Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 06:24
Ik wil mijn trap gaan verlichten met een WS2813 ledstrip. Het gaat hier om een ledstrip van 60 leds per meter, 70 cm ledstrip per trede en 14 tredes. Totaal zou het dus gaan om 588 leds. Als ik uitga van het maximale vermogen van 60 mA per led heb ik een 5 volt 35A voeding nodig wat een beetje gortig wordt.

De leds zullen nooit voluit branden aangezien ze daar veel te fel voor zijn.

Nu vraag ik me af; als ik nu een 20A voeding gebruik en een zekering opneemt van 18A dan is het geheel toch redelijk veilig te noemen? Daarnaast kan ik softwarematig de maximale helderheid op 50% zetten.

Klopt bovenstaande? En heeft iemand hier ervaring mee?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik de datasheet van een willekeurige WS2813 LED strip pak, dan zie ik een stroomverbruik van 5 - 18mA/LED. M.a.w. dat valt reuze mee.

Wat ik zelf doe, is als ik een rol met 5m LED strip binnenkrijg, zo'n rolletje ff aan een voeding hangen, om de boel te testen, en gelijk ff het totale stroomverbruik te meten.
En dan weet je gelijk wat het stroomverbruik per strekkende meter LED is...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 19:58
één (mss 2)led per trede is afdoende als tredeverlichting.
in jouw geval 42 per trede lijkt mij zeker overkill, zelfs al zou je het geheel naar 50% zetten.

bedenk ook dat je de boel moet doorverbinden, per rol van x meter zit er maar 1 connector aan.

Hoe denk je dat softwarematig te regelen? je moet dan zeker zijn dat het geheel nooit!!! op 100% kan branden.

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 14-10-2019 10:17 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r is ook een WS2813C en een WS2813D die maar 5 mA per LED trekt.
Dan kom je op ongeveer 3 Ampere totaal

Bovendien worden de LED's dmv PWM aangestuurd; als je dat slim doet, kun je het totale stroomverbruik nog wel met een factor 5 verkleinen

[ Voor 39% gewijzigd door Brahiewahiewa op 14-10-2019 13:21 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Een lichtere voeding pakken en afdoende afzekeren is altijd veilig, sowieso is elke fatsoenlijke voeding voorzien van overcurrent protection.
Of het werkt is een ander punt, als je teveel stroom trekt gaat gewoon de voeding uit.

Met het aansturen heb je inderdaad prima fijnmazige controle over je stroomverbruik, dus minder ledjes/minder feller is helemaal prima.
Enige wat je kan hebben is dat de PWM frequentie te veel ripple op de voeding geeft, maar dat is oplosbaar met een paar flinke condensators als je daar tegenaan loopt.

Dus gewoon een (goede) voeding kiezen voor het vermogen wat je nodig hebt, het absolute piekvermogen is niet nodig als je er maar rekening mee houdt dat hij onsubtiel uitvalt als je teveel leds aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tens schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:11:
één (mss 2)led per trede is afdoende als tredeverlichting.
in jouw geval 42 per trede lijkt mij zeker overkill, zelfs al zou je het geheel naar 50% zetten.
Ja maar 42 leds is natuurlijk wel prachtig mooi voor leuke effecten!
bedenk ook dat je de boel moet doorverbinden, per rol van x meter zit er maar 1 connector aan.
Mwah, solderen kun je leren.
Hoe denk je dat softwarematig te regelen? je moet dan zeker zijn dat het geheel nooit!!! op 100% kan branden.
Fastled.io aan een ESP32, of leuker nog, Artnet spul en er gewoon DMX achtige dingen heen knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
ehtweak schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:00:
Als ik de datasheet van een willekeurige WS2813 LED strip pak, dan zie ik een stroomverbruik van 5 - 18mA/LED. M.a.w. dat valt reuze mee.

Wat ik zelf doe, is als ik een rol met 5m LED strip binnenkrijg, zo'n rolletje ff aan een voeding hangen, om de boel te testen, en gelijk ff het totale stroomverbruik te meten.
Ik lees overal 60mA... Weet je zeker dat het niet 18mA per ledkleur is? Het andere probleem is: ik heb geen voeding die het maximale stroomverbruik kan leveren.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

Prijs hoef je het niet echt voor te laten, of deze voeding de komende 20 jaar zonder problemen zal blijven werken zullen verschillende meningen over zijn maar dat is uiteindelijk aan jou. Heb er zelf ook een hangen achter wat meters SK6812 ledstrip.

[ Voor 32% gewijzigd door FSSF op 14-10-2019 22:34 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
Brahiewahiewa schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:17:
...
Bovendien worden de LED's dmv PWM aangestuurd; als je dat slim doet, kun je het totale stroomverbruik nog wel met een factor 5 verkleinen
Je bedoelt dan 20% aanzetten en vervolgens de volgende 20%, enzovoort? En dan op een piek van van 0.6 A uitkomen.
Is de adressering daar snel genoeg voor?

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
ehtweak schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:00:

Ik lees overal 60mA... Weet je zeker dat het niet 18mA per ledkleur is? Het andere probleem is: ik heb geen voeding die het maximale stroomverbruik kan leveren...

&Creative

Pagina: 1