Toon posts:

[AliExpress]Product defect bij aankomst | Niet akkoord

Pagina: 1
Acties:
  • 8.099 views

Onderwerpen

• Qon
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 05-12 12:11
Ik heb inmiddels 3 weken geleden tijdens een mooi deal weekend op Aliexpress een Chuwi Lapbook Pro aangekocht voor €275,-. Mooie prijs, zeker 50 euro goedkoper dan normaal. Het is verscheept vanuit Spanje, wat ook fijn is i.v.m. invoerrechten. Aangeschaft bij de official Chuwi store op Aliexpress.

Na slechts een week wachten is het pakketje afgeleverd bij onze buren. Enorme bubbel envelop met daarin de doos.
Toen ik de bubbel envelop opende zag de doos er redelijk ok uit, wel een buts op één van de hoeken, maar niet echt iets schrikbarend.

De verpakking was nog gesealed. Ik maak de doos open, klap het scherm open en tot mijn verbazing zit er een enorme scheur in het scherm.

Ik heb dus direct een geschil aangemaakt op Aliexpress. Na 2 dagen heeft Aliexpress zelf gereageerd:
Problem with order:
Product arrived damaged

Judgement from AE:
Valid

Solutions:
Option 1: Partial refund 137.76 EUR without returning goods

Option 2: Return goods Full refund 275.52 EUR ( Buyer pays the returning shipping fee)

We will close the dispute by the above partial refund solution within 2 calendar days when response time ends if either of you or seller didn't provide more evidence to support your claim.
Note:If either of you or seller provided new evidence or counter evidence to explain the product's problem, we may revise the partial refund amount when closing the dispute. Please response actively when seller provided counter evidence.
Ik heb optie 2 geaccepteerd.
Vervolgens heeft de seller gevraagd mij een 'unpacking' video te uploaden via het berichtencentrum, ik dus netjes gedaan.

Komt vervolgens de reactie:
Proposal:
Terugbetaling EUR € 0,00
Comments:
Hello, pls kindly check the box is ok, we dont check any damage in the box.
Met daarbij een screenshot uit mijn video waarin ze aanwijzen dat de buitendoos niet beschadigd is en het daarom een gebruikersschade is.

Ik heb vervolgens uitgelegd dat de doos wel lichte schade heeft, maar geen tekens van grove impact op de buitendoos en ook niet op de laptop. Desalniettemin is toch het scherm gebroken.
Status van het geschil op Aliexpress is: Geschil geëscaleerd - Wachten op beide partijen om te reageren

Nu het gekke, nu verzoekt de Seller via berichten het volgende aan mij:
We want to solve the problem quickly, could you edit the reason as "personal reason" and we will confirm your proposal of "return & refund"?
Sorry for the inconvenience.
Ze willen nu dus dat ik de reason van "Package arrived damaged" verander in "personal reason".

Ik heb heel sterk het gevoel dat ze me proberen te belazeren...
Nadat ik heb aangegeven dat ik niet ga liegen over de reden, geven ze nogmaals aan:
Please edit the reason as suggested, the problem will be solved.
1. Waarom zouden ze dit willen?
2. Wat zouden jullie doen in dit geval?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:45
Je hebt zeker met ideal betaald?

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Vraag bij de seller wat zijn "oplossing" gaat zijn. Het zou namelijk goed kunnen dat ze uiteindelijk een nieuwe sturen omdat de gevolgen van een dispute voor hun veel groter gaat zijn dan een nieuwe opsturen. Maar goed, dat is speculatie.

blup

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:09
Gewoon niet doen. Poot stijf houden. De verkoper probeert ofwel jou te flessen (door je "personal reason" te weigeren) of AliExpress (de echte reden verdoezelen; door "personal reason" zakt de rating van de seller niet maar met een andere reden wel). AliExpress zal uiteindelijk de verkoper dwingen om je terug te betalen.

