Switch met 24x 2,5gbit en 2x10gbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16
Ik zoek 2 switches met een snelle uplink ertussen en een flinke snelheid per machine. Momenteel is alles 1 gbit en ik zou kunnen proberen om alles naar 10 gbit te zetten, maar de kosten per adapter zijn flink. Met de komst (binnekort) van de intel i225 chips zal 2,5gbit ineens wel op de kaart kunnen staan (en dus betaalbaar zijn).

Dus eigenlijk zoek ik een switch gebaseerd op https://www.realtek.com/e...work-ics/item/rtl9302d-cg om zo het netwerk weer op snelheid te krijgen. Alleen is het met switch fabrikanten blijkbaar zo dat ze niet te koop lopen welke chips ze erin stoppen, dus ik heb nog geen switch kunnen vinden gebaseerd op deze chip. Iemand een idee/suggestie voor een switch met deze specs ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt 2,5gbit ook gewoon op een 10gbit poortje aansluiten, ik zie dus eigenlijk niet echt een reden waarom je een switch zou moeten kopen dat voorzien is van deze (of uberhuapt een) Realtek chip. Dergelijke snelheden zijn toch ook vooral voor zakelijk interessant, en er zijn - zakelijk gezien - genoeg 10gbit switches te koop, waarom kies je niet gewoon 1 daarvan en moet het per se eentje zijn met deze chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

Kraz

Saving the world

Ik ben dan wel gelijk benieuwd wat de usecase voor 2,5Gbit gaat zijn.
Is het voor thuis of werk gerelateerd?

Volgens mij moet de 2,5 Gbit standaard nog een beetje ingeburgerd worden.
Voor zakelijke doeleinden lijkt het me niet echt meerwaarde hebben? Daar is 10Gb backbone en 1Gbit naar clients voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kraz schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:29:
Clients die 10GE nodig hebben (zoals CAD/CAM & video editing systemen) zijn al voorzien van 10GE switches. De rest zijn natuurlijk servers / datacenter apparatuur. Desktop clients verbruiken niet zoveel data. Wat wel veel data vreet zijn high density access points. (Want iedereen wil op wireless.) Daarvoor heeft men de multigigabit ethernet standaard bedacht.

Het idee is dat je over bestaande kabels (CAT5E, gigabit) gaat meten welke snelheid je kan halen. Multigigabit ethernet kan schakelen tussen 1, 2.5, 5, en 10GE. Dit is afhankelijk van de kwaliteit en lengte van de kabel. Je kan dan bestaande CAT5E kabels gebruiken om toch high density access points van data te voorzien. (Zonder een upgrade naar CAT6A.) Zowel switches als access points moeten multigigabit ethernet ondersteunen om het te laten werken. High density access points zijn duurder dan standaard AP's en multigigabit ethernet switches zijn duurder dan standaard gigabit en veel 10GE switches. High density access points vereisen ook meer stroom, vandaar dat multigigabit ethernet bij Cisco gecombineerd wordt met UPoE. (Universal PoE, wat tot 60W per switchpoort gaan.)

Als je denkt dat multigigabit ethernet switches een goedkope variant van 10GE switches gaat worden, zit je echt verkeerd.

