Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog een verstokte gebruiker van de Windows Phone! :)
Helaas stopt whatsapp per 31-12-19 met de ondersteunig voor windows, dus tja, ik zal wat anders moeten.

Het idee was om zolang mogelijk door te gaan met de 930, want wat een verschrikkelijk fijn toestel is dit!
Ik heb m nu een jaartje of 4 en altijd veel plezier aan beleefd.
Degelijk toestel ook, 1x scherm vervangen omdat ie gevallen was maar dat was t dan ook.

Oke, genoeg gejankt over hoe z'on fijn toestel het was en eeuwig zonde dat Windows gestopt is, we moeten door.

Ik heb de keuze uit Android en Apple OS.
Beide systemen hebben hun nadelen, Android= google dus privacy....
Apple OS> naar mijn mening zijn de toestellen overpriced en Apple zal net zo goed je gegevens bewaren/opslaan.

Vrouwlief heeft een Nokia 3.2, leuk toestel maar het valt mij op dat Android toch niet zo lekker werkt als Windows, zal er wel aan moeten wennen.

Mn Lumia 930 is nog niet versleten maar ik mag van de baas via een werkkosten regeling een nieuwe phone uitzoeken tot 350,- (duurder mag maar dan betaal ik de rest zelf :| )

Dus misschien een goed moment om toch maar iets nieuws aan te schaffen.

Lumia 930 heeft wireless charging, dat is toch wel een must, geen gedoe met stekkertjes, erg handig.
Verder moet er een hele goede camera op zitten (ik wil niet minder dan de lumia 930)
Processortje moet snel zjn(niet minder dan de 930)
Scherm moet ook beter of gelijk zijn als de 930
En als laatste : hij moet degelijk zijn en tegen een stootje kunnen, dus alu rand en geen glas achterkant (dat heeft de nokia 8 en 9 volgens mij ?)

Wie heeft tips wat een goede vervanging is ?
Als besturings systeem neig ik naar Android, gezien de Apple phones aan de dure kant zijn.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
Zelf zit ik te denken aan xiaomi, maarja, dat is wel chinees :)
Veelgehoord: xiaomi mi9(T)(pro), moet je even beslissen of je de 9, 9t of 9tpro wilt (eigen keuze, allemaal hebben ze voor en nadelen). Verder hoor ik ook vaak de mi a3 voorbij komen.

het is vooral: wat wil je graag, ik denk dat "merk" je niet veel uitmaakt, gezien je van een lumia afkomt.
Foto's maken zal je ook minder interessant vinden, dus een toestel dat geweldige foto's maakt is voor jou niet nuttig, dan betaal je veel voor een camera die je niet gebruikt.

Voor mijn opa heb ik een motorola gekocht, ik dacht g5 toentertijd. Dat is wel al paar jaar geleden, maar hij vindt het een fijn toestel.

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:05:
Zelf zit ik te denken aan xiaomi, maarja, dat is wel chinees :)
Veelgehoord: xiaomi mi9(T)(pro), moet je even beslissen of je de 9, 9t of 9tpro wilt (eigen keuze, allemaal hebben ze voor en nadelen). Verder hoor ik ook vaak de mi a3 voorbij komen.

het is vooral: wat wil je graag, ik denk dat "merk" je niet veel uitmaakt, gezien je van een lumia afkomt.
Foto's maken zal je ook minder interessant vinden, dus een toestel dat geweldige foto's maakt is voor jou niet nuttig, dan betaal je veel voor een camera die je niet gebruikt.
Lees hierboven, camera is wel belangrijk, de Lumia 930 maakt erg mooie fotos en de vervanger moet daar zeker niet voor onderdoen.

Voor mijn opa heb ik een motorola gekocht, ik dacht g5 toentertijd. Dat is wel al paar jaar geleden, maar hij vindt het een fijn toestel.

• 99ruud99
Excuses, ik had het niet goed gelezen. Maar ik denk dat vrij weinig "huidige" generatie mobieltjes onderdoen voor een mobieltje van 5 jaar geleden. De camera's van praktisch alle huidige smartphones is beter dan uit die tijd. Vooral omdat de software achter de camera's een hoop verbeterd is, en er gebruik wordt gemaakt van meerdere lenzen.

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-11 17:26
Hier ook een verstokte Windows Phone gebruiker. En ook jarenlang plezier gehad van de 930.
Nog steeds jammer dat Windows Phone het niet heeft overleefd. :'(

Na lang zoeken en afwegen heb ik afgelopen zomer de overstap gemaakt naar de Nokia 9.
Hij heeft inderdaad wireless charging, voor mij ook belangrijk, maakt goede foto's en is lekker snel. Door de Gorilla Glass aan voor- en achterkant kan hij zeker tegen een stootje. (dat heeft die ook al bewezen door een val van de tafel op de bestrating; niets van te zien).

