlaggen wil je op 1 factuur hebben...

Maar een paar bedrijven waarvan ik weet dat ze accounts gebruiken voor de facturen:
NS
Ziggo
Microsoft
Google
Netflix
Dropbox
Bol.com
Facebook
Nuon

Om even het lijstje op te noemen waar ik zelf mee te maken heb. Er zijn er genoeg die wel een X bedrag te betalen mail sturen maar de echte factuur moet je dan weer downloaden. Of bedrijven die gewoon helemaal geen echte factuur verstrekken maar gewoon een vodje. Dat zal voor veel consumenten genoeg zijn. Als zakelijke gebruiker moet ik er altijd wel weer elke keer achter aan. Terwijl de factuur opmaak toch redelijk verplicht is op basis van de richtlijnen van de belastingdienst.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
Ik zou graag een wet zien waarbij een factuur afgeleverd moet worden op een door de ontvanger aan te wijzen plek. In mijn geval betekent dat je hem per post mag opsturen of mag mailen.

Idem alle officiele communicatie van organisaties en overheden. Specifiek het moeten ophalen van facturen ed. van portalen moet van bovenstaande uitgesloten worden (prima als achtervang of mensen die het wel op prijs stellen). Toch daar alleen afleveren of alleen een notificatie moet juridisch de status van niet verzonden krijgen. Het spreekt voor zichzelf dat ik de berichtenbox van de overheid nooit geactiveerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-05 11:58

DJVG

Gewoon DJVG

Het zou volgens mij te maken kunnen hebben met de GDPR aangezien in facturen vaak klant/persoonsgegevens kunnen staan willen bedrijven deze liever niet per e-mail meer versturen.

Een juridische basis heb ik hiervoor trouwens niet maar ik heb dit ooit ergens voorbij zien komen.

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 11:27
Heeft dit niet te maken met dat bedrijven als de dood zijn voor een datalek? Een verkeerd bezorgd poststuk of foutief e-mail adres en ze zijn min of meer de sjaak.

Ik ben het overigens volledig met je eens dat veel mensen hierdoor of mede hierdoor volledig het overzicht verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Voor de boekhouding vind ik het idd een drama. "Uw nieuwe factuur staat voor u klaar!".
Inloggen, downloaden, hernoemen en opslaan op de locatie van mijn zakelijke administratie.
Dat moet beter kunnen inderdaad.
Tele2 weigert zelfs om een gespecificeerde factuur te leven voor particulieren. Die factuur kan ik dus niet (deels) zakelijk gebruiken. Had ik maar een zakelijk abo moeten aanvragen (deels terecht wellicht, maar compleet nieuw voor mij).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, voor vaste abonnementen vind ik het sowieso prima. \
Voor variabele abonnementen, krijg ik wel graag een berichtje. Maar een factuur in de klassieke zin des woords vind ik niet zo nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
emile schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:24:
Ik begrijp dan oprecht nooit waarom deze factuur niet gewoon wordt bijgevoegd zodat ik niet apart hoef in te loggen.
Dezelfde reden waarom een bank nooit een link meestuurt naar de inlogomgeving. Niet omdat die niet zou kloppen, maar omdat we iedereen tegenwoordig moeten vertellen dat ze niet zomaar op linkjes moeten klikken, geen vreemde bijlagen moeten openen enz. Veel mensen snappen het verschil echter niet tussen legitiem en malicous en dus hebben bedrijven bedacht dat je die bestanden dan zelf op moet halen zodat je zeker weet dat het een legitiem bestand is en bedrijven zeker(der) zijn dat hun mail in elk geval niet in jouw spambak terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:32:
Ik zou graag een wet zien waarbij een factuur afgeleverd moet worden op een door de ontvanger aan te wijzen plek. In mijn geval betekent dat je hem per post mag opsturen of mag mailen.

Idem alle officiele communicatie van organizaties en overheden. Specifiek het moeten ophalen van facturen ed. van portalen moet van bovenstaande uitgesloten worden (prima als achtervang of mensen die het wel op prijs stellen). Toch daar alleen afleveren of alleen een notificatie moet juridisch de status van niet verzonden krijgen. Het spreekt voor zichzelf dat ik de berichtenbox van de overheid nooit geactiveerd heb.
En toch is een portaal de enige logische optie als je niet doelloos dode bomen wil blijven rondsturen, en je de klachten van de gemiddelde Tweaker accepteert dan e-mail niet voldoende je privacy beschermt. Dan is een portaal de enige optie.

Ik zou heel graag hebben dat mijn loonstrookje ook gewoon in de e-mail kwam, maar dat mag ook niet. Met dezelfde logica lijkt het mij niet vreemd dat ook facturen achter een berichtenbox worden gestopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 14-06 11:01
Zakelijk ook een drama.
Mag je al die webportalen af om je facturen binnen te halen.

En de overheid met dat onhandige mijnoverheid.nl is een van de slechtste voorbeelden.
Je krijgt een mailtje dat er een mailtje is in die omgeving, alleen daar in te zien, wat een onzin. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door mountainbiker op 14-10-2019 13:38 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Het spreekt voor zichzelf dat ik de berichtenbox van de overheid nooit geactiveerd heb.
Ik heb dat ook nooit gedaan, maar ik wist niet dat dit facultatief was. Heb een herinnering dat ik er 5 jaar geleden of wat op inlogde en er wat berichten zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
DJVG schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:34:
Het zou volgens mij te maken kunnen hebben met de GDPR aangezien in facturen vaak klant/persoonsgegevens kunnen staan willen bedrijven deze liever niet per e-mail meer versturen.

Een juridische basis heb ik hiervoor trouwens niet maar ik heb dit ooit ergens voorbij zien komen.
Dat argument is een leven op zichzelf gaan leiden, maar mist een concrete juridische onderbouwing.

Privacy wetgeving voor en na GDPR is gebaseerd op belangenafweging en het sturen van een fatsoenlijke factuur via een door de klant te kiezen kanaal is absoluut proportioneel in het overgrote deel van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 217290 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:29:
Zelfs een opgevraagde factuur is niet meer dan een vodje uw ring abbonnement 30 usd. U heeft betaald.