Nu met de introductie van IEEE 802.11ax (Wifi 6) gaat multigigabit ethernet belangrijker worden. Mensen vergeten wel eens dat een gigabit lijntje niet voldoende is voor high-end, high density access points: Het de switch infrastructuur moet de data ook aan kunnen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
CH4OS schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:19:
Je kunt 2,5gbit ook gewoon op een 10gbit poortje aansluiten, ik zie dus eigenlijk niet echt een reden waarom je een switch zou moeten kopen dat voorzien is van deze (of uberhuapt een) Realtek chip. Dergelijke snelheden zijn toch ook vooral voor zakelijk interessant, en er zijn - zakelijk gezien - genoeg 10gbit switches te koop, waarom kies je niet gewoon 1 daarvan en moet het per se eentje zijn met deze chip?
Het is gewoonweg een prijs ding. Ik heb nu 2 switches met ieder 16 poorten. Alles is 1Gbit. Op de ene switch staan voornamelijk servers aangesloten, op de andere werkstations. Als er een backup loopt dan loopt dat via switch-1 naar switch-2 en dus loopt de link vol en kun je niet echt lekker meer werken. Een switch met 10Gbit uplink en 1Gbit naar de clients zou al voldoende zijn, maar die lijken ook zeldzaam of vreselijk duur (Cisco) . En een 16 poort 10Gbit switch is al helemaal takkeduur (zo duur dat het goedkoper lijkt om een stapel netwerkkaarten uit china te halen en alles point-to-point te verbinden).

Vandaar mijn vraag of er goedkope alternatieven zijn. Een 16 poort gbit switch kost werkelijk bijna niets maar alles daarboven is direkt exponentieel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
Kraz schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:29:
Is het voor thuis of werk gerelateerd?

Volgens mij moet de 2,5 Gbit standaard nog een beetje ingeburgerd worden.
Voor zakelijke doeleinden lijkt het me niet echt meerwaarde hebben? Daar is 10Gb backbone en 1Gbit naar clients voldoende?
Wil upgraden. Beetje zonde om dan 1Gbit naar de clients te houden als 2.5Gbit binnenkort standaard op je mobo zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
Bl@ckbird schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:10:
[...]
Als je denkt dat multigigabit ethernet switches een goedkope variant van 10GE switches gaat worden, zit je echt verkeerd.
Maar als moederborden binnenkort een i225 ipv. een i219 chip krijgen dan zijn werkstations straks ook allemaal 2.5Gbit en die wil je dan niet gaan knijpen met een Gbit switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

latka schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:43:
Wil upgraden. Beetje zonde om dan 1Gbit naar de clients te houden als 2.5Gbit binnenkort standaard op je mobo zit.
Het is afwachten in hoeverre het aanslaat + de beschikbaarheid zal wel even op zich laten wachten, dat kan wel jaren duren. Daar nu al rekening mee houden is wellicht wat te vroeg, zeker als je de prijzen nu te hoog vindt.

EDIT;
Tip: probeer berichten bij voorkeur te bewerken, niet per post een quote doen, dat wordt door sommigen als vervelend ervaren.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
CH4OS schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:45:
[...]
Het is afwachten in hoeverre het aanslaat + de beschikbaarheid zal wel even op zich laten wachten, dat kan wel jaren duren. Daar nu al rekening mee houden is wellicht wat te vroeg, zeker als je de prijzen nu te hoog vindt.
Ik denk dat dat vrij snel kan gaan: https://ark.intel.com/con...l?productIds=64404,184676 prijsverschil tussen 1 en 2.5Gbit is 30 dollarcent. Op je mobo doos staat nu al vaak trots dat er Intel ethernet technologie in zit. Kunnen ze zich voor een habbekrats onderscheiden door er ook nog "multigigabit" bij te schrijven en de sticker nog wat verder op te pimpen.

@CH4OS Dank voor de tip. Zal hier rekening mee houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door latka op 14-10-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

latka schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Ik denk dat dat vrij snel kan gaan: https://ark.intel.com/con...l?productIds=64404,184676 prijsverschil tussen 1 en 2.5Gbit is 30 dollarcent. Op je mobo doos staat nu al vaak trots dat er Intel ethernet technologie in zit. Kunnen ze zich voor een habbekrats onderscheiden door er ook nog "multigigabit" bij te schrijven en de sticker nog wat verder op te pimpen.
100 megabit heeft ook nog heel lang op moederborden gezeten terwijl gigabit ook al heel lang beschikbaar was en er ook meer dan voldoende 'onboard' chips er waren. 30 dollarcent is wel een extra investering en hogere kostprijs, je wilt niet weten hoeveel en hoe lang er bezuinigd wordt op die paar dollarcent. Voor 1 moederbord is 30 dollarcent niet veel, maar doe dat eens een paar duizend maal, dan wordt het al snel serieus geld, als je je bedenkt dat een fabriekant meer dan 1 moederbord maakt...

