Netwerk opzetten groot huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik ben bezig een netwerk aan te leggen in het ouderlijk huis. Dit huis is een redelijk grote boerderij met twee gedeeltes, voorhuis en schuur. De schuur wordt omgebouwd tot woonoppervlak en zodoende moet ook hier internet komen. Aangezien de boerderij in het buitengebied staat maken wij gebruik van 4G internet van KPN.

De vraag is even hoe ik dit netwerk kostenefficiënt aanleg. In principe zijn de eisen niet heel hoog. De bekabelde apparaten moeten een verbinding hebben die snel genoeg is om video te streamen vanaf de NAS en er moet overal in het huis wifi zijn met voldoende bereik om een video te kijken. Natuurlijk wil ik ook alles op hetzelfde netwerk, er mogen geen gescheiden netwerken zijn.

Aangezien de verbouwing nog bezig is kan ik in principe (cat5e) kabel trekken waarheen ik maar wil. Ik heb in het huidige plan gebruik gemaakt van een redelijk aantal TP Link routers. Deze zou ik voor nog geen 100 euro allemaal 2de hands aan kunnen schaffen en dan heb ik overal meteen voldoende bereik. 4G router de IP adressen laten verdelen, de rest van de routers in AP modus (dd wrt dr op eventueel) en klaar. Is dit een beetje een realistisch plan?

Het grootste probleem waar ik denk tegenaan te kunnen lopen is dat apparaten te lang verbonden zouden kunnen blijven met een AP die eigenlijk niet meer een goed genoeg signaal geeft. Dit is meer ook een probleem aan de kant van het ontvangende apparaat, maar als ik de SSID's gewoon unieke namen geef kun je zelf altijd nog besluiten te switchen. Ik zie dat hier op tweakers de ubiquiti AP's veelvoudig worden aangeprezen maar die kosten alweer 80/stuk en ik zie niet meteen de meerwaarde voor mijn situatie. Graag jullie mening in deze! :)

Onderstaand nog een schematic van mijn huidige plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HGZ1l4oJ8I9ysWhejWMycE6O/medium.jpg

Ryzen 3600 - GTX1060

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 17:48

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Juist in deze situatie is een setup met ubiquiti APs ipv gewone TP link routers (of welk ander merk dan ook) aan te bevelen.
Bij mij komt er geen gewone router/ap meer in huis; dankzij de Ubiquiti APs geen geneuzel meer sinds 2017.
Geneuzel zoals dat ik van de zolder naar de benedenverdieping ga, om er tien minuten later achter te komen dat m’n telefoon of iPad nog met de zolder praat....
De verbinding hapert gewoon niet, bij het overschakelen van het ene AP naar het andere. Skype, RDP, ICA, Netflix, whatever. Gaat naadloos over.
Op alle apparaten, zelfs op m’n ouwe squeezeboxen en Toon. (Als een ap moet herstarten wegens een upgrade bijvoorbeeld)

Twee AC lites (woonkamer, berging/tuin) en één AC Pro (zolder) en het hele huis (3 verdiepingen) en erf zijn voorzien van stabiele en snelle WiFi op 2,4 en 5 GHz.

Nog geen WiFi 6, maar ik heb ook nog nul WiFi 6 clients.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelG op 14-10-2019 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Wat is precies de reden dat die ubiquiti AP's dan zoveel makkelijker overschakelen?

Ik haal uit een ander topic de volgende quote:
Het enige wat de Ubiquiti APs doen waardoor roaming beter lijkt te werken is het uitschakelen van langzame link rates. Op dat moment wordt de client gewoon hard van het AP afgegooid, in de hoop dat deze verbinding maakt met een ander AP (en in ieder geval geen langzame verbinding in stand houd met dat AP en daarmee ook de snelheid van andere clients naar beneden haalt).
(RobertMe in "Wifi meerdere verdiepingen minimale handoff")

Is een dergelijke geforceerde hand-off ook niet te realiseren met een goedkopere router al dan niet met aangepaste firmware (zoals het eerder genoemde dd-wrt)?