Geen bedrijfs gegevens, geen btw nummer hoeveel rode vlaggen wil je op 1 factuur hebben...

Maar een paar bedrijven waarvan ik weet dat ze accounts gebruiken voor de facturen:
NS
Ziggo
Microsoft
Google
Netflix
Dropbox
Bol.com
Facebook
Nuon
toon volledige bericht
Ik zie er een aantal abbo's tussen zitten en een energieleverancier. Dat is mijn ogen vrij normaal. Ik krijg van Tele2 netjes een bericht dat mijn factuur klaarstaat a X,XX euro in mijn omgeving. Prima wat mij betreft voor abbo's.

Nuon een maandelijkse factuur? Lijkt mij niet handig met de voorschotten. Er is gewoon een maandelijks bedrag afgesproken en de factuur komt aan het einde van het jaar. Wederom logisch wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:37:
[...]

En toch is een portaal de enige logische optie als je niet doelloos dode bomen wil blijven rondsturen,
Ik vind een goed archief aanleggen niet doelloos. Ik vind persoonlijk pdf per mail ook acceptabel maar niet-downloadbare meuk op een online-only portaal zeker niet. Mijn eis is dat ik het archief offline beschikbaar kan hebben en mee kan nemen. Maar ik vind dat die keuze persoonlijk moet zijn, ik kan helemaal begrijpen dat mijn moeder niets heeft aan pdfjes, laat staan een prutsportaal. Dadelijk moet ik 70 portalen gaan checken... Het idee van mijn archief is dat het van mij is, iets dat je overigens ook gewoon verplicht bent volgens belastingdienst. Een zwikkie portalen volstaat daar niet toe imho.

Een factuur dient overhandigt te worden. Beschikbaar stellen is iets anders imho.

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 14-10-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brent schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:41:
[...]

Ik vind een goed archief aanleggen niet doelloos. Ik vind persoonlijk pdf per mail ook acceptabel maar niet-downloadbare meuk op een online-only portaal zeker niet. Mijn eis is dat ik het archief offline beschikbaar kan hebben en mee kan nemen. Maar ik vind dat die keuze persoonlijk moet zijn, ik kan helemaal begrijpen dat mijn moeder niets heeft aan pdfjes, laat staan een purtsportaal. Dadelijk moet ik 70 portalen gaan checken... Het idee van mijn archief is dat het van mij is, iets dat je overigens ook gewoon verplicht bent volgens belastingdienst. Een zwikkie portalen volstaat daar niet toe imho.
Alles uitprinten zodat mensen het daarna weer kunnen inscannen voor hun online archief vind ik extreme verspilling. Diegene die het op papier wil hebben kan het altijd nog zelf uitprinten, maar bedrijven dwingen om het te versturen ben ik op tegen.

En uiteraard heb ik ook een hekel aan die portalen, zoals ik zelf schreef wil ik ook gewoon mijn loonstrook per pdf in mijn e-mail. Maar met alle angst van dat misschien iemand weleens een e-mail in theorie zou kunnen onderscheppen, of dat er een keer eentje naar een verkeerd adres gaat, willen bedrijven zich daar niet aan branden. En dus zitten we met portalen opgescheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Brent schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:38:
[...]

Ik heb dat ook nooit gedaan, maar ik wist niet dat dit facultatief was. Heb een herinnering dat ik er 5 jaar geleden of wat op inlogde en er wat berichten zag.
Je hebt gelijk. De activatie van MijnOverheid was nodig voor bepaalde dingen en de enige optie voor BerichtenBox is/was om alles uit te vinken. Helaas kan dat voor de belastingdienst niet. Nu ik even inlog staan er 27 ongelezen berichten van belastingaanslagen en toeslagen, maar voor zover ik kan zien heb ik die ook allemaal op papier ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:22

NMH

Moderator General Chat
Dat klinkt als een goed idee. Volgens mij was een tijdje terug ook in het nieuws dat er (ex-)studenten waren die een deurwaarder op hun dak kregen omdat ze een schuld niet hadden betaald. Tot het punt dat de deurwaarder op de stoep stond was (als ik me goed herinner) alle communicatie via MijnDUO gegaan. Een herinnering/aanmaning per post had een hoop ellende gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik krijg van bedrijven meestal netjes een mailtje of met de factuur of een vermelding waar ik de factuur kan downloaden, of dat deze in mijn account klaar staat. Om heel eerlijk te zijn vind ik die methodes prima werken.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Heb zelf ook liever een PDF in de mail. Dan kun je deze automatisch laten importeren in je boekhoudpakket door gebruik te maken van bijv. facturen@domeinnaam.ext.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 09:05
Ik vind het ook wel genoeg om de notificatie te krijgen. De meeste kosten zijn toch iedere maand hetzelfde dus zolang het bedrag niet afwijkt van de vorige maand hoef ik geen moeite te doen.
Ik irriteer me alleen aan de Berichtenbox van de overheid dat niet in de mail al vermeld wordt waarover het gaat. Alleen al vermelden welke belasting en aanslagjaar zou al zoveel schelen!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Alles uitprinten zodat mensen het daarna weer kunnen inscannen voor hun online archief vind ik extreme verspilling.
O, maar dat bedoelde ik ook niet. Het is meer, als ik kan kiezen tussen pdf per mail of papier, dan kies ik pdf. Ik ben te lui alles in te scannen. Maar als de keuze is niet of papier, dan wordt het papier. En 'online' of papier, dan ook papier. Ik doe weleens zaken over de grens, en in veel landen is het nog altijd enkel papier dat enige rechtsgeldige waarde heeft, een pdf niet (tenzij geprint en soms dan als hij daarna getekent is).

Kortom, pdf is mooi, papier een close second of zelfs nog net iets mooier, afhankelijk van de situatie. Al het overige delenda est :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat het probleem bij kleine eenmanszaken mogelijk meer speelt dan bij consumenten.
Wekelijks moet ik wel bij 10 verschillende partijen inloggen voor een factuur om gek van te worden.