Ik zou er echt pas naar kijken wanneer het gemeengoed is, of nu ook gelijk investeren voor 10gbit, anders kan je over een paar jaar _weer_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
latka schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:45:
[...]

Maar als moederborden binnenkort een i225 ipv. een i219 chip krijgen dan zijn werkstations straks ook allemaal 2.5Gbit en die wil je dan niet gaan knijpen met een Gbit switch.
Desktop PC's zijn niet meer relevant. Het merendeel van de aantallen zijn laptops, tablets en smartphones:
https://www.statista.com/...-laptops-and-desktop-pcs/

High density access points is de enige usecase voor multigigabit ethernet.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:51
Bij een klant waar ik gedetacheerd ben hebben ze 48poorts Extreme Networks switches geplaatst om de WiFi6 accesspoints te voorzien van genoeg data en stroom.

Ik heb helaas geen typenummers maar die kan ik morgen gaan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
eerst even mn onpopulaire mening... dus je 2x 16 poorten dus pakweg 30 devices die je naar de 2.5gbit of 10gbit wil tillen ?
dus gemakkelijk surf je naar een random verkoopsite, je klikt 24x mgbit (of 24x10gbit) aan als vereiste en je krijgt dingen zoals "Cisco SG550XG-24T-K9" ala 3800€.... en je schrikt ...

daarop googlen "bestaat dat niet goedkoper ? ", kom je vaak uit op bv netgear spul... daaronder kom je volgens mij op onbetrouwbare dingen uit...

ontopic , de reden van die hoge prijzen zijn niet alleen met pure rekenkracht te maken , maar ook met functies, iemand die zoveel rekenkracht nodig heeft ,gebruiken deze switches vaak als backplane (dus niet om clients aan te hangen)

nu heb je cru gezegd 2x 32gbit/s backplane met een beperkend linkje van 1gbit ertussen
mijn advies ?
eerst inventariseren
- heb je layer 3 nodig ? heb je POE+ nodig ? wil je renundant werken ? dat soort vragen
en misschien eindig je wel met bv een HPE1950 switch (48x 1gbit, 2x 10gbit uplink)
je hebt dan intern wel een backplane van 176 Gbps... en weg is je beperking voor grofweg 1000€ (ipv 2x3800€)

de tijd is nog niet rijp voor semi-pro 2.5gbit apparatuur ... de rekenkracht is er wel, de vraag niet... dus er word gewoonweg bijna niets geproduceerd

enige wat ik me kan indenken is bv een cisco meraki MS355-24X2 , welke 24x 100/1/2.5/5/10gbit links heeft, maar even een whopping 8000€ kost... (of bv Aruba R0M68A, zelfde prijs) zet daar bv een Cisco SG550XG-24T tegenover die 24x 10gbit is (en geen multigigabit heeft) voor pakweg 3.8K€..
10gbit is gewoon cheaper dan "multigigabit" wil ik daarmee zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
ijske schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:22:
- heb je layer 3 nodig ? heb je POE+ nodig ? wil je renundant werken ? dat soort vragen
en misschien eindig je wel met bv een HPE1950 switch (48x 1gbit, 2x 10gbit uplink)
je hebt dan intern wel een backplane van 176 Gbps... en weg is je beperking voor grofweg 1000€ (ipv 2x3800€)