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Je moet hem terugsturen naar de verkoper. AliExpress zorgt er dan voor dat je je geld terugkrijgt. Doe je dat niet dan krijg je hooguit de helft terug.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:52
bovendien, doordat je hem vanuit spanje hebt laten sturen heb je europees recht: wettelijk 14 dagen tijd om producten terug te sturen. Helaas zou je dan retourkosten zelf moeten betalen, dus wachten op reactie alieexpress/verkoper kan handiger zijn. In ieder geval goed dat je het snel hebt aangegeven, want nu heb je duidelijk op papier dat je het terug wilt sturen.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:09
@99ruud99 Ook als het uit China was verzonden had hij die wettelijke bedenktermijn gehad. Maar zie dat maar eens af te dwingen bij een vaag warenhuis in Spanje en een verkoper die in China zit.
Bovendien heb je weinig aan je wettelijke bedenktermijn als de verkoper claimt dat jij zelf een scheur in het scherm hebt gemaakt.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:52
NOOIT de reden veranderen! Ze hebben namelijk al initieel geaccepteerd, en zodra AliExpress zich hiermee gaat bemoeien krijg je dan ook gewoon gelijk.

Willen ze de reden anders hebben, dan EERST een volledige refund afdwingen. Dat doen ze nooit, want ze vertrouwen je niet, maar dat moet jij andersom wel doen.. Right.

Ik heb dit ook al een keer of 3 gehad en ben er nooit in meegegaan. Als je met Ali support chat geven ze dat ook aan, niet doen.

Woont in Helsinki

• Qon
Thx all!
Ik ga m'n poot voor nu stijf houden.

FYI: Ik weet het retour adres niet. Dat heb ik al wel opgevraagd, maar geven ze niet.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-12 13:37

LankHoar

Professionele amateur

Ik mis deze opties:

Optie 3: koper krijgt alle kosten incl. verzendkosten teruggestort, en verkoper heeft de keuze de laptop te laten ophalen.

Optie 4: verkoper stuurt vervangend exemplaar op.

Optie 5: verkoper haalt laptop op en repareert scherm.

Beetje gek dat TS voor verzendkosten op moet draaien. Dat is niet volgens EU recht.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:52
@Qon hou ons op hoogte, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig (sorry).

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:48
LankHoar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:32:
Ik mis deze opties:

Optie 3: koper krijgt alle kosten incl. verzendkosten teruggestort, en verkoper heeft de keuze de laptop te laten ophalen.

Beetje gek dat TS voor verzendkosten op moet draaien. Dat is niet volgens EU recht.
Tja... Maar dan kom je weer bij recht hebben en recht krijgen... Bij Aliexpress is is op je strepen gaan staan meestal niet wat je tot het beste resultaat gaat brengen.

• stftweaker
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 03-12 08:09
Maar hoe heb je betaald? Heb je via creditcard betaald? En aliex komt niet met gewenste resultaat? Gewoon CC maatschappij inschakelen en ben je klaar :)

How are you doing?

• Qon
stftweaker schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:12:
Maar hoe heb je betaald? Heb je via creditcard betaald? En aliex komt niet met gewenste resultaat? Gewoon CC maatschappij inschakelen en ben je klaar :)
Ideal

• veltnet
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 05-12 00:27
Ik ben grootverbruiker van Aliexpress en betaal altijd via Ideal. Heb ook wel eens gehad dat dure dingen niet aankwamen of waren beschadigd. Dispute aangemaakt. Meestal krijg je daarna inderdaad bericht van de verkoper die een deal wil maken.
Nooit doen! Geen deals maken met verkopers maar het laten afhandelen door Ali. Dan gaat het altijd goed en krijg je altijd je geld terug. Waarschijnlijk mag je je laptop dan gewoon houden en hoef je niks terug te sturen.

[Voor 17% gewijzigd door veltnet op 14-10-2019 14:00]

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:13
Qon schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:51:
Thx all!
Ik ga m'n poot voor nu stijf houden.

FYI: Ik weet het retour adres niet. Dat heb ik al wel opgevraagd, maar geven ze niet.
Nogmaals om het adres verzoeken, wanneer ze dit blijven weigeren maak je een screenshot van de chat en upload je dit als extra bewijs in jouw geschil, met uitleg over de gang van zaken.

[Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 14-10-2019 14:16]

• Sick Nick
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04-12 18:14

Sick Nick

Drop the top!

Als je het op personal reason zet zal het voor hun wel goedkoper zijn ook, en makkelijker om inderdaad niks terug te betalen (of minder dan je verwacht). Zou het lekker laten zoals het is, centen terug en dan opsturen.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:45

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zeker poot stijfhouden, ze proberen je inderdaad te belazeren.

Ben je na wat heen en weer morren er niet uitgekomen met de seller, kan je altijd escaleren en dan bekijkt AliExpress zelf je claim. Die gaan je dan gewoon uit de nood helpen met een refund of een andere oplossing. Zeker omdat je hebt aangegeven dat je het product wil terugsturen zie ik daar geen problemen. (als jij gewoon je geld terugvraagt en het ding wil houden dan vinden ze dat weer minder leuk).

Android developer & dürüm-liefhebber

• Qon
Mavamaarten schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:27:
Zeker poot stijfhouden, ze proberen je inderdaad te belazeren.

Ben je na wat heen en weer morren er niet uitgekomen met de seller, kan je altijd escaleren en dan bekijkt AliExpress zelf je claim. Die gaan je dan gewoon uit de nood helpen met een refund of een andere oplossing. Zeker omdat je hebt aangegeven dat je het product wil terugsturen zie ik daar geen problemen. (als jij gewoon je geld terugvraagt en het ding wil houden dan vinden ze dat weer minder leuk).
Status is al geëscalleerd, aliexpress heeft in eerste instantie aangegeven akkoord te gaan met full refund, of ik mocht het product houden en dan de helft van het geld terugkrijgen.

Ik heb voor de eerste optie gekozen. Daarna leverde de seller dus 'tegenbewijs' aan uit mijn video.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Aliexpress weer ingrijpt.

• Brammos85
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:56
Waarom in godsnaam? Je neemt zo enorm veel extra risico hiermee.

• Qon
Brammos85 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:33:
[...]

Waarom in godsnaam? Je neemt zo enorm veel extra risico hiermee.
Nog nooit problemen mee gehad, je blijft vaak hangen bij gewenning.
Vanaf nu gewoon lekker de creditcard dus ;).

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-12 14:05
Sick Nick schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:21:
Als je het op personal reason zet zal het voor hun wel goedkoper zijn ook, en makkelijker om inderdaad niks terug te betalen (of minder dan je verwacht). Zou het lekker laten zoals het is, centen terug en dan opsturen.
Nee, 't gaat om risico. Bij ebay is de waardering heel belangrijk. AliExpress kijkt meer naar disputes. Terugsturen om 'personal reasons' heeft de verkoper geen schuld aan, dus telt niet mee. Maar een dispute wel. Twee jaar terug lag de grens rond de 1.8% van transacties die in een dispute mochten eindigen. Daarboven was het direct een permaban. Denk dat dat percentage nu nog iets lager is na de introducering van AliExpress shipping.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-10 16:38
Zeker poot stijf houden. Aliexpress is over 't algemeen erg netjes wat dat betreft.

Maar wat is er mis met iDeal betalingen bij Aliexpress eigenlijk?

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:45

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kapotlood schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:54:
Zeker poot stijf houden. Aliexpress is over 't algemeen erg netjes wat dat betreft.

Maar wat is er mis met iDeal betalingen bij Aliexpress eigenlijk?
Wanneer AliExpress beslist "je krijgt je geld niet terug" dan sta je daar. Met een creditcard heb je nog een extra laag van bescherming, omdat je daar veelal ook je geld kan terugeisen wanneer je product niet is aangekomen of de tegenpartij de boel probeert op te lichten.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-10 16:38
Oh, ik snap 't, bedankt :)

• Qon
Mijn status is zojuist veranderd in:
Awaiting shipment return

Ik heb nu een return adres gekregen wat lijkt in een automatisch gegenereerd tekst veld.