Maar wel denk ik dat het probleem breder is dan alleen de eenmanszaken. Ook consumenten worden hier mee geconfronteerd. en de AVG lijkt mij hier niet bepaald de bovenliggende hand te zijn. Ook met de AVG is het prima mogelijk dit gewoon alsnog te versturen.

Bol.com is ook zo'n bedrijf dat facturen niet mee stuurt maar wel de bestel bevestiging dus alle gegevens zijn al bekend behalve hun eigen bedrijfs gegevens. AVG is dus al geen rol daar meer in. Het lijkt vooral een kwestie van gemakzucht van veel bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caithlyn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn vader is zzp'er en een complete digibeet. Elke maand ben ik (met liefde hoor) tussen een half uur en een uur bezig om alle facturen voor hem op te zoeken, te downloaden, op te slaan voor digitale administratie en nog een keer uitprinten voor papieren administratie.

Het liefst gaat mijn vader 10 jaar terug in de tijd want vroeguh kreeg je alles gewoon in de brievenbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Klitse schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:37:
[...]

Dezelfde reden waarom een bank nooit een link meestuurt naar de inlogomgeving. Niet omdat die niet zou kloppen, maar omdat we iedereen tegenwoordig moeten vertellen dat ze niet zomaar op linkjes moeten klikken, geen vreemde bijlagen moeten openen enz. Veel mensen snappen het verschil echter niet tussen legitiem en malicous en dus hebben bedrijven bedacht dat je die bestanden dan zelf op moet halen zodat je zeker weet dat het een legitiem bestand is en bedrijven zeker(der) zijn dat hun mail in elk geval niet in jouw spambak terecht komt.
Jouw voorbeeld vind ik een mooi voorbeeld hoe iets zichzelf kan tegen spreken.
We doen geen links meer want iedereen wordt verteld niet op links te drukken. We doen geen bijlagen meer want iedereen wordt gewaarschuwd voor virussen in de bijlagen. Dus u kunt het downloaden op uw account. Owja maar dat doen we dan wel weer met een link naar de klant omgeving te verwijzen.... O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-06 16:15
Klitse schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:37:
dat ze niet zomaar op linkjes moeten klikken
Als dat het argument is, dan is het niet meesturen van een bijlage helemaal een verkeerde oplossing. Wat ik namelijk 9 van de 10 keer ontvang is het volgende:
We hebben een nieuwe factuur aangemaakt, klik hier om in te loggen en deze factuur te bekijken.
Het meesturen van de factuur als pdf levert in mijn ogen geen enkel beveiligingsrisico op. Het versturen van e-mails met links om in te loggen inderdaad wel. Daardoor raakt men gewend aan inloggen vanuit de e-mail en wordt misbruik veel makkelijker. Het meesturen van de factuur is dus op lange termijn veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Jouw voorbeeld vind ik een mooi voorbeeld hoe iets zichzelf kan tegen spreken.
We doen geen links meer want iedereen wordt verteld niet op links te drukken. We doen geen bijlagen meer want iedereen wordt gewaarschuwd voor virussen in de bijlagen. Dus u kunt het downloaden op uw account. Owja maar dat doen we dan wel weer met een link naar de klant omgeving te verwijzen.... O+
Volgens mij niet hoor. Ik krijg regelmatig van dat soort berichten (voorbeeld, mijnoverheid) en die doen er ook geen linkje bij. Zo hoort het ook wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Klitse schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:24:
[...]

Volgens mij niet hoor. Ik krijg regelmatig van dat soort berichten (voorbeeld, mijnoverheid) en die doen er ook geen linkje bij. Zo hoort het ook wat mij betreft.
Mijn overheid is dan ook nagenoeg de enige die het op die mannier doet. Althans bij mij.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:29

NS
Ziggo
Microsoft
Google
Netflix
Dropbox
Bol.com
Facebook
Nuon
toon volledige bericht
Het klinkt alsof je voor veel zaken inderdaad een 'simpel' en 'goedkoop' consumenten-product 'misbruikt' voor zakelijke doeleinden.

Ik krijg van heel veel bedrijven trouwens keurig mails met factuur als PDF bijlage: bijvoorbeeld KPN, Eneco, Vitens, Google.

Weet je zeker dat Google terecht in jou bovenstaande lijstje staat? Of gaat het om een andere dienst dan GSuite?
Ziggo, Microsoft en bol.com herken ik het probleem wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Google doet veel meer dan alleen Gsuite.

Google Ads is 100% zakelijk en stuurt geen eens een reminder van de factuur die moet je zelf maar opsporen in je account als je de incasso voorbij hebt zien komen. facebook ads precies hetzelfde verhaal.

En mijn lijst is niet puur zakelijk het ging om een lijst met bedrijven waarvan ik het wist. netflix is niet zakelijk. NS heb ik zelf niet eens maar staat er ook om bekend. Ziggo is ook prive. Zakelijk zit ik bij KPN en die sturen inderdaad wel gewoon keurig de factuur per pdf in de mail.

De voorbeelden hier genoemd zijn ook meer ter informatie het gaat om het achterliggende probleem wat hier mee ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Even een melding doen bij de Belastingdienst dat ze geen geldige facturen verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-06 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Heb het laatst nog met Logitech gehad. Muis besteld in hun officiele webshop, muis beviel niet dus die wilde ik verkopen. Maar ja, ik had geen factuur gekregen bij mijn pakket en ook niks via de mail (alleen verzendbevestiging). Dit terwijl ik de factuur wel aan de nieuwe eigenaar wil meegeven.

Heb uiteindelijk een week kunnen wachten op de support die mij uiteindelijk van een factuur via mail voorzag, wat een onnodige onzin. Eerst denken dat je de factuur zelf kwijt bent, maar dan op de mail niks vinden en op het Logitech account stond ook niks.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 13-06 16:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat is precies het probleem? Dat je zelf een leververplichting kan hebben voor verzonden en ontvangen facturen als ondernemer zijnde?

Ik kan mijzelf de discussie omtrent de grote stapels aan brieven op de deurmat nog herinneren, waarbij iedereen aangaf dat dit best wat minder mocht.