Nu een half jaar in bezit in en nog geen krasje te vinden. Ik heb hem elke dag in mijn broekzak zonder hoesje oid. Daar past hij overigens nog goed in, in tegenstelling tot bijv. de OnePlus 7 Pro.

Als ik een nadeel moet noemen is dat hij aan de achterkant glad is door het glas. Hij glijdt dus makkelijk weg als je hem bijv. wel een keer met kabel oplaadt.

• 99ruud99
Sorry nog eventjes een vergelijkingslink
https://www.kimovil.com/e...mi-mi-9t,xiaomi-mi-9t-pro
Eerste in de rij is je "oude" lumia. Volgens mij zou jij het meeste hebben aan de mi9, gezien die wireless charging heeft, maar wel een notch (geen uitschuifcamera).

Verwijderd

Topicstarter
en als ik weer n nokia neem ? zijn ook mooie toestellen, bv de 8.1, de 9(die is denk ik te duur) of de 7.2

• Flitz76
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:17
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:20:
en als ik weer n nokia neem ? zijn ook mooie toestellen, bv de 8.1, de 9(die is denk ik te duur) of de 7.2
Van deze 3 zou ik (als oud-Windows Phone gebruiker *snik*) de 8.1 nemen. Deze heeft OIS, iets wat jouw 930 ook had. Dat zorgt voor betere foto's. De Nokia 9 heeft dat ook, is ook meer gericht op fotografie maar volgens mij boven budget. Naar de 7.2 ben ik ook benieuwd. Is nieuwer dan de 8.1, binnen budget, ziet er mooi uit maar OIS ontbreekt. Geen idee hoe erg dat gaat zijn.

Als je iets zoekt wat in de buurt van Windows Phone komt, kan ik je bij dezen uit de droom helpen :-)
Maar alles went, zelfs Android..

Verwijderd

Als je wireless charging wilt, heb je eigenlijk weinig keuzes.

Veruit de beste keus voor dat geld, is de Xiaomi Mi9 (niet de T of T Pro).

Razendsnel met de Snapdragon 855, camera's die de Lumia 930 met afstand overtreffen en draadloos opladen.

MIUI (de android schil) is wellicht wat wennen, maar ik vind het geweldig. Update beleid ook erg goed, en komt standaard met een erg fijn hoesje die hem niet veel te dik of groot maakt, maar wel goed beschermt.

Verder kan je naar Samsung kijken, Galaxy S serie, voor draadloos laden. Dat is eigenlijk nog steeds een weinig gebruikte techniek, als je die eis laat vallen heb je wat meer opties.

Verwijderd

Topicstarter
bijzonder, het valt mij nu op dat de lumia 930 een toestel was die zn tijd vooruit was, wil ik nu iets met wireless charging dan kom ik meteen in het duurdere segment (500 euro +) terecht.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gebruikte je de cameraknop veel op je Lumia? Zo ja, dan heb je helemaal een probleem, want volgens mij heeft alleen Sony nog een echte half-press sluiterknop op zijn telefoons. Ja, je kan de volume knoppen ofzo gebruiken bij andere telefoons, maar dat werkt echt wel een stuk minder als je half-press gewend bent.

People as things, that’s where it starts.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11 13:02
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:59:
bijzonder, het valt mij nu op dat de lumia 930 een toestel was die zn tijd vooruit was, wil ik nu iets met wireless charging dan kom ik meteen in het duurdere segment (500 euro +) terecht.
Valt wel mee, de 930 was bij launch ook duurder dan 500 euro en de eerste telefoon met wireless charging komt uit 2009. Wireless charging is denk ik nooit echt goed aangeslagen en is beetje een gimmick gebleven, daarom zal dat een van de eerste dingen zijn waar fabrikanten in gaan snijden bij het maken van goedkopere telefoons.

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb mijn 930 vervangen voor de S9 plus van Samsung. Ik had hem voor 440 euro, dus wel iets duurder. Launcher 10 erop en het is bijna weer windows. Top camera en kan tegen een stootje.

O ja, draadloos laden en 3.5 mm.

[ Voor 8% gewijzigd door HansvDr op 17-10-2019 07:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:04:
Gebruikte je de cameraknop veel op je Lumia? Zo ja, dan heb je helemaal een probleem, want volgens mij heeft alleen Sony nog een echte half-press sluiterknop op zijn telefoons. Ja, je kan de volume knoppen ofzo gebruiken bij andere telefoons, maar dat werkt echt wel een stuk minder als je half-press gewend bent.
ja ik gebruik die cameraknop erg veel, altijd eigenlijk als ik een foto maak, ik vindt dat drukken op t scherm niet echt wat, dan beweegt het weer enzo :-(

Verwijderd

Topicstarter
Heb wat zitten zoeken naar voor een nieuwe smartpone, voor mij als leek lijken ze allemaal op elkaar, alleen de prijs zit verschil in.

