[CAR] TS-WD610A subwoofer werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 16:55
Beste tweakers

Ik heb gisteren samen met een maat een pioneer TS-WD610A subwoofer ingebouwd, deze past in het reserve wiel. Dit is een actieve subwoofer met 200rms.

Vanuit de sub kwam er een tulp kabel, echter past deze niet in mijn radio. Nu was er een andere tulp kabel(female) meegeleverd welke verloopt op speaker kabel. De female op de male geplugd en de speakerkabel van de rode tulp naar links doorgelust op de speaker, en de witte naar rechts doorgelust op de speaker.

De speaker kabel heb ik willekeurig op de speakers achterin de auto aangesloten, aan de andere kant dan wel dezelfde volgorde. Ik had namelijk gelezen dat het niet uitmaakt of je de wit/zwarte en de zwarte( van de sub) op de bruin/witte of de bruin/blauwe aansluit bij de achterspeakers. Dit is dus willekeurig gebeurd. Nu denk ik achteraf dat dit wel het probleem is en ze bij wijze van spreken verkeerd om zitten.

Nu werkt de subwoofer, echter geeft die bijna bij alles bass. Zelfs bij geluiden waar dat niet bij zou hoeven. Dit zorgt ervoor dat het erg vervormd klinkt. Ook klinken sommige nummers hierdoor heel vreemd.

Misschien dat ik een crossover moet plaatsen tussen de speakerkabels en de sub? Maar ik weet niet precies wat dit veranderd.

Ik hoop dat iemand hier tips heeft om dit op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De sub moet je aansluiten op de preout op de speakerdraad zelf krijgt hij teveel stroom.
Op speakerdraad moet je een crossover gebruiken idd of dat moet op de sub zelf zitten maar denk het niet.
Misschien een verloop van radio preout naar sub kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Goofy1978 Wat bedoel je precies met de pre out, de tulp toch? Bij de subwoofer zit wel een soort afstandsbediening waar ik het aantal hz en de Gain kan instellen, ik weet niet of dit dan voldoet?

[ Voor 3% gewijzigd door tuccie306 op 14-10-2019 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:20
Je crossover staat niet goed, je sub laat nu het hele spectrum horen terwijl hij alleen alles onder de "50Hz" moet pakken. Op je remote kan je dat instellen door de knop helemaal naar links te draaien. Je gain pas je naar behoefte aan wat je mooi vindt klinken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuccie306
@renzo4000 Dat is inderdaad een goeie, ik ga dat zo dalijk meteen even proberen! Thanks, ik zal het hier ook even laten weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

tuccie306 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:47:
@renzo4000 Dat is inderdaad een goeie, ik ga dat zo dalijk meteen even proberen! Thanks, ik zal het hier ook even laten weten.
Je hebt een actieve sub op een speaker uitgang aangesloten!!!

Dat is niet goed :+. Dat is een versterkt signaal wat bedoeld is om een speaker aan te hangen. Jouw sub heeft een eigen versterker en krijgt nu een veeeels te sterk signaal aangeboden waardoor hij keihard staat te vervormen. Dit had je overigens ook prima in de handleiding kunnen vinden. Maar je hebt idd een preout nodig op je autoradio (een tulp uitgang). Als je die niet hebt dan kan je die creëren door een Line level convertor van bijv teufel te kopen: link.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 14-10-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Jag met de tip van @renzo4000 werkt de subwoofer naar behoren. Wat je zegt dat het signaal te sterk is kan ook wel kloppen, maar dat heb ik verholpen door de remote gewoon laag te zetten. De handleiding heb ik gelezen, tevens op een ander forum geïnformeerd. Hieruit bleek dat je de signaal kabels van de achter speakers wel kon pakken. Ik als rookie geloof dat meteen, als ik dat teruglees op verschillende forums. Ondanks het feit dat het nu werkt, kan dit nadelige gevolgen hebben voor mijn achter luidsprekers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Nee zal wel goed gaan wel zou ik de crossover op 80hz zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Goofy1978 heb hem nu op 60 hz staan, beter om omhoog te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 20:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

tuccie306 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:29:
@Goofy1978 heb hem nu op 60 hz staan, beter om omhoog te zetten?
Ligt eraan wat in de specificaties van jou speaker staat. Ik heb mijn JBL Basspro SL op 100hz gezet. Mijn mids pakken dan de draad op vanaf 100Hz.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Kuusj ooh oke, dat zou ik even moeten inlezen. Hij staat nu op 60hz en dat klinkt top. Mogelijk dat ik morgen langzaam omhoog schroef om te kijken of dat beter klinkt. Maar zoals ik begrijp heb jij hem ook verbonden met de achter speakers ipv direct op je radio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Een grote vloerstaander voor thuis valt al af bij 60 hz laat staan speakers voor in de auto.
Maar gewoon doen wat jij het mooist vind klinken, jij moet er naar luisteren. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Goofy1978 op 14-10-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Goofy1978 oh, in ieder geval bedankt voor de hulp. Ik ga het morgen voor de zekerheid nog keertje testen. Ben allang blij dat het nu werkt en ondanks de manier van aansluiten die niet helemaal hoort, het niet schadelijk is.
Pagina: 1