We leven in een steeds meer gedigitaliseerde maatschappij, dan kan je toch ook verwachten dat je jou facturen kan vinden binnen je account bij de leverancier? Zij voldoen aan de wet door een factuur uit te geven, binnen een portaal waar jij en jij alleen toegang tot hebt. Zie dat als een postbus ;)

Bij veel maatschappijen kan je nog steeds gewoon aangeven de factuur via de mail of zelfs via de post te ontvangen...als je tenminste bereid bent daar voor te betalen, want : versturen kost nu eenmaal geld.

Ik zie het probleem niet...je besteld iets, je weet dat daar een factuur tegenover staat en je betaald dit. Jij bent degene die "verplicht" is de administratie op orde te hebben, niet je leverancier.
Bedenk ook het gemak : "Oeps, factuur kwijt, even snel downloaden" in plaats van contact opnemen en een aantal dagen wachten op een kopie.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:05

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Volgens mij zou het wel eens te maken kunnen hebben met een stukje GDPR angst vanuit sommige (kleinere) bedrijven. Er zijn ook artikelen geschreven over de GDPR in combinatie met het versturen van facturen over de e-mail. Veelal gaat dit hand in hand met de noemer 'unencrypted' en een fout in bijvoorbeeld het e-mailadres van de ontvanger.

Mogelijk heeft gemak er ook mee te maken, maar ik ervaar zelf wel dat er sinds het invoeren van de GDPR en de forse bedragen die erop kunnen staan meer 'informatieve' e-mails worden toegezonden met daarin de verwijzing naar een portaal.

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:13

USD suggereert een Amerikaanse factuur. Daarop zal je nooit een BTW nummer gaan vinden.

Maar ansich heb je wel een punt. Hoewel ikzelf een portal erg prettig vind, zeker voor historische doeleinden, zou dit een keuze moeten zijn.

En dan niet zo'n keuze zoals bij de belastingdienst, mijn keuze daar is digitaal en toch krijg ik alles nog een keer extra per post...

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
KatirZan schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:18:
Wat is precies het probleem?

[...]

Ik kan mijzelf de discussie omtrent de grote stapels aan brieven op de deurmat nog herinneren,
stapel brieven op deurmat: verwerking supereenvoudige workflow van deurmat tot archief
zelfde hoeveelheid notificaties + portal: verwerking tig kleine stapjes van email tot digitaal archief (meer werk voor ontvanger)
zelfde hoeveelheid met pdf attachment: zero effort workflow! (minder werk voor ontvanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Robinvdh5 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:22:
Volgens mij zou het wel eens te maken kunnen hebben met een stukje GDPR angst vanuit sommige (kleinere) bedrijven. Er zijn ook artikelen geschreven over de GDPR in combinatie met het versturen van facturen over de e-mail. Veelal gaat dit hand in hand met de noemer 'unencrypted' en een fout in bijvoorbeeld het e-mailadres van de ontvanger.

Mogelijk heeft gemak er ook mee te maken, maar ik ervaar zelf wel dat er sinds het invoeren van de GDPR en de forse bedragen die erop kunnen staan meer 'informatieve' e-mails worden toegezonden met daarin de verwijzing naar een portaal.
Dan nog is het onwil. Een opt-in emailbijlage mag het bezwaar niet zijn. Voor de tweaker die daar behoefte aan heeft desnoods met encrypted pdf of encrypted zip. Hoef je alleen eenmalig het password van het portal te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Of de factuur niet betalen. Want je hebt immers nooit de factuur daadwerkelijk ontvangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Rukapul schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:29:
[...]
Voor de tweaker die daar behoefte aan heeft desnoods met encrypted pdf of encrypted zip.
Dat zou ook wel beter gesupported mogen worden: PGP keys. Je kunt me rustig gevoelige dingen mailen, 'k heb gewoon een key heur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
Wat overigens ook handig zou zijn, wellicht wat saai, maar overal dezelfde factuur layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 13-06 16:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Rukapul schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:25:
[...]

stapel brieven op deurmat: verwerking supereenvoudige workflow van deurmat tot archief
zelfde hoeveelheid notificaties + portal: verwerking tig kleine stapjes van email tot digitaal archief (meer werk voor ontvanger)
zelfde hoeveelheid met pdf attachment: zero effort workflow! (minder werk voor ontvanger)
Niet helemaal. Binnen ondernemend nederland heb je toonplicht, wat betekend dat indien er om gevraagd word dat je dit aan moet tonen. Daadwerkelijke facturatie mag (op diverse plaatsen) online staan, zolang deze maar inzichtelijk te maken zijn.
De leverancier heeft dezelfde bewaarplicht als jij, data dient 7 jaar beschikbaar te zijn, je hoeft de factuur dus niet persé te downloaden.

Dit is dan ook direct waar de digitale wereld naar toe gaat : een volledig geautomatiseerde administratie waarbij de facturen van leveranciers direct doorgeleverd worden en het tussenstation (bijvoorbeeld de ondernemer) geen "last" meer heeft van deze datastroom. Het enige wat het tussenstation dan nog hoeft te doen is de afgesproken prijs te voldoen en geen factuur meer nodig heeft bij geschillen, aangezien alles al in het bezit van de leverancier is.

Het is maar net hoe je de eigen administratie wil hebben, en daar bestaat wel een discussiepunt bij iedereen voor.

Op dit moment is de meest gangbare administratie hetgeen waarbij alle mutaties van de bankrekeningen direct gekoppeld staan aan de daarbij behorende factuur. De factuur staat digitaal opgeslagen op een externe locatie (cloud) welke door de leverancier daar is aangeleverd (of door de ondernemer zelf ).
Hetgeen ik hierboven beschrijf is waar het in de toekomst naartoe zal gaan ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Die bewaarplicht bestaat ook alleen maar voor zolang als het bedrijf bestaat. En dat kan goed problemen geven.

Persoonlijk heb ik ook het liefste alles op papier, maar ja, dat lukt niet. Ik heb het opgegeven en hoop op het beste.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Anoniem: 217290 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:49:
Google doet veel meer dan alleen Gsuite.