Helaas moet ik het terugsturen naar China (hongkong). Jammer omdat ik het uit het Spain warehouse heb aangeschaft. Hier is echter geen adres van te vinden.

Kosten voor retourneren zijn vrij prijzig, maar het zeker waard.

De 'Seller' houdt trouwens nog steeds vol dat het mijn schuld is, maar gelukkig heeft Aliexpress daar lak aan.
Kosten voor retourneren lijken €24,30 bij PostNL (het moet met Track&trace).

Wat gebeurt er trouwens met het hele retourneren gedeelte als je betaald hebt met creditcard?
Krijg je die kosten dan ook terug? Moet je überhaubt je pakketje wel retourneren als je met creditcard hebt betaald? Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft...

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:40
Qon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:44:

Wat gebeurt er trouwens met het hele retourneren gedeelte als je betaald hebt met creditcard?
Krijg je die kosten dan ook terug? Moet je überhaubt je pakketje wel retourneren als je met creditcard hebt betaald? Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft...
De Creditcard is geen scheidsrechter daarin. Je aankoop is verzekerd, zover ik weet niet de 'gevolgschade' (retourneren).

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:13
Qon schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:44:
Mijn status is zojuist veranderd in:
Awaiting shipment return

Ik heb nu een return adres gekregen wat lijkt in een automatisch gegenereerd tekst veld.

Helaas moet ik het terugsturen naar China (hongkong). Jammer omdat ik het uit het Spain warehouse heb aangeschaft. Hier is echter geen adres van te vinden.

Kosten voor retourneren zijn vrij prijzig, maar het zeker waard.

De 'Seller' houdt trouwens nog steeds vol dat het mijn schuld is, maar gelukkig heeft Aliexpress daar lak aan.
Kosten voor retourneren lijken €24,30 bij PostNL (het moet met Track&trace).

Je kan dan beter 5 euro meer betalen, dan is jouw zending verzekerd tot een bedrag van 500 euro.

Waneer je met creditcard hebt betaald kun je of de betaling betwisten, hiervoor lever je dan bewijs aan en wordt vervolgens het aankoopbedrag op je rekening gestort. Product hoef je niet terug te sturen.

Je kunt ook aanspraak maken op de aankoopverzekering van de creditcard, hierbij dien je ook bewijs aan te leveren dat je het eerst met de verkoper hebt proberen op te lossen, vervolgens wordt er eerst door de creditcardmaatschappij gevraagd of je een andere verzekering hebt die de schade dekt. Wanneer dit niet het geval is, vergoeden zij het aankoopbedrag/ de schade minus het eigenrisico.

In beide situaties hoef je het pakket dus niet te retourneren.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-12 14:39
PostNL naar China, good luck with that, 9 van de 10 keer komt dat niet aan, of duurt het maanden. Altijd verzekeren.

• Qon
Navi schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:12:
PostNL naar China, good luck with that, 9 van de 10 keer komt dat niet aan, of duurt het maanden. Altijd verzekeren.
Nou ik hoop maar dat het goed gaat...
Gisteren issie namelijk al op de post gegaan.

Wat een hoop informatie wat ik in moest vullen voor douane zeg...
HS-Goederencode... ehm.. what? Deze maar leeg gelaten...

Kheb 't wel met tracking ID gekozen en daarin staat 'verwachte aankomst 21-23 Oktober'

Ik snap wel niet zo goed waarom ik een retour pakket, waarbij het product DOA is, moet verzekeren...
Waarschijnlijk super logisch, maar ik zie het toch niet. Tracking ID zou toch gewoon genoeg moeten zijn? (moest ik ook al extra voor betalen, was uiteindelijk € 35 kwijt).

• HolyDemon
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 17:50
Of het product DOA is of niet, dat maakt niet uit voor het verzekeren. Als je pakket niet verzekerd is en hij raakt onderweg kwijt dan kun je fluiten naar je geld. Als hij wel verzekerd is dan kan je de factuur van het product laten zien en krijg je dat dus vergoed.