Ik zie al wel dat er nauwelijks telefoons zijn met een aparte cameraknop, dat hadden alle lumia's wel!

Ik zit nu te kijken naar een Nokia 8, lijkt me een degelijk toestel, camera is alleen niet zo goed als die van mn huidig phone.
Wat zijn vergelijkbare toestellen met de Nokia 8?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Verwijderd, de Nokia 8 heeft toch geen draadloos laden?

Testing, one, two ...

• swhnld
  • Registratie: December 2005
[b]bm33 in "Vervanger voor Lumia 930"bm33 schreef op dinsdag 22 oktober 2019]
Ik zie al wel dat er nauwelijks telefoons zijn met een aparte cameraknop, dat hadden alle lumia's wel!
Mijn Samsung heeft een Bixby knop die ook omgetoverd kan worden als camera knop.
Op andere telefoons kun je na starten camera app vaak met volume knop foto maken.

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:31:
@Verwijderd, de Nokia 8 heeft toch geen draadloos laden?
Dat draadloos laden laat ik vervallen, toestellen die dat hebben zitten boven mn budget van 350,-

Verwijderd

Topicstarter
swhnld schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:28:
[...]

Mijn Samsung heeft een Bixby knop die ook omgetoverd kan worden als camera knop.
Op andere telefoons kun je na starten camera app vaak met volume knop foto maken.
Welk model Samsung heb je ?

• swhnld
Note 8. Maar zit op de S8, S9 en Note 9 ook:

https://www.samsung.com/nl/i/telefoon/wat-is-bixby/

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:28:
[...]
Dat draadloos laden laat ik vervallen, toestellen die dat hebben zitten boven mn budget van 350,-
Duidelijk.

Is die nieuwe Oppo niet wat misschien? https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Reno2+Z

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Met onbekende (chinese) merken heb ik niet zoveel, ik vindt het al niet leuk om naar Android te gaan ivm privacy (heb je met Apple ook) , als ik dan ook nog n chinese phone koop ben ik helemaal bang voor mn privacy, kan zijn dat ik me zorgen om niks maak maar als ik lees dat je bij bepaalde phones reclame enzo krijgt , dat is iets wat ik echt niet wil.

Ik ben tot onderstaand lijstje gekomen:
Nokia 8 (sterke behuizing van alu, scherm en met name camera zijn niet geweldig en vrij grote randen om t scherm)
Nokia 8.1 (glazen achterkant, en in vergelijking met mn huidige lumia 930 vrij groot)
Samsung A9 (ook groot, wel een fijn amoled scherm, camera lees je verschillende reacties over)
Samsung A7 of A8(ook n amoled scherm)
Nokia 7.2 (nadeel, behuizing kunstof, geen idee hoe het zich houd bij langer gebruik al heb je kunstof en kunstof)

Deze telefoons vallen allemaal binnen mn budget, maar welke springt er nu t beste uit?

• swhnld
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:34:
Deze telefoons vallen allemaal binnen mn budget, maar welke springt er nu t beste uit?
Belangrijk punt, de toestellen krijgen allemaal 3 jaar beveiliging updates vanaf lancering. Daarbij zijn de Samsung toestellen in de A serie op een regime van kwartaal updates (uitzondering de A50). De Nokia's met Android One krijgen maand updates.

Android One is kaal, Samsung heeft bloatware als een eigen appstore en een niet te verwijderen Facebook app die zichzelf gewoon update via mobiele data verbinding (ik heb zelf een Samsung).

Gezien jou privacy zorg zou ik voor de Nokia gaan, en dan die het meest recent is voor lange updates, dus de 7.2 , grote voordeel is geen beschermhoes nodig voor de glazen achterkant die er niet is.
Nokia 8 zou ik niet nemen vanwege de leeftijd.
Nokia 8.1 vind je te groot en met beschermhoes wordt die nog groter (en glazen achterkant kapot vallen is dure reparatie).

Enige alternatief om te overwegen is de Google Pixel 3a. Ook kaal, kunststof en goede foto's. Pixel 4 kan zeker ook, maar prijs...