Google Ads is 100% zakelijk en stuurt geen eens een reminder van de factuur die moet je zelf maar opsporen in je account als je de incasso voorbij hebt zien komen. facebook ads precies hetzelfde verhaal.
Google stuurt jou wel een mail over de incasso.
Ik krijg steeds mail; Binnenkort worden kosten automatisch van uw bankrekening afgeschreven

Met datum erbij van de afschrijving.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
KatirZan schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:52:
[...]

Niet helemaal. Binnen ondernemend nederland heb je toonplicht, wat betekend dat indien er om gevraagd word dat je dit aan moet tonen. Daadwerkelijke facturatie mag (op diverse plaatsen) online staan, zolang deze maar inzichtelijk te maken zijn.
De leverancier heeft dezelfde bewaarplicht als jij, data dient 7 jaar beschikbaar te zijn, je hoeft de factuur dus niet persé te downloaden.
Welke garantie heb ik dat het bedrijf deze factuur niet tussentijds aanpast? In geval van geschil of wat dan ook? 'Per ongeluk' overschrijft? 'Per ongeluk' 'kwijtraakt'?

Ik zou zeggen dat facturen (boven een kleine threshold misschien) ten alle tijden standaard geleverd moeten worden, niet slechts beschikbaar staan, waarbij levering betekent per post of email, zodat deze offline beschikbaar is en blijft, zonder uptime van een of ander online platform of wat dan ook te vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
Dat heb je grotendeels toch zelf in handen?
Wij hebben geen enkele automatische incasso. Ik ben daar allergisch aan. Bedrijven doen wel eens lastig, maar als je zegt dat het dan niet hoeft dan kan je plots toch klant worden zonder dat incasso.

Idem voor een papieren factuur. Ik heb die graag voor mijn boekhouding. Eerst zuchten ze wat, maar als je zegt dat je pas gaat betalen na het ontvangen van een papieren factuur gaan ze allen overstag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 20:20
Heb ook ooit eens een betaalde factuur nodig gehad wat in een portal stond alleen was het bedrijf inmiddels failliet. De factuur kan je dan ook wel vergeten.
Als PDF in een mail is wat dat betreft een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
"Ziggo Zakelijk" meldt ook dat er een factuur klaar staat in je account. Voor zover dit zakelijk is, want volgens mij verwerken ze een zakelijke klant gewoon in hun particuliere omgeving door " BEDRIJF X" in te vullen in plaats van voornaam/achternaam.

Eens met TS. Het moeten downloaden van facturen om ze te kunnen inzien mag wel wat ingeperkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:27

Volgens mij is er nog steeds een wettelijke basis waaraan een factuur moet voldoen.
Artikel 35a Wet op de omzetbelasting 1968
Maar artikel B is dan dan weer wat vrijer over hoe dit bij je terecht mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Bij de belastingdienst hetzelfde, is het in jouw belang. Moet je inloggen in je inbox. Is het in belang van de belastingdienst zullen ze het gewoon ouderwets op papier versturen. Ik heb ze opgebeld en gezegd dat ik niks snap van computers en alles per post wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1248170 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:20:
Bij de belastingdienst hetzelfde, is het in jouw belang. Moet je inloggen in je inbox. Is het in belang van de belastingdienst zullen ze het gewoon ouderwets op papier versturen. Ik heb ze opgebeld en gezegd dat ik niks snap van computers en alles per post wil.
Hoe is dit vol te houden in 2019?
Je kunt er wat van vinden dat er iets eenzijdig beslist wordt, maar 'ik snap niks van computers' lijkt me in dit tijdperk niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

MikeyMan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:24:
[...]

Hoe is dit vol te houden in 2019?
Je kunt er wat van vinden dat er iets eenzijdig beslist wordt, maar 'ik snap niks van computers' lijkt me in dit tijdperk niet meer mogelijk.
Dan moet alles via post of alle digitaal. Niet een tussenweg dat alleen wat in belang van belastingdienst op papier wordt verstuurd. Daar stoorde ik me aan en zodoende krijg ik nu gewoon alles op papier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:48
Hoe erg is het probleem nu werkelijk? Je zegt dat je financiële situatie in gevaar kan komen, maar bij eenmalige betalingen zie je toch direct al het totaal?
Maandelijkse betalingen ben je ook zelf bij wat het kost als je fiat geeft. Er zijn maar heel weinig situaties waar het een wisselend maandelijks bedrag betreft volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
PDF's in de mail zijn ongewenst. Op facturen die je in portalen kunt downloaden staat vaak een hele hoop informatie, zoals je geboortedatum of je klantnummer. Dat, in combinatie met postcode/huisnummer is bij heel veel bedrijven voldoende om ze bijvoorbeeld te kunnen bellen en allerlei dingen aan te passen. Dat wil je dus niet in een onversleutelde mail versturen.
Wat is nu precies het probleem, je kunt ergens op een portaal inloggen om je factuur in te zien. Die kun je prima downloaden als PDF, screenshotten of in word copy-pasten als dat je ding is, en daarna uitprinten als je hem per se op papier wil hebben. Het is toch onzin dat we dit allemaal weer met de post moeten gaan versturen?

Bovendien, de gemiddelde tweaker heeft al die portalen toch gewoon in zijn passwordmanager staan, dus met twee kliks ben je ingelogd en kun je je factuur zien.

Mensen die hier als ondernemer klagen dat ze zakendoen met partijen die niet op de de door hun gewenste manier facturen aanbieden: je hebt als ondernemer toch de vrijheid om met je leveranciers af te spreken hoe je factureert? Als je dat niet doet of je komt er niet uit met zo'n partij, dan zoek je dus een ander. En als je niet zonder die partij kunt, dan is hun manier van factureren dus blijkbaar ook niet zo onoverkomelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kurkentrekker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:54:
PDF's in de mail zijn ongewenst. Op facturen die je in portalen kunt downloaden staat vaak een hele hoop informatie, zoals je geboortedatum of je klantnummer. Dat, in combinatie met postcode/huisnummer is bij heel veel bedrijven voldoende om ze bijvoorbeeld te kunnen bellen en allerlei dingen aan te passen. Dat wil je dus niet in een onversleutelde mail versturen.
PGP is ongeveer zo oud als email zelf, en een standaard. Bovendien is mailverkeer in principe ook TLS versleuteld, evenals webmail. In die zin is een webportaal precies even veilig of onveilig als reguliere email, aangenomen dat het portaal ook via https bereikbaar is.
Bovendien, de gemiddelde tweaker heeft al die portalen toch gewoon in zijn passwordmanager staan, dus met twee kliks ben je ingelogd en kun je je factuur zien.
Het punt is een onafhankelijk archief. Een portaal is slechts een kijkje in andermans archief. Twee totaal verschillende dingen, nog buiten het feit inloggen met je pw-manager nog altijd lastiger is dan de files in je eigen systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

DJVG schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:34:

Ik ben absoluut geen expert maar er bestaat toch ook nog zoiets als briefgeheim? Het lijkt me dat omdat email persoonlijk is en je als derde geen inzage mag hebben in andermans' post/mail, er wel gewoon persoonsgegevens/vertrouwelijke info in een brief/mail mag staan...