• Qon
Dat was inderdaad 5 euro meer... crap.
Trouwens, return address was Hong Kong, niet China.

Hoorde dat hier minder problemen mee waren 'normaliter'. Fingers crossed iig.

Ik zal voor de volledigheid nog wel een updatetje doen als het is afgerond.
Altijd handig als mensen in een zelfde situatie zitten.

• ITsEZ
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 05-12 13:19

ITsEZ

parttime all-rounder

Qon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:44:
Dat was inderdaad 5 euro meer... crap.
Trouwens, return address was Hong Kong, niet China.

Hoorde dat hier minder problemen mee waren 'normaliter'. Fingers crossed iig.

Ik zal voor de volledigheid nog wel een updatetje doen als het is afgerond.
Altijd handig als mensen in een zelfde situatie zitten.
Bij mij is nog nooit een pakketje naar China daadwerkelijk aangekomen bij de bestemming.
Heb je toevallig het bewijs van verzending? Bij PayPal is dat voldoende, mogelijk is AliExpress hier ook coulant in. Je hebt trouwens meer rechten dan je denkt, als het vanuit Europa wordt verstuurd is 1 keer dreigen naar de toezichthouder te stappen meestal voldoende. https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm

What you see is always what you get.

• Qon
ITsEZ schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

Bij mij is nog nooit een pakketje naar China daadwerkelijk aangekomen bij de bestemming.
Heb je toevallig het bewijs van verzending? Bij PayPal is dat voldoende, mogelijk is AliExpress hier ook coulant in. Je hebt trouwens meer rechten dan je denkt, als het vanuit Europa wordt verstuurd is 1 keer dreigen naar de toezichthouder te stappen meestal voldoende. https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm
Volgens mij zit het wel goed.
Ik heb een hele duidelijke tracking link, en op aliexpress staat het volgende bij mijn dispute:

U heeft uw bestelling geretourneerd aan de verkoper – Gelieve te wachten op hun bevestiging. Als de verkoper de ontvangst van uw retourzending niet bevestigd of de claim escaleerd zal uw betaling aan u worden teruggestuurd.

Hierachter staat nog een timertje die langzaam afloopt:
[klokje] 28 kalenderdagen 11 uur 59 minuut 3 seconde

[Voor 5% gewijzigd door Qon op 17-10-2019 09:13]

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Discussies over het milieu en de korting tegenover de normale prijs voegen niets toe voor TS.

| Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord |

• Automark
  • Laatst online: 23:27
ITsEZ schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:55:
[...]
... Je hebt trouwens meer rechten dan je denkt, als het vanuit Europa wordt verstuurd is 1 keer dreigen naar de toezichthouder te stappen meestal voldoende. https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm
is dat wel zo?
De ondernemer waar je zaken mee doet zit gewoon in china. Uit een soort service verzenden ze het vanuit bijv. Spanje zodat het sneller aankomt. Je handelspartner is dan -volgens mij- niet direct een EU ondernemer.

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Automark schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

is dat wel zo?
De ondernemer waar je zaken mee doet zit gewoon in china. Uit een soort service verzenden ze het vanuit bijv. Spanje zodat het sneller aankomt. Je handelspartner is dan -volgens mij- niet direct een EU ondernemer.
Dat is inderdaad een lastig vraagstuk, volgens mij geld het punt van verzending.
Als de verkoper er bewust voor kiest om een product vanuit Spanje aan te bieden aan Europese consumenten moet er ook worden voldaan aan het Europese recht. Uitsluitsel kan ik je helaas niet geven, ik vermoed dat het in dit geval snel zal uitdraaien op een gevalletje verschil tussen recht hebben en recht krijgen.