/edit

Nog een interessant topic: Wifi roaming

Ik neig nu nog steeds naar de tp links. Die feature van ubiquiti dat slechte verbindingen afgekapt worden is wel ideaal en het verbaast me behoorlijk dat een zo'n ogenschijnlijk makkelijke oplossing niet in meer apparatuur voorkomt. Maar ik begrijp dat moderne clients van zichzelf in principe prima roamen, dus in principe zou het dan goed moeten komen. Als het eens fout gaat met een apparaat is wifi uit > wifi aan ook weer geen ramp. Ik snap dat sommigen zullen denken, doe niet moeilijk en koop die ubiquiti AP's maar ik heb een bepaald budget gekregen waar ik me zo liefst mogelijk aan houdt :p. Overigens lijkt een ubiquiti light maar één enkele connector te hebben dus dan zou ik ook nog enkele switches aan moeten schaffen om alles aan elkaar te rijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Daanieyel op 14-10-2019 02:11 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Het voordeel van unifi t.o.v. tplink is dat je deze per acces point, vanuit 1 stukje software, heel nauwkeurig kan instellen. Dit is niet alleen maar bijvoorbeeld zendvermogen hoog, laag en midden. Maar ook bij hoeveel dB moet overschakelen. Zo kun je een naadloze dekking creëeren. Dit is geavanceerd en dus ook lastiger (lees tijdrovend) om te perfectioneren, zeker als het de eerste keer is.

De tp-links, als je die als AP instelt, al dan niet 2,4g beetje fine-tune met laag/midden/hoog zend sterkte. Daarna een goede test doet kwam bereik met Apple devices en een android (er zit verschil wanneer deze overschakelen).

Persoonlijk, als het m'n eigen huis was, en je bent Tweaker met een hoge eis aan de wifi, dan de unifi ap lites (LR heeft geen voordeel in deze situatie).
Als je nu nog de mogelijkheid hebt om kabels te trekken naar redelijk centrale plekken, en die tp links uit het zicht kan wegwerken. Dan zou ik voor die optie gaan.

Op de tekening staat dat je de routers op elkaar aansluit. Dat is niet zo handig. Nu wordt de laatste router voor de 4g router zwaar belast. 1 router als backbone waar je alle andere op aansluit, verdeeld het verkeer beter. Wel iets meer kabels trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door thijsjek op 14-10-2019 04:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:01
Daanieyel schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:46:Maar ik begrijp dat moderne clients van zichzelf in principe prima roamen, dus in principe zou het dan goed moeten komen.
Agreed! Let er wel op dat je dan dus wél alle SSID's gelijk moet houden en exact dezelfde beveiliging op ieder AP moet instellen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:09
Het klopt inderdaad dat roaming vooral een verantwoordelijkheid is van de client. Unifi AP's bieden daar niet heel veel voordeel in, anders dat dat je inderdaad redelijk nauwkeurig het zendvermogen kan instellen waardoor je beter kunt finetunen.

Een TP-Link router (ingesteld als AP), zou daarom kunnen volstaan, echter kies dan niet voor de WR1043ND. Deze ondersteunt enkel 2,4GHz en is daarnaast zeer verouderd. Als je dan toch nieuwe hardware moet aanschaffen zou ik wel weer een Unifi AP aanraden: ze zijn niet slecht geprijsd, zien er onopvallend uit en kunnen hun stroom via de ethernetkabel ontvangen (PoE).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:14
Daanieyel schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:46:
Wat is precies de reden dat die ubiquiti AP's dan zoveel makkelijker overschakelen?

Ik haal uit een ander topic de volgende quote:

[...]

(RobertMe in "Wifi meerdere verdiepingen minimale handoff")

Is een dergelijke geforceerde hand-off ook niet te realiseren met een goedkopere router al dan niet met aangepaste firmware (zoals het eerder genoemde dd-wrt)?

