Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC+mediaopslag voor +-500€ of hergebruik van oude pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil een PC om te gebruiken als mediaserver voor de TV, die daarnaast zelf torrents kan downloaden en daarbij een VPN kan gebruiken (mijn VPN provider ondersteunt een windows app, openvpn en wireguard), en bijvoorbeeld ook een minecraft server kan draaien (een kleintje voor alleen mijzelf een een paar vrienden).

Dit alles doe ik nu op mijn eigen desktop, maar dit is niet handig, torrents moet ik constant aan en uit zetten naar gelang wat ik zelf aan het doen ben op de pc, en als deze aan staat geeft dit ook licht en geluid op mijn slaapkamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?

maximaal rond 500€, maar liever minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb nog een oude pc, met daarin een i7 2600, 16 gb DDR3 en een oude radeon GPU. Deze zou ik hiervoor wellicht kunnen gebruiken, maar ik betwijfel of dat logisch is gezien geluid en stroomverbruik. In mijn huidige pc heb ik al een 4TB WD Blue zitten die over zou mogen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik wil de pc naast de tv in de woonkamer zetten, dus het is fijn als deze enigzins stil is, daarnaast is het ook fijn als hij redelijk energiezuinig is omdat ik verwacht dat hij zeer veel aan zal staan.

Als mediaserver moet het ding in ieder geval 4k HDR films/series aankunnen. Nu doe ik dat vanaf mijn eigen pc via DLNA en dat bevalt me prima. Qua opslag schat ik in minimaal 4TB nodig te hebben.

Ga je overklokken?

Lijkt me voor deze toepassing niet nodig

Wat verwacht je van ons?
Mijn voornaamste vraag is eigenlijk wat voor soort systeem handig is voor mijn doeleinden. Aan de ene kant ben ik sterk geneigd mijn oude pc hiervoor in te zetten, maar ik denk dat die met zijn 2de gen i7 nooit echt zo fijn wordt hiervoor als een pc die er speciaal op is samengesteld. Als ik een ander systeem wil weet ik allee niet zo goed waar te beginnen. Een NAS is een optie maar zal denk ik niet geschikt zijn om ook een game server op te draaien. Verder heeft een windows systeem wel mijn voorkeur omdat dit dan snel makkelijk te gebruiken is en ik eventueel ook steam in-home streaming mee kan gebruiken, maar wellicht is dit om andere redenen weer totaal niet handig.

Als ik nu gedwongen was om iets samen te stellen zou ik dus op zoiets uitkomen, maar ik ben er van overtuigd dat ik dingen over het hoofd zie:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 84,-€ 84,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 45,-€ 45,-
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 109,90€ 109,90
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 64,95€ 64,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,64

Alle reacties

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Als je voor AMD wilt gaan, dan zou ik sowieso kijken naar APU (of naar een intel met ingebouwde GPU). Scheelt energie en herrie.

Heb je gecheckt of dat moederbord compatible is met Zen2? Volgens mij zijn er alleen BIOS updates voor B en X borden. Maar ik kan me vergissen.

Die voeding lijkt me aan de grote kant. Dan kan kleiner.

Van de taken die je beschrijft lijkt me de rol als server het meest intensief. Maar dan nog. Volgens mij kun je nog wel een trapje lager (AMD Athlon of Intel Pentium). Scheelt weer wat geld en energie.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De requirements voor een kleine Minecraft server zijn niet zo hoog:https://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements, dus zeg ik met @pepsiblik dat een Pricewatch: Athlon 200 GE voldoet en 30 Watt zuiniger is

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
@n23 ...en je kunt je geheugen ook terugschroeven. 8Gb moet heel goed kunnen.