Wel een interessant vraagstuk om even bij de ACM neer te leggen, dit is wel een geval dat steeds relevanter wordt in de huidige economie.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ITsEZ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:36:
[...]
Dat is inderdaad een lastig vraagstuk, volgens mij geld het punt van verzending.
Als de verkoper er bewust voor kiest om een product vanuit Spanje aan te bieden aan Europese consumenten moet er ook worden voldaan aan het Europese recht. Uitsluitsel kan ik je helaas niet geven, ik vermoed dat het in dit geval snel zal uitdraaien op een gevalletje verschil tussen recht hebben en recht krijgen.

Wel een interessant vraagstuk om even bij de ACM neer te leggen, dit is wel een geval dat steeds relevanter wordt in de huidige economie.
Klopt, als een (web)winkel zich richt op bijvoorbeeld de Nederlandse markt, dan dient deze zich ook aan de richtlijnen en wetten te houden van in dit geval Nederland. Aangezien AliExpress de TS beantwoord in het Nederlands (zo lijkt het) richten zij zich ook op de Nederlandse markt en dienen zij te voldoen aan Nederlandse en Europese wetgeving.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:32:
Ik mis deze opties:

retourkosten EN verzendkosten mag gewoon in EU recht afaik ? (anders zie ik daar graag een bron van)

dat je in NL vaak gratis kan retouneren is een geste vanuit de winkel.. niet verplicht..

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:59
ITsEZ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Volgens mijn waar hij zich op richt. En ja ali richt op NL/EU markt. Want als ik als NL webshop een dropship regeling met china hebt. En vanuit China laat versturen kan ik mij ook niet achter Chineese regelgeving verschuilen.

Alleen zeker bij bedrijven als AliExpress gaat het lastig worden. Ook al krijg je gelijk van de hoogste europeese rechters. Dan nog zal je niets krijgen van AliExpress.
mschol schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

retourkosten EN verzendkosten mag gewoon in EU recht afaik ? (anders zie ik daar graag een bron van)

dat je in NL vaak gratis kan retouneren is een geste vanuit de winkel.. niet verplicht..
Bij herroepig ja. Maar bij non conform zal de winkel alle kosten moeten dragen.

[Voor 15% gewijzigd door loki504 op 20-10-2019 16:07]

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Automark
[...]

Want als ik als NL webshop een dropship regeling met china hebt. En vanuit China laat versturen kan ik mij ook niet achter Chineese regelgeving verschu
Omdat de koper dan een overeenkomst met jou heeft, en dus niet met de Chinese leverancier.

Ali doet het ook redelijk volgende de EU regels, je kan het gewoon terugsturen, en dan krijg je je geld terug. Verzendkosten naar de verkoper zijn gewoon voor de koper. Niks mis mee. Al zijn wij idd verwend dat veel lokale webshops gratis ophalen.

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

_Dune_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Klopt, als een (web)winkel zich richt op bijvoorbeeld de Nederlandse markt, dan dient deze zich ook aan de richtlijnen en wetten te houden van in dit geval Nederland. Aangezien AliExpress de TS beantwoord in het Nederlands (zo lijkt het) richten zij zich ook op de Nederlandse markt en dienen zij te voldoen aan Nederlandse en Europese wetgeving.
Lastige daaraan is dat je (technisch gezien) geen overeenkomst met Ali aangaat maar met de verkoper (die dus Chinees is). In dit geval gaat het verhaal dus wel op maar als ze vanuit China verzenden denk ik dat het lastig wordt.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-12 13:37

LankHoar

Professionele amateur

mschol schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

Dit gaat niet om de WKOA, maar om non-comformiteit. Daarom behoort TS geen extra kosten te hebben. Eigenlijk is het helemaal niet aan AliExpress om te zeggen "geld terug of korting", en zullen ze ofwel kosteloos een nieuwe moeten sturen of deze repareren.

Maar ja, dat is EU recht en dat lapt AliExpress waarschijnlijk aan zijn laars. Dat maakt het nog niet wettig though.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Tys
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 04-12 09:49

Tys

Banana cake!