Als jij het verkeerde (mail)adres doorgeeft aan een bedrijf, zij sturen op dat adres een brief met privacygevoelige gegevens en het wordt door een derde geopend, dan loopt dat bedrijf in juridische zin toch geen enkel risico?

Anyway, ontopic: ikzelf vind het ook altijd erg vervelend als je een mailtje krijgt waarin wordt vermeld dat er een factuur voor je klaarstaat. Vervolgens moet je weer ergens inloggen om die factuur te krijgen. Wat mij betreft mag daar inderdaad een wet voor komen om de verzender te dwingen om (in wat voor vorm dan ook) de factuur bij de klant te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gitarist op 15-10-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

PGP is ongeveer zo oud als email zelf, en een standaard. Bovendien is mailverkeer in principe ook TLS versleuteld, evenals webmail. In die zin is een webportaal precies even veilig of onveilig als reguliere email, aangenomen dat het portaal ook via https bereikbaar is.
Mijn moeder kan wel inloggen op een portaal, maar heeft geen idee hoe pgp werkt. Voor de verzender is het niet vooraf duidelijk of de ontvanger wel pgp ondersteunt, en of de ontvanger zijn mail ontvangt over een beveiligde verbinding. Dat is de reden dat je geen gevoelige data moet mailen, heb ik altijd geleerd.
[...]

Het punt is een onafhankelijk archief. Een portaal is slechts een kijkje in andermans archief. Twee totaal verschillende dingen, nog buiten het feit inloggen met je pw-manager nog altijd lastiger is dan de files in je eigen systeem hebben.
Niet staat toch in de weg dat jij die factuur downloadt en opslaat/print? Maar dat jij een eigen archief wil hoeft de verzender toch niet voor op te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kurkentrekker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:52:
[...]

Mijn moeder kan wel inloggen op een portaal, maar heeft geen idee hoe pgp werkt.
Maar 15 jaar geleden wist ze wss ook niet hoe een portaal werkte. Dat is nu net het ding met tech, je ken het lere :+
Voor de verzender is het niet vooraf duidelijk of de ontvanger wel pgp ondersteunt, en of de ontvanger zijn mail ontvangt over een beveiligde verbinding. Dat is de reden dat je geen gevoelige data moet mailen, heb ik altijd geleerd.
Er is niets meer of minder onveilig om een doodnormale mail te sturen of een portaal te hebben. Beide TLS. Doe je nog eens PGP, dan heb je wiskundige zekerheid dat er niet gesnoopt wordt.
[...]

Niet staat toch in de weg dat jij die factuur downloadt en opslaat/print? Maar dat jij een eigen archief wil hoeft de verzender toch niet voor op te draaien?
Draai het eens om, om aan mijn wettelijke verplichting te voldoen dien ik zulks te bewaren. Waarom moet ik opdraaien voor het handmatig inloggen en opslaan van facturen die volgens mij overhandigd dienen te worden? Bovendien kun je niet altijd een pdf downloaden, en dan moet je het dus met een html pagina doen. Of een screenshot. Wat is de rechtsgeldigheid daarvan? In sommige, en misschien alle (ben geen jurist) 0,0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Er is niets meer of minder onveilig om een doodnormale mail te sturen of een portaal te hebben. Beide TLS. Doe je nog eens PGP, dan heb je wiskundige zekerheid dat er niet gesnoopt wordt.
Misschien heb ik het mis, maar als je in een portal inlogt met een SSL certificaat, dan weet je zeker(ish) dat je verbinding beveiligd is. Als je een e-mail ontvangt, weet je niet over welke buitenlandse servers dit ding onversleuteld is verstuurd.
[...]

Draai het eens om, om aan mijn wettelijke verplichting te voldoen dien ik zulks te bewaren. Waarom moet ik opdraaien voor het handmatig inloggen en opslaan van facturen die volgens mij overhandigd dienen te worden? Bovendien kun je niet altijd een pdf downloaden, en dan moet je het dus met een html pagina doen. Of een screenshot. Wat is de rechtsgeldigheid daarvan? In sommige, en misschien alle (ben geen jurist) 0,0.
Als jij een wettelijke verplichting hebt om je facturen te bewaren ben je een bedrijf, en dan regel je zelf je zaken maar met je leveranciers. Een particulier is niet verplicht om facturen te bewaren (bron)

Als je niet altijd een PDF van een factuur kunt downloaden en een HTML pagina ziet, dan kun je die toch printen? (of naar PDF printen, kan iedere Mac en Windows OS tegenwoordig standaard)

En de rechtsgeldigheid ervan? Niet 0,0, maar gewoon geldig. Rechtsgeldigheid wordt pas een issue als je iets moet bewijzen voor een rechter. Als jij dan een screenshot, jpg, of handbeschreven servetje als bewijsmateriaal aanlevert dan is dat gewoon geldig, totdat de tegenpartij dit betwist. En dan is een PDF net zo makkelijk te betwisten als een screenshot. Wie stelt bewijst, dus als de tegenpartij wil hardmaken dat jouw screenshot niet geldig is, zullen ze daar een reden voor moeten opvoeren anders dan 'maar in onze portal staat wat anders'. En dan wordt dat dus meegewogen.

Jij mag gewoon screenshots in je administratie doen en je bent dat niet verplicht. Daarbij staat het je ook nog eens vrij om leveranciers te kiezen die gewoon facturen sturen, of dat individueel met ze af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kurkentrekker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Misschien heb ik het mis, maar als je in een portal inlogt met een SSL certificaat, dan weet je zeker(ish) dat je verbinding beveiligd is. Als je een e-mail ontvangt, weet je niet over welke buitenlandse servers dit ding onversleuteld is verstuurd.
Met zo'n portal weet je dan ook evenmin hoever de SSL reikt: dit kan hooguit tot een endpoint zoals Cloudflare zijn. Wie weet wat daarachter gebeurd/hoe het verder loopt/hoe servers beveiligd zijn.

Dit is dus geen wezenlijk verschil. Het wezenlijke verschil zou PGP kunnen zijn, of en andere vorm van E2EE.
En de rechtsgeldigheid ervan? Niet 0,0, maar gewoon geldig. Rechtsgeldigheid wordt pas een issue als je iets moet bewijzen voor een rechter.
Ik heb al meermaals een issue gehad met het feit dat bijv. een verzekeraar een originele factuur wilde zien, en geen kopie (en geen HTML weergave). Ook meer dan eens dat een digitaal document sowieso niet volstond, geprint of niet (moest een duidelijk met inkt gezette handtekening op staan).

Maargoed, de bewijslast moet niet bij mij liggen, maar bij de verstrekker. Toon jij maar aan waar is vastgelegd dat dit een rechtsgeldig document is. En overhandig het, stel het niet op jouw server beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Met zo'n portal weet je dan ook evenmin hoever de SSL reikt: dit kan hooguit tot een endpoint zoals Cloudflare zijn. Wie weet wat daarachter gebeurd/hoe het verder loopt/hoe servers beveiligd zijn.
Dat weet jij niet, maar dat weet het bedrijf die het beschikbaar stelt wel. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat niemand anders kan meelezen. Zodra ze gaan mailen kunnen ze daar niet zeker van zijn.

En nogmaals, ik zou willen dat er veel meer over de mail ging, maar kijk naar alle mensen ook op Tweakers die het niet vinden kunnen als gevoelige zaken over de mail gaan. Gezien een factuur ook wel wat persoonsgegevens hebben nemen bedrijven het zekere voor het onzekere.
[...]

Ik heb al meermaals een issue gehad met het feit dat bijv. een verzekeraar een originele factuur wilde zien, en geen kopie (en geen HTML weergave). Ook meer dan eens dat een digitaal document sowieso niet volstond, geprint of niet (moest een duidelijk met inkt gezette handtekening op staan).

Maargoed, de bewijslast moet niet bij mij liggen, maar bij de verstrekker. Toon jij maar aan waar is vastgelegd dat dit een rechtsgeldig document is.
Lijkt me meer dat jij mag bewijzen dat het geen rechtsgeldig document is. Maar jij denkt dat in de wet staat dat een factuur als .pdf wel rechtsgeldig is, maar als .html niet rechtsgeldig? Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk, dat de wet zich druk gaat maken over het bestandsformaat van een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 12:04
Vloris schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:34:
Ik krijg van heel veel bedrijven trouwens keurig mails met factuur als PDF bijlage: bijvoorbeeld KPN, Eneco, Vitens, Google.
Anoniem: 217290 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:49:
Zakelijk zit ik bij KPN en die sturen inderdaad wel gewoon keurig de factuur per pdf in de mail.
KPN stuurt ze zowel via de mail, als dat ze per mail verwijzen naar hun portaal.

Ik heb meerdere KPN abonnementen, zowel privé als zakelijk, die allemaal via hetzelfde e-mailadres binnen komen. Helaas heeft KPN er voor gekozen om van letterlijk maar 1 van die abonnementen de facturen niet meer per mail te sturen. Echt geniaal, kreeg altijd alles op de mail, nu moet ik voor 1 van de 5 facturen inloggen...

8)7

Al eens gebeld, men zegt er niets aan te kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 217290 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:19:
Naar mijn idee is dit een zeer onwenselijke ontwikkeling die de overheid ook gewoon direct zou moeten verbieden.
Gniffel en mijn.overheid.nl dan? Vergelijkbaar systeem maar dan voor elke overheidsorganisatie :)
De markt zou ook met een vergelijkbaar enkel systeem moeten komen, of de post die een vergelijkbaar systeem aangaat bieden, ipv een brief een digitale postbus.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Gniffel en mijn.overheid.nl dan? Vergelijkbaar systeem maar dan voor elke overheidsorganisatie :)
De markt zou ook met een vergelijkbaar enkel systeem moeten komen, of de post die een vergelijkbaar systeem aangaat bieden, ipv een brief een digitale postbus.
Waarom niet gelijk naar je bankomgeving toe?
Krijg soms nog van die facturen die ik moet gaan zitten overtikken, wat dramatisch is op de telefoon. Direct naar de bank, ter goedkeuring daar lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Kurkentrekker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:54:
Want? Mijn e-mail is veel beter beveiligd dan de meeste portalen van leveranciers (met 2FA en natuurlijk TLS) omdat het tegenwoordig niet anders kan. Vrijwel alle wachtwoorden van portalen zijn te resetten als je toegang hebt tot iemand zijn e-mail dus bieden ze 0 extra veiligheid ten opzichte van de facturen direct in de e-mail te sturen.

Als ondernemer heb ik er ook een enorme hekel aan omdat ik voor iedere factuur toch een PDF nodig heb. Inmiddels kan ik daar 10 portalen voor afgaan iedere maand waarbij er genoeg zeer discutabele beslissingen hebben genomen op het gebied van IT security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Inderdaad erg irritant, vooral zakelijk, we gebruiken https://www.storecove.com/nl/nl/ maar daar staat ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:37:
[...]

En toch is een portaal de enige logische optie als je niet doelloos dode bomen wil blijven rondsturen, en je de klachten van de gemiddelde Tweaker accepteert dan e-mail niet voldoende je privacy beschermt. Dan is een portaal de enige optie.
Met als grootste nadeel dat als je weg bent je je facturen niet meer kan inzien. Want je account gaat ook gelijk op slot. Heb ik bij Vodafone gehad. Weg als klant en 3 jaar facturen niet meer in te zien. Super storend is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ik vind het eigenlijk wel prettig. Nu staat mijn mail niet vol met PDF spam en kan ik gewoon in elk portaal vinden wat ik nodig heb zonder te hoeven graven.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:29:
[...]
Met als grootste nadeel dat als je weg bent je je facturen niet meer kan inzien. Want je account gaat ook gelijk op slot. Heb ik bij Vodafone gehad. Weg als klant en 3 jaar facturen niet meer in te zien. Super storend is dat.
Of als het bedrijf failliet is, heb ook wel wat facturen van webwinkels niet meer kunnen ophalen vanwege die reden.
Stoffel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Want? Mijn e-mail is veel beter beveiligd dan de meeste portalen van leveranciers (met 2FA en natuurlijk TLS) omdat het tegenwoordig niet anders kan.
Buiten mijn vakgebied, maar ik dacht altijd dat het probleem was van e-mail dat je nooit kan garanderen welke e-mail servers er tussen de zender en ontvanger zitten, en of het verkeer daartussen versleuteld is (danwel dat ze aan de kant van de servers zelf meekijken). Is dat tegenwoordig geen probleem meer?

Maar zelfs als het geen probleem voor jou meer is, bedrijven kunnen niet altijd eerst een enquete houden over beveiliging van iemands e-mail voordat ze een factuur sturen, en dat is juist dus waarom ze het zekere voor het onzekere nemen en een portaal hebben, dan hebben ze zelf het in de hand en kan niemand ze aanklagen dat ze een mail hebben gestuurd waarbij een derde partij kon meekijken. Gezien 99% geen e-mail servers in eigen beheer gebruikt, kan er dus een derde partij meekijken als ze geen portal gebruiken.

[ Voor 54% gewijzigd door Sissors op 16-10-2019 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Stoffel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Want? Mijn e-mail is veel beter beveiligd dan de meeste portalen van leveranciers (met 2FA en natuurlijk TLS) omdat het tegenwoordig niet anders kan.
Jouw mail wel. Maar dat is precies wat het is, jouw verantwoordelijkheid. Bedrijf kan er niet van uitgaan dat iedereen dit goed voor elkaar heeft, en weet niet bij welk deel van het klantenbestand via een of andere Russische server de mails worden gerelayed. Ga dan maar weer eens uitleggen waarom 20% van je klantgegevens gelekt zijn...
Vrijwel alle wachtwoorden van portalen zijn te resetten als je toegang hebt tot iemand zijn e-mail dus bieden ze 0 extra veiligheid ten opzichte van de facturen direct in de e-mail te sturen.
Dan moet je toegang tot de inbox hebben om mails heen te sturen, die onderscheppen en dan het wachtwoord zelf resetten. Daar komt het slachtoffer van de hack direct achter. Dat is wat anders dan de content van de inkomende e-mails kunnen lezen en gewoon onopvallend meeluisteren.

Ik begrijp wel waarom bedrijven dit aanbieden. Het is namelijk veel minder risico en veel goedkoper. En wie denk je dat de incentive heeft om de kosten zo laag mogelijk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:20:
[...]

Jouw mail wel. Maar dat is precies wat het is, jouw verantwoordelijkheid. Bedrijf kan er niet van uitgaan dat iedereen dit goed voor elkaar heeft, en weet niet bij welk deel van het klantenbestand via een of andere Russische server de mails worden gerelayed. Ga dan maar weer eens uitleggen waarom 20% van je klantgegevens gelekt zijn...
Maar daar zijn ze niet voor verantwoordelijk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

Dat weet jij niet, maar dat weet het bedrijf die het beschikbaar stelt wel. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat niemand anders kan meelezen.
Maar daar het om de veiligheid van mijngegevens ging, weet ik dus nog steeds niets.
Zodra ze gaan mailen kunnen ze daar niet zeker van zijn.
Een email is even (on)veilig als een website, waarom steeds herhaalt wordt dat dat anders zou zijn begrijp ik niet.
Lijkt me meer dat jij mag bewijzen dat het geen rechtsgeldig document is.
In zo'n anti-consumer samenleving wonen we gelukkig nog niet. Er is bar weinig misverstand over wat als schriftelijk bewijs geld, en websites (opgeslagen of niet) zullen altijd problematisch zijn daar ze niet gegerandeerd het origineel reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En een PDF kan niet gewijzigd worden?

Maar goed, dus nu kunnen we ook gewoon loonstrookjes en medische gegevens over e-mail uitwisselen, immers is het net zo veilig als een portal. Dat scheelt mij weer gedoe.
Ik denk alleen niet dat iedereen het met je eens is. Op zijn minst kan je e-mail provider bij je e-mail. En ik weet dus niet of hij ook nog langs andere mailservers komt die het ook kunnen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Iets soortgelijks speelt bij het beheer van grondverzetmachines. Aannemers moesten in het recente verleden per voertuigmerk op een portal ('myVolvo', 'myCaterpillar' etc) inloggen om te de telemetrie van hun voertuig uit te lezen. Dan kun je denken aan draaiuren, positie, brandstofniveau etc.

Omdat dat dat erg onhandig is, is er een standaard gedefineerd die zorgt dat voertuigen alle grote merken hetzelfde soort berichten sturen. Het gevolg is dat je zelf een portal van een willekeurige leverancier aan kunt schaffen en daar al je voertuigen in kunt beheren. Dit is ISO 15143-3 dat dit soort data bevat

ISO 151413-3 scope

Ik zou het ontzettend logisch vinden als iets soortgelijks voor 'my'-omgevingen kwam. Precies om de reden die in de OP genoemd worden. Laten we hopen dat bij dit soort omgevingen een soortgelijk initiatief op gang komt want de huidige werkwijze is echt een rommeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:25:
En een PDF kan niet gewijzigd worden?
PostScript is een presentatieformaat dat al een halve eeuw vastligt, en waar talloze tooling voor is. Een website van 5 jaar terug kan met een moderne browser er alweer anders uitzien.

Een pdf die ik opsla verandert niet.

Pagina: 1