/edit

Nog een interessant topic: Wifi roaming

Ik neig nu nog steeds naar de tp links. Die feature van ubiquiti dat slechte verbindingen afgekapt worden is wel ideaal en het verbaast me behoorlijk dat een zo'n ogenschijnlijk makkelijke oplossing niet in meer apparatuur voorkomt. Maar ik begrijp dat moderne clients van zichzelf in principe prima roamen, dus in principe zou het dan goed moeten komen. Als het eens fout gaat met een apparaat is wifi uit > wifi aan ook weer geen ramp. Ik snap dat sommigen zullen denken, doe niet moeilijk en koop die ubiquiti AP's maar ik heb een bepaald budget gekregen waar ik me zo liefst mogelijk aan houdt :p. Overigens lijkt een ubiquiti light maar één enkele connector te hebben dus dan zou ik ook nog enkele switches aan moeten schaffen om alles aan elkaar te rijgen.
Als je gemak wilt en meerdere netwerk poorten kun je ook de TP Link Deco (P7) lijn even bekijken. Daarmee kan je een dekkend wifi netwerk bouwen met roaming. Vrij simpel te installeren en configureren.
Ik zou niet kiezen voor allemaal losse routers en die dan separaat moet configureren enz.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:33
Wat ik begrepen heb moeten de volgende instellingen allemaal hetzelfde zijn om fatsoenlijk te kunnen roamen:
* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode

Los daarvan, gewoon lekker die routers van marktplaats halen en uitproberen. Werkt het niet naar behoren dan kan je altijd nog duurdere AP's halen. Kost je alleen een beetje tijd.

Ik zou inderdaad wel kijken of je niet gewoon kabels kan trekken vanaf 1 centraal punt in plaats van alles aan elkaar knopen.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:04
@Daanieyel
Een paar puntjes voor je :)

• Gebruik Cat6 kabel, i.p.v. Cat5e, de Cat6 is enigszins toekomst bestendiger, en ondersteunt ook nog 10Gbit mits de lengtes niet meer dan 55 meter bedragen.
Als tip voor goede Cat6 kabel: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

• Altijd 2 kabels trekken als je toch bezig bent, kost je maar een kleine moeite, en werk deze dan netjes af op WCD's

• Zoals hierboven ook al meermalig aangegeven werk vanuit een centraal punt waar je alles laat samenkomen, dan kan je ook makkelijker wijzigingen maken wanneer nodig, al is het maar dat je ouders nog een huistelefoon willen gebruiken, kan je dan makkelijk (met een zelf gemaakt kabeltje van RJ45 <> RJ11) ompluggen.

• Als je toch geld wilt/moet/gaat uitgeven doe dat dan ajb niet aan die oude meuk, investeer in iets wat nu gangbaar is, je hoeft echt niet voorop te lopen met de nieuwste technieken.
Gebruik bij voorkeur b.v. pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall als ze op de wand komen OF deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) voor evt. aan het plafond

• Waarom investeren in Ubiquiti producten? Je kan alles centraal beheren, dus geen 4/5/6 kastjes die je allemaal los moet gaan instellen en waar fouten in kunnen ontstaan.
Dit heeft 1 beheers "platform" waar je 1x je SSID en WW instelt en dat wordt automatisch doorgezet naar ieder AP wat je aansluit.
Daarna kan je gaan fine-tunen voor je dekking in huis.

• Plaats dan centraal 1 "grote" switch evt. met PoE ondersteuning, of je gaat alle AP's voeden met de injectoren, maar daar ben je dan wel 3 of 4 extra stopcontacten voor nodig.
In b.v. het tv-meubel kan je evt. wel een kleine 5 of 8p switch plaatsen als daar meer apparatuur aangesloten moet gaan worden.

• Met het oog op het (nu nog) 4G signaal, is er (nog) geen uitzicht op iets als glasvezel daar? Aangezien er veel glasvezel buitenaf initiatieven lopen op dit moment.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
mijn advies :
1. zoek een centraalpunt waar je alle kabels naartoe kan trekken (bv kelder / garage ofzo, liefst stofvrij)
je wil liefst 1 verdeelpunt zodat je eventuele fouten veel sneller kan opzoeken...