Retour sturen naar China voor een duurder product is trouwens ook geen pretje. Ik heb tweemaal een product retour gestuurd waarvan de waarde hoger lag dan €200 (€220 en €600), beide pakketten zijn netjes in China aangekomen alleen moet er net als hier geld afgetikt worden bij de douane. Je raadt het al, dat doen ze niet. Het eerste pakketje is inmiddels al uit de Track&Trace, het tweede ligt nog altijd (sinds juni) bij de douane in China.

In zo'n geval geeft AliExpress ook geen geld terug (want het pakketje is er niet), de verkoper weigert importkosten te betalen en jij hebt geen geld en geen product. Hong Kong, China, geen idee of het wat uitmaakt, maar de enige reden waarom ik mijn geld terug heb is omdat PayPal zo aardig was.

Oh, en aangetekend versturen heeft dan ook geen nut, want het vasthouden bij de douane is geen reden om de verzekering te claimen.

Oppassen dus en veel succes!

[Voor 7% gewijzigd door Tys op 20-10-2019 20:28]

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: Rio de Janeiro (Brazil)

• Automark
Tyson schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:26:
Retour sturen naar China voor een duurder product is trouwens ook geen pretje. Ik heb tweemaal een product retour gestuurd
Ik weet niet hoe het in China is, maar bij een retour zending hoeven ze geen belasting te betalen, of je zou het terug moeten krijgen. Dit moet je uiteraard wel aangeven bij verzending.

• Qon
Even een update.
Mijn pakketje is netjes bezorgt in Hongkong:
Datumma 21 okt.
Tijd11:19
PlaatsHK
StatusZending is bezorgd
Datumza 19 okt.
Tijd16:48
PlaatsHK
StatusZending door douane vrijgegeven in land van bestemming
Datumza 19 okt.
Tijd16:34
PlaatsHK
StatusZending ontvangen in land van bestemming
Datumdo 17 okt.
Tijd15:05
PlaatsNL
StatusZending verzonden naar land van bestemming
Datumwo 16 okt.
Tijd20:14
PlaatsNL
StatusZending is bij PostNL
Datumdi 15 okt.
Tijd19:58
PlaatsNL
StatusZending is bij PostNL
Datumdi 15 okt.
Tijd17:52
Plaats
StatusZending wordt verwacht, maar zit nog niet in sorteerproces
Nu nog wachten op m'n geld...
Wel raar de dat leverancier nu nog moet bevestigen dat ze hem binnen hebben gehad... Ben erg benieuwd hoe lang dat gaat duren.

Status van AliExpress staat nog op:
In afwachting bevestiging ontvangst verkoper.

[Voor 13% gewijzigd door Qon op 21-10-2019 09:57]

• bastian433
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 02-12 20:21
Overigens altijd binnen 2 maanden informeren bij postnl als het wel mis gaat anders ben je je product en je geld kwijt.

• Qon
Nou inmiddels in totaal een weekje of 3 verder en m'n geld staat weer netjes op m'n rekening. Al met al toch nog niet zo'n slechte ervaring.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:27

Yucon

*broem*

Mooi! Nu ben ik toch wel nieuwsgierig, begrijp ik goed dat verwacht werd dat je het uitpakken gefilmd hebt?

• Qon
Dat klopt ja. Ik werd gevraagd om het uitpakken te filmen, terwijl ik de schade al op foto had opgestuurd.

Ik denk dus achteraf dat ze dit express hebben gedaan om mij een oor aan te naaien. Want die volgende dag hadden ze een screenshot uit het filmpje gemaakt waarin ze mij probeerde onderuit te halen.

Ik maak dus tegenwoordig van al m'n unboxings gewoon een filmpje.

• Mr_Viking
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:22
ff topic-bump
stftweaker schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:12:
@stftweaker Ik heb een defecte GraKa ontvangen :( Als ik het bij CC claim vergoeden ze gewoon?

Wat als ik het daarnaast ook nog eens opstuur? >:)

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Topickaping is niet de bedoeling op Tweakers. Gezien TS zijn probleem inmiddels is opgelost, gaat hier een slotje op.

@Mr_Viking, je kan je vraag beter stellen in [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3.

| Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee