Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-09 21:13
Ik ben al dagen aan het proberen om pfSense werkend te krijgen in mijn thuis omgeving.

Ik heb op heel veel forums gelezen dat je een managed switch nodig hebt (om iptv etc. werkend te krijgen), alleen nu is het zo dat ik alleen internet wil (dus iptv van KPN hoeft niet te werken want dat heb ik niet bij mijn abonnement).

Wat ik ook al heb geprobeerd is de UTP kabel dat van mijn ntu kastje komt direct aan te sluiten op mijn wan poort (van pfSense), zodra ik PPPoE wil instellen krijg ik geen ip-adres toegekent. Wat ik als inlog gegevens heb gebruikt is Mac adres@internet en het wachtwoord: kpn/ppp/welkom etc. maar niks werkt.

Weet iemand of dit mogelijk is? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Uiteraard is dat mogelijk, alleen het KPN internet VLAN komt tagged met VLAN 6 uit de NTU poort. Je moet dus in pfSense eerst bij Interfaces-- Assignments-->VLANs VLAN 6 aanmaken op je WAN interface.

Vervolgens ga je terug naar tabblad Interface Assignments en ken je "VLAN6 on {WAN INTERFACE}" toe aan je WAN interface die je vervolgens op de door jou beschreven manier configureert voor PPPoE. Als het goed is heb je dan verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
wanneer ik mijn PPPoE instelling aanpas gaat hij vanzelf van de vlan verbinding af, ik heb precies gedaan wat je hier zij alleen het werkt nog steeds niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Vlan moet als je direct op de glas converter (NTU is dit alleen een converter of ook modem?) gaat zitten met je Pfsense router, anders moet de experiabox in bridge modus en dan PPPoE instellen op Pfsense.

iig zo was het bij mij.

[ Voor 11% gewijzigd door 42dpi op 14-10-2019 18:41 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
Ik doe hem direct van de ntu naar de pfsense router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Post eens screenshots van je instellingen anders, want zo is het een beetje gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
42dpi schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:39:
Vlan moet als je direct op de glas converter (NTU is dit alleen een converter of ook modem?) gaat zitten met je Pfsense router, anders moet de experiabox in bridge modus en dan PPPoE instellen op Pfsense.

iig zo was het bij mij.
hoe heb je dat precies gedaan? en als je port forwarding doet moet het dan gebeuren via beide devices of alleen de pfsense? want als je port forwarding alleen hoeft te doen op de pfsense is het ook goed, en dan blijft telefonie ook nog eens werken ;) (neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
ik222 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:22:
Post eens screenshots van je instellingen anders, want zo is het een beetje gokken.
Zal morgen een ss sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
Hoi, Ik heb toch besloten om mijn experiabox te bridgen, hoe hebben jullie de instellingen van je experiabox staan voor bridgen? want volgens mij kan je ze niet simpel in bridge mode zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Echt bridgen kan niet met een Experiabox, je kunt hooguit het IP van je pfSense bak in de DMZ zetten van de Experiabox. Dan hoeft je niet te forward en op de Experiabox maar heb je nog steeds wel een dubbele NAT.

Maar ik snap nog altijd niet waar het mis gaat. Gewoon je pfSense bak rechtreeks op de NTU aansluiten is helemaal niet lastig. En al zeker niet als je geen IPTV hebt (al is het ook met IPTV zelfs prima te doen).

[ Voor 33% gewijzigd door ik222 op 16-10-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
ik222 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:26:
Echt bridgen kan niet met een Experiabox, je kunt hooguit het IP van je pfSense bak in de DMZ zetten van de Experiabox. Dan hoeft je niet te forward en op de Experiabox maar heb je nog steeds wel een dubbele NAT.

Maar ik snap nog altijd niet waar het mis gaat. Gewoon je pfSense bak rechtreeks op de NTU aansluiten is helemaal niet lastig. En al zeker niet als je geen IPTV hebt (al is het ook met IPTV zelfs prima te doen).
Ik zal mijn stappen stap voor stap uitleggen.

Stap 1: De pfSense router aansluiten aan de NTU en een lan switch.
Stap 2: Ik log in op de pfSense router
Stap 3: Ik maak een vlan 6 aan
Stap 4:Ik ga naar de wan instellingen
Stap 5: Ik kies hierbij als eerst PPoE
Stap 6: Ik zet ipv6 uit (heb het ook met aan geprobeerd)
Stap 7: ik voor een username in (de mac adres van mijn experia box met @internet er achter)
Stap 8: ik voer de wachtwoord in ppp/welkom/kpn
Stap 9: ik ga naar status --> interface
Stap 10: ik klik op connect

Resultaat: soms krijg ik een gateway ip adres en als ik deze in chrome invoer komt er een pagina te staan dat de gebruikersnaam of wachtwoord verkeerd zijn en dat ik contact moet opnemen met mijn provider. als ik weer op disconnect klik en weer op connect komt er iets anders. dan krijg ik alleen de locale instellingen te zien, bijv. mijn dns server local ipv6 etc. vannuit hier kom ik niet verder.

Ik wouw pfsense eigenlijk alleen gebruik voor een Extraip.com tunnel. maar als dat ook werkt door de experia box te bridgen dan is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ik222 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:26:

Toen ik dat deed was het met een experiabox8 en die kon echt in bridge modus.
EC20DNZ schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:07:
[...]

hoe heb je dat precies gedaan? en als je port forwarding doet moet het dan gebeuren via beide devices of alleen de pfsense? want als je port forwarding alleen hoeft te doen op de pfsense is het ook goed, en dan blijft telefonie ook nog eens werken ;) (neem ik aan).
Experiabox v8 in bridge modus zetten, maar blijkbaar heeft KPN die functie er uitgehaald bij de volgende generatie experiaboxen 9>

Ik heb nu Tweak en daar komt gewoon direct IP bij de converter voor mij uit geen vlan geneuzel of bridging nodig.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
Ik heb de v10😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
Beste,

Ik wil binnenkort het zelfde gaan doen; NTU-> PFsense box (zonder de Experiabox er tussen). Heb je dit uiteindelijk nog voor elkaar gekregen. zo ja, hoe? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
Nope, niet meer gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 21:16

duronbug