Verwijderd

Topicstarter
swhnld schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

de 7.2 , grote voordeel is geen beschermhoes nodig voor de glazen achterkant die er niet is.
Nokia 8 zou ik niet nemen vanwege de leeftijd.
Nokia 8.1 vind je te groot en met beschermhoes wordt die nog groter (en glazen achterkant kapot vallen is dure reparatie).
De nokia 7.2 heeft wel een glazen achterkant, zag n filmpje uit India waar hij al even uit is en daar barste de achterkant bij een drop test.

Dus beschermhoesje is wel nodig

Als ik kijk naar de grootte dan is de 7,2 een halve cm langer en iets breder dan de Nokia 8.1.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2019 18:17 ]

• swhnld
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:09:
[...]

De nokia 7.2 heeft wel een glazen achterkant, zag n filmpje uit India waar hij al even uit is en daar barste de achterkant bij een drop test.

Dus beschermhoesje is wel nodig

Als ik kijk naar de grootte dan is de 7,2 een halve cm langer en iets breder dan de Nokia 8.1.
Je hebt gelijk zie ik, ik was uitgegaan van je eigen post dat die van plastic was.
https://www.nokia.com/phones/nl_nl/nokia-7
Dan toch de 8.1?

Verwijderd

Topicstarter
Dacht zelf ook eerst dat t kunstof was (de rand schijn wel van kunstof te zijn, met glasvezel erdoor wat volgens Nokia sterker is dan alu maar veel lichter)
In de kleur groen is t wel n mooie phone om te zien, al zie je er met n hoesje veel van.

De nokia 8.1 en de 7.2 zijn volgens mij bijna gelijk, in de praktijk zit er volgens de reviews/ vergelijken niet heel veel verschil tussen de toestellen

Er zit bij de 8.1 wel een aardig prijsverschil tussen de kleuren, bijna 80 euro! 8)7
(paarse kost 298,-, de grijze 383,- (belsimpel)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2019 20:07 ]

• swhnld
Ja, sommige kleuren zijn niet populair, maar met de juiste hoes zie je dat toch niet, en de processor van de 8.1 is wel beter. https://www.guidingtech.c...on-710-vs-660-comparison/

Verwijderd

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:28:
Ja, sommige kleuren zijn niet populair, maar met de juiste hoes zie je dat toch niet, en de processor van de 8.1 is wel beter. https://www.guidingtech.c...on-710-vs-660-comparison/
De paarse uitvoering vindt ik juist wel mooi, dus das geen probleem.
En idd met hoesje zie je er niets van.

best vreemd dat de 7.2 een tragere processor heeft, blijkbaar om de kosten te drukken

We zijn eruit, we gaan een 8.1 bestellen

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-11 10:13
8.1 heb ik nu een aantal maanden en erg blij mee. Heeft ie wel wireless laden dan? Gebruik ik zelf niet. Ik heb overigens de blauwe

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
nldls schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:17:
8.1 heb ik nu een aantal maanden en erg blij mee. Heeft ie wel wireless laden dan? Gebruik ik zelf niet. Ik heb overigens de blauwe
Volgens de specs in de pricewatch niet...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nldls schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:17:
Geen harde eis meer; Verwijderd in "Vervanger voor Lumia 930"

Testing, one, two ...

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 19:47
Met een week zal whatsapp op mijn Lumia 920 ook niet meer werken, dus moet ik nu wel op zoek naar wat nieuws ;( Nu zoek ik in de pricewatch en met mijn eisen valt het zoekresultaat best tegen.

Wensen:
[list]
• Android (liefste One)
• Draadloos laden
• Liever geen frontcamera in het scherm (die je ziet)
• Budget ~300 - 400 euro, max 500
[/list]

Xiaomi Mi 9T zou perfect zijn als die draadloos kon laden en geen bloatware-android had.
Xiaomi Mi 9 heeft zo`n gaatje in het scherm en zelfde verhaal met die sofware
Nokia 9 Pureview zou perfect zijn maar dan koop ik een telefoon met de focus op de camera, die ik niet superveel gebruik.
Google Pixel vind ik wel erg duur
Samsung Galaxy S8/9 heeft ook Samsung schil met Bixby enz :|

Zijn Xiaomi`s echt zo erg qua software (heb toch het gevoel dat mijn telefoon dan een rechtstreeks lijntje met China heeft en ik eigenlijk geen enkel zicht heb op wat er allemaal verstuurd wordt)? Want puur qua hardware/prijs neig ik daar toch naar. Maar dan zal of draadloos laden of een scherm zonder cameragaatje niet lukken.
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Mi 9 is het geworden omdat die tenminste draadloos kan laden en de meeste bloatware er redelijk af is te krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Chiel op 23-12-2019 22:09 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Chiel zou je de volgende keer een nieuw topic willen starten? Het kapen van iemand anders zijn topic is niet toegestaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.