2. trek liefst dubbele kabels naar plekken waar je achteraf niet meer kan bijtrekken (bv als je moet graven van huis naar schuur, steek ineens dubbele watervaste kabels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Bedankt iedereen voor de goede tips! Gezien er wat overlap zit in de verschillende reacties zal ik even algemeen reageren.

- De Ubiquiti oplossing is duurder maar brengt wel een bult gemak met zich mee dus. Ik zal het aan mijn ouders voorleggen. Die moeten uiteindelijk betalen.

- Dubbele kabels uitvoeren is inderdaad wel slim, het is nu veel makkelijker te doen dan later natuurlijk.

- Centrale PoE oplossing is ook leuk maar alle ap's komen uit het zicht op plekken waar ik ook gewoon elektriciteit heb, dus dat hoeft niet per se.

- Ik zal in ieder geval proberen de ap's centraal te bekabelen ipv mijn huidige plan. Lijkt me inderdaad wel wat minder storingsgevoelig.

- De TP-link deco's zijn ook interessant maar ik begrijp dat dit een mesh systeem is wat niet perse nodig is als je de boel kan bekabelen.

- Wat betreft cat5e vs cat 6, ik kan me niet echt voorstellen dat we hier de volle potentie van cat 6 echt nodig hebben. Maar de grootste reden voor de cat5e is dat we al voorgetrokken flexibele buis met cat5e hebben liggen.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Daanieyel schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:46:
Volgens mij maken ze gebruiken van wifi mesh, dat is denk ik de reden.

[ Voor 70% gewijzigd door Turdie op 15-10-2019 04:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Daanieyel Kabels trekken moet je toch, kun je het beter meteen goed met PoE oplossen.
Maakt het beheer ook een stuk makkelijker.

En inderdaad, minimaal 2 kabels trekken naar ieder punt waar je bekabeld netwerk wilt hebben. Altijd in strengen van 2. Als je het laat doen, zijn eigenlijk de enige extra kosten die van je materiaal. Arbeidsloon is nagenoeg gelijk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:04
Daanieyel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 03:09:
Bedankt iedereen voor de goede tips! Gezien er wat overlap zit in de verschillende reacties zal ik even algemeen reageren.

- De Ubiquiti oplossing is duurder maar brengt wel een bult gemak met zich mee dus. Ik zal het aan mijn ouders voorleggen. Die moeten uiteindelijk betalen.
Inderdaad, nu ietsje duurder maar een stuk makkelijker.
- Dubbele kabels uitvoeren is inderdaad wel slim, het is nu veel makkelijker te doen dan later natuurlijk.
Dat is en blijft een feit. En al helemaal als straks alles netjes is afgewerkt.
- Centrale PoE oplossing is ook leuk maar alle ap's komen uit het zicht op plekken waar ik ook gewoon elektriciteit heb, dus dat hoeft niet per se.
Dat ziet er beter en netter uit met POE, anders krijg je kabeltje uit de muur > injector in > injector uit > kabeltje in AP en dan heb je nog een aparte voedingskabel voor de injector.
- Ik zal in ieder geval proberen de ap's centraal te bekabelen ipv mijn huidige plan. Lijkt me inderdaad wel wat minder storingsgevoelig.

- De TP-link deco's zijn ook interessant maar ik begrijp dat dit een mesh systeem is wat niet perse nodig is als je de boel kan bekabelen.
TP-link is ook leuk spul maar mist de DFS ondersteuning, zoek eens naar posts van @dion_b daarover :)
- Wat betreft cat5e vs cat 6, ik kan me niet echt voorstellen dat we hier de volle potentie van cat 6 echt nodig hebben. Maar de grootste reden voor de cat5e is dat we al voorgetrokken flexibele buis met cat5e hebben liggen.
Kan je je nu mogelijk nog niet voorstellen, maar er is ook je interne netwerk en dat behoeft mogelijk wel meer dan alleen de 4G verbinding.
Volgende puntje is nog belangrijker: gebruik nooit (voorbedrade) flexbuis!
Het lijkt zo mooi en makkelijk die flexbuis maar het is 1 groot drama. En als je ooit iets anders wilt of moet ben je helemaal de lul want dat gaat je vermoedelijk niet lukken.