de tijd is nog niet rijp voor semi-pro 2.5gbit apparatuur ... de rekenkracht is er wel, de vraag niet... dus er word gewoonweg bijna niets geproduceerd
Heb nu tp-link sg3216 (layer2 managed), was goedkoper dan Netgear spul dat steeds kapot ging (en die tp-links niet;-) Gezien het aanbod is het idd. of direkt 10gbit (en lappen maar) of toch upgraden met 1gbit voor de clients en alleen de uplink op 10gbit zetten. Die HP valt dan nog mee (zijn maar 500 euri zie ik). Ik wacht gewoon nog een maand of wat. Ik kan me niet voorstellen dat we na 10 jaar+ op gbit te zitten niet de push krijgen naar 2.5 of 5gbit voor client devices. De stap naar 10gbit is groter (bekabeling, verbruik). Dat maakt multigbit een interresante oplossing. Tot nu toe waren er echter geen fatsoenlijke (als in: die vertrouwen mensen) netwerk chips in dat segment wat er ook voor zorgt dat er geen switch markt voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CH4OS schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:19:
Je kunt 2,5gbit ook gewoon op een 10gbit poortje aansluiten,
Pas op, dat valt tegen. 802.3bz-2016 aka 2.5GBase-T en 5GBase-T is een veel nieuwere standaard dan 802.3an-2006 aka 10GBase-T, dus een groot deel van 10GBase-T apparatuur zal geen 802.3bz ondersteunen en als je een 2.5GBase-T apparaat erop aansluit zal het met 1000Base-T oftewel 1Gb/s ermee communiceren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieMars
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 15:16
Zit ook wel een beetje te wachten tot de multiroom/mesh systemen 2.5GBit bekabeld gaan ondersteunen. Heb cat5e naar de 4 punten liggen en dat zou een mooie wired backbone zijn voor een wifi-6 multiroom systeem. Als je wifi regelmatig boven de 1GBit komt is het tijd om de backbone aan te passen.

Helaas nog weinig initiatief bij de leveranciers, soms een WAN poort op 2.5 GBit. Als ik mijn NAS bekabeld aan het leegtrekken ben blijft er anders weinig bandbreedte over ;-)

Ik zeg; alle LAN poorten ook naar 2.5 GBit, daar wil ik best extra voor betalen. TP-Link Deco M9 Plus maar dan met Wifi-6e en 2.5 GBit poorten. Zie ook nog geen 8-poorts switches in deze categorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:40
dion_b schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:36:
[...]

Pas op, dat valt tegen. 802.3bz-2016 aka 2.5GBase-T en 5GBase-T is een veel nieuwere standaard dan 802.3an-2006 aka 10GBase-T, dus een groot deel van 10GBase-T apparatuur zal geen 802.3bz ondersteunen en als je een 2.5GBase-T apparaat erop aansluit zal het met 1000Base-T oftewel 1Gb/s ermee communiceren.
Helemaal correct, multirate is wat anders dan 10Gb switches. Ik ben momenteel met een project bezig war de klant POE++ switches met 16 multirate 0,1/1/2,5/5/10Gb poorten vereist. De overige poorten zijn gewoon 10/100/1000 poorten maar dan ook wel met POE++ ondersteuning tot 60W per poort.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:40
dion_b schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:36:
[...]

Helemaal correct, multirate is wat anders dan 10Gb switches. Ik ben momenteel met een project bezig waar de klant POE++ switches met 16 multirate 0,1/1/2,5/5/10Gb poorten vereist. De overige poorten zijn gewoon 10/100/1000 poorten maar dan ook wel met POE++ ondersteuning tot 60W per poort.
Uplinken met meerdere 10Gb of 40Gb poorten.

De ,multirate poorten zijn voor de 802.11AX 8x8 mimo AP's die multirate tot 10gb ondersteunen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-08 22:20
Bij onze buren staat de QSW-1105-5T aangekondigd!

125 euries!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
Ben al over naar https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in voor de belangrijkste machines en dan de 1G poort naar de oude switches gebruiken. Is goedkoper dan die QSW-1105-5T en voor mijn doeleinde genoeg. Wel grappig dat er blijkbaar meer mensen met dit probleem zitten dat er nog posts volgen op dit topic.
Pagina: 1