Gebruik nette 19mm (3/4") gewone gladde buis en maak mooie ruime bochten.

Tevens grote kans dat je de flex te strak legt en je kabels sloopt, succes met nieuwe trekken ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
In het nieuwe huis van mijn ouders zat ik ook te twijfelen wat ik nou als "beste" oplossing moest kiezen voor een stabiele en goede draadloze dekking te krijgen. Er waren op elke verdieping wel één of meerdere loze leidingen beschikbaar dus alles was mogeljk.

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om meerdere Deco M4 aan te schaffen en niet het duurdere Ubiquiti. Ik wilde gaan voor eenvoud met het idee dat ze oudersproof waren. Het fijne van deze deco's vond ik dat ze het ethernet netwerk als backhaul gebruiken en niet een aparte wifi antenne hebben om "mesh" te creëren zoals duurdere varianten wel hebben.

Dit alles koste me een dagje kabels trekken en ~150 euro aan aanschafkosten (voor 3). Ik denk dat jouw ouders ook geen powerusers zijn en gewoon willen dat het werkt dus uit mijn ervaring kan ik het je alleen maar aanraden.

Lees maar eens voor de gein de reviews: review Deco

[ Voor 1% gewijzigd door kevi-n1 op 15-10-2019 07:55 . Reden: url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:14
Imo zoiezo 1 centraal punt nemen en vanuit daar alle kabels dus niet gaan daisy chainen!

Cat5e of 6 is een keuze die je zelf moet maken. Kwa kosten per meter maakt het geen drol uit. Keystones is meestal ook centen werk. Denk dat totaal verschil op het hele project 100 tot 150 euro op materiaal zal zijn en dat zal waarschijnlijk nog geen % op totale verbouw budget zijn.

Voor de wifi kun je of voor een pro oplossing zoals unifi gaan wat je 1 x per jaar hoeft te onderhouden maar kost wel het meeste.

Aangezien je bij kpn (ze hebben 4g buitengebied icm
een vaste lijn denk ik?) zit kun je ook voor hun versterkers gaan ? Is een ~200 euro oplossing welke ook roaming heeft en ook vrijwel onderhoud loos is.

Of je gaat voor jouw idee en zolang je het geen probleem mee hebt om een x per jaar support te bieden is dat natuurlijk best te doen maar geen tweakers voorkeur natuurlijk :P
unezra schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:19:
@Daanieyel Kabels trekken moet je toch, kun je het beter meteen goed met PoE oplossen.
Maakt het beheer ook een stuk makkelijker.

En inderdaad, minimaal 2 kabels trekken naar ieder punt waar je bekabeld netwerk wilt hebben. Altijd in strengen van 2. Als je het laat doen, zijn eigenlijk de enige extra kosten die van je materiaal. Arbeidsloon is nagenoeg gelijk.
Zou daar niet blind op vanuit gaan al helemaal niet in de huidige economie een gemiddelde monteur brengt gewoon 2 x de volle pond in rekening. Tenzij je de monteur op uur basis hebt rondlopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jan-man schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:50:
Imo zoiezo 1 centraal punt nemen en vanuit daar alle kabels dus niet gaan daisy chainen!

Cat5e of 6 is een keuze die je zelf moet maken. Kwa kosten per meter maakt het geen drol uit. Keystones is meestal ook centen werk. Denk dat totaal verschil op het hele project 100 tot 150 euro op materiaal zal zijn en dat zal waarschijnlijk nog geen % op totale verbouw budget zijn.

Voor de wifi kun je of voor een pro oplossing zoals unifi gaan wat je 1 x per jaar hoeft te onderhouden maar kost wel het meeste.
Unify is geen pro oplossing.

Het is high-end consumerspul, geschikt voor MKB en MKB+, maar het is ver van pro spul. Dat begint bij €800 per AP.
Zou daar niet blind op vanuit gaan al helemaal niet in de huidige economie een gemiddelde monteur brengt gewoon 2 x de volle pond in rekening. Tenzij je de monteur op uur basis hebt rondlopen natuurlijk.
Monteurs betaal je per uur. Of die nu 1 of 2 kabels trekken maakt niet uit. Wel kosten ze tegenwoordig dacht ik €50 of €60 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:14
unezra schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Unify is geen pro oplossing.

Het is high-end consumerspul, geschikt voor MKB en MKB+, maar het is ver van pro spul. Dat begint bij €800 per AP.

[...]

Monteurs betaal je per uur. Of die nu 1 of 2 kabels trekken maakt niet uit. Wel kosten ze tegenwoordig dacht ik €50 of €60 per uur.
Werk bijna wekelijks samen met monteurs en is heel normaal dat ze per kabel rekenen tegenwoordig.

En tsja wel of geen pro het is maar wat pro bij jou betekend. In jouw geval blijkbaar pas als er een hoog prijskaartje aanzit.

Ik zou zeggen kijk eens naar de projecten op het unify forum ;) zitten projecten met 30+ accespoints bij in concertzalen (1000+ user bij volle zaal) en colleges ed dat noem ik niet echt mkb 7(8)7

Maja het is maar net wat je wel of niet pro vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jan-man schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:50:
[...]
Werk bijna wekelijks samen met monteurs en is heel normaal dat ze per kabel rekenen tegenwoordig.
Is dat niet inclusief materiaal?
Want het kost natuurlijk niet 2x een uur voor 2 kabels, als 1 kabel 1x een uur kost.
En tsja wel of geen pro het is maar wat pro bij jou betekend. In jouw geval blijkbaar pas als er een hoog prijskaartje aanzit.

Ik zou zeggen kijk eens naar de projecten op het unify forum ;) zitten projecten met 30+ accespoints bij in concertzalen (1000+ user bij volle zaal) en colleges ed dat noem ik niet echt mkb 7(8)7

Maja het is maar net wat je wel of niet pro vind.
Het gaat niet om het hoge prijskaartje.
Een set Aruba IAP's of Cisco's bied compleet andere functionaliteit dan Ubiquiti spul.

Andere toepassing, andere functionaliteit, andere build-quality, ander prijskaartje.

30+ AP's is leuk, maar dat is minder dan wat er bij ons in het gebouw per verdieping hangt. :)
(Ik heb zelf in een veel kleinere setup ook gekozen voor Aruba, maar toen, paar jaar geleden, was Ubiquiti nog niet waar het nu is. Nu zou ik dat misschien wel met Ubiquiti hebben opgelost, toen was Aruba een goede en met €800 - €900 per AP, prijsbewuste keuze.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 15-10-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

shadowman12 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 04:08:
[...]

Volgens mij maken ze gebruiken van wifi mesh, dat is denk ik de reden.
Ubiquiti AP's maken geen gebruik van mesh (het zou wel kunnen d.m.v wireless uplink, maar dat is helaas onstabieler dan een kabel), je haalt nu termen door elkaar. Je bedoelt iets als fast roaming?

Ik had hiervoor een goedkope router die ingesteld was als WiFi ap inclusief een Experia Box maar de roaming werkte voor geen meter. Nu heb ik 2x een Unifi AP Lite (op dezelfde plekken) en dat werkt perfect ;)

[ Voor 7% gewijzigd door d22wth op 15-10-2019 19:03 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
d22wth schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:01:
[...]

Ubiquiti AP's maken geen gebruik van mesh (het zou wel kunnen d.m.v wireless uplink, maar dat is helaas onstabieler dan een kabel), je haalt nu termen door elkaar. Je bedoelt iets als fast roaming?

Ik had hiervoor een goedkope router die ingesteld was als WiFi ap inclusief een Experia Box maar de roaming werkte voor geen meter. Nu heb ik 2x een Unifi AP Lite (op dezelfde plekken) en dat werkt perfect ;)
Ja ik zag wel een mesh apparaat op hun site.
Pagina: 1